Мисия "Шанхай"

Това е входът на българския павилион на Експо 2010. Без майтап.

Мисия "Шанхай"

История за един панаирен павилион, фототапет и кебапчета

Зорница Маркова, Огнян Георгиев
24895 прочитания

Това е входът на българския павилион на Експо 2010. Без майтап.

© reuters


Миналата седмица под ослепителния блясък на тонове фойерверки и с куп впечатляващи архитектурни творения в Шанхай започна най-скъпият световен панаир в историята - Експо 2010. Историята, която ще ви разкажем, се случва там - на 8300 км от България. Тя обаче няма нищо общо с Шанхай и е типично българска.

В нея има по много от всичко родно и познато - мистериозни конкурси, липсващи пари, безкрайни спорове, кебапчета и бира-скара и държава, на която не й пука. Резултатът е жалък. И щеше да е смешен, ако беше следващият епизод на нашумелия български филм  "Мисия Лондон". Но не е! Всичко е реално и комичното е на гърба на всички нас. И е обидно.

Тайният създател на националния щанд

Всичко започва на 4 август 2006 г. Тогава Министерският съвет решава представянето на България на Световното експо да не става чрез обществена поръчка и публичен конкурс, а да бъде поето изцяло от Международния пловдивски панаир. Това е решение, взето по инерция - панаирът ръководи такива участия още от средата на 90-те години (когато все още е 100% държавен). От него се очаква да избере проект за павилион, строител и да организира цялото представяне на страната, включително и националния й ден. Тази мащабна задача се допълва от ново предизвикателство. Като най-скъпото и бляскаво до този момент, шанхайското изложение е особено ценно и защото отваря широка врата към най-бързо растящия и може би най-любознателен пазар в света - китайския. Затова е хубаво българското участие да е на ниво.

Ако питате министерството на икономиката, чийто министър би следвало да ръководи процеса, оттам ще ви отговорят (както казаха и на "Капитал"), че панаирът е трябвало първо да организира конкурс за идеен проект. И според изпълнителния директор на панаира Богомил Бонев, такъв е организиран - от 10 декември 2008 г. до 12 януари 2009 г. Освен необичайното време - около Коледа, мястото за обявяване на конкурса също е доста странно - само и единствено в кратка бележка на сайта на панаира. Който видял - видял. Изненадите обаче не свършват дотук.

Оказа се, че спечелилата фирма, която е измислила националния щанд, също е тайна. На официалния сайт пише, че "концепцията и архитектурните планове бяха разработени от екип на панаира", а запознати предположиха неофициално, че зад проекта стои служителят на Пловдивския панаир арх. Тодор Василиев, който спечели конкурса за щанд на експото в Сарагоса през 2008 г. Телефонът на Василиев беше изключен, когато "Капитал" го потърси, а Богомил Бонев изненадващо отказа да предостави името на победителя, заради "войната, която се води" срещу българския павилион. Той обаче категорично отрече победителят да има "каквато и да е връзка с панаира" и повтори, че единствената цел била да се "спестят средства на държавата". Идейният проект според него е бил на стойност около 180 хил. лева. Бонев заяви, че дружеството е подало информация за конкурса и победителя в министерството, откъдето са одобрили и двете.

В писмо до вестника от министерството съобщиха, че в предоставените им отчети няма данни за това. Неофициално пък разказаха, че имат сведения за разход от 400 хил. лева за проектирането - повече от десет пъти над пазарните цени. Това са само първите от многото фрапантни противоречия, които изпълнителят и възложителят имат в този смайващ разказ.

Пари няма, действайте

Когато е решавало на кого да възложи поръчката, правителството е решило и колко да отпусне - 4.6 млн. лева. До тази сума се е стигнало, след като от панаира сами са сметнали колко ще има струва тя.

Опитът от предишните подобни изложения показва, че бюджетът е винаги сходен. На предишното - в Япония - 3.8 млн. лв. От тях едва около 30% са били за самия щанд - проект и изграждане. Това прави малко над 1 млн. лв. за проекта и изграждането. Всичко друго е разходи по екипа, хотели, делегации, културни прояви, концерти... Източник на вестника съобщи, че и този път съотношението е било подобно.

Превъртаме три години напред и се озоваваме в разгара на най-сериозната икономическа криза за България от десетилетие насам. Миналия ноември от министерството привикват представителите на панаира и им съобщават, че разходите се намаляват наполовина и ще трябва да се справят с 1.3 млн. лева, които вече са получили от държавата и 650 хил. долара, които са договорили като помощ от китайските организатори.

Тук стигаме до поредния странен епизод по пътя към Шанхай. Панаирът отказва да се съобрази с новата финансова рамка под предлога, че е невъзможно проектът да бъде коригиран на този етап. В следващите няколко месеца двете страни, очевидно, не комуникират добре помежду си. Първо министерството иска да му бъдат предоставени всички отчетни документи за харченето на парите, а миналата седмица, точно преди откриването на световното изложение, Богомил Бонев и председателят на борда на директорите Георги Гергов пращат открито писмо, в което говорят за "защита на интересите на страната" и настояват да получат още средства за по-нататъшното опериране на щанда.

В писмото от министерството до "Капитал" се казва, че "на 29 април бе получен отчет от панаира, който съдържа описание на извършените разходи и обяснителна записка за предстоящи плащания. Към писмото обаче не са приложени документи – договори, фактури и т.н." Така, въпреки че едната страна е без пари, а другата - без документи, българският павилион все пак отваря на големия ден - 30 април.

Споделеното наследство: фототапети и асмалък

Не е ясно дали министерството на икономиката или който и да е извън панаира е видял крайния резултат предварително. Дори след откриването на "Капитал" му отне известно време, докато намери качествени снимки от прословутия павилион (Ройтерс бяха така любезни да ни изпратят след специално запитване). Мотото на Експо 2010 е "По-добри градове, по-добър живот". В тон с него, българският проект представлява... чаршия. На сайта на панаира има галерия, снимана с любителски фотоапарат и придружена с напоителни обяснения за "експозицията, разкриваща историческото и културно богатство на страната под мотото "Споделено наследство". От оскъдната информация изобщо не става ясно как "12 културни пласта... с фрагменти от историята, архитектурата, културата, обичаите и ритуалите на страната" са побрани на 300 кв.м, на които се вижда макет на възрожденска къща, два манекена с народни носии, няколко фототапета и една асма (там някъде има и златни накити от тракийското съкровище, но те не са попаднали в галерията).

Съвсем не е ясно как в павилиона, който е в съвместна сграда с тези на Армения, Македония и Грузия, влизат по 1000 души на час, както се твърди на сайта, при положение че в далеч по-впечатляващия и самостоятелен сръбски павилион например има 10 хил. посетители за 3 дни. Открит остава въпросът и кой "споделя" с тези тълпи китайци, какво има на няколкото плазми в павилиона, на които се показва "съвременна българска архитектура" и се "експонират постери на проекти от бъдещето", тъй като самите изпълнители се оплакват, че са пратили само 4-ма души, а гидове с китайски няма, "защото няма пари". Всякакви сравнения със съседни държави впрочем е добре да бъдат избягвани, защото и турският, и румънският и дори павилионът на Босна и Херцеговина са далеч по-впечатляващи от българското творение. С толкова пари - толкова, е извинението на Пловдивския панаир. "Капитал" има малко по-различна гледна точка и тя се крие в предисторията към нашия разказ.

И един поглед отвън

Саймън Анхолт, специалист по национално брандиране:

"Репутацията на една държава може да бъде само заслужена, а не конструирана с евтини маркетингови трикове. Ако България иска да бъде позната и да й се възхищават, трябва да произвежда и изнася важни и добри продукти и услуги, да създава добри туристически дестинации и да ги промотира силно и ефективно. Трябва да се ангажира в силен културен и политически диалог с други държави, да изгражда поток от забележителни хора в различни области, които да правят име по света.

И най-вече - трябва да допринася по някакъв начин за онези въпроси, които наистина вълнуват хората от други държави - бедността, войната, екстремизма, правата на децата и жените, образованието, климата, замърсяването, дрогата и т.н. Ако искаш хората да мислят позитивно за страната ти, запитай се какво можеш да направиш за тях и го прави."

Има ли смисъл, ако няма значение

Участието на събития като световното изложение е сложна задача. От него няма как да се очакват бързи и категорични резултати - повечето държави са там, за да създават или поддържат репутация и да привличат инвестиции и туристи - все постепенни процеси. Ето защо няма как да се пресметне изцяло ползата от такова събитие - дали има смисъл да си там, ако си просто "дърво в гората". Както вече пояснихме, Шанхай е по-различен, защото е вратата към изгряващата сила Китай - следователно има смисъл да си там. Затова и много от павилионите са решили да се борят за внимание - хъсът и креативността са очевидни, а там където трябва - подпомогнати от китайците.

В отговор на въпрос на "Капитал" от сръбския комитет например обясниха, че са взели решението за самостоятелен павилион, защото китайските домакини са им направили 50% отстъпка от наема, което е изравнило цената с тази в съвместен павилион, а и има вероятност сградата да бъде оставена за постоянно като собственост на сръбската държава. Общата сума за сръбското участие е 1.5 млн. евро.

На този фон проблемите на България изпъкват като асмата от фототапета - на българската държава явно не и е ясно нито защо участва на това изложение, нито какво точно иска да покаже на света, а още по-малко, как. Нито в шизофреничното отношение на МИ, нито в пламенната защита на проекта от Пловдивския панаир "Капитал" не успя да открие следите от дискусия по тези въпроси.

Първоначалният бюджет е бил по-голям от сръбския, но въпреки това е предвиден за безличен съвместен павилион, който всъщност е щанд. МИ е трябвало да види и обсъди идейните проекти, но очевидно не е сметнало това за нужно и е оставило изпълнителя да се разпорежда с парите и имиджа на страната. Пловдивският панаир нито вече е държавен, нито дори когато е бил, е имало съществени причини да създава сам български павилион - начинание отвъд възможностите на което и да е дружество. Жалък щанд като този е всъщност идеална илюстрация на една държава, на която не й пука дори как и защо харчи пари за предполагаемото си бъдеще.

Вместо епилог

Такава история не би била напълно завършена без достоен край. А той вече се задава на хоризонта. Твърдо решен да не променя първоначалните си планове за харчене, Пловдивският панаир има в момента 19 хил. лева в сметката за изложението. "Ако до 14 май държавата не вземе решение за някакво участие, ние отзоваваме нашите екипи и затваряме щанда", заяви Богомил Бонев. Той дори заяви, че ще го демонтират вероятно защото наемът не може да се плаща. Не е особено ясно откъде министерството на икономиката ще вземе исканите средства, дори да има желанието да го направи.

Изложението в Шанхай продължава 6 месеца, денят на България е на 14 юни. Ако не успяхме да привлечем внимание с павилиона си, с бързото му махане със сигурност ще успеем. А единственият представител на България на експото ще остане един частен ресторант, наречен "Българска роза". Създателите му от "Експоцентър" ООД са успели да го отворят с позволение от организаторите (и с писмо от министър Трайчо Трайков, казват заядливо от Пловдивския панаир) и продават, разбира се, кебапчета. Както подчертава Бонев, по 10 лева парчето.

За сравнение: Сърбия

Общият бюджет, отделен за участието на Сърбия на Експо 2010 в Шанхай, е 1.5 млн. евро. Белград също е получил 650 000 долара финансова помощ от Китай, като са успели да договорят и 50% отстъпка за наема на павилиона.

Идейните решения за павилиона и за подреждането на изложбата вътре са избрани след обявени конкурси. Този за архитектура беше публикуван през 2008 г. и бяха получени 31 проекта. Като победител е избран "В града", на архитектите Наталия Миодрагович и Дарко Ковачевич. Другият конкурс за интериорно решение и за подреждането на изложбата е обявен през 2009 г., а победител в него е фирма "Мегатон", която е ангажирала творческия екип NigO, който преди време организира тържествената церемония за откриването на Универсиадата в Белград. Въпросната фирма е изработила мултимедийната изложба в сръбския павилион, а решенията е вземала творческа комисия, в която са били включени известни сръбски специалисти в различни области.

Решението да имат самостоятелен павилион са взели, тъй като след 50% отстъпка, която са получили, наемът няма да им излезе много повече, отколкото ако си споделят павилион с други участници.

Миналата седмица под ослепителния блясък на тонове фойерверки и с куп впечатляващи архитектурни творения в Шанхай започна най-скъпият световен панаир в историята - Експо 2010. Историята, която ще ви разкажем, се случва там - на 8300 км от България. Тя обаче няма нищо общо с Шанхай и е типично българска.

В нея има по много от всичко родно и познато - мистериозни конкурси, липсващи пари, безкрайни спорове, кебапчета и бира-скара и държава, на която не й пука. Резултатът е жалък. И щеше да е смешен, ако беше следващият епизод на нашумелия български филм  "Мисия Лондон". Но не е! Всичко е реално и комичното е на гърба на всички нас. И е обидно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


46 коментара
  • 1
    mayastanulova avatar :-|
    MayaS

    Интересното е, че не само българският павилион е с тъжна съдба: http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/03/08/a_sorry_spectacle?page=0,0

  • Lexis

    Аз,се чудя,докога ще продължи цялата тази незаинтересованост, и некомпетентност?Докато това продължава и дори и такив проблеми остават "незабелязани" май и нашата мила Родина ще си опустява,както и жалкото ни павилионче в Шанхай,с тази разлика ,че България не могат да я затворят(поне за сега )

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    Където е БСП начело с протежето си това е положението. Срам за всички нас. За пореден път. Човек започва вече да се уморява от толкова некадърност и корупция заливаща държавата.
    Не си спомням да сме направили нещо свястно в близките години, все издънки, при това навсякъде по света.

  • 4
    kvladov avatar :-|
    kvladov

    Във връзка с последните изявления на ръководството на Пловдивски панаир в пресата, бихме желали да внесем следните уточнения:

    Ресторант"Българска роза" се намира в отделна самостоятелна сграда с площ 314кв.м в централната европейска зона на ЕКСПО'2010.

    Китайският организатор проведе световен конкурс в края на м. април 2009, на който всички кандидати представиха концепциите си за дизайн, вид на предлагани храни и начин на обслужване. След продължителни преговори ресторанта е факт. Може да се нарече с много думи, но "кебапчийница" надали е най-подходящата. Предлага се висококачествена и разнообразна типична българска храна като таратор, мусака, каварма, винен кебап, шопска салата, айрян, български вина и напитки и, разбира се - скара. Ресторантът е един от малкото, които предлагат кухня с национална идентичност извън големите вериги като KFC, Burger King и редицата местни брандове. Това е причината, ресторант "Българска роза" да предизвиква сериозен интерес сред посетителите. България може да се прослави по света по много различни начини и храната, напитките, обстановката и гостоприемството са само някои от тях.

    Българският "Закон за обществени поръчки" не е релевантен по отношение на отварянето на ресторант в Шанхай.

    Ресторанта е организиран и финансиран 100% с частни средства и НЕ Е със статут на официален участник, каквито са националните участия. Ресторантът е със статут на комерсиален участник и е с договор за наем на кетърингови услуги, извършвани в общодостъпните площи на територията на ЕКСПО'2010 с китайската страна в лицето на "Бюрото по координиране на световното изложение в Шанхай". Организирането, изграждането, обслужването и финансирането на ресторанта НЯМА никаква връзка с българското национално участие.
    Ресторантът по никакъв начин НЕ Е получавал финансиране или подкрепа от българската държава в лицето на МИЕТ, нито от Пловдивски панаир, нито от китайската страна.

    Българският национален "щанд" (според автора) се намира в общ павилион с Армения, Албания, Азърбейджан, Грузия, Макединия и Молдова, който се нарича "сборен европейски павилион" . Разстоянието между българския национален павилион и ресторант "Българска роза" е над 500м. Не може и дума да става, че ресторанта се намира в сградата на павильона или по някакъв начин е обвързан с националното участие.

    Не е редно в проблемите между МИЕТ и Пловдивски панаир, включително финансирането на националното участие, да се намесва като оправдание ресторанта, още по-малко фирма Експоцентър. Не е редно също така, която и да е страна да си позволява коментари по въпроси, с които не е запозната.

    Международен престиж се гради трудно и продължително, но се разваля много лесно и бързо.

    Костадин Владов
    ЕКСПОЦЕНТЪР
    Шанхай - тел. +8615921304506

  • 5
    martina avatar :-P
    Марта

    Ха - ха -ха, добре , че не са аранжирали павилиона с изглед от скъпата до сърцето на Бонев и приятелите му кръчма Монтерей и не са построили една репрезентивна кочинка с прасетата на свинаря Гергов озвучена с песните на Нона .

  • B52

    Когато само-уважението на една нация (или поне видни нейни представители) е на най-много кръчмарско ниво, то резултатите са такива - кочина!!

    Разбира се виновни няма. Един пари са "усвоени"; свините са се нагрухали, а след тях - потоп!

  • 7
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    Понякога ми иде да хвана един автомат и да трепя наред :( А ако не това, то поне да се гръмна за да не ме е срам.

  • 8
    stoiank avatar :-(
    stoiank

    Общата сума за сръбското участие е 1.5 млн. евро....
    Погледнете двата павилиона и си направете извода. По цял свят, като може да гледаш прасета си гледаш прасета, като може да рисуваш си рисуваш, само в България държавата дава на свинари пари да рисуват, а тъй като няма работа за художниците, те си гледат прасета на село. ПОНЕ НЕ ХОДЕТЕ В ЧУЖБИНА ДА НИ ИЗЛАГАТЕ! Крадете си спокойно в България и няма да ставате за срам.

  • 9
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Единствената ми надежда е да го махнат по-бързо.

    Ето моето алтернативно предложение, базирано на вече наложения символ на страната – турски кенеф: Едно площадче, застлано с бели плочки и по средата стръмен тунел надолу към подземния бар. По средата на тунела има и водна пързалка и посетителите пльосват в басейнче с много пяна, сред сервитьорки и промотърки по бански и мокри фанелки. Ако е задължително националният флаг да присъства, отвън слагаме и една трикольорна ролка на пилони. Оригиналността е гарантирана – всички други стърчат, ние сме вдлъбнати.

    ----------
    Вижте павилиона на България от изложението в Милано през 1906:http://www.lostbulgaria.com/?p=2125 Равносметката след един век развитие: вече имаме плазми по стените.

  • 10
    mrs_petkova avatar :-|
    Петкова

    Пореден пример как частната инициатива намира по-изгодни начини за реализирането на един проект, докато държавната, освен да потроши пари, за друго не става. А при нас има и трета особена категория икономически субекти - частно-държавни, които правят частен бизнес с държавни пари, и които не биха оцелели и ден на пазара, ако им се наложи да действат самостоятелно без държавните пари.
    Противно на всякакви икономически закони, обаче, тези т. нар. частно-държавни бизнесмени са повече от богати, защото се радват на доверието на хората, които отпускат държавните пари. А тези пък хора сигурно се радват на нещо друго, което получават от въпросните бизнесмени.
    А на обикновените данъкоплатци вече взе да им става противно от този панаир на простотията, на който всеки ден сме зрители.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход