Платено с лихвите

Защитата на банковите длъжници в България все още е само добро намерение

Сложната лихва е най-великата сила във Вселената. Думите са на Алберт Айнщайн или поне така твърди градската легенда. И наистина - всеки кредитополучател вероятно е усетил по джоба си колко прав е бил великият физик.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
34 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nedyalko avatar :-|
    недялко неделчев
    • - 1
    • + 63

    Решението за лихвите е просто, трябва да има два вида лихви: фиксирана и плаваща (сега всички лихви са плаващи само нагоре дори и фиксираните)

    Когато лихвата е фиксирана в договора тя да си остане фиксирана от началото до края на договора без възможност да се повишава от страна на банката при неблагоприятни условия.

    При кредити с плаваща лихва в договора да се вписва твърда надбавка плюс една общоизвестна променлива (Софибор, Юрибор), като първия компонент твърдата надбавка да остане непроменена до края на договора, а само втората съставка да остане плаваща, като може на 2 пъти в годината да се преизчислява вноската за следващите 6 месеца на база текущите нива на Софибор или Юрибор. Трябва да бъде премахната практиката банките да определят надбавката на база на свои вътрешни правила и да вдигат едностранно лихвата по кредитите.

    Всичко е лесно и просто но няма желание за истински промени. Само приказки и нищо конкретно, което наистина да промени банковата система и начина на определяне на лихвите.
    Ето повече информация: http://www.ebfbusiness.tv/index.php?page=shows&;type=4&id=3857&pagenum=1
    http://nedyalko.blog.bg/biznes/2010/05/02/61-ta-antikrizisna-miarka.538379

    Нередност?
  • 2
    a3 avatar :-|
    аз
    • - 1
    • + 22

    аз не мога да разбера какъв е проблемът с методологията. ето какво казва законът за кредотните институции:
    "Чл. 58. (1) При отпускане на кредит банката предоставя безплатно и в писмена форма на клиента своите условия по кредитите, които съдържат най-малко:
    1. данни за общите разходи по кредита (такси, комисиони и други разходи, пряко свързани с договора за кредит) и за обективните критерии, въз основа на които тези разходи могат да се изменят;
    2. лихвения процент, изразен като годишен лихвен процент, метода за изчисляване на лихвата, както и условията, при които може да се променя лихвата до пълното погасяване на кредита;
    3. допълнителните задължения, свързани с разплащанията;
    4. условията и разходите при предсрочно погасяване на кредита.
    ....."
    тази информация трябва да се предоставя по закон. това, че няма кой да прилага закона в българия е съвсем друга тема......

    Нередност?
  • 3
    wjch avatar :-?
    wjch
    • - 2
    • + 63

    Темата е много удачна и навременна. Ще дам един пример за потребителски кредит: притежавам кредитна карта, харчовете по която погасявам всеки месец до 5-то число, за да не плащам лихва. Последният път обаче съм внесъл с 0.03 лв (три стотинки) по-малко. Естествено, очаквах да тези да 0.03 лв да бъдат олихвени със стандартната лихва 19% на годишна база, но каква беше изненада ми да установя, че лихвата ми за месец е над 23 лв., т.е. около 920'000% на годишна база.
    След около 4-часови разговори с различни служители се установи, че не се знае нито върху какво е начислена тази лихва, нито върху какъв период. Само се загатна, че при невнасяне на цялата сума, отпада гратисния период и лихва се плаща за всеки харч към момента на настъпването му (?). В договора такава точка няма, но за сметка на това е безкрайно неясен и неграмотен, може би с повече правописни грешки от горната начислена лихва.
    Тъй като продължих да настоявам, ми казаха да напиша "молба" (?), до "Банката". Аз нямам какво да моля някой, който целенасочено ме ощетява, а и да имах, не знам как се обърна до такова лице: "Банка" (Уважаема?) - нещо като до чичо Ваньо, на село.
    Така че, сега към какъв регулиращ орган мога да се обърна. Друг е въпросът дали си струва.

    Нередност?
  • 4
    ykolevski avatar :-|
    ЯК
    • - 2
    • + 38

    Браво! Много актуална тема, наистина.
    Имах ипотечен кредит в Банка Пиреос България - при повишаване на юрибор качват лихвата незабавно; при понижаването му - си траят.
    Писах им официална молба за актуализация - отсвириха ме с общи приказци и разтягане на лукуми.
    Тълкуват си договора точно както си искат.

    Няма такава византийщина!!!

    Нередност?
  • 5
    nor_tex avatar :-|
    DonKey Hot
    • - 1
    • + 6

    По повод фиксирана лихва имам един коментар. В началато на миналата годината някой банки въведоха нова още по добра практика на фиксиране на лихвата отдолу, т,е плащаш EURIBOR+3 но не по малко от 8% причерно така че медала с фиксираната лихва има и друга страна

    Нередност?
  • 6
    kolevbg avatar :-|
    Боби Колев
    • + 22

    Темата е добра и си е постоянно актуална през последните 10 години.

    Решението на проблема, според мен, е по-сложно: то е в липсата на ефикасна съдебна система.

    Много вероятно и в липсата на адекватни закони, но преди всичко ефикасна съдебна система, която да позволи на потребителите да защитават и търсят правата си.

    За да докажа тезата си ще дам паралелен пример: защита на потребителите от договорите с големите доставчици на услуги - ток, вода, парно и особено комуникации. Насилвам се да не се отплесна в епопеята Виваком, която изживявам в момента, бидейки принуден да се моля на компанията да разтрогне договор, който по същество не изпълнява от 2 месеца по някакви си технически причини.

    И в двата случая - и в много други - липсата на адекватна съдебна система е това, което пречи на малкия човек да отстои лесно видни принципи като адекватно регулиране на плаващата лихвата в зависимост от световните пазари, или пък правото на прекъсване на вече автоматично подновен договор без санкции.

    И докато при Виваком нещата стоят донякъде равнопоставено, доколкото те могат да начисляват глоби колкото си искат, а аз - ако ми стиска - мога да не ги плащам и естествено няма, то с банките нещата наистина са малко по-трудни.

    И въпреки всичко, ще има хитреци, които ще намерят начин да ги ужилят - така, както това се случи в Америка преди 7-8 години когато вървеше кредитната експанзия.

    Честно казано, пожелавам им успех!

    Нередност?
  • 7
    google_news avatar :-|
    google_news
    • + 18

    До коментар [#3] от "wjch":

    Може да изпратите Покана до банката с обратна разписка, в което я призовавате в 30-дневен срок да ви върне парите или да обоснове своите изчисления въз основа на собствените си публикувани тарифи и споменавате, че си запазвате правото да откриете процедура срещу банката пред Помирителната комисия по платежни спорове. Копие от писмото изпращате и до самата комисия.

    Разбира се, също така трябва да обмислите дали изобщо желаете да бъдете клиент на тази банка в бъдеще. Помислете дали банката ще бъде на ваша страна ако се случи измама или друг голям проблем с кредитната карта, за повече от няколко стотинки.

    Освен това, трябва ли ви изобщо кредитна карта? Алтернативни варианти, при които е доста трудно да задлъжнеете на банката са "кредитната" карта с неснижаем остатък и Visa Electron, която се приема на множество места вместо кредитна карта.

    Нередност?
  • 8
    menteto avatar :-?
    Syuelymancho Assanoff Osmanoff
    • - 4
    • + 6

    ВСЕ повече добивам усещането , че Любомир Христов от пиедестала на инициатор на дебата просто налага лицето си , както се случи и с друга известна политическа личност-скоро преминала в хипербанкова институция.........това не са алтруисти , правнуци на Робин Худ - това са хора с корпоративни приоритети !
    -----------
    Фактите са следните:
    Банките имат значителни експозиции в имоти и ще се принудят да свалят лихвите до приемливи за плащачите-ИНАЧЕ ЩЕ ......... (и то без грам съчувствие към вложителите,нищо че твърдят обратното - тях никой не ги мисли)
    Рестартът на имотния пазар, колкото и да се отлага, отдавна чука на вратите им - трябва да се продават кредити и точно в тази връзка може да се окаже , че нови играчи,НЕучаствали досега могат да се възползват от ситуацията на банките и да започнат кредитиране при европейски нива - обвързани с ЛиБор и ЮриБор кредити , чиито лица са Любомир Христов,Меглена Кунева,Мартин Заимов....тези Банки НЯМАТ никакво участие на ипотечния пазар !
    --------
    Може да се окаже , че мисълта на Марк Твен за чадъра и банкера (стимката на мъж с чадър в публикацията е точно такава алюзия) се отнася както за клиентите , така и за самите Банки ..........всъщност ........нищо необичайно няма в това , какво толкова,нали те са го измислили ;)
    Едните ще сучат,мажат,клинчат....само и само да продължат да движат тежките си задници - да НЕ променят правилата за лихвообразуване , но ДРУГИТЕ , .........те нямат никакви инвест/пуртуфели ;) , имат много пари и желание за експанзия ........като едното нищо може да има "прибиране на чадърите"

    Нередност?
  • 9
    mrpresident avatar :-|
    mrpresident
    • - 1
    • + 15

    До коментар [#4] от "bezposrednik":

    И аз имам ипотечен кредит в Банка Пиреос.
    Положението при мен е същото. Вдигнаха ми лихвата от 6.9% (3m EURIBOR +3.9%) на 8.65%.
    Писах им писмо, а те в общи линии ми казаха: Криза е!
    В писмото нямаше абсолютно нищо ясно написано, само безмислено бръщолевене и нищо конкретно.

    Нередност?
  • 10
    a3 avatar :-|
    аз
    • - 1
    • + 12

    До коментар [#3] от "wjch":
    можете да се обърнете към комисията за платежни спорове към комисията за защита на потребителите (пише се жалба до комисията за защита на потребителите по местоживеене). по закон тя трябва да разгледа проблема в рамките на месец с две едномесечни отлагания, ако има по-голяма специфика.
    за съжаление моят опит от комисията е на мълчалив отказ....

    Нередност?
Нов коментар