Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
17 коментара
Много точна статия и идва в правилния момент за този дебат
Същите съ условията и в САЩ но там има наистина и много специалности със съмнителен потенциал за реализация - забелязъл съм след 6 години по колежите там че и те си имат проблеми като раздуване на щат и разрастване на колежа на всяка цена
Много колежи получават пари и от щатските правителства така че бюджета не се прави само от такси
Но нека вземем най доброто от практиката по света
До автора: не AISEC, а AIЕSEC ;) Колкото до клубове и организации - една камара са само в София. Освен гореспоменатата студентска организация, която предлага добри възможности за младите хора, съществуват и НПОта, които работят в същата насока.
Как обаче се възприемат тези организации от администрациите на родните вузове е друг въпрос...
относно AISEC или AIESEC или каквото е там - за мен това е секта, а не организация. Аз лично не бих препоръчал на никого да влиза в нея. Както каза Mr. Brightside има НПО-та, които са далеч по-читави...или поне не толкова обсебващи
университетите в южна африка също са основани на този модел (във витватерсрандския университет в йоханесбург, където сега завършвам право, дори академичните тоги са моделирани по тези в оксфорд) и гореописаното е част от нормалното студентско всекидневие.
въпросът с редицата специалности без пазарна реализация е неразрешим и поне отчасти това е защото университетите са също и подходящите форуми за придобиване на именно такъв тип маловажни и малоизвестни научни познания. не е задължително всеки с университетско образование да навлиза в "гонката на плъховете" гламоризирана от корпоративния свят и за много (и не задължително само измежду родените със сребърна лъжица в устите) една академична кариера е много по-привлекателна алтернатива.
според мен статията не посочи почти пълната липса на пазарно-ориентирани програми в българските университети, които са стандартна диета в англо-саксонските, като например "политика, философия и икономика" (известна още като "модерна класика"), "бакалавър на търговията" или "магистър по бизнес администрация". за една развиваща се страна, този род кадри са критични, като се вземе предвид приносът им към растежа на една икономика. на българия са й необходими специалисти, които разбират и могат да прилагат успешни бизнес модели, а не да изобретяват топлата вода.
Сигурно БГ университеите имат нужда от реформи, но не мога да се съглася с наливането на акъл само и единствено на принципа: "Чакай да ти кажа сега как е там". Там е истината от последна инстанция.
БГ има образователни традиции. Разбира се има безумни изкривявания и напълно недопустими практики, но специалисти, завършили БГ университети са често много ценени и реализирани на много места по цял цвят, което е показателно за образователния продукт тук.
Много често се повтаря мантрата, че тук нищо за нищо не става, а не е така. Имам много примери, но не ми се пише повече. :)
До коментар [#5] от "umberta":
да, може би е било така преди 10 години, но сега не е. Самите правила са променени. Даже и в специалностите, които са останали добри преподаватели и има смисъл да се записва, студентите не учат, защото е далеч по-добре да си намерят работа и да изкарват пари. Те са отражение на ценностите на българското общество в момента: много по-фешън е да имаш яка кола и много кинти, отколкото знания и умения за справяне с най-различни проблеми.
"Някои се оправдават, че в България се учат много ненужни неща и тогава защо да уча всичко, но това е факт и във Великобритания"
Извинете? Факти, подкрепящи това безумно твърдение
До коментар [#6] от "Nixonanim":
Не, не мога да се съглася напълно. Ако говорим за криза на ценностите, то тя касае всички сфери и цялото общество. Не мога да се съглася, че мнозинството от студентите, "студентите" са на това ниво. Или другояче казано, не че няма, но това даеч не е правилото. Мисля, че е време да потърсим позитивен поглед и към собствената си къщичка, а не само да гледаме със завист "у съседите" и да цъкаме, че за нищо не ставаме.
До коментар [#8
Там е проблемът, че гледаме винаги "със завист "
у съседите"" и цъкаме, вместо да вземем пример и да подобрим положението си там, където куца...Не можем в ситуация като тази да търсим положителните страни на българското образование, тъй като трябва да си смучем от пръстите и насила да изкараме 1-2 такива...Съгласна съм с Моника, че проблемът е двустранен - идва както от преподавателите, така и от самите студенти. Мисля, че за да се извърши реформа в образованието е нужно промяната да бъде инициирана именно от нас, студентите...да покажем, че ни е грижа и че в действителност искаме да се учим, и то не къде да е, а в България.
По време на студентските ми години СУ остана без място, където студентите да играят футбол. А преди това се ползваше една асфалтова площадка до стадион Академик, която стана гараж.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.