Рисковани сметки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рисковани сметки

Както обикновено решенията на управляващите са предпоследни

Рисковани сметки

Вместо дисциплина и реформи, правителството обмисля да раздуе бюджета

Вера Денизова
4097 прочитания

Както обикновено решенията на управляващите са предпоследни

© Надежда Чипева


"Допускаме малък бюджетен дефицит отгоре, за да могат да станат и пътищата, и в същото време да оцелеят хората." Така премиерът Бойко Борисов обясни лаконично и без нито едно число какво ще става (засега) с държавните финанси. Това обаче задълбочи подозренията, че правителството е направило завой от поддържаната досега консервативна фискална политика и е готово да поеме повече риск. И то в критичния момент, когато Европа очаква от нас доказателства, че дефицитът от миналата година е бил по изключение, за да ни пусне в "чакалнята" на еврозоната - механизма ERM II.

Работният вариант на проекта за актуализация на бюджет 2010, разпространен през седмицата, показва, че управляващите очакват по-малко от заложените приходи, ще режат някои разходи, но ще се правят и нови - за повече пари, отколкото ще спестят (виж карето). И още - за да се покрие дупката в държавните финанси в края на годината, правителството ще смъкне границата на фискалния резерв с една трета до 4.5 млрд. лв. Всичко това беше гарнирано с изказвания на премиера, в които той заговори за стряскащия 4.5% бюджетен дефицит и емитиране на дълг.

Проблемът с бюджета беше отчетен и от Европейската комисия. В т.нар. конвергентен доклад за държавите извън еврозоната, който проследява напредъка им към покриването на основните критерии за стабилност, се посочва, че липсва достатъчно сигурност дали бюджетният свръхдефицит ще бъде овладян през 2010 г. Така България не покрива четири от петте критерия за еврозоната.

На този фон прогнозата на финансовият министър Симеон Дянков за около 6 месеца забавяне на влизането на страната в чакалнята за еврото изглежда твърде оптимистична. Освен ако той няма друг план за справяне с проблемите. Или пък, ако изнесената чернова на промените в бюджета не се окаже поредното тестване на идеи пред аудиторията. Още повече че документът се появи в момент, в който Дянков е на работно посещение в САЩ, а синдикати, работодатели и дори парламентарната група на ГЕРБ не бяха чували за него.

Пипаш резерва или вземаш заем

"Досега консолидираният дефицит е 1.4 млрд. лв. И той е покрит от фискалния резерв. Сега искат да изхарчат още 1.9 млрд. лв. от резерва. Така до края на годината дефицитът ще достигне до 3.3 млрд. лв., или 5% от БВП. Гърция имаше такъв дефицит година преди кризата", изчислява Лъчезар Богданов от Industry Watch.

Мерките на Дянков

Правителството няма да емитира еврооблигации, а ще използва фискалния резерв, за да покрие дефицита в бюджета за тази година. Нивото му обаче няма да бъде свалено до 4.5 млрд. лв., както бе записано в появилият се през седмицата драфт на промени в Закона за бюджета.

Това стана ясно от думите на финансовия министър Симеон Дянков часове след редакционното затваряне на броя. "В нашата програма цифрата за фискалния резерв е друга. Каква? Ще разберете след няколко дни", заяви Дянков. Той уточни, че най-удачните антикризисни мерки за България в момента са намаляване на разходите, стимули за понижаване на безработицата и запазване на ставките на данъците.

"Веднъж, след като увеличи даден данък, правителството свиква с по-големия приход и трудно след това се лишава от него", обясни министърът решението за запазване на 20% ДДС.

Според него и в момента процентът на БВП, който преразпредeля държавата е твърде голям (около 40% през последните години) и затова стремежът на това правителство e постепенно да намалява държавните разходи до 35% от БВП.

Дянков обясни още, че е нормално по време на криза "да се влиза в някакъв дефицит", а най-удачният вариант за България той да се финансира, е да се използват натрупаните бели пари за черни дни в резерва.

Ако управляващите наистина очакват толкова голяма дупка в държавните финанси, трябва да намерят начин да я финансират. Вариантите са известни на всички: приватизация, дълг или бъркане в резерва. Продажбата на държавни активи няма да стане бързо, а управляващите засега явно не са единни дали да се емитира външен дълг. Дянков неведнъж е заявявал, че няма нужда от това, но решението не изглежда да е особено твърдо (както повечето неща в икономическата политика на ГЕРБ). Правителствени източници потвърдиха, че се обмисля емитирането на 10-годишни еврооблигации, но окончателно решение все още няма. "Аз преди няколко дни публично казах, че ползваме част от фискалния резерв, който ще попълним с емитиране на еврооблигации, но това се прави, когато пазарът е подходящ, за да се вземе най-голямата цена за тях. Още повече на съседна Гърция й забраниха да го прави това нещо и ние чакаме подходящия момент", обясни премиерът Борисов в сутрешния блок на БНТ.

Изглежда, засега предпочетеният източник на средства от кабинета ще е именно фискалният резерв. Или както цветисто се изрази премиерът: "Той (резервът – бел. ред.) именно затова е оставен, за да не измират хората от глад като тютюнопроизводителите в подобни трудни времена, в които сме поставени, а да се ползва."

Според повечето икономисти обаче най-важната цел на правителството трябва да е овладяване на бюджета. И  - колкото и да е непопулярно - реформи и отказ от допълнителните разходи. "Ако реформите в здравеопазването и пенсионната система започнат още тази година, ще спестим до 800 млн. лв.", твърди Георги Ангелов от "Отворено общество". Фискалният резерв пък може да се ползва като буфер, докато условията на международните пазари не станат достатъчно благоприятни, за да се емитира външен дълг.

Сложно е

Предложението на правителството за намаляване на фискалния резерв беше критикувано и защото той е част от валутните резерви на страната, които гарантират стабилността на валутния борд. И макар че засега няма опасност за борда, нивото им се следи от всички анализатори и рейтингови агенции. В момента те са с изострена чувствителност към България заради Гърция. "Намаляването на фискалния резерв ще излъчи лоши сигнали за финансовата стабилност на страната. Това ще увеличи рисковата премия на България, а оттам – и лихвените нива", обяснява Георги Прохаски, председател на Центъра за икономическо развитие. Комбинацията от голям бюджетен дефицит и намалени резерви може да доведе и до понижаване на кредитния рейтинг на страната. А това пък отблъсква потенциални инвеститори.

Работодателските организации подкрепят намерението на кабинета, но при условие че спадът на държавните средства се компенсира от антикризисните мерки. Според тях тази стъпка може да доведе до бързо разплащане с бизнеса, по-голяма гъвкавост в управлението на държавните финанси, поемане от страна на държавата на част от бремето на кризата и запазване на сегашните данъчни ставки.

В дебата се включиха и лидерите на "Синята коалиция". Те също призоваха, преди да има чувствителен спад на резерв, да се емитира външен дълг, за да не се вдигне цената на привлечените средства. Според Прохаски най-разумният вариант е чрез дълг да се подкрепи фискалният резерв, а разходите да се ограничат до реалните приходи, за да може бюджетният дефицит да не набъбне много над сегашните около 2% от БВП. "Така ще сме готови за най-лошия вариант – ако има спад в приходите и второто полугодие. Тогава вече може да се наложи да се бърка в резерва като крайна мярка", допълва икономистът.

Има и още една подробност – не всички пари от фискалния резерв са на разположение на Министерството на финансите. В него влизат и т.нар. Сребърен фонд, резервите и сметките на НОИ и здравната каса и т.н. (виж графиката).

"Резервът би трябвало да се пази, за да покрие евентуални рискове, когато започнат реформите. Ако се похарчи, би се блокирала свободата да се правят промени, които носят някакъв риск, и от тази гледна точка наистина може би се блокират реформите в пенсионната и здравната система", казва Красен Станчев, председател на УС на Института за пазарна икономика, пред "Дневник".

Лъчезар Богданов е по-краен: "В момента, в който правителството обяви, че прави голям дефицит и взима дълг, веднага рисковата премия на страната ще се покачи. Същото ще е, ако харчи още от резерва. Пазарите отново ще реагират негативно. Проблемът е, че България генерира нарастващи дефицити въпреки обещанията за мерки." Според Ангелов, преди да се започне актуализация на бюджета, правителството трябва да изчака резултатите за приходите през април. Тогава влезе в сила по-високият акциз върху цигарите и ще е видимо дали приходите от този данък са спаднали в полза на контрабандата, или пък може да се разчита на някакви допълнителни постъпления в бюджета. Очакванията са и за ръст на икономиката през втората половина на годината (виж втория текст), а това също ще донесе повече данъчни постъпления.

С две наум

Странното около целия този бюджетен дебат е, че той се случи в отсъствието на финансовият министър Симеон Дянков и на председателя на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова. Затова се появиха и предположения, че изтеклият още в понеделник (10 май) проект на промени в Закона за бюджета ще претърпи сериозни промени. Още повече че министерствата имаха срок до 12 май да предложат своите идеи за оптимизации. Затова и неофициалните коментари на правителствени икономисти са, че в момента просто се тестват обществените нагласи с най-песимистичния сценарий, който трябва да сплаши и разточителните министри, противници на реформите. Има и трета хипотеза – че дефицитът наистина ще бъде повече от 3% от БВП и ще се финансира за сметка на резерва. Този рисков ход ще бъде аргументиран пред Брюксел с предстоящите реформи в администрацията, здравеопазването и пенсионното осигуряване, които поглъщат извънредни разходи. Не случайно всички нови разходи са заложени в перото "Резерв за структурни реформи и допълнителни фискални мерки". Допълнително Борисов заяви, че "с няколко мерки, които предприемаме, ще попълним резерва". Той обаче не даде повече подробности за тях.

Какъвто и да е истинският план на управляващите, той задължително трябва да отчита негативния ефект, който би имало разхлабването на бюджетната дисциплина. То ще постави страната ни в графата "по-рискова" за инвестиране и ще подкопае и без това крехкото доверие на Брюксел: България вече допусна дефицит над позволения от 3% през 2009 г. В докладът на ЕК, на базата на който финансовите министри от ЕС трябва да решат през юни дали да активират процедура по свръхдефицит, е посочено, че българското правителство е обещало оттук нататък да държи държавните финанси под контрол.

Ниският бюджетен дефицит е нужен и по друга причина – еврото. Най-близкият пример е Естония. Дисциплината на балтийската република беше възнаградена и само преди дни Талин получи "да" за влизане в еврозоната. "Правителството ви трябва да приеме решението за Естония като окуражаващ сигнал, за да си подреди собствената къща. За влизане в ERM II формално няма критерии, както знаем, но това, което пречи на България за механизма, са очевидните икономически дисбаланси. Те бяха намалени значително, но не са елиминирани. Ако фискалната политика остане разумна и реформите продължат с по-амбициозно темпо, вероятно България има шанс за ERM II", заяви Даниел Грос, директор на Центъра за европейски политически изследвания в Брюксел.

Залогът е достатъчно голям, за да не го пропиляваме. Защото, ако отново се тръгне по плоскостта "ще харчим, за да не разсърдим някой", ще се охладят и желанията за реформи. А тогава вече сметката ще излезе солена - най-малкото това правителство ще трябва да се откаже от преддверието на еврозоната.

Какво пише в проектобюджета

Въпреки обещанието за рестарт на реформите бюджетните разходи няма да намалеят, а ще стигнат до възможния ръб на дефицита. Разходите се увеличават с около 430 млн. лв., или 5% спрямо сега заложените в бюджета. Повече пари ще се дават за здраве, социални помощи, пътища и др. Те минават през увеличение с почти 1.3 млрд. лв. на резерва за непредвидени и неотложни разходи в частта му за структурни реформи. Тук са всички допълнителни разходи, на които Борисов явно много държи – от субсидиите за тютюнопроизводителите, до парите за строежа на българския "Лувър". В сметката влизат и 550 млн. лв. за изплащане на просрочени задължения на държавата към бизнеса. Очакваният спад на приходите е 2 млрд. лв. Така се стига до стряскащите 3.7 млрд. лв. дупка в републиканския бюджет, което е над 5% от БВП. В тази сметка не влизат бюджетите на общините, социалноосигурителните фоднове и парите от еврофондовете. Затова има шанс дефицитът в консолидирания бюджет да е по-малък.
Автор: Капитал
Автор: Капитал

"Допускаме малък бюджетен дефицит отгоре, за да могат да станат и пътищата, и в същото време да оцелеят хората." Така премиерът Бойко Борисов обясни лаконично и без нито едно число какво ще става (засега) с държавните финанси. Това обаче задълбочи подозренията, че правителството е направило завой от поддържаната досега консервативна фискална политика и е готово да поеме повече риск. И то в критичния момент, когато Европа очаква от нас доказателства, че дефицитът от миналата година е бил по изключение, за да ни пусне в "чакалнята" на еврозоната - механизма ERM II.

Работният вариант на проекта за актуализация на бюджет 2010, разпространен през седмицата, показва, че управляващите очакват по-малко от заложените приходи, ще режат някои разходи, но ще се правят и нови - за повече пари, отколкото ще спестят (виж карето). И още - за да се покрие дупката в държавните финанси в края на годината, правителството ще смъкне границата на фискалния резерв с една трета до 4.5 млрд. лв. Всичко това беше гарнирано с изказвания на премиера, в които той заговори за стряскащия 4.5% бюджетен дефицит и емитиране на дълг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    jonydi avatar :-P
    Джони Ди

    Дянков да намали акциза на цигарите и да помоли на колене пушачите да си купуват цигари с бандерол :)

  • 2
    fccf avatar :-?
    fccf

    оф, за пореден път като зачета "какво е казал Вожда" и се връщам горе да погледната датата, да се ориентирам старо или ново изказване чета..

  • 3
    freakecon avatar :-P
    FvH

    Аз имам само един въпрос - абе от къде "изтичат" тия документи?! И то наистина при положение, че Дянков и Стоянова ги нямаше? После като попитаха Дянков за тези параметри и той изглеждаше наистина учуден.... малко ми прилича на проекта с мерките, които бяха "изтекли" при синдикатите и които спираха една крачка преди задължителна ефтаназия за пенсионерите.

  • 4
    222 avatar :-P
    222

    брей,като марокански скакалци са тия,бе.Ама нема страшно баце ви Боко го е изчислил тоз резерв на годинка по 2млрд тамън ще стигне за мандато,нема да седат гладни я.Като изгладнял циганин луканка ще го опапкат,да видят после комунистите що е зор.А и винаги може да се дръпне някое заемче изгодно взимаш 5млрд а връщаш само 15,Костов ги знае тез работи.Нали с Мартинката заедно сега извисяват изтънели гласчета за заемчета,а на нас ни остава удоволствието да псуваме докато пробиваме нови дупки на колана.

  • 5
    forrestgump avatar :-|
    Forrest Gump

    Капитал наивно търсят някаква последователност и план за справяне със ситуацията, но истината е че правителството няма план за излизане от кризата. Има само популизъм, хаос, некомпетентност, а скоро и паника. Нито една точка от последния скалъпен план не се изпълнява. Например: 500 млн лв приходи от продажба на емисии няма да дойдат защото търговията с емисии ни беше забранена тази седмица. Бяха предвидени 900 млн лв съкращаване на разходи, но засега има планове (и не много действия) само за половината - около 450 млн лв. Правителството пропиля 9-те месеца откакто е на власт (единствената мярка е увличаване на акцизи но поради контрабандата, ефектът е никакъв, а може и да е отрицателен).
    Както наскоро сполучливо беше казано в Дневник, премиерът се държи като пиян боцман на палубата. В резултат на това ситуацията постоянно се влошава, както показват данните за дефицита и за спад на БВП. При 6 млрд. лв резерв в началото на годината и натрупан досега дефицит от почти 2 млрд и очакван от поне още 1 млрд до края на годината, резервът ще падне под 3 млрд лв което е необходимо за заддържане на валутния борд. Дори ако предположим че през втората половина на годината БВП отбележи ръст от 1% например (което според мен е оптимистично), това няма да помогне особено за бюджетния дефицит. При това положение до края на годината правителството ще трябва да вземе заем или от международните пазари, ЕС или от МВФ. Международните пазари (банките) обаче няма да са много благосклонни (особено след кризата в Гърция) и ще искат огромна лихва заради високия риск, ЕС няма да ни спаси (не сме в еврозоната) и остава МВФ. Там лихвата е ниска, но лекарството е доста горчиво. Накратко: орязване на разходите с 30%, повишение на данъци, 15% безработица. Справка - 1997 година или Латвия, Румъния и Гърция по-наскоро. Алтернативата на заем от МВФ е падане на борда, което означава девалвация на лева и масови фалити (заради многото заеми в евро). Разбира се ще има протести, което означава политическа криза, ГЕРБ пада от власт, служебно правителство и нови избори.

  • 6
    werginija avatar :-|
    werginija

    Форест Гъмп, този сценарий го знаем-новото правителство ще обвинява старото за кризата, а покрай нас ще никнат никому ненужни палати докато ние си носим скъсаните галоши.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK