С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 4 юни 2010, 16:41, 3982 прочитания

Трети опит

152 точки за националната сигурност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След няколко отлагания миналата седмица в сайта на Министерския съвет беше качен проектът за Стратегия за националната сигурност. Това е трети опит за написване на подобен документ за последните 10 години. Първата стратегия беше на правителството на Симеон Сакскобургготски, но тя така и не видя бял свят, въпреки че беше приета от Консултативния съвет за сигурност при президента (КСНС). Втората , разширена стара, на тройната коалиция също беше завършена, но също не видя публичност.

"Това, което представяме сега, е проект в най-широкия смисъл на думата - казва секретарят на Съвета за сигурност към Министерския съвет Румен Миланов, който е работил с екип върху създаването му. Предлагаме я за обществено обсъждане, след това ще бъде разгледана и при КСНС при президента. И след като съгласуваме всички точки и нанесем корекции, ще бъде предложена на Министерския съвет, който ще я внесе в парламента."


Стратегията за национална сигурност е в обем от 27 страници, като в 152 точки са посочени основните проблеми и цели на държавата, като

Основните интереси

са отбелязани в две категории - жизненоважни и други. Сред първите са гарантиране на правата, свободите и сигурността и благосъстоянието на гражданина, обществото и държавата", естествено "запазване на суверенитета, териториалната цялост на страната и единството на нацията. Сред другите интереси на България наред с взаимодействието с НАТО и ЕС са диверсифициран достъп до различни по произход и тип енергийни ресурси и други стратегическия суровини, осъществяването на икономическа, финансова и социална стабилност и др. В стратегията са борави основно само с две понятия - рискове и заплахи.



Една от констатациите в документа е, че "нараства взаимното проникване и зависимост между външната и вътрешната сигурност... Асиметричните заплахи са водеща тенденция според стратегията. Става въпрос международния тероризъм, разпространението на оръжия за масово разпространение, регионалните конфликти и трансграничната организирана престъпност." "Съществува възможност за нанасяне на удари по стратегически обекти на страната с балистични ракети със среден радиус на действия", се отбелязва още в документа. Двадесет и седем точки са отделени на външната среда и деветнадесет за вътрешната. Във вторите е засегнат целият спектър от проблеми на страната - престъпност, корупция, съдебна система, финансови злоупотреби, контрабанда, енергийна зависимост, социална несигурност...

"Целта ни беше да поставим гражданина на първо място и да се разшири неговият спектър на сигурност" - разказва за подхода към проекта о.р. ген. Румен Миланов. "Гражданската сигурност е по-широко понятие - то включва освен всичко друго и финансовата сигурност, икономическата, социалната, здравната... затова се опитахме да избягаме от чисто стражарския подход -  отбрана и полиция", казва секретарят на Съвета за сигурност. С това се обяснява и вида на документа - той е сбор от секторни стратегии. "Получихме 50-60 версии от всички институции", разказва Румен Миланов.

Според бившия депутат от ДСБ Атанас Атанасов обаче това е и един от проблемите. "На първо място този документ е в доста насипно състояние и си личи, че са събирани становища от различни институции, основно министерства, които са дали акцентите в своята област. В стратегията няма интегритет", смята бившият шеф на НСС, който е участвал в написването на първата Концепция за национална сигурност по време на правителството на Иван Костов.

В частта за правосъдие и вътрешен ред например се казва, че "Стратегическата насока в политиката за вътрешен ред е развитието на полицейската дейност в услуга на обществото, което изисква и промяна на поведението на полицейския служител и на отношението му към гражданина... овладяването на общата престъпност изисква всекидневна противодействие, изключващо толерантност." (Между другото това е редактирана постановка от Стратегията за борба с престъпността през 1998 г., базирана на американските модели за обществено отворена полиция и принципа на нулева толератност, въведена от нюйоркския кмет Рудолф Джулиани в началото на 80-те години на миналия век. Дванадесет години по-късно очевидно нищо не мръднало в България, щом целите са същите.)

"Когато писахме стратегия, особено в частта за службите за сигурност, поставихме няколко момента - да няма дублиране на функции и свърхконцентрация", казва Румен Миланов. В този смисъл е маркирана и идеята за създаване на разузнавателна общност, но как ще изглежда тя обаче е работа на други документи. Това къде ще бъде мястото на НРС и военното разузнаване, дали ще са с обща шапка е тема на друга дискусия и друг процес според о.р. генерала.

Подобно е мнението и на Атанас Атанасов: "От това, което прочетох по медии като реакции - всички се фиксират върху въпроса кой ще командва разузнаването, което говори за късогледството на тези, които разсъждават по темата. Координацията на институциите е най-малкият проблем. По-важното е точното дефиниране на рисковете и заплахите на гражданите и нацията и механизмите за пресичането на тези заплахи."

Според него

Фиксирането върху службите за сигурност

е друга слабост на проекта: "Това, което си личи много, е, че документът е работен от хора, които са фиксирани върху наблюдението на рисковете  и заплахите от гледна точка на службите за сигурност, което го прави доста ограничен. Когато създаваш концептуален документ и твърдиш, че поставяш в центъра човека с неговите интереси и гаранции за сигурността му, изникват много елементарни въпроси, на които няма отговор - за здравето му, което е само маркирано, за образованието му, за демографията. Това са въпросите, но трябва да знаем и пътя за преодоляването им, смята Атанас Атанасов. "Защото, ако това е стратегия, тя си поставя цели, но и пътя за постигането им."

"Колективът, който е работил по документа, разгледа редица подобни стратегии от различни държави - Полша, Унгария, Чехия, Литва, Холандия, Англия... признава Румен Миланов. "В огромната си част те навсякъде имат декларативен характер", казва шефът на Съвета за сигурност при правителството.

Във финала на документа прозира нещо, което беше заложено и в Концепцията за национална сигурност от времето на Иван Костов - да се напълни със съдържание Съветът за сигурност към Министерския съвет. Смисълът на неговото създаване тогава беше да координира действията на специалните служби при заплаха за националната сигурност. Но 12 години по-късно със спорадични изключения по конкретни поводи той си остава една куха структура. Ако се осъществят целите на тази стратегия - "Прилагане на системния междуинституционален подход при изграждането на системата за сигурност", това означава, че е крайно време да има орган, който да следи за стратегическите задачи на службите, да съсредоточава техния ресурс и системата да се пренасочва при промяна на средата. Логично е този орган да е именно Съветът за сигурност. Но от създаването на един проект до неговото приемане има доста път, който трябва да се извърви. Сега е нужна нова енергия, за да придобие стратегията по-качествен вид, е и мнението на Румен Миланов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Управляващите побързаха да изтрият проекторешението, след като "Спаси София" го публикуваха във Фейсбук

15 дек 2019, 211 прочитания

Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор 1 Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор

Националният съвет на левицата насрочи дата за изборите на председателя на партията в края на април

14 дек 2019, 1778 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Достойно

Отказаният орден "Св.Св. Кирил и Методий"

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10