Представиха алтернативни идеи за развитието на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Представиха алтернативни идеи за развитието на София

Така изглеждат някои от панелните блокове в ж.к. "Младост" в София сега<br />

Представиха алтернативни идеи за развитието на София

Елена Старидолска
6762 прочитания

Така изглеждат някои от панелните блокове в ж.к. "Младост" в София сега<br />

© Юлия Лазарова


Изместване на летището в София, развитието на северните райони край града, нова транспортна инфраструктура и "рециклиране" на панелните жилища в "Младост" и "Люлин", правилник за застрояване са част от идеите за развитието на столицата на арх. Храбър Попов. Те бяха представени на обществена дискусия в сградата на Съюза на архитектите днес, на която присъстваха зам.-кметът по транспорта Любомир Христов, зам.-кметът за образованието Христо Ангеличин, общинският съветник Вили Лилков, зам.-председателят на Столичния общински съвет Мартин Заимов и много архитекти.

Според арх. Попов е неизбежно летището да бъде изместено, въпросът е кога. Той смята, че най-подходящото място е военното летище в Доброславци, което не се използва. На освободения терен може да бъде изграден нов център на града. Второ подходящо място за това е например на север от бул. "Ботевградско шосе", което по думите на архитекта е на десетина минути път от пл. "Александър Невски". Третата зона се намира в кв. "Илианци" - между Требич и надлез "Надежда", до където ще стигне новата отсечка на метрото. "Аз давам идеи, не предлагам проект", обясни арх. Попов.

Той провокира дискусия и с друго негово предложение - транспортните рингове на града може да стана пет, а в центъра движението да се организира еднопосочно, така че ако искате да стигнете до Сточна гара от Лъвов мост, например да стане по-бързо като минете през НДК.

Самият арх. Попов е бил провокиран да поработи върху по-глобална визия за града от намерението на общината да построи ново сити в центъра на града, в кв. "Възраждане". Според неговите изчисления при планираните три изключително високи сгради и ширината на бул. "Тодор Александров" слънчевите лъчи ще стигат до седмия етаж на постройките. Помещенията на по-ниските етажи ще са винаги в сянка. Той предлага най-високата сграда да е 24 метра и да е разположена на най-широката улица. Има и решение за местата за паркиране. 60 % от тях трябва да са заделени за живеещите там, които да заплащат месечен абонамент. Останалите да се заплащат почасово. При неплатен престой глобата да е 20 лв., ако се плати в рамките на три дни, и три пъти по-висока, ако се плати до един месец. Колкото повече се отлага плащането, толкова по-скъпо да става. 

Конкретика има и за отпадъците. Собствениците на сградата трябва да имат места на територията си за съхранение на отпадъците. Ако не, данък "смет" да им се оскъпява със сто процента.

Въпроси от присъстващите предизвика идеята му да се рециклират панелните жилища в "Младост" и "Люлин", например. Според него компания, изградена на принципа на публично-частното партньорство може да изкупи жилищата от собствениците на реални цени, а после да им предостави терени или други жилища в новите квартали на север. На мястото на панелните блокове пък да се построи нещо друго.    

"По градоустройството на София се работи във все по-тесен екип, все по-затворен кръг. Радвам се, че се намери човек, който застана зад рутината", коментира идеите на арх. Храбър Попов колегата му арх. Христо Генчев.      

Изместване на летището в София, развитието на северните райони край града, нова транспортна инфраструктура и "рециклиране" на панелните жилища в "Младост" и "Люлин", правилник за застрояване са част от идеите за развитието на столицата на арх. Храбър Попов. Те бяха представени на обществена дискусия в сградата на Съюза на архитектите днес, на която присъстваха зам.-кметът по транспорта Любомир Христов, зам.-кметът за образованието Христо Ангеличин, общинският съветник Вили Лилков, зам.-председателят на Столичния общински съвет Мартин Заимов и много архитекти.

Според арх. Попов е неизбежно летището да бъде изместено, въпросът е кога. Той смята, че най-подходящото място е военното летище в Доброславци, което не се използва. На освободения терен може да бъде изграден нов център на града. Второ подходящо място за това е например на север от бул. "Ботевградско шосе", което по думите на архитекта е на десетина минути път от пл. "Александър Невски". Третата зона се намира в кв. "Илианци" - между Требич и надлез "Надежда", до където ще стигне новата отсечка на метрото. "Аз давам идеи, не предлагам проект", обясни арх. Попов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    ivaylorac avatar :-|
    Ivaylo Rachev

    Да бе, то така стават нещата... А за парички никой и дума не обелва.

  • 2
    asenpl avatar :-|
    asenpl

    Аз предлага за по-бързо от Лъвов до Сточна, да се минава през Перник

  • 3
    stoli4anin avatar :-|
    stoli4anin

    за 1 път го чувам този арх. Храбър Попов и идеите му са меко казано смехотворни за българската действителност !
    особено това с еднопосочното движение в центъра !

  • 4
    anonimen avatar :-|
    anonimen

    Поне храброст не му липсва.

  • 5
    pag avatar :-P
    pag

    Ба, смелост......
    Аз предлагам столицата да се премести някъде из Делиормана или Странджа, на празно място. С широки булеварди, паркинги и пр. София пък бързо-бързо ще се свие до нормалното си население от 200-250 хил. души които реално произвеждат нещо - край на задръстванията, никаква жилищна криза.....

  • 6
    oserv avatar :-|
    Patilan

    Поредното послушно пионерче, което се изявява като архитект!

    Изглежда вече съществува някаква архитектска клика, защото всички от толкова години повтарят едно и също - инвестиции, транспорт т.н., и София се забатачва все повече.

    Нека да обобщя в какво се състой проблемът. Проблем, който дори за лайк като мене е повече от очеваден.

    Погрешно насочени инвестиции е коренът на проблема наречен София.
    За последните 10-12 години, имахме колосални инвестиции, които се насочиха предимно в София и курортите.
    В курортите, където се инвестира единтвено в хотелиерство (умишлено не казвам туризъм, защото това включва и инвесгтиции в инфраструктура). За разлика от тях обаче, в София се инвестираше и в производство - всякакви цехчета, фабирки, фирми със знайна и незнайна дейност се установиха в София. Това съвсем не беше случайно, а с напълно нормален процес за високо корумпирани държави, където икономиката и политиката са прекалено обвързани. Ето защо и всякаква индустрия се стреми да се установи до политическият център на държавата.

    Всичко това автоматично създаде огромен дисбаланс в икономически активните и пасивни зони в цялата страна. В София бяхме свидетели на глад за рабтна ръка, докато привнцията остана изолирана от икономическото развитие. Това е и предпоставката която доведе до непланирата и напълно неуправлявана икономическа миграция от икономически изостанали към икономически активни райони.

    Ето защо, единствено инвестициите в транспорт ще увеличат пренаселеността в София. Това е порочна спирала, която единствено би приключила с цялото населението на Б-я да се премести в София.

    Решението е много просто и дори не изисква значителни инвестиции - данъчна политика и рязко ограничаване на инвестиции в жилищно строителство . Синхронизирано увеличаване на корпоративният данък в столицата и съотвеното му понижение в провинцията ще принуди индустрията с ниска добавена стойност да се премести извън София, и напълно ествено ще бъде последвана и от хората които работят за нея.

    Защо обаче няма да се случи това?
    Защото имотният балон в София ще се спука напълно. А от това ще пострадат
    - строителните предприемаяи, които са тясно свързани с
    - всякакви общински съветници и кметове (организиращи порочните заменки)
    - администрация (защото и административната машина трябва да бъде смазана .... знаете как) и най-вече
    - архитектчетата чийто подписи са по-скъпи дори и от повечето министри.

    Както някой вече беше казал - "Мафията в България е с бели якички !!"

    Какво ще се случи?

    Да се надяват, че запада отново ще отвори кранчето на безразборното кредитиране и субсидиране е повече от наивно. Инвестиции ще има в развиващи се и конкурентноспособни държави/райони, където инвестицията ще бъде и с по-малка степен на риск. Тъй като Б-я не нито конкурентоспособна (въпреки ниските данъци), нито има каквито и да е наченки за развитие. То ще бъдем свидетели на един друг преход, преход в по-уравновесена национална мизерия.

    Някой да помни как се правят компоти ?

  • 7
    moria avatar :-|
    moria

    Супер сме на думи. А действия - нъцки. Всеки таксиметров шофьор ще ви разкаже поне 10 идеи за оправяне на София, докато ви закара. На приказки всеки може.

  • 8
    tougherty avatar :-|
    tougherty

    Храбрият архитект май нещо не ги дообмислил нещата. Или просто и на него му е ясно, че идеите му нямат никаква приложимост и затова е наблегнал, че "това са само идеи". Мисля, че за "неизбежното" премества на летището коментар не е необходим. Да си припомним само каква инвестиция бе изграждането на един единствен нов терминал и идеята му за Доброславци приключва до тук. Да не говорим, че местоположението на Доброславци е такова, че сигурно ще бъдем първата държава в света където до централното летище в столицата ще се стига с полет от друго летище в столицата. Идеята собствениците на сградата да имат места на територията си за съхранение на отпадъците е направо абсурдна - това означава да превърнем всеки двор в едно малко сметище. Но най-интересна от всички без съмнение е идеята някакво дружество да изкупи панелките на реални цени и да предостави на собствениците терени или други жилища в новите северни квартали. В моя блок (4 входа, 12 етажа, 5 апартамента на етаж - 2 тристайни, две гарсониери и една боксониера), цената на всички апартаменти на един етаж е около 240 000 евро, което прави общо близо 10 000 000 евро за жилищата в целия блок. Значи идеята на архитекта е някакво дружество да извади незнайно от къде 10 000 000 евро за всички апартаменти и после да предостави на собствениците терени на друго място. Необходимата площ на тези терени за нормално застрояване е поне 100 кв.м. или общо 24 000 кв.м. за всичките 240 апартамента в блока. При средна цена от 136 евро/кв.м в кв. Левски Г (справка от сайт за продажба на недвижими имоти), това прави допълнително около 3 300 000 евро. Значи това чудодейно дружество ще извади от някъде 13 300 000 евро за да придобие площ от по-малко от 2 000 кв.м., застроена с блок, който трябва да бъде разрушен за да се построи нещо на негово място. И това е само за един единствен блок, а в Младост и Люлин има няколкостотин такива. Браво г-н архитект, наистина храбри идеи. Предполагам че след презентацията на идеите е имало и коктейл, който всъщност осмисля цялото мероприятие.

  • 9
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Ако всякакви медии спрат да дават публичност на подобни безсмислени прояви (да не ползвам по-силни думи), може би тяхното организиране ще се преустанови.
    Парите потрошени за тази безсмислица могат да се използват по-продуктивно от писане на фантазии (стил "Аз давам идеи, не предлагам проект").
    А разни хрантутници ще изглеждат толкова безполезни, колкото са наистина и или ще се принудят да свършат нещо полезно, или ще ги уволнят.

  • 10
    danvel avatar :-|
    Daniel Velitchkov

    Архитекти дал господ http://construction.business-webdirectory.org/design_architecture/ нашите "професионалисти" може да се изгубят с техните визии в глобалното състезание, даже и в София..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK