По другия начин
Какъв е моделът на големите обществени медии в Европа и защо са по-успешни от БНТ


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Възможно ли е обществената телевизия в България да оцелее в условия на криза със съкратен бюджет, с ограничения за рекламно време и в същото време със запазване на обществените ангажименти, които е поела? Може би да, ако опитът на развитите обществени телевизии бъде приложен и за БНТ.
Стратегиите на повечето от кандидатите за генерален директор на БНТ, представени пред Съвета за електронни медии през тази седмица, всъщност заимстваха идеи от концепциите на някои от успешните обществени телевизии в Европа. В което няма нищо лошо. Защото освен на стабилно финансиране добрите модели за обществени медии се крепят и на разумно управление, непопулярни, но ефективни антикризисни мерки и дългосрочни стратегии за развитие. Две от най-големите медийни компании в света - британска BBC и германската ZDF, например съкращават през последните години голям брой служители и определят по-тесни приоритети, за да отговорят на свиващия се медиен пазар. Спестените средства отиват за повече собствена филмова продукция, която, освен че отговаря на нуждите на аудиторията, успява и да се продаде в чужбина. Тъй като и двете медии се финансират основно от такси, събирани от хората, прозрачността е на преден план сред политиките им. Заплатите на всички членове на управителния съвет на BBC могат да се видят на сайта на компанията, а служителите пък поддържат блог, в който информират аудиторията какво се случва вътре в BBC.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
11 коментара
Чудесен текст, но не го изпращайте на новия генерален директор: със сигурност тя чете вашия вестник.
ZDF и ARD, a и BBC са пословични в тъпата (без извинение) продукция и в разхищението на ресурси... Ако не ми вярвате, питайте 10 произволни хора от UK и Deutschland. Да не говорим, че изобщо рекламите не са 10 минути, доста повече са, но кой съм аз да го твърдя... Дали са станали по-обективни медиите, не знам. Но със сигурност хорицата там получават доста по-височки заплати отпреди...
Преди около две години ВВС направи огромни съкращения на персонала си.
J.J., абсолютно си прав, че рекламите не са 10 минути. Може би затова в статията пише 20.
OK, моя грешка. Но и 20 не са....
"Проблемът със събирането на таксите обаче не е малък, тъй като на практика плащането им е доброволно и е оставено единствено на съвестта на гражданите"
това не е вярно, изпращат писма и си искат парите, а понякога дори изпращат на проверки техни представители и ако се окаже че имаш радио и/или ТВ у дома те принуждават да сключиш договор за поне една година напред
Няколко дребни неточности за BBC:
- В момента се пробва да има дискретни реклами. За начало това е факт в информационния сайт - www.bbc.co.uk
- "Заплатите на всички членове на управителния съвет на BBC могат да се видят на сайта на компанията, а служителите пък поддържат блог, в който информират аудиторията какво се случва вътре в BBC." Напротив! Сега тече скандал за заплатите на звездите, които явно са доста високи и ... секретни!
- Коментар номер 3!
Мисля, 4е трябваше да обърнете внимание и на френската TV5. Изклю4ително интересна, забавна, и интелигнтна телевизия. TV5 е доста по-близо като усещане и концепция до БНТ от колкото BBC. BBC е ску4на, бледа, и трудна за гледане. Не мисля, 4е това трябва де е обликът на една телевизия, която хем иска да е гледаема, хем да прави пари от реклама, хем да пасва и образова българина.
Аз искам да знам колко души работят в БНТ, БТВ и Нова, както и в цитираните западни обществени телевизии.
До коментар [#8] от "wip":
BBC е слична за гледане? Не знам как го реши това...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход