Търговският регистър може да спре
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговският регистър може да спре

Търговският регистър може да спре

5330 прочитания

Фирмата "Грамма Нет ИС" ООД, която е наета за системен администратор и поддръжка на четирите публични електронни регистъра, не си е получавала парите за извършените услуги от шест месеца. Тя поддържа мрежовите комуникации във всички 142 офиса на Агенцията по вписвания в страната. Заедно с това осигурява резервен информационен център, който гарантира, че няма да се загубят данни при срив на основния сървър център, какъвто вече имаше през 2009 г.

Натрупаните дългове на Агенцията по вписвания към фирмата в момента заедно с неустойките са 1.3 млн. лева. След като е загубила месеци наред в преговори за предоговаряне на дълга, търпението на фирмата се изчерпа и в петък тя депозира нотариална покана за незабавно издължаване или подписване на анекс и стриктен план за погасяване до 2011 г. В противен случай има намерение да прекрати договора и да спре поддръжката на информационната система.

В случай че договорите бъдат прекратени и техниката от резервния информационен център бъде изнесена, електронният Търговски регистър ще спре за неопределено време, тъй като за девет месеца така и не бяха намерени средства за ремонт на дефектиралото оборудване в основния информационен център на Агенцията по вписвания. В момента регистърът се ползва ежедневно от бизнеса - всеки ден се правят стотици хиляди справки в него. Ако регистърът излезе от строя, това ще затрудни много работата на фирмите и останалите потребители на информацията от него.

"Действително сме със забава от порядъка на шест месеца. Те са запознати с нашето затруднено положение. Можем да сме им благодарни, че имат нужната търпимост и въпреки неритмичните плащания, все пак поддържат нещата. Надявам се с взаимни компромиси и с добро желание от двете страни и с положителната санкция на МП нещата да се уредят", заяви Анастас Георгиев, и.д. изпълнителен директор на агенцията.

Дори и да се стигне до споразумение с "Грамма Нет ИС" ООД, осъществяваща поддръжката на системите, регистърът пак е застрашен от спиране. Причината е, че липсва свободно дисково пространство за съхранение и обработка на данни. Малкото останали ресурси бяха запълнени при последното подаване на годишните финансови отчети на фирмите за 2009. Това е причината да не се обработват близо 70 000 финансови отчета, подадени на хартия. Въпреки многократните предупреждения от системния администратор Агенцията по вписвания не е инвестирала в нужната техника, която да разшири капацитета на базата данни.

"Истина е, че в Търговския регистър дисковото пространство, където се съхранява информацията, е на привършване, малко е. Фирмата, която поддържа системите, алармира за това. Има все още малко място, но очевидно е недостатъчно", призна Георгиев. Той заяви, че е заповядана преконфигурация на информацията, което ще освободи малко дисково пространство. Подготвя се и спешна обществена поръчка за закупуване на нова техника за съхранение на данни, за които финансовото министерство трябва да отпусне целево пари. Анастас Георгиев заяви, че няма да бъде допуснат срив на системата, но призна, че има такъв риск.

Фирмата "Грамма Нет ИС" ООД, която е наета за системен администратор и поддръжка на четирите публични електронни регистъра, не си е получавала парите за извършените услуги от шест месеца. Тя поддържа мрежовите комуникации във всички 142 офиса на Агенцията по вписвания в страната. Заедно с това осигурява резервен информационен център, който гарантира, че няма да се загубят данни при срив на основния сървър център, какъвто вече имаше през 2009 г.

Натрупаните дългове на Агенцията по вписвания към фирмата в момента заедно с неустойките са 1.3 млн. лева. След като е загубила месеци наред в преговори за предоговаряне на дълга, търпението на фирмата се изчерпа и в петък тя депозира нотариална покана за незабавно издължаване или подписване на анекс и стриктен план за погасяване до 2011 г. В противен случай има намерение да прекрати договора и да спре поддръжката на информационната система.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    herrny avatar :-?
    HerrNY

    А защо АВ е "в затруднено положение", след като приходите от такси са около 10 пъти повече от необходимите за нормална работа разходи? Според чл. 38, ал. 2 ЗТР "[п]риходите от такси по този закон се използват само за финансиране на воденето, съхраняването и развитието на търговския регистър". Май не само за това се използват... Министърът на правосъдието трябва да понесе политическата отговорност защо -- незаконосъобразно -- тези средства се използват за друго.

  • 2
    ivan_mihalev avatar :-|
    Иван Михалев

    Прав сте, това е важен въпрос - агенцията събира 80 милиона лева от такси годишно, които отиват в държавната хазна, а в същото време изнемогва финансово.

    Значи или:
    - таксите трябва да се намалят
    - държавата да оставя парите в агенцията

    За съжаление ограниченото място в хартията не ни позволява да анализираме всички проблеми на една институция. Но повдигнатия от вас въпрос е важен и не касае само АВ. Обещавам, че ще се заема с това да анализирам кои държавни ведомства събират повече такси, отколкото им е издръжката и каква е логиката за това....

    Иван Михалев

  • 3
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    Хаха, недостиг на дисково пространство.... Всички сканирани документи на фирмата ми, които се намират в търговския регистър, заедно с годишния отчет за 2009-та са 2 мегабайта. Да речем, че другите фирми са с повече документи и са сканирали на по-висока резолюция, примерно 10 мегабайта на фирма. До момента в регистъра има 240000 фирми, т.е. 2.4 терабайта. Да кажем, че заради сигурност на данните, дисковете са в Mirror (вместо в по-икономичния вариант RAID5), значи умножаваме по 2 и стават, 4.8 терабайта. Диск 1 терабайт по крайни цени е 140 лв с ддс. Да удвоим тази цифра заради допълнителни контролери, кутии и каквото се сетите. 280 лв X 5=1400 лв. Да удвоим и тази цифра заради разходи за труд и други неща, които може да съм пропуснал, стават 2800 лв. Тази сума е прихода на търговския регистър от регистриране на 18 фирми, предполагам толкова регистрират за не повече от 1-2 часа. Да не говорим за таксите за подаване на годишните отчети, които са малко над 50 лв на фирма. 240000x50 правят 12 милиона. Не зная дали останалите близо 1 милион фирми, които още не са се пререгистрирали в търговския регистър също имат задължение да подават отчети там, тогава са 60 милиона.

  • 4
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    3,
    Дискове не се слагат точно така наред, защото на определен брой трябва да има машина да ги управлява, но въпросът защо нямат пари за дискове(или по-точно при такива случаи машини за storage) определено е интересен. Реално, ако не е за администрацията, такава машина да е 30-40000лв. Но това за агенцията със сигурност е цена, която ще иска държавна поръчка, цена поне по 2 умножена, уговаряне на комисионни, процедура по търг(А според статията още е стигнато до бележки от администратора за нужда от машина...). В милата ни родина все така става, защото защо им е на чиновниците да мислят и да работят по изготвяне на поръчка и търг, а без такива над 10000лв не може. Но в статията и показателно и друго казано- в момента агенцията работи изцяло на бекъп сървърите, защото основните й са с проблем, който от месеци не е започнато да се отстранява(Пак незапочната процедура за поръчка явно.)! Българска ни работа...
    "Не зная дали останалите близо 1 милион фирми, които още не са се пререгистрирали в търговския регистър също имат задължение да подават отчети там, тогава са 60 милиона. " На тоя въпрос ще ти отговоря също- нерегистрираните фирми не са задължени да платят тия 50лв за отчети. Лично мен ме изнерви защо и на мен като регистриран ми ги искаха, а не си взеха данни от НАП, като им копирах 1:1 подаденото там, но пак е българско чиновническо видиотяване.

  • 5
    b.davidkov avatar :-|
    masay

    Мисля, че въпросът не се свежда до това как да се подредят дисковете с информацията и пр. технически подробности. Агенцията е вторстепенен разпоредител на бюджетни средства и като такъв внася в републиканския бюджет сумите от такси, а чака от Мин. на правосъдието финансиране. В ситуацията в държавата (криза) бюджетът се разпределя на който колкото иска: военните ще си купуват самолети F-16, Цветанов не дава да се вземе лев от бюджета на МВР, а Петкова има по-големи проблеми от АП, явно...

  • 6
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    @атанас

    за 5 терабайта NAS 30-40 хилки са твърде много, даже да са с райдове, файбър ченъли, ракове и квото щеш още. А приходите на търговския регистър са 4-5 пъти по-големи от бюджета им, което ще рече че плащаме 4-5 пъти по-високи такси, за да чакаме по месец регистрация (онзи ден пуснах да си регистрирам фирма, казаха че след месец ще излезе) и да четем простотии като горната. Да не говорим за usability-то на невероятния им сайт.

  • 7
    mrvip avatar :-|
    mrvip

    @davidkovb

    т.е. да, проблема е че парите отиват в републиканския бюджет и после им дават трохи, с които не могат да плащат нито на доставчици, нито на (достатъчно на брой, качествени) служители.

  • 8
    huku avatar :-(
    Huku

    Като нямат пари, поне да имаха акъл...
    Искат годишните отчети - сканирани, и в pdf формат.(!?!)
    Така и така без електронен подпис не могат да се подадат през "сайта" им.
    Е?! Какъв е проблема отчетите ПЪРВО да се преобразуват в pdf формат (така и тексът в тях е текст и може да се оработва впоследствие) и после този pdf да се подпише с електронния подпис - и готово!
    Така целия годишен отчет става под ПОЛОВИН Мегабайт!
    Ама не!
    Първо го разпечатваш! (нищо, че от икебана дървесата... и т.н.)
    После го подписваш! (нищо че в закона за ЕП пише, че е равнозначен на физическия подпис и нищо че "аналогово" подписания документ не удостоверява датата и часа на подписването)
    После удряш мокър печат! (нищо че такъв задължителен атрибут на документ в Закона за счетоводството от доста години веча няма)
    И после почваш да сканираш като магьосник по предпечатна подготовка, ш'тото да не казвам как се събират 15 сканирани страници в 5MB и дали така сканираните страници са годни за последващо разпечатване (за друг вид обработка въобще не отварям приказка. Който иска данни - 'ми, пред очите му са: да чете и да преписва от монитора).
    И накрая - upload-ваш получения шедьовър на информационните технологии на "сайта", който десетина пъти преди това те е "изплюл" защото... са изтекли 3 минути откакто си се логнал (с електронен подпис! и километрична капча(?!?)).
    Е! ... после, нямали място на дисковете...
    'Ми, не става само с ядене...

  • 9
    vvelichkov avatar :-|
    Васил Величков

    До коментар [#6] от "mrvip":
    Въпросът не е дали са 30 хил. или 300 хил. - във всички случаи АВ изкарва за централния бюджет на България повече пари, от колкото е пазарът на Storage системи у нас за 1 година. Би следвало да има финансиране и за достатъчно хора и за техника и за подобряване използваемостта на електронните услуги. За съжаление парите потъват в бюджета и се харчат за "Лувъра" и за спортни зали. Не, че съм против тези културно/спортни инвестиции, но на това му се вика "на гол тумбак чифте пищови"...

    В регистъра има милиони сканирани документи, а на ден се теглят толкова документи (през портала и от абонати като НАП), че ти е бедна фантазията.
    А по въпроса, дали можеш да се оправиш с няколко диска по 1TB за 1000 долара за да съхраняваш базата данни на търговския регистър - отговорът е НЕ. NAS също няма да ти свърши работа - ТР не е един уеб-сайт, търкаля се Oracle Real Application Cluster. Трябва ти Transactional Performance (IOPS), не Throughput (Mbps). Закъснението при Ethernet (NAS) е в ms, а при Fiber Channel е в микросекунди...

    Малко технически детайли: ТР се обслужва от два SAN Storage-а, всеки с по 60 броя 15К Dual-Port Fiber Channel диска по 146GB. Всеки дисков масив е в различен Data Center а по между им има две независими трасета, по които са изградени физически оптични връзки, за да се прави синхронна репликация на данните между масивите.
    Дисковете са много на брой с малък обем, за да може да се обслужват хилядите конкурентни заявки от БД в секунда. Добавянето на още дискове ще увеличи обема, но няма да подобри производителността, тъй като контролерите са стари. Затова има нужда от допълнителни контролери с допълнителни дискове. И това не е RAID-а в PC-тото ти ;-)

  • 10
    huku avatar :-|
    Huku

    До коментар [#9] от "Васил Величков":

    60 броя х 146GB (?!)
    Я пак...
    Та, 60 броя х 146MB.
    Тези, от ТР backup на Google Earth ли правят...?!
    Та, като казах "Google Earth"...
    ...те пък к'ви заявки получават (бедна ми е фантазията), 'ми youtube... (с т'ва видео в реално време и upload/download на милиони [и потребители, и мегабайти] едновременно...), те к'ви ли Cluster-и имат...
    Е т'ва не са Cluster-ите на ТР ;-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK