Шест идеи, които ще разтърсят висшето образование

Какво трябва да се случи в университетите, за да произвеждат знание, а не дипломи

   ©  Ася Колева
   ©  Ася Колева

В България висшето образование отдавна не произвежда знание. Продуктът му са дипломи. И колкото по-висше става, толкова по-зле – годишно над десет хиляди българи избират да правят магистратурите си където и да е в чужбина, само не у нас. Голяма част от преподаването няма нищо общо с реалния свят, още по-малко с правенето на наука. В аулите се четат лекции, голяма част от които, в най-добрия случай, могат да попаднат в графата "история на науката". Така, колкото и да е нов университетът, той изглежда като музей, за който хората плащат билетчета и получават не много красива "грамота", която удостоверява тяхното посещение. Много наблюдателните може и да научат нещо, ако имат късмета да попаднат на някой от по-мотивираните преподаватели. 

При тези обстоятелства, призивите за реформи във висшето образование следват един след друг, но резултатът е обикновено запазване на статуквото. Миналата седмица министърът на образованието Сергей Игнатов поиска разтърсваща реформа на системата. И уточни няколко стъпки, от които трябва да се започне - анализ и преосмисляне на специалностите и учебните програми, допълнителни средства за нужни за пазара специалности и финансиране спрямо резултатите на университетите както в преподавателската, така и в научната сфера. Любопитното беше, че репликата беше изтървана, докато министърът награждаваше учениците, победители в олимпиади по химия, физика, информатика и биология – деца, които много вероятно ще станат част от онези 25 хил. младежи, които всяка година се отправят да търсят образование навън (по данни на "Евростат" и агенция "Интеграл").


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


108 коментара
  • 1
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    Много добра статия! Поздравления към авторката!
    Имаше отдавна нужда от подобна дискусия в тн обществено пространство
    Аз съм типичният пример на студент който имаше желание да учи в България но прагматично погледнато нямаше как да взема това решение с оглед на бъдещето което искам да имам било в чужбина или в България

  • 2
    josephflavius_ avatar :-|
    Адриан Николов

    Има места, където ситуацията не е чак толкова лоша, всъщност. Бих дал примера със собствената си специалност, "Политология" в СУ, където особено връзката между учебното заведение и крайният потребител на оформения човешки ресурс е на лице, при това е доста силна.
    Иначе статията е много точна; наистина трябва да се говори повече за това, но далеч не само да се говори, но да се вземат реални мерки в посока на известното всекиму положително развитие.

  • 3
    log avatar :-|
    log

    Вестник "Капитал" винаги се опитва да пише по актуални теми, но само желанието не е достатъчно. Статията е преразказ на спорни виждания на 3-4 преподаватели от нашенски университети.
    Трябва да се търсят и показват тенденциите по света, да се чете повече. Съветвам авторката да прегледа поне книгата на проф. Ханс Висеми - "Техностартерите и университетите трето поколение" (www.ecorys.com).
    Желая Ви успех.

  • 4
    oft231057892 avatar :-|
    oft231057892
    • -11
    • +108

    Статията наистина отразява вижданията на няколко преподаватели, които не трябва да се приемат като последна инстанция.

    Накраткко, проблемът на българското висше образование се състои в следното:
    1. Повечето от хабилитираните преподаватели са обезверени. Гледат да си изчетат лекциите и толкоз. Причините са много и най-различни. Същите си "отглежат" мързеливи асистенти.
    2. Пряко следствие от горното е нагласата на студентите, че следването е предимно купон, лекциите и семинарите са "глупости", а след като завършат, практиката ще ги направи професионалисти.
    3. В университетите влиза тотално неграмотен "материал". А ВУЗ-овете не учат младите на А и Б.

    Какво, според мен трябва да се направи? Първо, да се намери ясна национална концепция какво, аджеба да правят университетите? Чиста наука + обучение, или ще наблегнат само на обучението. Тук нещата са тотално объркани - затова е войната между БАН и ВУЗ-овете.
    Второ - да се намали броят факултетите. Сега всеки ВУЗ има претенции да обучава от педагогика до космически технологии. Не става така. Не случайно добрите университети са се профилирали в някоя научна област, и си работят само по нея.
    Трето - крайно време е да се спрат експериментите в средното образование. От 20 години образУвателни рИформи се пръкнаха няколко поколения неграмотни.




  • 5
    bbc avatar :-|
    BBC

    Поради липса на време сега ще спомена само една проста фундаментална грешка в точка 1 - това е това какво търси пазара. По тази логика трябва да се закрие изучаването на физика и математика....Търсенето им в момента е на кота нула, желанието да се изучават също а и са ужасно трудни.

  • 6
    noclue avatar :-|
    noclue

    Наистина много важна тема и е хубаво, че “Капитал” допринася към дебата. С много от точките и аргументите съм съгласен, макар и не с всички. И трябва ясно да се каже, че промените не могат да се отложат заради лъжливи аргументи от сорта на тези на “образователният експерт и председател на УС на Българското училище за политика Юлиан Попов”. Проблемът въобще не е в средното образование и определено не трябва да се чака реформа в средното образование, за да започне такава във висшето. Българските кандидатстудентски изпити са трудни, много по-лесно е да те приемат студент в Германия, отколкото в България. Повярвайте ми, имах състуденти в Германия, които бяха отишли там само защото нямаше да ги приемат в, например, СУ, друг е въпросът дали завършиха. Но като цяло българските студенти, дори без подготовката за кандидатстване в България, си бяха също толкова добре подготвени колкото и немските. Така че студентите влизат сравнително добре подготвени в българските университети, но не излизат такива. Между бакалавър завършил в чужбина и такъв в България не може дори да има сравнение. Въпреки, че бакалавърът е поне малко адекватен, поне сравнено с магистратурата. Поне за моята специалност (Икономика), има шанс да отидеш да правиш магистратура на запад след бакалавър в, например, СУ (основно, защото на запад не знаят как се изкарват оценки в България), но след магистър да те вземат на PhD е просто невъзможно. За тези, които са специалисти, отворете програмата за магистър по икономика в СУ и ще видите, че всеки западен университет би изхвърлил кандидатурата на човек с толкова неадекватна програма.
    Колкото по-дълго се образоваш в български университет толкова по неадекватен си за нивото си, така че дълбоко се съмнявам проблемът да е основно в средното образование.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    Всеки сектор, който не е сложен на пазарни релси, отдавна се е изродил. Бързо се познава по опашките,олющената мазилка, прокапалите покриви на сградите и смърдящите, вечно запушени тоалетни. Висшето образование трябва да бъде общодостъпно, но и 100% платено. Който няма парите, нека има достъп чрез кредит. Обществото (данъкоплатецът) му дава шанс да се образова, но срещу дълга да върне парите, когато вече има възможност. За да може същите пари да се върнат в системата и да послужат на следващия нуждаещ се, който също ще ги върне, когато почне да работи. А сега, понеже държавата плаща на калпак, стотици хиляди следват за спорта. Толкова ли се интересува младежът от Силистра да стане минен инженер, че да идва да следва в Минно-геоложкия? Не, той е дошъл тук да спи на евтино в студентския град, да се запише на бригада в Америка, да чука мадами, да се напорка и т.н. Няма лошо, но не с парите на данъкоплатеца, под етикета "общодостъпно образование"

  • 8
    misha avatar :-|
    Миша

    Много добра статия. По принцип "Капитал" и "Дневник" много добре отразяват тази тематика. Но политиците явно не четат.
    Основните проблеми и пътищата за тяхното преодоляване са ясни. Да не слагам всички ректори под един и същ знаменател, което не е правилно, но някои от тях видимо не трябва да бъдат такива - кой съветник на скандален президент, кой е доносник на ДС, кой смята за първостепенна задача да раздава професорски и почетни титли срещу влияние, кой приятел на съмнителни лица и други.
    До пълна промяна на законодателството в областта на висшето образование трябва да се спре откриването на нови вузове и тяхното преструктуриране. Включая и Пернишкия университет "Имени Георгия Пырванова - Героя Победы социализма".

  • 9
    nelumbo avatar :-|
    Nelumbo

    "Единствените висши училища, които са получили повече пари, са държавните висши военни училища." - проф.Иван Илчев в интервю за в.Стандарт от 24.8.2010г

    Ето това е разтърсващата реформа.

  • 10
    today avatar :-|
    today

    Много писане, за да си кажем, което всички знаем отдавна.
    Каква е разликата м/у държавния и частния ВУЗ?
    Едни и същи бастуни преподават някакви безсмислени глупости и на двете места.
    И кога ще се въведе система държавата да плаща само на първите по успех 5 или 10% от всеки курс?В момента се отварят все нови и нови и все по безсмислени специалности от типа "мениджмънт на плетенето на една кука", за да могат СЪЩИТЕ преподаватели да "преподават" на повече студенти и да взимат повече кинти.
    И после на никой не му дреме за тия студенти, обаче то си е съвсем основателно, никой няма нужда от псевдоспециалисти с дипломи по екзотични науки.
    Да сте виждали тук някой професор да прави експерименти със студентите в лабораторията, или насред полето, както гледаме по discovery примерно?
    Събират се трима приятели, единия пише професорат, другите са му рецензенти, после следващия и така докато се появят трима пращящи от знания новоизлюпени професора.
    Университетите си затварят очите, защото колкото повече професори има, толкова повече професори ще могат да извикат да водят лекции, и да вдигнат таксите, разбира се. Та нали в този университет има толкова много професори!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход