Френски подарък

Проблемът с липсващата сграда на френския лицей в София може да предизвика и политическа реакция

Част от този терен в кв. "Малинова долина" е мястото, което общината предлага на френското училище "Виктор Юго"<br />
Част от този терен в кв. "Малинова долина" е мястото, което общината предлага на френското училище "Виктор Юго"<br />
Част от този терен в кв. "Малинова долина" е мястото, което общината предлага на френското училище "Виктор Юго"<br />    ©  Надежда Чипева
Част от този терен в кв. "Малинова долина" е мястото, което общината предлага на френското училище "Виктор Юго"<br />    ©  Надежда Чипева

Париж няма финансово участие

Според българските стандарти френското училище "Виктор Юго" може да бъде приравнено към статута на частните училища, защото за издръжката му плащат родителите на децата, които се обучават. Всички родители членуват в асоциация, която има управителен съвет и административен съвет. Директорът на училището е винаги французин, както и главният счетоводител. Френският посланик е председател на настоятелството по-скоро като знак за ангажираността на Париж, но не и в смисъла на финансов принос.

В същото време образователната програма в училището е изцяло според френските образователни стандарти. Франция подпомага единствено заплащането на френските учители, като плаща 60% от разходите им. За разлика от други не по-малко реномирани международни вериги училища в лицеите във всички части в света по едно и също време се учи едно и също нещо. Това е направено за улеснение на семействата на дипломатите и на бизнесмените, които често пътуват, така че децата им да не пропускат, изостават и наваксват с материалите.

Подборът на учениците е изключително стриктен, дисциплината също. В сградата се говори единствено на френски език, дори на родителските срещи. В София училището се посещава от около 630 деца, една трета от които са от семейства на дипломати. Те плащат между 4000 и 6000 евро годишна такса.

Една тема остана извън официалните съобщения за първата визита на премиера Бойко Борисов зад граница през октомври 2009 г. В Елисейския дворец в Париж той отказа на френския президент Никола Саркози да купим корвети за армията и получи няколко обещания за съдействие за българските енергийни проекти.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    martinzaimov avatar :-|
    Мартин Заимов
    • - 2
    • + 24

    Положих много безплодни усилия да убедя общинарите на ГЕРБ, че профсъюзната школа е най-доброто решение и бих искал да споделя моята гледна точка.

    Френско-българските отношения са безобразно лоши от 20 години насам. Ние имаме много по-голям интерес от това да ги подобрим отколкото Франция.

    Френското училище е едно от наи-добрите училища в София и общината би трябвало да се гордее с него, а не да предлага решения с допълнителна финансова тежест. Решението "Галчев" неизбежно ще доведе до увеличение на вече скандално високите такси.

    Продажбата на бившата профсъюзна школа е грешка точно както продажбата на имота на бул. Вапцаров (за която посланик Шасар няма никаква отговорност). Няма добре управлявана община в света, която да продава имоти за да кърпи бюджета си. Това е наследена практика от очвидно бездарното управление на София от близкото минало.


    Нередност?
  • 3
    martinganev avatar :-(
    Мартин Ганев
    • - 1
    • + 19

    1. Трябва ли да има в България добри училища?
    2. Грешали ли са едно време старите българи когато са пращали децата си да учат в чужбина? По-добре ли е и сега да е така?
    3. Добре ли е за инвестициите в България да има добри чуждестранни училища?
    4. Ще се подобри ли общото ниво на образование в България ако няма добри частни училища?
    5. Трябва ли децата на дипломатите в България учат български във френско училище в София?

    Защо ли ви занимавам с глупости!?

    Столична община получава (ако не греша) около 300 млн европейски средства. 16% от тези средства (48 млн) идват от Франция. Трябва ли да се очаква едно училище, което не формира печалба от дейността си, обучава към 400 български деца (от общо 637 в училището, които не тежат на бюджета) да финансира строителството на булевард и прилежаща инфраструктурата в който и да е голям град? Извинете, не разбирам!

    В заключение бих искал да благодаря на Мартин Заимов, Георги Кадиев и посланик Етиен дьо Понсен за усилията, които положиха училището да получи сграда макар и засега де не се увенчаха с успех.

    Нередност?
  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 1
    • + 13

    България има крещяща нужда от добри училища. Друго просто няма какво да се каже.

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 9

    Две неща ми се натрапиха. Първото е претенцията за 10% квота "за София". Направо ме напуши смях.Това гарантира на последните чинове в класната стая една цяла групичка парашутистчета -деца на мощни софийски батове , които вще смущават уроците на уроците по френски с джафкане на софийски жаргон: "Ааа, бате! пОгледни кфа изродска нокия вадим, бате! А, чесно бате, егати зверската изродия! 16 горили ми скачат на глава бате, егати кефа брато!" :-)

    Второ, май има страхове, че ще се разбере какъв продукт дават българската и френската образователна система. Навремето въведоха 12-тия клас, защото "Така било в Европа". Но вместо да приравнят и учебния материал към Европа, те напълниха програмата с баластра, за да запазят работните места на същите даскали. Неслучайно в 12-ти клас в занятията влизат по 1 файтон ученици. От личен опит го казвам - поне по математика за тея 12 класа в Западна Европа се учи много повече, отколкото в България. И това ще лъсне много бързо, когато имаме няколко примера на такива училища нараед с българската измишльотина

    Нередност?
  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 7
    • + 4

    До коментар [#3] от "martinganev":
    С франсетата винаги имаме проблеми още от 1854 година, Кримската война.....
    Но ако франсетата искат училище френско, трябва да платят честната цена, а не да отмъкват имот 10-12 млн. лева само щото на някой така му се харесва...
    ------------------------------
    Ако искат профсъюзната школа да я купят на търг и да я ремонтират колкото си искат....
    Ако искат да купят Кремиковци и да направят затворен комплекс " Кючук Париж" + училище в полите на Балкана.....
    Тамън далече от София и сулю и пулю ньма да правят "калабалък" по пътя за Езропа....
    Помощта на Общината трябва да е като към всички останали учебни заведения......
    ------------------------------
    Но и общитарите да забравят за "10% квота" наши хора..... йок, който иска да учи във френско училище да мини цедката на съответното училище ........


    Нередност?
  • 7
    martinganev avatar :-|
    Мартин Ганев
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#6] от "boby1945":

    Здравейте, Боби!
    Радвам се, че проявявате интерес!
    Мисля си, че разликата между училище (било то и с учители французи) и Кючук Париж-Кремиковци-Мол или каквото и да било, е че първото обучава изключително добре 400+ наши деца, а второто ми звучи като бизнес начинание, което да печели пари. При това говорим за училище на ниво, поради което е може би и желанието на Общината да праща в него деца... Предполагам, Евлоги и Христо Георгиеви са могли да си стоят в Букурещ (което си е баш Кючук Париж), да направят фабрика и пр., но защо ли са тръгнали да даряват Университет...? В житейски план - има ли по-важно нещо от това да се даде добро възпитание и образование на децата ни? Има ли по-добър индикатор за състоянието на една страна от нивото на училищата там? Лощо ли е ако Общината подпомага училища, които не формират печалба?

    Нередност?
  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 3
    • + 3

    До коментар [#7] от "martinganev": нищо лошо няма, но братя Георгиеви не са "стояли" в Букурещ а са "въртели" яка търговия по цялата известна тогава Европа и Отоманската империя, Петър Берон - също (не този, онзи, този е боклук)... за Васил Априлов да не говорим....
    -------------------------------------------
    В този смисъл ДА, нека правят френски училища и общината да ги подпомага, но "ти на мене, аз на тебе" йок....
    Трябва да става както са правили нашите ктитори, Димитър Константинов Касапина в Плевен, строи училище 1905, умира 1917, а аз учих в него 1953-56, и още учат деца ище учат сле 200 години, ама паретата и фонда от него.........
    даже комуняките 1959 не посмяха да му махнат гроба в центъра на града (е малко го изместиха 6-8 метра, но търпимо за комуняки).......
    -------------------------------------------
    Няма начин "дайте ми тази сграда дето струва 10-12 млн. лева аз да й направя ремонт за 2 млн. лева" и вие си водете 10% от чедата да научат басните на Лафонтен ако и да не знаят кой е Пенчо Славейков, пАрдон Славейков много сложно го подадох, не знаят Иван Вазов .......
    ------------------------------------------
    Самият Лафонтен би се обърнал в гроба, ако научи какви преговори водят днешните френски президенти от утгарски еврейски произход и дипломати с пожарникарите в България между две, повече питиета....
    За Ришельо и Мазарини не смея и да мисля.....
    Нищо лично ....!

    Нередност?
  • 9
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • - 2

    До коментар [#5] от "cinik":

    Когато прочетох за 10% процента квота за София, помислих, че става въпрос за места за деца, които покриват входните изисквания, но не могат да си позволят таксите. Защо мислиш, че ще са парашутисти?

    Нередност?
  • 10
    b_iliev avatar :-(
    b_iliev
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#9] от "gradinko": Незнам дали сте наясно "gradinko",но едно от входните изисквания за училището е децата,които не са френско говорящи да влизат в училището на ниво детска градина. В първи клас вече не приемат деца,които не са френско говорящи. В същото време за училището има много желаещи,децата на които отдавна са минали първи клас. В тази връзка не мога да не се съглася с cinik, че изискването за квота от 10% е именно с цел в училището да влязат деца на родители, които са част или приближени до хората,които искат тази квота и които не са запознати нито с френския език нито с френската система.

    Нередност?
Нов коментар