Обещано, а изпълнено?

Какво се случва с обещанията на Митниците и Пощите за малките пратки от чужбина три месеца по-късно?

ОК, помните ли историята "Евала бе, Митница"? Проблемът накратко беше оплетеното в бюрократични безумия освобождаване на малки пратки от чужбина. А това, което поискахме от Агенция "Митници" и "Български пощи" е бързо и лесно обслужване на едно гише и безпроблемно пазаруване онлайн. С помощта на читателите на "Капитал" и "Дневник" формулирахме осем конкретни и постижими промени, които могат да облекчат процедурата. Институциите реагираха сравнително бързо и адекватно и се ангажираха със срокове, в които да изпълнят исканията, а ние превърнахме в своя кауза да следим изпълнението на техните обещания. 

Три месеца по-късно в София (на Разменната пощенска станция на ул. "Веслец") освобождаването на пратките става на едно гише и не отнема повече от 10 минути. Но все още не работи Националният сортировъчен център, който трябваше да облекчи процедурата и в провинцията. На въпроса ни защо от Агенция "Митници" отговориха:


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


19 коментара
  • 1
    t_grozdanov avatar :-(
    t_grozdanov

    "Три месеца по-късно в София (на Разменната пощенска станция на ул. "Веслец") освобождаването на пратките става на едно гише и не отнема повече от 10 минути."

    Всъщност това не е така. Пак се минава през гише ЕМС, после да си платиш 8лв за митническа декларация, която да ти попълнят, после с дискетата на 9-то или 10-то гише, после банка, после пак 9-то или 10-то гише и т.н... няма нужда да продължавам, за да докажа, че това просто не е изпълнено.

  • 2
    45iv avatar :-|
    45iv

    Работят на принципа-колкото не6та мога да ти обе6тая толкова не6та никои няма да ти позволи.

  • 3
    kman avatar :-|
    kman

    Извинявайте, Капитал, но защо решихте, че процедурата е подобрена или опростена? Този месец получих две пратки от Америка с ФедЕкс. Процесът беше следният:
    1. Пращам нотариално заверено пълномощно на местния представител на ФедЕкс
    2. Пращам им копие от личната си карта и попълнена "заявка за митническо посредничество"
    3. Отивам на крака в митницата на летището, плащам 2 лв за 1/2 час паркинг. Там се редя на опашка (не много дълга) за ЕОРИ номер. Питат ме еднократен ли искам, или многократен. Аз искам многократен, но не могат да ми отговорят за колко време ще е готов. Затова си правя еднократен, който излиза веднага, с пълното съзнание, че след седмица ще идвам пак. Интересното е, че на гишето ти изпечатват формуляр директно от Интернет, попълваш го на ръка, те го вземат, вкарват го в системата и след 5-10 минути излизат и ти връчват разпечатка с ЕОРИ номера. Защо не може да си го попълниш сам директно на Интернет, не е ясно.
    4. Връщам се в офиса, сканирам ЕОРИ разпечатката и я пращам на Федекс по имейл.
    5. След половин до един ден те ми отговарят колко трябва да внеса по сметка на митницата за ДДС. Внасям го и им пращам платежното по имейл.
    6. Чакам още 1/2 ден, от ФедЕкс ми звънят да кажат, че от митницата искат по-подробно обяснение и описание на канцеларските материали в пратката. Коригирам заявката за митническо посредничество (където има описание) и им го пращам.
    7. На следващия ден ми се обаждат, че от митницата искат декларация свободен текст за какво ще използвам въпросните материали. Пиша я, подписвам, сканирам и пращам. Слава богу, приемат сканирани копия.
    8. Пратката идва в офиса ми. Плащам на ФедЕкс 12 лв. такса за хендлинг.

    Сами разбирате, че между всичките стъпки има технологично време. Така лека полека пратката успя за 2 седмици (10 работни дни) да се придвижи от летището до офиса ми, след като й отне 3 дни да стигне от САЩ до България. Недай си боже да се случи празник, да живееш извън града, някоя от стъпките да се обърка и т.н.

    Процесът със сигурност е оптимизиран в сравнение с това, което описвахте преди, но е много, много далеч от оптималното.

    Поздрави!

  • 4
    jambalaya avatar :-|
    jambalaya

    Пакет от САЩ в Германия не се задаржа. Само ако е на стойност над трийсетина евро или нещо такова и ако стойноста е посочена на пакета (лични пакети не се отварят без присъствито на получателя, мисля). Ако е под тази стойноста, или не е посочена, пакетчето биво доставено до вратата ми. Ако е над посочената сойност, отивам в районната митница, където го отваряме с митничарчето, плащам си ДДС и такси, ако има (зависи от стоката) на съседното гише и си получавам пакетчето. За паркинг не ми се налага да плащам :)
    В БГ схемата е ясна. Та нали трябва да могат да ви доят. митническа декларации попалвате, на гишето при Ганка дето работи за незнам си кой БРАТЧЕТ на някой си от шефчетата на митниците. И тичена с дискетки от гише на гише. Пълен цирк. Незнам в какви времена живеят хората там, обаче много им е зле. Декларация все едно ТИР се внася със стока за хиляди. Ще ме побаркат направо.

  • 5
    alukam avatar :-|
    alukam

    Дневник, защо също не направите една проучване и за разрешителните за цигари. Там ще се уплашите как Митниците сами си газят закона, за процедури по закон 1месец максимално, се бавят 6 месеца. Въобще там е пълен, абсурден батак.

  • 6
    kalinaokova avatar :-|
    kalinaboykova

    Бях на митницата при летище София преди два месеца, там положението беше трагично. За освобождаването на чифт кецове от САЩ, които струваха 40 долара, платих общо 49 лева и чаках на митницата два часа и половина. Всичко, описано в статията "Евала бе, Митница", ми се случи и на мен. Добре, че бях подготвена. Имаше човек, който чакаше втори ден за освобождаването на стока, поръчана от САЩ по интернет.

  • 7
    tinkerer avatar :-|
    tinkerer

    До коментар [#3] от "kman":

    преди половин година минах през подобен ад, с малката разлика че не съм от софия и за удоволствието да си освободя един пакет пропътувах общо 600 км и прекарах два работни дни на митницата на аерогара софия. накрая даже ми взеха и ДДС погрешка (според тях), но беше на края на одисеята и просто не ми стискаше да ги питам каква е процедурата по връщането му. общо взето съм доволен - доста готино и поучително занимание се оказа. :)

  • 8
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    Уважаеми Капитал, каквито и проверки да правите, докато следния сценарии от няколко лесни стъпки не бъде реалност, нищо няма да е като хората:

    1. Стоката пристига в митницата
    2. Аз получавам обаждане от митницата за сумата, която им дължа и мога да я платя в сайта на митницата чрез въвеждането на номер на пратка.
    3. След като съм направил плащането, пратката си продължава пътя към мен.

    В момента в митницата се харчат маса пари за работно време на хора, които трябва да съсредоточат усилията си в нещо, с което наистина да бъдат полезни на страната си. Последния път като освобождавах пратка на пловдивската митница (понеже съм пич) искаха да ускорят процеса по издаването на многократен номер и ме изпратиха при шефа на митницата, за да подпише. Ако за всеки таралеж като мен трябва да се занимава шефа на митницата, ебати митницата, ебати нещото... Да не говорим, че моята пратка беше с ФедЕкс и те два пъти се разкарваха до митницата, което в крайна сметка им коства време и пари. Абе, тъпотия...

  • 9
    zornitsastoilova avatar :-|
    zornitsastoilova

    До коментар [#3] от "kman":

    Здравейте, благодаря ви за споделената история! За съжаление, обещанията на Агенция "Митници" за опростяване на процедурата при получаване на малки пратки от чужбина важат само за пощенските пратки, които се получават на Разменната пощенска станция при "Веслец", не и за куриерските, които пристигат на "Митница Аерогара".

    Обяснението е, че като член на Всемирния пощенски съюз "Български пощи" имат по-големи правомощия от операторите на куриерски услуги и пакетите, които пристигат чрез тях, подлежат на по-различен ред. Ето тук обясняваме подробно проблема:

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2010/02/19/861346_za_malkite_pobedi_i_idvashtite_bitki/

    Поставили сме и този проблем пред "Агенция Митници", но оттам ни отговориха, че засега договорките с частните куриерски компании не са им приоритет. Ще настояваме обаче за опростяване на процедурата и за куриерските пратки.

    Поздрави,
    Зорница Стоилова
    Капитал

  • 10
    t_grozdanov avatar :-|
    t_grozdanov

    До коментар [#9] от "zornitsastoilova":
    Цитат: За съжаление, обещанията на Агенция "Митници" за опростяване на процедурата при получаване на малки пратки от чужбина важат само за пощенските пратки, които се получават на Разменната пощенска станция при "Веслец", не и за куриерските, които пристигат на "Митница Аерогара".
    ----
    Това не е вярно.

    Тези дни взех пощенска пратка от Веслец 84 — отне ми 2 дни, като всеки ден съм висял по около 2ч. Принципно трябваше да отнеме само 2ч единия ден (което е "нормалното" изглежда).

    Миналата година нещата си бяха същите както сега за пратки, които не са куриерски. Даже куриерските ги получавах с по-малко главоболия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход