Булевард "Кошмар"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Булевард "Кошмар"

Единствената пряка връзка на "Летище София" с центъра на града ще остане затворена до декември

Булевард "Кошмар"

Затвореният път за летище София вгорчи живота на пътници и фирми

Иван Михалев
17825 прочитания

Единствената пряка връзка на "Летище София" с центъра на града ще остане затворена до декември

© Надежда Чипева


Ако имате път към летище София тези дни, няма начин да не заседнете в задръстването. Колоната от автомобили е дълга няколко километра.

В час пик (сутрин около 9 часа и привечер около 18) движението е убийствено бавно. Потокът от автомобили пълзи с 1-2 км в час. От време на време изнервени от чакането шофьори пробват да карат в насрещното, което създава опасност за катастрофи.

Доволни от създалата се ситуация са единствено шофьорите на таксита, защото престоят в задръстването натоварва сметките на клиентите им.

Суматохата при летището възникна заради затварянето на основния булевард "Брюксел", което пренасочи потока от коли по стария път, който е далеч по-тесен и неудобен.

Парадоксалното е, че това ще бъде вторият основен ремонт на бул. "Брюксел" за последните години. По времето на кабинета "Сакскобургготски" държавата реши да придаде по-приличен вид на пътя, който беше осеян с дупки. Ударно бяха похарчени 2.2 млн. лева за пълно преасфалтиране, за да може по новото шосе да премине олимпийският огън. Година-две по-късно булевардът отново изглеждаше като след бомбардировки. Тогавашният кмет Бойко Борисов пресметна, че по асфалта има 250 кв.м дупки, и заплаши, че ще даде фирмата изпълнител "Пътища и съоръжения" на прокурор, но после не се чу нищо за наказани.

Сега единствената пряка връзка на летище София с центъра отново е затворена за дълго време. Този път мостът ще бъде ремонтиран основно, като освен настилката ще бъде подменена и хидроизолацията. По думите на специалистите точно тя е причината за честата поява на дупки в асфалта. Остава загадка защо тя не е била сменена още при предишното асфалтиране.

Новият ремонт вече създава куп главоболия за пътуващите през летище София и стотиците фирми, чийто бизнес е базиран в района на летището. Най-засегнати са спедиторските, куриерските и дистрибуторските фирми, чиито офиси се намират в новопостроените логистични центрове до летището. Близо 80% от дистрибуцията на бързооборотни стоки като козметика и почистващи препарати е базирана именно там.

Подобно е положението при ценните пратки - централните депа на всички големи куриерски като DHL, TNT, UPS и FedEx се намират в района на летището. Заради образувалите се задръствания те са принудени да забавят доставките на стоки и да изплащат обезщетения на клиентите за неспазени срокове (виж допълнителния текст).

"Тези неща трябва да се правят след обсъждане. Все пак това не е мост към Казичене, а става въпрос за основната артерия към основното летище плюс основния клъстър, където са съсредоточени всички дистрибуторски, спедиторски и куриерски фирми. Това е на практика почти целият бранш. Всички фирми до нас са свързани с автомобили и доставки. Реално все едно ни лишават от основно средство за работа", коментира Боян Рангелов, оперативен мениджър на "Виста АВТ" - фирма, която е дистрибутор на един от големите производители на козметика. Подобни мнения изказаха и други мениджъри на фирми.

Газ-спирачка, газ-спирачка

За кратко време форумите в интернет прегряха от гневни коментари. "Пътувах един час от Орлов мост до сградата на "Порше", където работя. Всички очаквахме да затворят само едното платно на Брюксел, а то какво стана", гласи едно от анонимните мнения. "Пътуването дотук е истински кошмар, при това в момента е отпускарският сезон. Какво ще стане септември месец, питам?! Това е абсурдно", възмущава се друг софиянец.

Читатели на "Капитал" се оплакаха в редакцията, че не се прави нищо за облекчаване на движението. "Сутрин и след работа движението в района е кошмарно. От общината биха могли поне да изпратят регулировчици в пиковите часове или да сложат светофар (дори и временен) на кръстовището на бул. "Христофор Колумб" и ул. "П. Таракчиев", написа читател с псевдоним ashkovoto в сайта на вестника.

"Наистина никой не си мръдна пръста да се опита да подобри или да промени организацията на движението в района. Само като пример - под моста редовно стои патрулка, която спира коли за проверка или за формални нарушения, но никой не помисли да сложи регулировчик на светофара в "Дружба" поне в пиковите часове", възмущава се друг читател с псевдоним pantokrator.

От Столичната община признаха с половин уста за проблема, но засега не се предвиждат промени в организацията на движението. "Наличието на регулировчик вероятно би затруднило още повече движението", заяви заместник-кметът на София Любомир Христов.

Той отхвърли и възможността да се сложи временен светофар на кръговото движение под моста. "Вероятно след средата на септември ще поискаме от "Пътна полиция" да осигури постоянен пост, който да подпомага движението", каза Христов.

На въпроса на "Капитал" защо не бъде поискан такъв пост още сега, тъй като има задръствания, Христов заяви:  "Ами това са допълнителни ресурси, струва пари. Колегите от Пътна полиция също имат проблем с броя на екипите, с които разполагат на територията на София. В момента е преценено че задръстванията не са в такъв мащаб, че да се налага регулиране на движението."

Сега е сезонът на отпуските и затова трафикът е по-малък. През септември обаче "тапите" около летището ще се увеличат. Според утвърдения от общината график ремонтът трябва да завърши чак на 19 декември. Това означава, че задръстванията ще продължат почти до Коледа. Надеждите на строителя ГБС са, че едното платно ще може да се пусне за движение още в средата на октомври. От Столичната община обаче не гарантират, че това ще стане. Заместник-кметът Христов заяви, че ако се застрашава сигурността на работниците на ГБС, пътят ще остане затворен до окончателния край на ремонта.

Общината не предупреди фирмите

Първите съобщения на Столичната община гласяха, че бул. "Брюксел" ще се ремонтира поетапно - като се затваря само едното платно за движение, без да се спира потокът от коли по другото. В този случай задръстванията нямаше да са толкова големи. Оказа се, че в последния момент общината е решила да се извърши едновременно ремонтът и на двете платна.

"Действително първоначално проектът предвиждаше затваряне само на едното платно, а след това на другото. В този вид проектът трябваше да бъде реализиран за 305 дни. Това е почти цяла година. Имайки предвид, че този булевард е изключително важен за града, съвместно със строителя решихме че е по-правилно и целесъобразно да затворим изцяло булеварда. Това ще съкрати почти двойно срока", коментира Любомир Христов.

От изпълнителя ГБС също заявиха, че поетапният ремонт е бил по-труден и щял да струва по-скъпо. "Технологично е много по-трудно, защото сме в градска среда. Няма как да стане просто. Нататък има блокове, успоредно върви старият булевард. Не можем да разполагаме строителна техника - отдолу да подаваме с кранове. Просто няма как да спрем движението", коментира Лъчезар Стоичков, ръководител на обекта.

Дори и да е така, общината можеше поне да предупреди фирмите, които имат бизнес на летището. Истината е, че ремонтът започна без никакво предварително обсъждане със засегнатите фирми.

"В района на летището има много фирми. Вие дори не може да си представите колко са, защото се увеличават с всяка изминала година. Това са търговски, спедиторски, транспортни фирми - всяка минута някой път е решаваща. Работи се адски динамично. Никаква комуникация с нас предварително нямаше. Сложени сме пред свършен факт", коментира Боян Рангелов от "Виста АВТ".

Други мениджъри също се оплакаха, че общината не ги е предупредила, че ще затваря и двете платна на бул. "Брюксел".

Попитахме заместник-кмета Любомир Христов защо ремонтът не е бил съгласуван с бизнеса и получихме следния отговор: "Всички изпитваме някакви неудобства. Не смятайте че сме взели решението безотговорно. Много го обсъждахме. Не е отчетен фактът, че е можело предварително да се коментира с големите компании в региона. Факт безспорен. Това е и едно от желанията на г-жа Фандъкова - когато имаме такива големи обекти, да търсим начини по-добре да информираме хората и предварително да комуникираме с тях. Невинаги ни се получава, за съжаление."

Прав е заместникът на Йорданка Фандъкова. Крайно време е на "Московска" 33 да се научат да обсъждат големите ремонти със засегнатите граждани и фирми. И, ако може, нека това да не става в последния момент.

Символ на българо-съветската дружба

Някога булевардът е бил символ на българо-съветската дружба. Твърди се, че е бил построен за идването на Юрий Андропов. След смъртта на Леонид Брежнев българското политбюро решава да посрещне новия генерален секретар на ЦК на КПСС по нова естакада. Така се ражда най-дългият мост в България (Аспаруховия мост във Варна е по-къс със 75 метра).

Още от появата на булеварда в него е имало много символика. Първото му име е "Людмила Живкова" - на името на дъщерята на тогавашния диктатор Тодор Живков. Мостът-естакада е пресичал квартал "Дружба", след което се е вливал в бул. "Ленин" (сега "Цариградско шосе").

След Десети ноември булевардът отново стана символ, но на "дружбата" с Европейския съюз. Името "Брюксел" е избрано не случайно - да се знае кой е новият външнополитически съюзник на България.

Шосето винаги е било правителствено трасе. По него са минавали папата, американските президенти Бил Клинтън и Джордж Буш, една дузина еврокомисари начело с Жозе Мануел Барозу, много държавни глави и министри.

В очите на софиянци и гостите на столицата обаче бул. "Брюксел" по-скоро беше символ на разрухата. Най-представителният булевард в държавата по неясни причини се оказа и най-бързо развалящият се. Всяка пролет общината изпращаше бригади да пълнят дупките по асфалта му. Кръпките по пътя бяха първото, което всички гости виждаха от София, след като кацнат на българска земя. Това някак си допълваше впечатленията им от останалите абсурди на летището, което доскоро носеше съвсем заслужено името "Враждебна".

Най-засегнати са дистрибуторите и куриерските фирми

"Единственият промеждутък, когато е проходимо, е между 11 и 14 часа, когато намалява трафикът и хората са по обяд. В останалото време движението едва върви. А сега е август, много от фирмите са с намален състав, обемите на поръчките са по-малки. Септември месец просто не виждам как ще се работи, ако не се предприеме нещо", заяви Боян Рангелов, оперативен мениджър на "Виста АВТ", дистрибутор на известна марка козметични продукти, която има офис до летището.

За да реши частично проблема със закъсненията, фирмата е променила работното време на служителите си - доставките се извършват по-рано сутрин и късно вечер, но няма голям ефект. "Не можем да започнем в 6, защото все пак работим с клиенти", добави Рангелов. Той допълни, че не са правени изчисления за загубите, но те се изразяват в неизвършени доставки и платени компенсации и глоби. "Ако примерно на ден се извършват по 100 доставки, сега се извършват 80. Няма как да ги направим, защото шофьорът губи по един час, докато излезе от района и да влезе обратно. Не мога да кажа точни цифри, но при всички случаи ще има по-малко изпълнение на поръчки към клиенти с повече разходи."

"Имаме същите проблеми. За съжаление сме ограничени по отношение на решенията. Когато става въпрос за удължаване на работното време - при нас става естествено, защото нашите куриери получават парите си на база на свършена работа. Поради задръстванията се налага те да закъсняват и се удължава тяхното работно време", коментира Снежина Казакова, управител "DHL България".

Тя допълни, че проблемът е с доставките на пратки до точно определен час. "Тогава вече сме ограничени, защото има точно определено разписание на самолета. И да дойдем по-рано да работим, ние няма какво да обработим. Самолетът като кацне, чак тогава можем да обработим пратките. Поради задръстванията те невинаги могат да стигнат навреме. По този начин невинаги можем да спазваме ангажиментите си и това води естествено до недоволство от страна на клиентите - най-вече тези в чужбина. Тъй като това е услуга с гарантиран час на доставка, сме длъжни да върнем парите", допълни тя.  

По думите й засега няма драстично нарастване на забавените поръчки. "Правим всичко възможно: разместваме смените на куриерите си само и само да можем да изпълним бързите пратки. Това естествено увеличава нашите разходи, но се стремим влиянието върху клиента да е минимално. Чувам, че срокът за ремонта е до ноември, което наистина ни безпокои заради проблемите, които ни създава. Но аз съм на мнение, че е по-добре да се направи ремонтът и след това всичко да върви добре, отколкото да отлагаме нещата във времето", каза Снежина Казакова.

Други мениджъри са на мнение, че не е толкова катастрофално положението. "Естествено имаме затруднения в извършването на нормалната си дейност, като всички останали фирми в района. Но наблюдавайки всеки ден как тече ремонтът, ние му се радваме много. То е като кариес на зъб. Преди зъбът да бъде оправен, трябва да се изтърпи интервенция на зъболекаря, за да можем после, като се усмихнем, да имаме хубава бяла усмивка", коментира Иван Василев, управител на "ТNТ България".

"Засега нямаме някакви негативни последствия. Още повече че трафикът сутрин е в посока летището, а вечер е в посока от летището. Нашите куриери имат точно обратното движение  - сутрин излизат от офиса в посока града, а вечер се връщат към офиса. Тоест ние сме в трафик, който е обратен на големия трафик. След септември ще видим как ще се повлияе трафикът на движението. Ако се наложи, може да оптимизираме маршрутите на куриерите", заяви Чавдар Първанов, ръководител на отдел "Продажби" в InTime/UPS.

"Да, има някакви проблеми, но те са абсолютно нормални и допустими. Да, има някакво забавяне на транспорта и придвижването, но поне мога да ви уверя, че се работи денонощно по ремонта на пътя", каза Симеон Големинов, търговски директор на "Кавен Орбико", дистрибутор на "Проктър енд Гембъл". "Имаме забавяне, имаме проблеми, но когато се вижда как работят хората, го приемаме за нормално. ОК, да, в момента има проблем, но това е за да няма проблеми около Нова година, когато е много по-голямо натоварването", добави той.

Ако имате път към летище София тези дни, няма начин да не заседнете в задръстването. Колоната от автомобили е дълга няколко километра.

В час пик (сутрин около 9 часа и привечер около 18) движението е убийствено бавно. Потокът от автомобили пълзи с 1-2 км в час. От време на време изнервени от чакането шофьори пробват да карат в насрещното, което създава опасност за катастрофи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Предупредиха ви преди месец, да си бяхте осигурили маршрути за бизнеса....
    Няма нужда да се завирате точно в строежа ......
    Ако бяхте ходили войници щяхте да знаете колко са важни "обходните" маршрути за да "оперирате" на спокойствие.....

  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.

    А общината можеше да огради пътя през циганската махала, за да може да се използва и той... Да сложи там полиция да следи непрекъснато и няма да има проблем.

  • 3
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Истината е, че никой на света неможе да ремонтира този булевард без да затрудни трафика! Естествено с няколко полицая нещата могат и да се оправят малко но истината е, че ще е трудно!

    А за фирмите които ревът, че не били предупредени само да запитам: и какво ако знаехте? Щяхте да си преместите офисите, да пуснете работниците в отпуск или какво?! Август е мъртъв месец за София и най-подходящ за подобни дейности! Ако успеят ОСНОВНО да ремонтират булеварда до Коледа трябва да им целувате краката!

    В Прованса хората се молят някой да им даде 1-2 милиона за да си запълнят дупките та да не си трошат колите! В София ви дават милиони без да ги искате и после ревете че ставали задръствания! Като не ви харесва уелкъм бек откъдето сте :)

  • 4
    1951 avatar :-P
    1951

    Глупава статия и "смешен плач" от страна на фирмите.
    Алтернативни маршрути за летището има, просто трябва да познаваш града. Няма проблем да се мине и по бул. Колумб, просто е по-тегаво. Вярно, че по естекадата се стигаше за две - три минути до летището, но дори и сега по Колумб отнема 15-тина минути (три - четири песни време) - не е чак толкова страшно. И това ви го казвам от личен опит и наблюдения, явно автора на материала не е идвал към тази част на града :)
    Пътят през циганската махала също е ОК. Не знам от какво се плашите там.
    Въобще познавате ли София!?

  • 5
    yaga avatar :-|
    yaga

    Идиотска статия, сори. Като жител на "Дружба" го казвам и като човек, който всеки ден се чудеше дали няма да падне бетонна плоча върху главати ми, когато преминавах под мостта. Плочите си падаха като в добър, пост-апокалиптичен филм, бтв. Мостът беше трагичен и този ремонт е даже закъснял.

    Пътища до летището има. Нито са по-дълги, нито са по-сложни, нито са по-лоши. Смешен плач от фирми, чийто офиси до летището дори нямат нормални табели кои са и за какво се борят.

  • 6
    yaga avatar :-|
    yaga

    и да добавя нещо много важно - мостът не се асфалтира само, а се ремонтира ОСНОВНО! Трасето е "изорано" до арматурата в момента! Така, че "специалистите" с предложения за затваряне само на едното платно, нека да дойдат и нагледно да покажат как се кърти, извозва, реже арматура и как се разминава тежка, едро габаритна техника и в едното платно?

  • 7
    babimu avatar :-|
    Babimu

    по скоро ме интересува дали най-накрая 6те свържат моста с новия терминал, отколкото тази статия тип "24 4аса". Колко ли пък пратки на DHL са пропаднали заради "задръстванията?. В New York сигурно нито една не пристига по тази логика...

  • 8
    dimiterivanov avatar :-P
    Zurigo

    И да бяха съгласували с бизнеса, все си тая. Този начин на ремонтиране е най-бързия и най-евтиния. Айде, дано сложат и регулировчик. Ще изтраем до декември и после ще имаме най-после свестно шосе и всичко ще се забрави, а пътят ще остане. Стига мърморни, нека гледаме по-далече от носа си.

  • 9
    1951 avatar :-|
    1951

    До коментар [#7] от "alnenkov":

    По-скоро статията е стил вестник (ако имаше такъв, де) "Столичен мрънкалник"...
    Сещат ли се сега тия дето мрънкаха преди две - три години, че Околовръстно било разкопано, че са мрънкали? Едва ли, защото от Бояна до Симеоновско стигат за три - четири минути. Тогава обаче ореваха света!

  • 10
    dduchev avatar :-|
    dduchev

    И в най-добрите места по света ремонтите на инфраструктура водят до временни затруднения като това - в Германия например е сто пъти по-тежко и се е случвало на летище Кюлн-Бон, което е в пъти по голямо и е свързано с 5 лентови магистрали в една посока . Защо се мятате и пишете статии фокусирани не върху истинския проблем? (защото някой от приятелите на автора са помрънкали...).
    До летището има общо 3 (три) други маршрута, не е само Цариградско шосе-бул. Брюксел. Не са толкова представителни и европейски, но възможни... (но не и за лигльовците които не знаят )
    Всеки, който види ремонта и без гръмки статии във вестника може да си направи сметката: колко е часа, какви задръствания има ( все едно е първото това) и колко време ще трябва така че да не закъснее, да не изтърве самолет или среща...
    По скоро се съсредоточете върху това защо едно и също нещо се прави два пъти....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK