Ловец на хвърчила
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ловец на хвърчила

Ловец на хвърчила

Държавата бавно започва да регулира леката и ултралека авиация

Калина Горанова, Силвия Радославова
5639 прочитания

© антон попов


Дете вижда парапланер във въздуха: "Тате, тате, виж парашут!" Бащата: "Колко пъти да ти казвам, че това не е парашут! Това е делтапланер!" Ако чуете този виц и не се разсмеете, вероятно попадате в по-големия процент от хората, които не познават добре ултралеката авиация. Това, разбира се, не е укоримо, защото тя заедно с леката (малките любителски самолети) са добре известна област само на хората, истински запалени по летенето. Въпреки това все повече пилоти и инструктори опитват да превърнат тези начинания в бизнес в сферата на туризма или да създадат школи и училища, за да популяризират дейността.

Тези, които са се насочили към туризма, вече ще трябва да са по-внимателни. След няколкогодишна абдикация на властите по въпросите на контрола и безопасността преди близо две седмици главна дирекция Гражданска въздухоплавателна авиация (ГВА) към министерството на транспорта - органът отговорен за безопасността на летците и пасажерите им, най-сетне пристъпи към действие.

През месец юни беше създаден консултативен съвет, който да подпомага министъра на транспорта при вземането на решения на нормативната база на авиационната дейност. Тъкмо сформиран, съветът взе решение да се обърне към полицията, с чието съдействие прекрати незаконно извършваните полети на мотоделтапланеристи и леки самолети по Черноморието. След като някои български вестници излязоха с мощни заглавия от типа "Забраняват парашутите",  стартът на "лова на вещици" естествено постави въпросите за това кое е законно и кое не. Освен това забранителният характер на решението показа известно нежелание за диалог между власт, любители и потребители на леката авиация. Всички те признават, че проблемът с нерегламентираните полети стои отдавна, а решението му е постоянно отлагано. Забавянето се дължи отчасти на липсата на инициатива, но и на слабо познаване на леката авиация сред хората, които трябва да създадат правилата за нейния контрол.

Регулация, регулация, колко да е регулация

Затруднението в досегашния контрол се дължи най-вече на факта, че липсва добра комуникация между администрацията и хората, за които летенето е хоби или бизнес. За да бъдат изрядни, любителите на летенето трябва да са и наполовина юристи. Един остарял закон, поне пет наредби и отговорност, разделена между две служби към министерството на транспорта са в основата на регулацията в България.

Проблем има и в обратната посока. "ГВА няма идея къде някой е тръгнал да лети", обяснява Михаил Захариев, главен секретар на дирекцията в министерството на транспорта. Въпреки  че според Закона за гражданското въздухоплаване всички летателни апарати подлежат на регистрация, това така и не се случва активно в последните години. Освен всичко останало ГВА няма и капацитет от инспектори, които да осъществяват проверки за разрешителния режим на полети, проверки на апаратите, аналогични на техническите прегледи, и свидетелства за авиационни оператори, които работят с търговска цел. Пилотите също трябва да бъдат проверявани, като преминават през специална авиомедицинска комисия. Всички тези условия трябва да гарантират безопасността не само на инструктори и пасажери, но и на преминаването им през въздушното пространство. Това в никакъв случай не е излишно усилие на администрацията. Важно е обаче да се знае, че една част представителите на леката и ултралеката авиация продължават да се съмняват в компетентността на органите и хората, от които зависят решенията за контрол и неговото прилагане. Това се дължи, по думите им на слабо познаване на материята, защото много от летателните спортове са нови и постоянно еволюират по отношение и на техническите параметри на апаратите и уредите и техните качества.

Проблеми има и в начините, по които се изисква разрешение за излитане и достигане до определени височини. "Има наредби, в които категорично са описани зоните, където хора могат да летят – до толкова метра над населено място. Целият проблем е, че не го спазват и не четат наредбите. Сигналите, които получаваме от българското Черноморие са, че мотоделтапланеристите летят над чадърите, а малките самолети минават много ниско над плажовете", обясни Камен Кичев, зам.-министър на транспорта.

На кого е небето

Въздушното пространство и зоните в него се класифицират спрямо изискванията на Чикагската конвенция, според която за България е определен класът, който може да се ползва без разрешителен режим. Това е клас G (2900 м спрямо морското ниво) и от него са изключени въздушните трасета и контролираните райони и зони около гражданските и военните летища. Това пространство не е под надзора на службата "Ръководство на въздушното движение (РВД)", а и трасето, което пара-, делта- и мотоделтапланеристите използват за своите полети (виж инфографиката). Малките самолети, които летят по-високо,  попадат в друга зона, а изискването към тях е да ползват специални уреди, които показват координатите им спрямо другите летателни обекти. Въпреки, че летят в т.нар. свободно въздушно пространство, "ултралеките" пилоти трябва да изпращат предупредителен план на РВД, но и да се молят пространството да не е активирано за военни цели, тъй като военните имат право да активират и деактивират определени зони. Така практически свободата на полетите на пара- и делтапланерите се затрудняват допълнително, а като прибавим към това и немногото удобни места за излитане и изчакването на подходящо време, излиза, че нормативната уредба по-скоро затруднява, отколкото помага на развитието на тази дейност.

Около масата за преговори

След създаването на консултативния съвет към ГВА и неговата активизация, тепърва ще се случват промени по отношение на контрола на леката и ултралеката авиация. Засега все още не са изкристализирали идеите в каква посока ще се върви, но е сигурно, че дейностите по регистрацията и лицензирането ще се аутсорсват на браншови асоциации и школи. Такава наредба е в процес на подготовка от няколко месеца, но среща доста трудности. "Нямаме опит в изграждането на такива организации, които да бъдат овластени от нас", обяснява главният секретар на ГВА Михаил Захариев. Идеята е ГВА само да проверява дали асоциацията запознава пилоти и инструктори с правилата и наредбите, какъвто е моделът, разпространен на запад. Концесионерите на плажовете пък ще трябва да обозначат зоните, където са допустими морски спортове, в това число и свързаните с летене.

Допълнително от това ще бъде се направи ясно нормативно разграничение между леката и ултралеката авиация. "На следващия консултативен съвет ГВА ще изложат становище как виждат таксите и дали ще ги има", обясни зам.-министър Кичев. Въвеждането на такси за регистрация на ултралеките летателни апарати, обаче е по-скоро административен абсурд, твърдят от пилотите. И досега уредите под 150 кг са били свободни от такъв ангажимент. "Ако се направи аналог с пътното движение, това би означавало всеки собственик на велосипед да отиде и да го регистрира в КАТ", обяснява Петър Гаврилов, координатор на клуб "Ротор".

Промяна в регулацията ще има, това е сигурно. Тя е и важна и необходима за сигурността. На масата за преговори в нормативната уредба обаче трябва да седнат всички заинтересовани. Защото само чрез споделяненето на опит и компетентност ще се избегне ситуация, в която само в името на процедури да се наложи срещу немалка сума да регистрираш и кайта си, и балона с хелий, който си купил от парка, а защо не и на баба ти хвърчилото.

Автор: Ася Колева
Преглед на оригинала

Дете вижда парапланер във въздуха: "Тате, тате, виж парашут!" Бащата: "Колко пъти да ти казвам, че това не е парашут! Това е делтапланер!" Ако чуете този виц и не се разсмеете, вероятно попадате в по-големия процент от хората, които не познават добре ултралеката авиация. Това, разбира се, не е укоримо, защото тя заедно с леката (малките любителски самолети) са добре известна област само на хората, истински запалени по летенето. Въпреки това все повече пилоти и инструктори опитват да превърнат тези начинания в бизнес в сферата на туризма или да създадат школи и училища, за да популяризират дейността.

Тези, които са се насочили към туризма, вече ще трябва да са по-внимателни. След няколкогодишна абдикация на властите по въпросите на контрола и безопасността преди близо две седмици главна дирекция Гражданска въздухоплавателна авиация (ГВА) към министерството на транспорта - органът отговорен за безопасността на летците и пасажерите им, най-сетне пристъпи към действие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    sparti avatar :-|
    sparti

    Брей, не знаех че и на баба ми хвърчилото.
    Иначе някаква регулация е безспорно наложителна - летищата и летателните апарати у нас постепенно стават повече и е по-добре профилактично да се действа отколкото да чакаме някой падайки на плажа да претрепе себе си и неясен брой туристи
    Сравнението за парапланера не е съвсем коректно - с велосипед дори себе си трудно можеш да утрепеш, докато онази мити перка има един добър диаметър с едни добри обороти - достатъчна е за злополуки, ако не се внимава

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "но е сигурно, че дейностите по регистрацията и лицензирането ще се аутсорсват на браншови асоциации и школи."

    >>> Благодаря, сами щяхме да се сетим, накъде бият работите. Отколешна е мечтата на българина да раздава разни хартийки, без които "работата не става". Да му се наредят на опашка пред кабинета и той да казва от време на време "А са се върни обратно и ела пак през вратата, да се научиш как се влиза при мене!".Архитектите първи си направиха камара, първи почнаха да дерат членски внос и да раздават лицензи. Познайте обаче дали отнеха на някого лиценза заради десетките хиляди произведеия из родината като това, което ще видите по-долу. Не, те са казали че такъв е законът. Все едно законът само Господ го е писал, а не същите алкохолизирани мръхльовци, които днес раздават лицензите. Да не говорим за категории като "общ човешки разум" и "усет за естетика", защото основна повеля на лицензирането е буквоядството. И така, гледайте и се наслаждавайте:

    "Търновски патент: гараж става блок на 4 етажа"

    http://www.econ.bg/news86032/article186560/turnovski_patent_garaj_stava_blok_na_4_etaja

  • 3
    havramov avatar :-|
    havramov

    До коментар [#1] от "sparti":

    Ъъъ,да попитам само схващаш ли разликата между парапланер и парамотор?

  • 4
    daks avatar :-|
    ДАКС

    Не съм спец, но си мисля че парапланерът е нещо което прилича на парашут и определено няма двигател и/или перка.

    А относно това дали с велосипед можеш да нараниш себе си и другите - представи си само как с такъв излизаш неправилно на кръстовище или кривваш от пътя без сигнал, и си представи дали автомобилите няма да те наранят когато те ударят или когато се ударят в друг автомобил, опитвайки да избеганат удара с велосипеда и идиота, който го кара.

  • 5
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Аз пък си и хвъркам от време навреме с парапланер или делтапланер. Да кажа на непосветените - парапланерът е спортен парашут, има правоъгулна форма и се управлява с въжета. Делтапланер е уред, който представлява едно клиновидно крило, пилотът е в легнало положение и го управлява чрез накланяне встрани. Мотопарапланер става, когато на гърба на пилота се сложи малък бензинов двигател с перка. Мотоделтапланерът е крило, на което е закачена седалка, а зад седалката има място за монтаж на бензинов двигател с перка. Това нещо може да стане и двуместно, както и да се удължи, за да вози човек и багаж.
    Толкова за техниката. По същество не знам сега каво е замислено за регулиране на полетите с планери, но е някак безсмислено и безполезно. Да поработят по темата за леката и селскостопанската авиация, щото там е джунгла. В общи линии всеки с достъп до самолет и хеликоптер си хвърка където си иска.
    И още една забележка - т.н. леки самолети с херметична кабина се наричат още джетове и ползват трасетата на пътническата авиация, т.е. изобщо не летят само до 8000 м.нмр. Дали някой си е позволил да тръгне без план за полета и дали има такъв самолет без опознавателни уреди, няма как да се знае. Те си летят между големите летища с бетонни писти и няма как да се кацне с такова нещо на селска поляна, да не говорим, че някои модели са и реактивни. Но и без това такива самолети в България са не повече от 10-15, единият е правителствения "Фалкон", другите са на В. Божков, В. Златев, М. Събев, Бобокови и още няколко бизнесмени, които ги ползват повече за полети на средни разстояния в чужбина. Въртел сигурно създават малките машини с 1-6 места с нехерметични кабини, каквито имат доста богаташи. Там как ще се подредят нещата - много е трудно и едва ли ще е скоро. Към тях попадат и хидропланите по морето... Хеликоптерите също вече се намножиха. Дано има достатъчно умни глави, щото от лоша регулация може да се получи зачестяване на катастрофите.

  • 6
    dmitrev avatar :-|
    dmitrev

    Че то и сега всичко е регламентирано бе хора - четете регламентите! По отношение на Индивидуалните Въздухоплавателни Средства също е ясно - имат право да летят в клас Г, без населени места, зони на летища, активирани зони и т.н. Въпросът е само кой и как ще контролира за спазването на закони и наредби. Интересно при тая липса на военна авиация, за какво са им толкоз зони?!?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK