Само с акции не става

Държавата трябва да намери комплексен подход в борбата срещу уличната престъпност.

   ©  Пресцентър МВР
   ©  Пресцентър МВР

Попитали радио "Ереван": Защо всеки път, когато полицията си свършва работата, е при "специализирана полицейска операция"?

- Защото обикновено не си върши работата, отвърнало радиото.

Този виц обяснява много от състоянието на борбата с престъпността в България. Но е и факт, че специализираните полицейски операция в последните месеци отбелязаха една съществена промяна в нагласите на гражданите и отношението им към вътрешното министерство.

Първо бяха операциите срещу организираната престъпност - при "Наглите" бяха задържани хората, които според МВР са извършвали отвличания срещу откуп. После дойде и "Октопод", при който беше задържан бившата барета и съветник в ДАНС Алексей Петров и хора от обкръжението му. Тези две операции сякаш дадоха увереност на МВР и то започна да произвежда полицейски акции с екзотични имена. В джунглата от имена ("кръстените" операции са близо сто) се открояват Апашите, Факирите, Силоваците, Лихварите, Кърлежите, Братята, Крадците. Общото между тях е, че са насочени именно към т.нар. конвенционална престъпност. Когато към тях прибавим ежедневната работа на служителите от секторите "Кражби" и "Грабежи" в полицията, можем да сме сигурни, че сме изброили всички действия, които МВР предприема, за да спре ръста на битовите престъпления.

Ако финансовата и икономическата криза се задълбочат обаче, нито акциите, нито рутината ще са достатъчни, за да се запази санитарното ниво на сигурност по улиците. За да се противодейства, е необходим комплексен подход и участието на повече институции.

Ресурсът

Според Николай Радулов, преподавател по национална сигурност в Нов български университет, "МВР не е в състояние да противодейства на този тип престъпност". Криминалисти коментираха пред "Капитал", че за разлика от организираната и тежката престъпност и корупцията, нивото на конспирация при конвенционалните престъпления е нулево и борбата с уличната престъпност става с "жива сила" - а именно полицейско присъствие на улиците, системи за видеонаблюдения и др.

"Липсата на реформа във вътрешното министерство произвежда абсурда в страната да има най-много полицаи на глава от населението в Европейския съюз, а в същото време да не може да осигури ресурс "на улицата", смята Радулов.

Предишният вътрешен министър Михаил Миков наистина започна реформа в тази посока (за 
по-адекватно разпределение на кадровия потенциал на полицията), но тя не беше продължена от Цветан Цветанов, който видимо не иска да се конфронтира със служителите на министерството, като взима непопулярни решения. Защото съкращаването и преместването на щатове от едно поделение на МВР в друго безспорно ще създаде дискомфорт на много полицаи.

Освен преразпределение на жива сила обаче са необходими и стъпки, които да 
повишат тяхната мотивация. Само преди няколко месеца служителите на 
МВР протестираха за пореден път заради лошите условия на работа. 
Мотивацията може да стигне дъното, ако в държавния бюджет няма средства 
за техните заплати или пък се наложи намаляването на възнагражданието им.

Ефектът от акциите - индиректен

Но трябва да се признае, че полицейските акции, които са символ на МВР по времето на Цветанов, имат индиректен ефект върху конвенционалната престъпност. Според Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията те вдигат доверието в министерството и по този начин мотивират гражданите да сигнализират, когато станат жертва на престъпление (процентът на реално извършените престъпления и съобщените в полицията се е увеличил през последната година). Освен това акциите, по думите на Безлов, оказват натиск върху ядрото на престъпните групи, което пък влияе на тяхната периферия: "Просто гледат да бъдат low-profile."
Въпреки това обаче полицейските операции, доколкото засягат предимно организираната престъпност, няма как да бъдат насочени към извършителите на грабежи и обири.

На ход е прокуратурата

МВР не е само в борбата срещу уличната престъпност. Ключова роля там има и прокуратурата, която носи отговорността за бързото предаване на заловените престъпници на съд, а оттам и бързото им наказване. Изследвания в областта на наказателното право показват, че колкото по бързо се налага едно наказание, толкова по-голям ефект има то върху извършителя.

Това обаче се случва рядко. В Софийския градски съд през 2010 г. се гледат дела за грабежи от средата на 90-те, които прокуратурата неясно защо е внесла с 13 години закъснение.

Наказателно-процесуалният кодекс (НПК) предлага решение, което за съжаление не се използва твърде често от правоохранителните органи - това са т.нар. бързи и незабавни производства, които предлагат значително по-ускорена и опростена процедура.

Зам.-районният прокурор на София Руси Алексиев коментира: "Бързото производство защитава интересите на всички - и на пострадалия и на обвиняемия и на обществото." Той смята, че е напълно възможно за две седмици от извършване на деянието да се стигне до влязло в сила решение и наказан извършител. "Тези дела най-често завършват със споразумение с прокуратурата, което се одобрява от съда. За да се сключи едно такова споразумение, е необходимо нанесените от обвиняемия щети да бъдат възстановени."

Според НПК бързо производство се образува, когато извършителят е заловен при или непосредствено след извършване на престъплението, върху тялото или дрехите му има явни следи от престъплението (кръв например); извършителят е отишъл сам в полицията и се е предал или когато очевидец го посочи.

Сроковете при бързите производства са съкратени значително, липсват също така и формалните процедури.

Възможността, която дават бързите производства, обаче не се използва достатъчно: "Опитваме се да мотивираме полицаите всеки път, когато има основание за образуване на бързо производство, да го правят", коментира прокурор Алексиев.

Това обаче се случва рядко. Зам.-районният прокурор на София обяснява този факт с изключителната натовареност на служителите на МВР. Въпреки че приключва бързо, едно подобно производство изисква пълното внимание на разследващия орган, защото всяка грешка означава то да бъде преобразувано в дело по общия (и тромав ред). Районният прокурор на София Александър Налбантов е подел политика за увеличаване броя на бързите дела и такова увеличение се забелязва (с близо 30% за 2009 в сравнение с 2008 г.), но е все още незначително.

"Едно 80% от деянията, които се докладват в Софийската районна прокуратура срещу известен извършител, могат да бъдат образувани по бързата процедура, респ. да прикючват за по-малко от месец. Реалността обаче е друга", казва Налбантов.

Решението на този проблем е в по-доброто взаимодействие между МВР и полицията, както и намаляване на натовареността на разследващите полицаи. Реформа в тази посока бяха последните промени в НПК, които разшириха кръга от служители на МВР, които могат да извършват действия по разследването. Доскоро това можеха да правят само дознателите, които имат юридическо образование и са малко над 1000 в цялата страна. Те обаче работят често по над 100 разследвания едновременно и няма как да отделят необходимия ресурс за целта.

Последната стъпка за по-добро управление на ръста на уличната престъпност изисква качествен криминалистически анализ. Такъв обаче няма, което силно затруднява превенцията и връзва ръцете на полицията да е ход преди събитията.

Преди време главният секретар на МВР Калин Георгиев призна пред "Капитал", че е необходима реформа в тази посока в полицията - липсата на качествени данни прави взимането на качествени решения невъзможно.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    h2so4 avatar :-|
    h2so4

    Имаме повече ченгета на глава от населението - ама това не значи повече "жива сила" :))) Означава повече "живо тегло", ако мога да използвам термин от животновъдството :)))

    А и тези, дето са на улицата - и те се скатават.
    Ми да - глей к'во стана с тези дето пребиха Чората - оня взе че ги прекара и умря. И сега си патят.
    По-добре - по-кротко. Като в Самоков. Галев бие публично, пред всички - отиваме и му се молим да не прави така.....
    Ми тъй де, по-безопасно е.
    Все ще се намери кой да свърши истинската работа.....

  • 2
    tj avatar :-|
    Kiro

    Имаше една Ре-ТВ. Искам така да получавам информация като хванат някъде някого без бандерол, без акциз, без документи, с много къщи и коли, без данъци - какво аджеба става след това?!
    Кой за колко време е осъден и на какъв срок? И колко от имуществото му е отнето в полза на държавата?
    Няма ли последствия за престъпниците - значи има само ПР за МВР, а държавата не работи... Държавата, а не тоя или оня подкупен или неспособен прокурор/съдия!
    И "бащите на Конституцията" да вземат да се засрамят :)
    Както и ония там, дето бяха около "Кръглата маса" в зората на демокрацията :) (ако си спомняте как преди 20 години ни "уредиха" да сме "демократична" държава със разпокъсано и децентрализирано псевдо управление :)

  • 3
    igatanassov avatar :-|
    igatanassov

    Какво ли означава прокурора да се опитва да "мотивира" полицая? Да не би да му дава част от своята заплата - след като успя да му "пробута" недовършените отпреди 10-15 години разследвания....или по някакъв друг начин?

  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Поне половината ченгета са не само безполезни, ами направо вредни. Те или пият кафе и висят по храстите, или направо пазят проститутки, автокрадци, и дилърчета на дрога, за да си вършат онези спокойно работата.
    Много хора казват, че ако се уволнят десетина-двайсет хиляди полицаи, те ще се присъединят към криминалния конгингент, затова било по-добре да ги държим в МВР, в името на социалното спокойствие. Аз пък казвам - прав им път, да отиват - те пак си вършат същото, но поне да не им плащаме ние, а да им плащат наркобосовете и сводниците.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход