Още малко разтоварване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още малко разтоварване

Още малко разтоварване

Армията от чиновници ще бъде намалена. Този път след анализ на работата й

Вера Денизова
3965 прочитания

© Антония Тилева


ЗОУФООСМОМН. Няма грешка.

Зад тази абревиатура се крие една от многобройните структури, част от административния апарат на държавата. Цялото й наименование (поемете въздух) е Звено за оперативно управление и финансово осигуряване на организационните структури на Министерството на образованието, младежта и науката. А ролята му най-общо е да управлява и контролира разплащанията на ведомството към неговите подчинени агенции и училища.

Освен че има дълго и непроизносимо наименование, това е една от близо 22-те агенции, бюра, комисии и прочее в държавата, които ще бъдат закрити до края на годината (вижте графиките вляво). Други 36 ще бъдат преобразувани с цел да са по-ефективни. Така броят на работещите в държавната машина ще бъде намален с още 2500 души, след като до 1 юли правителството отчете, че е съкратило около 10.9%, или почти 8 хил. щатни бройки. Според финансовия министър Симеон Дянков (който е и председател на Съвета по административна реформа) от новите съкращения се пести около 240 млн. лв. на година. Другият ефект е, че около една трета от 115-те институции в централната власт, които кабинетът "Борисов" завари в началото на мандата си, ще бъдат съкратени.

Целта на реформата е заетите в държавната администрация да са по-малко, но да предоставят по-добри услуги на данъкоплатците. Затова този път разтърсването на държавните пластове става след анализ на функциите и дейностите на всички нейни звена. Такъв липсваше при предишното рязане на щатове, затова правителството беше критикувано, че съкращава механично, без яснота къде е нужно това. Сега е направен и преглед на услугите, които предоставят всяко министерство и подчинените му агенции, със съответните препоръки за по-бързо и лесно издаване на документи за фирми и граждани. Посочени са и конкретни срокове за изпълнение (виж карето).

Реформата обхваща и начина на заплащане на държавните служители, а идеята е те да са по-мотивирани. От началото на следващата година (без тези в МВР и отбраната) работата им ще се оценява на всеки 6 месеца, а досегашният начин на определяне на заплатите (за всяка длъжност има минимална, референтна и максимална заплата) ще се замени с матрична схема. При нея ще има шест нива на заплащане за всяка длъжност, а служителите ще имат предварителна яснота каква заплата биха взимали. Атестациите на чиновниците ще се правят на шест месеца (сега година). Така при добри резултати заплатата ще може да расте дори и в рамките на една година.

Въпреки че се цели и намаляване на част от таксите, на места има предложения за нови. Например областните управители да започнат да събират такива за услуги за граждани: за отписването на актови книги на имоти, парцели, удостоверения по продажба на собствен имот. Ще се дължи такса и за документите за реституционни претенции и др. Агенцията за борба с градушките пък ще събира такси от земеделските производители. Част от предложенията на министерствата пък са за разтоварване и аутсорсване на излишни функции. Например малките язовири да се управляват от общините вместо от екологичното ведомство.

Повечето мерки  изглеждат смислени. Сега остава съкращенията и преструктурирането в администрацията да бъдат изпълнени в посочени от ведомствата срокове. А набраната инерция да се използва за още по-смели промени - например и в начина, по който се управлява държавната собственост или регистрационните и лицензионни режими. Тогава ще остане само чиновниците да променят начина на мислене, защото си е друго, ако те обслужва усмихнат и вежлив човек, нали?

Смислени идеи

- Да има електронни заявления за издаване на удостоверение за дължими данъци и осигуровки и да се премине към използване на CD и USB носители, когато фирмите подават справки към НАП (финансово министерство)

- Едно гише за заверка и легализация на дипломи от чуждестранни висши училища (образователно министерство)

- При регистрация, лицензиране, финансиране и други повече документи да се получават по служебен път, вместо да се изискват удостоверения от фирмите и хората (социално министерство)

- Заявленията за издаване на лицензи за оръжия и боебрипаси да се подават по електронен път (МВР)

- Пълно цифровизиране на архива на Агенцията по вписванията и Национално бюро за правна помощ (правосъдно министерство)

- Да се прехвърли категоризирането на заведения за хранене и нискокатегорийни хотели към общините. Да се повишат някои такси, които не покриват разходите (като например при търговията с оръжия), а да се понижат други - например за туроператори (икономическо министерство)

- Ще се създаде ново звено, което да контролира работата на пътната агенция като бенефициент по ОП "Транспорт". Целта е така да се ускори усвояването на средствата. Ще се внедри електронна система за обработка на документи, която трябва да спести време на гражданите (регионално министерство)

- Разработване на единната система за представяне на програмите и за продажба на билети за представления (Министерство на културата)

- Регистрация на търговците на зърно ще стане безсрочна и ще се намали (земеделско министерство)

- Намаляване на срокове по процедурите за екологична оценка и ползване на воден обект и съвместяване на процедури (екологично министерство)

- Увеличаване на услугите, които се предоставят по електронен път, например документи за правоспособност (министерство на транспорта)

- Да се уеднакви начинът на изчисление на таксите, които събира министерството, и да се облекчат режимите, по които се предоставят услуги на гражданите (здравно министерство)
Автор: Антония Тилева
Автор: Антония Тилева

ЗОУФООСМОМН. Няма грешка.

Зад тази абревиатура се крие една от многобройните структури, част от административния апарат на държавата. Цялото й наименование (поемете въздух) е Звено за оперативно управление и финансово осигуряване на организационните структури на Министерството на образованието, младежта и науката. А ролята му най-общо е да управлява и контролира разплащанията на ведомството към неговите подчинени агенции и училища.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Супер!


  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    И още:

    - с регистринане на кола в КАТ, колата да се зачислява автоматично общината на местоживеене на собственика, за да си търси данък МПС. В момента такава връзка няма. Хората добре знаят тази неразбория и резултатът е видим: покупките не се декларират, данък МПС се плаща максимум от 30% от населението, а накрая старата кола се извхвърля между блоковете със свалени номера.

    - страница на общините, в която с вкарване на имотна партида да се проверяват дължимите данъци за даден имот

    - преглед на регулациите в транспорта, за да не се налага боклукчийските камиони в София да обилкалят с табелка "превоз за собствена сметка" (симптом, колко е прогнило вече регулирането на този сектор)

    - патентното ведомство да уведомява по елетронна поща, когато наближава годишното плащане за търговска марка, промишлен дизайн и т.н.

    - окончателно да изчезне гледката, как в гишетата на Градски транспорт София раздават ламинирани карти, хартиени билетчета и пишат фактурите за абонаментни карти на кочан-фактурник. Те в далеч по-сложната система с винетки отбиха доста пари към собствения си джоб, а какво остава с такива средновековни методи

  • 3
    agrotuz avatar :-?
    тимирут'

    Да съкращаваме администрацията! До пълно и окончателно унищожаване, за да властват здравите сили. Що за малоумни идеи? То от Не-в-Дянков какво ли да очакваш?
    Няма нищо вярно в приказките колко ни е лоша администрацията, колко е слаба, негодна... Нищо подобно, грозни инсинуации!
    Има обаче сериозни структурни и организационни проблеми, проблеми с функционалността, с финасирането, с техническото осигуряване, персонални също. Но вместо да се решат проблемите, почват по метода на Сталин...
    Всъщност броят на администрацията изобщо не е голям. На фона на окло 2,1 млн. работещи хора, само 63 816 щата са в държавната администрация, при това не всичките са заети. Иначе казано това са под 3,1 % от заетите лица в трудоспособна възраст. В Германия асминистрацията се състои от само 7,31 % от заетите, но там много са служителите в общините. За Франция и Италия сме направо недостижими - там администацията е съотв. 8,09 % и 7,86 %. Не само заради общинските администрации, естествено. Но ние сме много велики и способни - работа за над 80 000 човека я вършим с 63 000 и пак са ни много. Само че нещата не се случват или не се случват добре. И за това вината не е на администрацията...
    Вместо тия глупости за поредни съкращения, да бяха седнали и да бяха помислили как да се оптимизират функционалността, оперативността и квалифицираността на служителите. Айде, сега не е време за нови назначения, не е време и за повишаване на заплати, но поне дайте възможност на служителите да си вършат работата добре.
    Обаче начело на държавата са Бат' Бам-Бам и Старшия физкултурник на Републиката. Какво да не му харесаш на управлението? Освен липсата на мисъл и идея за креативност, разбира се.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK