С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 6 авг 2010, 15:26, 4374 прочитания

Мила ми Винетко!

По-скъпите или изцяло фалшиви стикери са по-малко от преди, но все още ги има

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
 
Ердуан е на видима възраст около тридесет и шест. Пътува с чисто ново черно Audi, което има прецизно изрязана правоъгълна дупка на задния калник, а от нея стърчи наскоро монтиран теглич. Такова допълнително приспособление всъщност имат и повечето коли, които срещаме на граничния пункт Калотина. Между автомобила на Ердуан и останалите в колоната, идваща от Западна Европа и пътуваща за Турция, има и други общи черти. В статистиката на Агенция "Митници" те са част от близо 2 млн. автомобила, които се очаква да преминат в периода на най-активно движение през граничния пункт със Сърбия и да донесат на държавния бюджет приход от около 20 млн. лева от продажбата на винетки. В случая обаче, не само държавата гледа на Ердуан и спътниците му като потенциален източник на приходи.
 200 млн. лева са били приходите от винетки през цялата 2009 г.

 
152 млн. лева са приходите от продажба на винетни стикери от началото на годината.
Консорциумът между СИБанк и "ВИП секюрити", който от началото на тази година пое разпространението на стикерите, трябва да получи 4.75% от приходите от продажбата им в замяна на предоставяната услуга. От своя страна пък обединението доставя винетките на пунктовете за продажба, като преди това е договорило даден процент отстъпка от крайната им цена със собствениците на обектите. Но това далеч не изчерпва списъка на всички, разчитащи на печалба от пътната такса. 

Колко даваш


След като от 1 юли миналата година с постановление на Министерския съвет се въведе възможността шофьорите на автомобилите с регистрация от Европейския съюз да си купуват винетки извън граничните пунктове, започна да процъфтява и бизнесът на незаконните разпространители от двете страни на границата.  Промяната беше направена, за да се избегнат задръстванията по границата през лятото.


За разлика от по-горе изброените дистрибутори директните продавачи често прилагат индивидуален подход на ценообразуване спрямо всеки клиент. Често това са заведения за хранене или малки търговски обекти в близост до границата, които нямат сключен договор с официалния дистрибутор. Те купуват винетките на реалната им стойност и след това ги препродават с произволно избрана надценка. Двама от служителите на граничния пункт Калотина, с които разговаряхме по време на обедната им почивка, разказаха, че рекордът, за който знаят, е 40 евро - платени от холандски гражданин за седмичен стикер за лек автомобил, чиято официална цена е 10 лева.  Двамата не пожелаха да се представят, но държаха да отбележим, че винетката е продадена в Сърбия. Правим го.

Макар и по-рядко въображение в  ценообразуването проявяват и обектите, които имат сключен договор за разпространението им. Те получават стикерите директно от обединението между СИБанк и "ВИП секюрити", при това с отстъпка. От своя страна пък те са длъжни да издават касови бележки. Но вместо това издават хвърчащи квитанции, в които изписват числото 10, без да поставят след него знак за лева или евро. На чужденците казват, че винетката струва десет евро.

Ако пътуващият не е направил проверка, преди да потегли на път, единственото място,  откъдето може да се информира каква е стойността на дължимата от него пътна такса в евро са две лесни за подминаване и трудни за разбиране  информационни табла, поставени в близост до граничния пункт. На местата, където става реалната продажба, обаче цените са само в левове. За сметка на това пък табелите, които информират, че там се продават винетки, са на поне три езика. На въпроса защо няма информация каква е цената на винетните стикери в евро служителят на първата будка, продаваща само винетки, ни отговори, че фирмата няма лиценз за обменна търговия с валута, който е необходим, за да продаваш в България в евро.



"Ако сложим табела с цените в евро, това значи да подведем клиентите си, че тук може да плащат с тази валута", издекламира продавачът, докато на тезгяха му се виждаха няколко различни от левовете банкноти.

Търси се

Макар и да създава група на леко измамени пътуващи през България, приходите за държавата не страдат. Големият проблем е с фалшиви винетки, защото от тях не влиза нищо в бюджета. За тяхното количество естествено няма данни. Твърди се, че намаляват през последната година. Доказателство в тази посока е разбитата в началото на юли печатница за стикери менте във Велико Търново. Там бяха иззети 500 хил. годишни винетки основно от най-скъпия модел - за товарни камиони. Дали е била единствена можем само да гадаем. По наблюдения на продавачи и контролиращи органи в момента говорим за дял на неистинските от около 5%, докато преди години е бил поне двойно повече.

Данните също показват, че има някакъв ефект от борбата с фалшификатите. Криза е и трафикът пада значително - по-малко са и гастарбайтерите, и товарните камиони. В същото време броят на продадените винетки дори се увеличава.

Решението на проблема има две фази - бърза, при която полицията да се активизира и да спре печатниците и разпространението на фалшиви винетки. И средносрочна - архаичната система на стикерите да бъде заменена от електронна тол-система. Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев смята, че това трябва да стане до 2014 г. Дотогава всичко с винетките е въпрос на добра организация, по-модерни методи на продажба и комуникация, а и засилен контрол и глоби срещу фалшификатите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията

Гласуванвето в парламента доведе до нов трус в управляващата коалиция, "патриотите" питат ГЕРБ с тях ли управлява или с ДПС

21 фев 2020, 954 прочитания

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде 2 Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

21 фев 2020, 614 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Две паралелни вселени

Решенията на съда по казусите "Килърите" и "Всичко коз" показват системни проблеми в събирането на качествени доказателства

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10