Няма потребител, няма проблем
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма потребител, няма проблем

Няма потребител, няма проблем

Някой дълги години си е затварял очите за разрастването на туристическия бизнес по Черноморието

6151 прочитания

© Юлия Лазарова


Когато паднете в дупка на пътя, вместо да констатира небрежността на общината или държавата, обичайната практика на КАТ е да ви наложи глоба за шофиране при несъобразяване с пътната обстановка. Горе-долу това беше и реакцията на Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), когато изникна опасност от налагане на режим на тока в морските курорти от Южна България.

На 22 и 23 юли след прекъсване на два електропровода на НЕК без ток останаха част от курортите северно от Бургас. Половин месец по-късно, вечерта на 12 август, две подстанции на НЕК аварираха, но последствията бяха ограничени, поне в сравнение с предходната авария половин месец по-рано. Поредицата бе продължена от проблеми в подстанция на енергоразпределителното предприятие (ЕРП) EVN, което обаче доведе само до няколко минутни прекъсвания на тока.

В първия случай причината са остарелите или некачествени съоръжения, факт, признат от НЕК. Във втория - поради претоварване на мрежата. Държавните компании НЕК и ЕСО (Електроенергийния системен оператор експлоатира мрежата за високо напрежение и е междинното звено между производителите и дистрибуторите на електроенергия) прехвърлиха отговорността за прекъсванията върху EVN, което обслужва югоизточна България. Мотивът им беше, че през годините дистрибуторът е включвал прекалено много клиенти и поради по-високото потребление "отдолу", подстанциите на НЕК не издържали. Държавната компания дори обвини частните си партньори, че не й давали информация за нарастването на товарите, така че те нямало как да реагират.

В крайна сметка ДКЕВР заплаши с глоба EVN, тъй като прекъсванията са станали в региона, за който отговаря ЕРП-то.

Някой да не знае за презастрояването?

Това че бурното разрастване на курортите ще доведе до много по-голямо потребление на ток, вода, нужда от нови пречиствателни станции и пътища е ясно поне от десет години. Държавата упорито разширяваше възможностите за строителство, от което естествено инвеститорите побързаха да се възползват. С няколко дребни промени в наредбата за правилата и нормативите за устройство на територията например или с преквалифицирането на курортите в курортни селищни образувания, вратите за престрояването бяха широко отворени.

Сега става ясно, че или НЕК е било сляпо за нещо, което е било ясно и за лаиците, или че то е най-големият борец срещу презастрояването.

Основната теза на НЕК е, че EVN е трябвало да отказва включване на нови потребители, тъй като електропреносната мрежа в региона няма необходимата мощност. От държавния монополист се позовават на изискване от закона за енергетиката, според което разпределителни предприятия могат да откажат включване, ако преносните възможности на мрежите са недостатъчни. Формално НЕК има право, тъй като мрежата му наистина няма капацитет да поеме новите потребители. Въпросът е защо то не е вложило пари да обслужи нарастващите си клиенти, освен ако това не се прави с цел да се спре бетонирането на черноморското крайбрежие.

Размити отговорности

От EVN казват, че са изпълнили всички изисквания на закона и са информирали за бъдещото развитие на товарите, като за това имат достатъчно документи. От компанията недоумяват каква още информация е трябвало да предоставят на НЕК.

Експертите на ЕРП-то са ядосани и за прехвърлянето на вината за авариите, тъй като според тях, поради размитата граница на собственост, често носят отговорност, която не е тяхна. Проблемите най-често се случват между подстанциите, собственост на НЕК, които свалят напрежението от 110-киловолтовите далекопроводи и мрежите със средно напрежение, управлявани от ЕРП-ата. По информация на EVN между 2006 и 2009 г. те са инвестирали над 77 млн. лева в подобряване качеството на захранване, като освен това са закупили и три мобилни подстанции, за да отговорят на по-високото търсене от туристическите курорти. От ЕРП-то казват неофициално, че дори масовият проблем с декларирането на по-ниско потребление от бъдещите абонати не е проблем за тях. Поради бума в строителството преди две-три години те са включили и много обекти, които сега са замразени и мрежата им в момента била способна да поеме двойно по-голям товар. Електроразпределителната компания признава, че и по нейната мрежа се случват проблеми, но те са значително по-малки от тези в мрежата на НЕК.

В същото време самата НЕК не крие, че в последните години компанията наистина е влагала по-малко пари в мрежата си. Пред "Капитал" председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев, който иначе се опитва да разпредели по равно вината за настоящите проблеми, каза, че още през миналата година комисията е предупреждавала за липсата на инвестиции. "Да, никой не го отрича, ДКЕВР е трябвало да подтикне НЕК по-рано", коментира Семерджиев. В свое оправдание от държавната компания обясняват, че процесът по-изграждане на нови съоръжение е много тромав, тъй като се изисква отчуждаването на земя, която е собственост на много хора. От ЕРП-ата обаче контрират, че и те са изправени пред същите предизвикателства, но не си измиват ръцете с това.

Спорът между EVN и НЕК предизвика намесата и на E.oN и ЧЕЗ, другите две големи ЕРП-та. Първата компания има проблем с недостатъчните инвестиции на НЕК в електропреносната мрежа, поради което не може да свърже нароилите се в Североизточна България възобновяеми енергоизточници. ЧЕЗ пък се притесняват, че ако се построи "Супер Боровец", мрежата в региона също ще се окаже претоварена.

Ясно е, че ЕРП-тата имат мотив да включват колкото се може повече клиенти, за да увеличават потребителската си база. Така те бързо изчерпват преносния капацитет на НЕК, който не е бил подобряван вече 20 години. Бързината, с която се включват хотели и къщи например, рязко контрастира със скоростта, с която се закачат вятърните или соларните паркове. Към тях ЕРП-ата също имат законово задължение, но пък те не им носят приходи, а само разходи. Това обаче не оправдава абсурдната логика на държавния монополист, според която трябва да се строи или прави бизнес само там, където той има капацитет. По този начин на мислене шофьорите в България трябва да карат само по няколко пътища в страната само защото останалите са в кошмарно състояние.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Когато паднете в дупка на пътя, вместо да констатира небрежността на общината или държавата, обичайната практика на КАТ е да ви наложи глоба за шофиране при несъобразяване с пътната обстановка. Горе-долу това беше и реакцията на Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), когато изникна опасност от налагане на режим на тока в морските курорти от Южна България.

На 22 и 23 юли след прекъсване на два електропровода на НЕК без ток останаха част от курортите северно от Бургас. Половин месец по-късно, вечерта на 12 август, две подстанции на НЕК аварираха, но последствията бяха ограничени, поне в сравнение с предходната авария половин месец по-рано. Поредицата бе продължена от проблеми в подстанция на енергоразпределителното предприятие (ЕРП) EVN, което обаче доведе само до няколко минутни прекъсвания на тока.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    калаят ще го отнесе EVN щото те продават на крайният потребител при което освен да си берат паретата трябва да гарантират и сигурност на електроснабдяването.
    Последното ще рече да осигурят присъединена мощност към техните подстанции, било от НЕК ЕАД, било резервни дизели, било от Гърция и турция, било каквото било.... всички тези разходи се плащат, след обосновка от крайният потребител!
    Планирането,оценките на риска и правенето на съответните инвестиции са задължение само на EVN на никой друг....
    ------------------------------
    Те какво правят, седят и претакат парета у австрийско, е и стрижат вълна без да извеждат стадото на паша, е и няма какво да се чудят че мрежата ниско напрежение за която те отговарят, се разпадна.... насред жегата..... близко е до ума.... никой не им е виновен....

  • 2
    nogica avatar :-|
    nogica

    вина имат всички,от ЕВН,НЕК и собственика на хотела също или там каквото дава под наем.Всички те самите са знаели че няма мощности, правят хиляди хватки позволени и не позволени като обявани по малки мощности при разрешението до политически натиск към НЕК докато се строяха бетонките те са приватизирани колко от 5 години да не би за толкова се построи това чудо в цялата страна не само по черноморието и когато дойде туриста и спря тока,аааа к'во стана кой е виновен незнаеме държава,фирма община всеки вземал пари(легално нелегално) а сега няма жица
    Простотия БГ простотия и самодоволство .....
    то по темата има да се пише книги и ефект никакъв
    който е разрешавал строежите, правил е присъединяването,и се е разписвал в/у документи да си носи ХИМИКАЛКАТА

  • 3
    nixonanim avatar :-|
    Nixonanim

    Статията почесва леко проблем, който в близките месеци според мен ще ескалира и вероятно ще предизвика сериозни трусове във местното управление.

    Чудя се какво точно ще стане, но доколкото си спомням г-н Борисов наскоро обеща, че след приключването на летния сезон ще има масово събаряне на сгради, които са строени незаконно. Това ще е едно от най-големите предизвикателства на това правителство, тъй като ще се изправи срещу сборните интереси на цялата пост-комунистическа мафия, която използваше строителството като лесен и удобен начин да изпере парите си.

    Дълги години държавата не съществуваше по курортите и предприемчиви "бизнесмени" правеха каквото и където си искат, без да се съобразяват с никакви еко и строителни нормативи и разрешения. Единственото, което ги интересуваше беше да се проектира и строи евтино и бързо и да се продава възможно най-скъпо. Особено когато се продаваше на чужденци, впечатленията от България в последствие са меко казано отрицателни. Електроснабдяването е само един от многобройните проблеми и според мен определено не е най-тежкия.

    Има случаи, в които строителството в определени региони е 20-30 пъти над капацитета на съществуващата инфраструктура (особено в планините). Тъй като сградите обикновенно се правеха "на тъмно" за възможно най-дълго време, единствено когато бяха завършвани (и напълно продадени) започва процедурата по свързването им към вода, ток, канализация и газ. А тръбите и кабелите не могат да бъдат променяни така лесно, в много райони говорим за десетки километри и съответно десетки милиони, които трябва да бъдат дадени от държавата, за да се обслужат частни интереси на хора, които по документи много често плащат минимални данъци и карат коли, които се водят на инвалиди.

  • 4
    ton4ev avatar :-P
    ton4ev

    Аз пак не мога да разбера,нали партидата се отпуска от ЕВН,разрешителното за присъединяване към ел.мрежата е пак от тях(само собственика на жиците знае дали имат капацитет).За всичко това вземат такси и не-малко пари...,ами да инвестират във жици по дяволите.Мутрите си плащат,а не им доставят ток,тогава КО СЯ ,МАЙ ПРОБЛЕМИ.

  • 6
    moreni avatar :-|
    moreni

    Точно така, Nixonanim: "десетки милиони, които трябва да бъдат дадени от държавата, за да се обслужат частни интерес" на хора, които се тупат в гърдите че са големите инвеститори и влагат в страната милони евра. Да, но едните милиони ние данъкоплатците сега ще ги дадем за електропроводна мрежа, а другите милиони "инвеститорите" ще си ги приберат в джоба и няма и да разберем за тях. Равносметката? Битият бит, българинът пак прецакан, държавата обслужва мафията си, всичко е точно.

  • 7
    athanatosify avatar :-|
    athanatosify

    Друг много сериозен проблем е мръсната морска вода, обслузването под всякаква критика и храната по ресторантите която е замразена от хладилника на Хитлер!!!!!!

  • 8
    antisocial avatar :-|
    antisocial

    До коментар [#1] от "boby1945":
    На теб май винаги ЕРП-та са ти виновни? За държавните предприятия и по-специално НЕК нищо, те са ангели,безгрешни.

  • 9
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    Чакай, чакай, статията внушава, че едва ли не държавата е карала насила мутрите да строят и презастрояват? Аз пък що си мислех, че "бизнесът" строеше на забранени места, а после мистеризно узаконяваше (или не) хотелите и жилищните си комплекси по морето? За да заявят после неколкократно по-ниско потребление на ток, че да бъдат вкючени веднага... Аналогията с дупките и катаджиите не е правилна - по-точно сравнение би било следното: разбиваш кварталния магазин, крадеш кашкавал и сирене, а после се оплакваш на полицията, че не били от мляко...

  • 10
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    А каква е глобата на хотелиер, който надвиши обявената от него консумация? Ел. доставчика си прави сметка не по това колко е застроено и презастроено черноморието - не гледат снимки, а реални документи - коя сграда колко мощност иска да получи. И какво правим, когато хотелиерите надвишават заявените мощности в пъти? Кой е виновен? Същото се отнася и за водата и канализацията - ама затова явно следващият път ще се сетят, след като и водата спре или пък плувнат л...а


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK