С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 4 юни 2010, 16:41, 3943 прочитания

Трети опит

152 точки за националната сигурност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След няколко отлагания миналата седмица в сайта на Министерския съвет беше качен проектът за Стратегия за националната сигурност. Това е трети опит за написване на подобен документ за последните 10 години. Първата стратегия беше на правителството на Симеон Сакскобургготски, но тя така и не видя бял свят, въпреки че беше приета от Консултативния съвет за сигурност при президента (КСНС). Втората , разширена стара, на тройната коалиция също беше завършена, но също не видя публичност.

"Това, което представяме сега, е проект в най-широкия смисъл на думата - казва секретарят на Съвета за сигурност към Министерския съвет Румен Миланов, който е работил с екип върху създаването му. Предлагаме я за обществено обсъждане, след това ще бъде разгледана и при КСНС при президента. И след като съгласуваме всички точки и нанесем корекции, ще бъде предложена на Министерския съвет, който ще я внесе в парламента."


Стратегията за национална сигурност е в обем от 27 страници, като в 152 точки са посочени основните проблеми и цели на държавата, като

Основните интереси

са отбелязани в две категории - жизненоважни и други. Сред първите са гарантиране на правата, свободите и сигурността и благосъстоянието на гражданина, обществото и държавата", естествено "запазване на суверенитета, териториалната цялост на страната и единството на нацията. Сред другите интереси на България наред с взаимодействието с НАТО и ЕС са диверсифициран достъп до различни по произход и тип енергийни ресурси и други стратегическия суровини, осъществяването на икономическа, финансова и социална стабилност и др. В стратегията са борави основно само с две понятия - рискове и заплахи.



Една от констатациите в документа е, че "нараства взаимното проникване и зависимост между външната и вътрешната сигурност... Асиметричните заплахи са водеща тенденция според стратегията. Става въпрос международния тероризъм, разпространението на оръжия за масово разпространение, регионалните конфликти и трансграничната организирана престъпност." "Съществува възможност за нанасяне на удари по стратегически обекти на страната с балистични ракети със среден радиус на действия", се отбелязва още в документа. Двадесет и седем точки са отделени на външната среда и деветнадесет за вътрешната. Във вторите е засегнат целият спектър от проблеми на страната - престъпност, корупция, съдебна система, финансови злоупотреби, контрабанда, енергийна зависимост, социална несигурност...

"Целта ни беше да поставим гражданина на първо място и да се разшири неговият спектър на сигурност" - разказва за подхода към проекта о.р. ген. Румен Миланов. "Гражданската сигурност е по-широко понятие - то включва освен всичко друго и финансовата сигурност, икономическата, социалната, здравната... затова се опитахме да избягаме от чисто стражарския подход -  отбрана и полиция", казва секретарят на Съвета за сигурност. С това се обяснява и вида на документа - той е сбор от секторни стратегии. "Получихме 50-60 версии от всички институции", разказва Румен Миланов.

Според бившия депутат от ДСБ Атанас Атанасов обаче това е и един от проблемите. "На първо място този документ е в доста насипно състояние и си личи, че са събирани становища от различни институции, основно министерства, които са дали акцентите в своята област. В стратегията няма интегритет", смята бившият шеф на НСС, който е участвал в написването на първата Концепция за национална сигурност по време на правителството на Иван Костов.

В частта за правосъдие и вътрешен ред например се казва, че "Стратегическата насока в политиката за вътрешен ред е развитието на полицейската дейност в услуга на обществото, което изисква и промяна на поведението на полицейския служител и на отношението му към гражданина... овладяването на общата престъпност изисква всекидневна противодействие, изключващо толерантност." (Между другото това е редактирана постановка от Стратегията за борба с престъпността през 1998 г., базирана на американските модели за обществено отворена полиция и принципа на нулева толератност, въведена от нюйоркския кмет Рудолф Джулиани в началото на 80-те години на миналия век. Дванадесет години по-късно очевидно нищо не мръднало в България, щом целите са същите.)

"Когато писахме стратегия, особено в частта за службите за сигурност, поставихме няколко момента - да няма дублиране на функции и свърхконцентрация", казва Румен Миланов. В този смисъл е маркирана и идеята за създаване на разузнавателна общност, но как ще изглежда тя обаче е работа на други документи. Това къде ще бъде мястото на НРС и военното разузнаване, дали ще са с обща шапка е тема на друга дискусия и друг процес според о.р. генерала.

Подобно е мнението и на Атанас Атанасов: "От това, което прочетох по медии като реакции - всички се фиксират върху въпроса кой ще командва разузнаването, което говори за късогледството на тези, които разсъждават по темата. Координацията на институциите е най-малкият проблем. По-важното е точното дефиниране на рисковете и заплахите на гражданите и нацията и механизмите за пресичането на тези заплахи."

Според него

Фиксирането върху службите за сигурност

е друга слабост на проекта: "Това, което си личи много, е, че документът е работен от хора, които са фиксирани върху наблюдението на рисковете  и заплахите от гледна точка на службите за сигурност, което го прави доста ограничен. Когато създаваш концептуален документ и твърдиш, че поставяш в центъра човека с неговите интереси и гаранции за сигурността му, изникват много елементарни въпроси, на които няма отговор - за здравето му, което е само маркирано, за образованието му, за демографията. Това са въпросите, но трябва да знаем и пътя за преодоляването им, смята Атанас Атанасов. "Защото, ако това е стратегия, тя си поставя цели, но и пътя за постигането им."

"Колективът, който е работил по документа, разгледа редица подобни стратегии от различни държави - Полша, Унгария, Чехия, Литва, Холандия, Англия... признава Румен Миланов. "В огромната си част те навсякъде имат декларативен характер", казва шефът на Съвета за сигурност при правителството.

Във финала на документа прозира нещо, което беше заложено и в Концепцията за национална сигурност от времето на Иван Костов - да се напълни със съдържание Съветът за сигурност към Министерския съвет. Смисълът на неговото създаване тогава беше да координира действията на специалните служби при заплаха за националната сигурност. Но 12 години по-късно със спорадични изключения по конкретни поводи той си остава една куха структура. Ако се осъществят целите на тази стратегия - "Прилагане на системния междуинституционален подход при изграждането на системата за сигурност", това означава, че е крайно време да има орган, който да следи за стратегическите задачи на службите, да съсредоточава техния ресурс и системата да се пренасочва при промяна на средата. Логично е този орган да е именно Съветът за сигурност. Но от създаването на един проект до неговото приемане има доста път, който трябва да се извърви. Сега е нужна нова енергия, за да придобие стратегията по-качествен вид, е и мнението на Румен Миланов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокуратурата нападна и "Медиапул" - с обвинения във "вандалски акт" Прокуратурата нападна и "Медиапул" - с обвинения във "вандалски акт"

Медията само направи сравнение за различната практика на обвинението при случаи на обругаване чрез некролози

21 авг 2019, 492 прочитания

Вечерни новини: Идея за 15 години затвор за хакерство, глобата за пробива в НАП ще е за милиони Вечерни новини: Идея за 15 години затвор за хакерство, глобата за пробива в НАП ще е за милиони

Президентът сменя началника на НСО; Какви са сценариите за италианската криза; Централните банкери ще обсъждат мерки срещу забавянето на глобалната икономика

21 авг 2019, 825 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Достойно

Отказаният орден "Св.Св. Кирил и Методий"

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма