Мила ми Винетко!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мила ми Винетко!

На пунктовете за продажби на винетки малко след "Калотина" обявените цени са само в лева

Мила ми Винетко!

По-скъпите или изцяло фалшиви стикери са по-малко от преди, но все още ги има

Яна Бодурова
4858 прочитания

На пунктовете за продажби на винетки малко след "Калотина" обявените цени са само в лева

© Надежда Чипева


 

Ердуан е на видима възраст около тридесет и шест. Пътува с чисто ново черно Audi, което има прецизно изрязана правоъгълна дупка на задния калник, а от нея стърчи наскоро монтиран теглич. Такова допълнително приспособление всъщност имат и повечето коли, които срещаме на граничния пункт Калотина. Между автомобила на Ердуан и останалите в колоната, идваща от Западна Европа и пътуваща за Турция, има и други общи черти. В статистиката на Агенция "Митници" те са част от близо 2 млн. автомобила, които се очаква да преминат в периода на най-активно движение през граничния пункт със Сърбия и да донесат на държавния бюджет приход от около 20 млн. лева от продажбата на винетки. В случая обаче, не само държавата гледа на Ердуан и спътниците му като потенциален източник на приходи.

 200 млн. лева са били приходите от винетки през цялата 2009 г.
 

Консорциумът между СИБанк и "ВИП секюрити", който от началото на тази година пое разпространението на стикерите, трябва да получи 4.75% от приходите от продажбата им в замяна на предоставяната услуга. От своя страна пък обединението доставя винетките на пунктовете за продажба, като преди това е договорило даден процент отстъпка от крайната им цена със собствениците на обектите. Но това далеч не изчерпва списъка на всички, разчитащи на печалба от пътната такса. 

Колко даваш

След като от 1 юли миналата година с постановление на Министерския съвет се въведе възможността шофьорите на автомобилите с регистрация от Европейския съюз да си купуват винетки извън граничните пунктове, започна да процъфтява и бизнесът на незаконните разпространители от двете страни на границата.  Промяната беше направена, за да се избегнат задръстванията по границата през лятото.

За разлика от по-горе изброените дистрибутори директните продавачи често прилагат индивидуален подход на ценообразуване спрямо всеки клиент. Често това са заведения за хранене или малки търговски обекти в близост до границата, които нямат сключен договор с официалния дистрибутор. Те купуват винетките на реалната им стойност и след това ги препродават с произволно избрана надценка. Двама от служителите на граничния пункт Калотина, с които разговаряхме по време на обедната им почивка, разказаха, че рекордът, за който знаят, е 40 евро - платени от холандски гражданин за седмичен стикер за лек автомобил, чиято официална цена е 10 лева.  Двамата не пожелаха да се представят, но държаха да отбележим, че винетката е продадена в Сърбия. Правим го.

Макар и по-рядко въображение в  ценообразуването проявяват и обектите, които имат сключен договор за разпространението им. Те получават стикерите директно от обединението между СИБанк и "ВИП секюрити", при това с отстъпка. От своя страна пък те са длъжни да издават касови бележки. Но вместо това издават хвърчащи квитанции, в които изписват числото 10, без да поставят след него знак за лева или евро. На чужденците казват, че винетката струва десет евро.

Ако пътуващият не е направил проверка, преди да потегли на път, единственото място,  откъдето може да се информира каква е стойността на дължимата от него пътна такса в евро са две лесни за подминаване и трудни за разбиране  информационни табла, поставени в близост до граничния пункт. На местата, където става реалната продажба, обаче цените са само в левове. За сметка на това пък табелите, които информират, че там се продават винетки, са на поне три езика. На въпроса защо няма информация каква е цената на винетните стикери в евро служителят на първата будка, продаваща само винетки, ни отговори, че фирмата няма лиценз за обменна търговия с валута, който е необходим, за да продаваш в България в евро.

"Ако сложим табела с цените в евро, това значи да подведем клиентите си, че тук може да плащат с тази валута", издекламира продавачът, докато на тезгяха му се виждаха няколко различни от левовете банкноти.

Търси се

Решението на проблема има две фази - бърза, при която полицията да се активизира и да спре печатниците и разпространението на фалшиви винетки. И средносрочна - архаичната система на стикерите да бъде заменена от електронна тол-система. Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев смята, че това трябва да стане до 2014 г. Дотогава всичко с винетките е въпрос на добра организация, по-модерни методи на продажба и комуникация, а и засилен контрол и глоби срещу фалшификатите.

 

Ердуан е на видима възраст около тридесет и шест. Пътува с чисто ново черно Audi, което има прецизно изрязана правоъгълна дупка на задния калник, а от нея стърчи наскоро монтиран теглич. Такова допълнително приспособление всъщност имат и повечето коли, които срещаме на граничния пункт Калотина. Между автомобила на Ердуан и останалите в колоната, идваща от Западна Европа и пътуваща за Турция, има и други общи черти. В статистиката на Агенция "Митници" те са част от близо 2 млн. автомобила, които се очаква да преминат в периода на най-активно движение през граничния пункт със Сърбия и да донесат на държавния бюджет приход от около 20 млн. лева от продажбата на винетки. В случая обаче, не само държавата гледа на Ердуан и спътниците му като потенциален източник на приходи.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Е толкова ли ще се забави минаването през границата при продажбата на 1 винетка. Ужас... Или ако е така, тогава да има пункт след границата на СиБанк, в който официално да се продава.

  • 2
    kamen_georgiev avatar :-P
    камен

    Технически въпрос-къде се намира задния калник на една кола?Лично аз знам,че се пада отстрани,около лявата или дясната гума,та се зачудих дали нещо ми е грешна информацията или черното Ауди на Ердуан изглежда нелепо:)

  • 3
    kony avatar :-|
    kony

    За транзитно преминаващите - да плащат винетки е добре, ама ние дето си трошим колите по скапаните пътища всеки ден какво да правим? Поне първостепенната ни пътна мрежа да беше в ред, а за второстепенните пътища да не говорим...Как да останат хората в малките градове и селата, като няма работа, затвориха училищата, сега ще затворят и малките болници, а за да стигнеш до областния град трябва да си шампион по off-road?

  • 4
    tanuco avatar :-P
    tanuco

    "Пътува с чисто ново черно Audi, което има прецизно изрязана правоъгълна дупка на задния калник, а от нея стърчи наскоро монтиран теглич." Яна, Яна....наскоро монтираните тегличи, а и не само, се монтират ОТЗАД на автомобила, т.е. където е задната БРОНЯ, задни калници нЕма, както и предни също.

  • 5
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Тя тая история си звучи комично отвсякъде. Продавали винетки по границите, ама нямало цени в евроси. Ако им подадат евро-банкнота дали ще я върнат? Предполагам - не...
    Всъщност, който не го знае, да го светна - по границите преобладават ментетата. Ако една кола е с чужда регистрация и се вижда, че минава веднъж или дваж през Българията било за Гърция, било за Турция - има си човек, който да му предложи винетка на половин цена, менте - естествено. Камионите и автобусите получават менте-винетка още на ферибота преди да слязат във Видин, или на ничията земя по сухопътните граници. Това се случва пред очите на гранична полиция и митничарите, а да видим дали не взимат дял от "продажбите"? Ментета има и във вътрешността, но са пъти по-малко. Някак от само себе си повечето хора отиват и си купуват винетката, особено ако са всеки ден с колата си. Нарушители са повечето шофьори от тези, дето карат "за собствена сметка", които не дават грешни пари за истинска винетка - за бусовете си, независимо пътнически или товарни.
    Изобщо, системата е отработена и синхронизирана, "пробивите" са изключение. Единственото спасение е да се премахнат винетките и да се мине на по-модерния тол-модел. Или да се модернизира системата - например с въвеждане на персонални чип-карти, които да носят информация за платената пътна такса. При това е безсмислено да се плаща винетка на кола - винетката трябва да е поименна. По този начин няма да има шофьор без винетка, все пак няма как един шофьор да кара едновременно две коли. Нещо като историята с гражданската отговорност - една поименна застраховка, вместо застраховка на колата.

  • 6
    smarty_v avatar :-P
    smarty_v

    Е да де , ама една кола има как да се кара от двама , трима ..... шофьори :)

  • 7
    valdes avatar :-?
    Valdes

    Все пак, аз не можах да догона гордия полет на светлата й мисъл (на Яна) и още не схващам къде е връзката между онзи теглич с незнайно местоположение и менте винетките. Явно става дума за лирично отклонение, ама кое на кое е отклонение?! Всичко ми звучи като отклонение от здравия разум с автор Яна ....!
    И кое да се коментира сега, теглича, калника, бронята, винетките, ... ??!!

  • 8
    valdes avatar :-|
    Valdes

    До тимирут'
    Винетката е такса за ползване на определени пътища и е съобразена с вида на МПС-то. В този ред на мисли не е възможно винетката да се обвърже с човек, защото:
    1. Не човека разваля пътя а МПС-то. Цените са обвързани с щетите които нанася определеното МПС на пътя;
    2. Както сам отбелязвате един човек може да управлява и 5 автомобила (естествено не едновременно), но те могат и да са от различни категории. Каква винетка да си купи той? Самото МПС си е от една карегория. Нещата са ясни;
    3. Не съм чул някъде да има подобна практика и най-вероятно не е случайно.

  • 9
    agrotuz avatar :-P
    тимирут'

    До коментар [#8] от "Valdes":

    Аз пък не виждам кое ти е толкова неясно... И кое те притеснява, че нямало подобна практика? Ако е въпрос за липса на практика - и коли на метан нямаше допреди 4-5 години в страната. Но това не е причина нещо да не се направи.
    Прав си - пътищата се развалят от ППС, а всяко превозно средство е в една от 3 категории. Ако ти се налага да караш кола, лекотоварен бус и автобус, ще си купиш 3 винетки. Ако платиш трите такси и ти направят запис в чипа на картата за трите, какво е проблемното? Даже и за отстъпка ще можеда се помисли - все пак при 3 такси поне 2 от ППС няма да са в движение. Но има и друг далече по-важен плюс на такава идея - няма как да се правят ментета.

  • 10
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Не виждам причина да откриваме топлата вода още няколко пъти, още по тъпо ми се вижда да доказваме че при 95 градуса тя (пак) не кипи! Има 2-3 директиви на ЕС на тази тема и това решава въпроса ТОТАЛНО!!
    Всичко друго е "чешане на езици"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.