Ловец на хвърчила

Държавата бавно започва да регулира леката и ултралека авиация

   ©  антон попов

Дете вижда парапланер във въздуха: "Тате, тате, виж парашут!" Бащата: "Колко пъти да ти казвам, че това не е парашут! Това е делтапланер!" Ако чуете този виц и не се разсмеете, вероятно попадате в по-големия процент от хората, които не познават добре ултралеката авиация. Това, разбира се, не е укоримо, защото тя заедно с леката (малките любителски самолети) са добре известна област само на хората, истински запалени по летенето. Въпреки това все повече пилоти и инструктори опитват да превърнат тези начинания в бизнес в сферата на туризма или да създадат школи и училища, за да популяризират дейността.

Тези, които са се насочили към туризма, вече ще трябва да са по-внимателни. След няколкогодишна абдикация на властите по въпросите на контрола и безопасността преди близо две седмици главна дирекция Гражданска въздухоплавателна авиация (ГВА) към министерството на транспорта - органът отговорен за безопасността на летците и пасажерите им, най-сетне пристъпи към действие.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sparti avatar :-|
    sparti
    • - 2
    • + 2

    Брей, не знаех че и на баба ми хвърчилото.
    Иначе някаква регулация е безспорно наложителна - летищата и летателните апарати у нас постепенно стават повече и е по-добре профилактично да се действа отколкото да чакаме някой падайки на плажа да претрепе себе си и неясен брой туристи
    Сравнението за парапланера не е съвсем коректно - с велосипед дори себе си трудно можеш да утрепеш, докато онази мити перка има един добър диаметър с едни добри обороти - достатъчна е за злополуки, ако не се внимава

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 8

    "но е сигурно, че дейностите по регистрацията и лицензирането ще се аутсорсват на браншови асоциации и школи."

    >>> Благодаря, сами щяхме да се сетим, накъде бият работите. Отколешна е мечтата на българина да раздава разни хартийки, без които "работата не става". Да му се наредят на опашка пред кабинета и той да казва от време на време "А са се върни обратно и ела пак през вратата, да се научиш как се влиза при мене!".Архитектите първи си направиха камара, първи почнаха да дерат членски внос и да раздават лицензи. Познайте обаче дали отнеха на някого лиценза заради десетките хиляди произведеия из родината като това, което ще видите по-долу. Не, те са казали че такъв е законът. Все едно законът само Господ го е писал, а не същите алкохолизирани мръхльовци, които днес раздават лицензите. Да не говорим за категории като "общ човешки разум" и "усет за естетика", защото основна повеля на лицензирането е буквоядството. И така, гледайте и се наслаждавайте:

    "Търновски патент: гараж става блок на 4 етажа"

    http://www.econ.bg/news86032/article186560/turnovski_patent_garaj_stava_blok_na_4_etaja

    Нередност?
  • 3
    havramov avatar :-|
    havramov
    • + 4

    До коментар [#1] от "sparti":

    Ъъъ,да попитам само схващаш ли разликата между парапланер и парамотор?

    Нередност?
  • 4
    daks avatar :-|
    ДАКС
    • + 4

    Не съм спец, но си мисля че парапланерът е нещо което прилича на парашут и определено няма двигател и/или перка.

    А относно това дали с велосипед можеш да нараниш себе си и другите - представи си само как с такъв излизаш неправилно на кръстовище или кривваш от пътя без сигнал, и си представи дали автомобилите няма да те наранят когато те ударят или когато се ударят в друг автомобил, опитвайки да избеганат удара с велосипеда и идиота, който го кара.

    Нередност?
  • 5
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Аз пък си и хвъркам от време навреме с парапланер или делтапланер. Да кажа на непосветените - парапланерът е спортен парашут, има правоъгулна форма и се управлява с въжета. Делтапланер е уред, който представлява едно клиновидно крило, пилотът е в легнало положение и го управлява чрез накланяне встрани. Мотопарапланер става, когато на гърба на пилота се сложи малък бензинов двигател с перка. Мотоделтапланерът е крило, на което е закачена седалка, а зад седалката има място за монтаж на бензинов двигател с перка. Това нещо може да стане и двуместно, както и да се удължи, за да вози човек и багаж.
    Толкова за техниката. По същество не знам сега каво е замислено за регулиране на полетите с планери, но е някак безсмислено и безполезно. Да поработят по темата за леката и селскостопанската авиация, щото там е джунгла. В общи линии всеки с достъп до самолет и хеликоптер си хвърка където си иска.
    И още една забележка - т.н. леки самолети с херметична кабина се наричат още джетове и ползват трасетата на пътническата авиация, т.е. изобщо не летят само до 8000 м.нмр. Дали някой си е позволил да тръгне без план за полета и дали има такъв самолет без опознавателни уреди, няма как да се знае. Те си летят между големите летища с бетонни писти и няма как да се кацне с такова нещо на селска поляна, да не говорим, че някои модели са и реактивни. Но и без това такива самолети в България са не повече от 10-15, единият е правителствения "Фалкон", другите са на В. Божков, В. Златев, М. Събев, Бобокови и още няколко бизнесмени, които ги ползват повече за полети на средни разстояния в чужбина. Въртел сигурно създават малките машини с 1-6 места с нехерметични кабини, каквито имат доста богаташи. Там как ще се подредят нещата - много е трудно и едва ли ще е скоро. Към тях попадат и хидропланите по морето... Хеликоптерите също вече се намножиха. Дано има достатъчно умни глави, щото от лоша регулация може да се получи зачестяване на катастрофите.

    Нередност?
  • 6
    dmitrev avatar :-|
    dmitrev

    Че то и сега всичко е регламентирано бе хора - четете регламентите! По отношение на Индивидуалните Въздухоплавателни Средства също е ясно - имат право да летят в клас Г, без населени места, зони на летища, активирани зони и т.н. Въпросът е само кой и как ще контролира за спазването на закони и наредби. Интересно при тая липса на военна авиация, за какво са им толкоз зони?!?!

    Нередност?
Нов коментар