Дупка до дупка

Пътищата също станаха жертва на бюджетната стабилност

През последните две седмици много от строителните компании станаха неволни участници в нещо подобно на предаването "Имате поща". Тъжните му издания.

Тези от фирмите, които са спечелили търгове за ремонт и реконструкция на първокласни, второкласни и третокласни пътища, получиха писма, с които държавата ги уведоми, че временно се спира изпълнението на техните проекти заради липсата на финансиране. Така 1650 км от пътната мрежа на страната и тази година отново ще остане осеяна с дупки. Проблемът обаче е повече от това. Наистина, в година, в която държавата е заплашена от санкцията на Брюксел заради раздутия бюджетен дефицит, да се правят нови разходи е повече от неадекватно. Така и не става ясно обаче защо управляващите са решили да си спестят точно тези пари, а не например средствата за строителството на нова спортна зала или т.нар. български Лувър.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • + 28

    А защо плащаме винетки, пътен данък, акциз на горивата, като няма изобщо да се подържат пътища, а от близо година всички плащания са замразени?
    Вярно, че в НАПИ адски много се е крало, но спрените плащания забиха икономиката. Някой е надписал цени, платил е комисионни на чиновници, държавата е ощетена, но след него има подизпълнители, доставчици на материали и услуги, които работят без крадене. Сега всички страдаме от спирането на плащанията. Затова и от Виена писаха, де... Да бяха тръгнали да съдят за връщане на надплатеното, да вкарат в затвора чиновници и едри бизнесмени, ок. Сега просто съсипват цялата икономика, защото всеки чака някой да му плати. И пак, защо плащаме 3 вида данъци, които са за изграждане и подръжка на пътна мрежа- акциз на горива, данък на автомобили и винетки? По определението си и трите не са за това Дянков да се бие в гърдите с бюджет, с който щял да спасява еврозоната(изказванията му от края на 2009).

    Нередност?
  • 2
    wds23355772 avatar :-?
    wds23355772
    • - 1
    • + 10

    Кофти момент. По транзитни пътища 5 щяха да се ремонтират много и все дълги отсечки. Неприятното е, че това спиране става точно в средата на строителния сезон. Ако бяха го направили септевмри или октомври нямаше да е такъв проблем, но сега...

    Нередност?
  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 2
    • + 2

    Толкова могат, толкова правят....... какво очаквате повече лъчо мозъка да ви премери кръвното или какво?

    Нередност?
  • 4
    g.e.m. avatar :-|
    ГЕМ
    • - 1
    • + 2

    По-добре ще е тези,дето са крали вместо в затвора да ги "командироват" по разбитите шосета да бачкат,та така поне някаква файда да има от тях.А не уж са ги хванали,уж ще ги съдят,а през това време всички данъкоплатци чинно да им плащама и порциона за престой по следствията с години...щото нали - малко са откраднали милите те...

    Нередност?
  • 5
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • - 1
    • + 4

    Много бъркате, братя и сестри данъкоплатци. Първо, има договори между държавната агенция и фирмите. Второ, има осигурено европейско съфинансиране. Трето, има и вътрешни плащания, както споделя #1.
    Държавата е решила, че иска да се направят едни ремонти и обещава да плати за това. Фирмите играят на търгове с ясни условия и спечелилият подписва договор, в който има срок за изпълнение и цена. Ако фирмата не спази срока, плаща неустойка, която е процент от плащането. Ако не постигне определено качество на изпълнението, пак плаща неустойка и поема да извърши работата според изискванията за своя сметка. При актуване на пътя държавата е длъжна да се разплати на 100 % от договореното, а закъснението води до начисляване на лихва в полза на изпълнителя. Затова фирмите са прави да си искат парите и да си търсят лихвите. Аз лично, ако бях изпълнителен директор или прокурист на такава фирма, щах да ги спукам тия мърльовци и нямаше да им дам и стотинка отстъпка от договореното. Ако не може в България, има европейски съдилища, там решенията са бързи и категорични и винаги са в полза на фирмите, поне когато страна е България.
    Мен лично не ме касае това, че Не-В-Дянков не вдява, че бюджетът на една държава няма нищо общо с план-сметка на СБ. Толкова по-зле за него, с времето само ще става все по-очуден... Държавата да си търси пари и да си плаща акуратно, това ще кажа аз.
    Държавата има сключени договори за осигуряване на инвестиционно финансиране. По тези договори има течащи плащания, едните са лихви по получения ресурс, другите са такса на двете банки за отделяне на ресурс "на разположение". Въпросните такси са по-ниски от лихвите, но все пак са разход за бюджета. А има още една "дреболия" - изтича срока за усвояването на кредитите, което скъсява срока на работа на фирмите. Което се повтаря и при големите инфраструктурни проекти - по ИСПА и ОП "Регионално развитие" и "Транспорт". Затова Не-В-Дянков да вади пари и работата да не спира, че от неговите свинщини ще останат само разбити пътища и извънредни плащания към външните кредитори, вместо инфраструктура и нормални лихви.
    Върешните плащания за пътна инфраструктура са само винетките. Само те се отделят и се формира инвестиционен фонд на разположение на ИАПИ. Интерсно е Не-В-Дянков за какво е пренасочил тези парички, сумата е много над 600 млн. лева, по-близо до милиард... И друго - кой му го е позволил, това си е груба и нагла далавера с безлихвено финансиране на някакви разходи, вместо целево разплащане. Но те от Европейската сметна палата пак ще му разкажат играта - само да мине годината и ще има да дава неадекватни обяснения... Вече веднъж го видяхме, хем се смях, хем и аз се изчервих заради тоя некадърник.
    Иначе само за сведение, акцизите за горивата не се ползват за сроеж на пътища или за ремонти. По закон тези пари са предназначени за екология, тъй като по дефиниция акцизи се начислвяват на вредните продукти. Но нещо не съм чул Нона да се е похвалила с екопроекти, финансирани от акцизите. Явно и те е дупка в съвета на министрите. Колкото до данъците за колите, те са местен данък. Само се начисляват в консолидирания бюджет, но реално се дават на кметовете за вътрешната улична мрежа на населените места, за 3 и 4-класната пътна мрежа. Чувам, че от там се ползвали пари и за зимно почистване, което не е законно, но е измислено от М. Герджиков през времето на Бат' Бам-Бам. И явно е намерило почва и на други места. Както и да е - важен е ефекта, други да оправят дефекта...

    Нередност?
  • 6
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    Един въпрос - какво стана със Строителни Войски и няма ли да си решим повечето проблеми по инфраструктурата ако използваме войската за нещо подобно

    Нередност?
Нов коментар