Спрете, искам да сляза

Спрете, искам да сляза

Какво бихте променили в обществения транспорт, ако бяхте министър?

Денислава Симеонова
7826 прочитания

© Юлия Лазарова


"София е градът, където може да пътуваш от Разсадника към Хладилника и шофьорът да те вози, все едно кара картофи" *

Тази мисъл е с дата 2001 година, но вчера получи най-много гласове в "Туит на седмицата" на Капитал.

Колко процента е истината в шегата десет години по-късно? И вие ли се чувствате така, когато се возите в обществения транспорт? И ако да - какво трябва да се промени?

Търсим мнението ви, защото в две поредни седмици ще пишем за състоянието на градския и междуградския обществен транспорт. Повод са и промените в Закона за автомобилния транспорт, обявени преди дни от министъра на транспорта. Според проекта след 2012 година ще има по-малко междуградски автобусни линии, но пък ще са оптимизирани и по-ефективни. Същият закон предлага общинските съвети да определят и таван на цените на такситата. Целта на всички промени е "да бъде ударен сивия сектор и да се спре нелоялната конкуренция".

И така - какво ви харесва и какво ви дразни в обществения транспорт? Имате ли предпочитани линии на автобуси и маршрутки и такива, които избягвате по всякакъв начин? Какво щяхте да направите, за да подобрите обществения транспорт, ако бяхте министър?

*прозрение на Атанас Боев (@suncho) в Twitter

"София е градът, където може да пътуваш от Разсадника към Хладилника и шофьорът да те вози, все едно кара картофи" *

Тази мисъл е с дата 2001 година, но вчера получи най-много гласове в "Туит на седмицата" на Капитал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


48 коментара
  • 1
    npaine avatar :-|
    NPaine

    Като цял въпросът е малко странен, за обществения транспорт в градовете са отговорни съответните общини, а не министъра. Но абстрахирайки се от това:

    Наблягане върху развитието на бързият градски влаков транспорт(метро и с-бан) , на второ място наблягане на трамвайния транспорт.
    В София има прекрасни възможности за развитието на с-бан(или лека железница,ускорен трамвай, LRT) с на практика готови трасета и гари. Няколко такива линии пресичащи София през централна гара биха могли да свързват столицата с близките населени села, примерно Елин Пелин, Перник, Нови Искър, Кокаляне и т.н. Ефектът е впечатляващ, вместо всеки ден хората да пътуват по час и половина да стигнат работата си, на съвсем прилична цена могат да стигнат за 15-20 минути (метрото в момента се движи с 60км/ч, леката железница може и да бъде ускорена, това прави поне 10км за 10тина минути). Отделно самата цена на един такъв проект би била несрванимо по малка от тази на метрото, просто защото не се копае а се използват сега съществуващи линии (наскоро имаше обявена информация за цената на третия метродиаметър в София, цената във вариант в който метрото минава предимно надземно беше 4 пъти по ниска от варианта в който метрото минава само подземно).

    Тъй, че аз като министър принципал на НКЖИ и БДЖ веднага бих стопирал всякакви планове за продажба на жп имоти и релси в София (примерно гласената продабжа на гара Пионер), бих седнал заедно с кмета на София и бих обсъдил създаването на обща компания между БДЖ и СКГТ с фокус и предмет на дейност влаковите превози в столицата.

    Ето така са справили в Мюнхен:
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Karte_der_S-Bahn_M%C3%BCnchen.png

  • 2
    drgglbg avatar :-|
    drgglbg

    Като цяло съм съгласен с 1 - бърза железница и метро... НО трамваите в вътрешността на София пречат повече от колкото помагат ! За пример излезте на призволна улица/ булевард по-средата на който минава трамвай и вижте как се отразява това на движението ( един от по драстичните примери в момента е Аабин между съдебната палата и пл. македония, както и самото кръстовище на площада, където трамваите редовно запушват чакащите на светофара коли ) ... Това също предразполага и към опасни ситуации тъй като доста от пешеходците излизата по средата на платното като стадо овце доста преди трамвая да спре... И не на последно място поради липсата на поддръжка на на шите трамваи те са изключително шумни и опасни по наклонени участъци

  • 3
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    Като цяло съм много доволен от градския транспорт поне в частта, която аз ползвам. Най-често пътувам с рейсове 404, 1, 11, 75 и 6. Рейсовете са чисто нови мерцедеси с перфектна возия. Някои от тях дори имат климатици. Хората пазят рейсовете. Вече две години са по линиите и дори драсканици с маркери почти няма. Според мен трябва да има по-чести проверки от контрольори, защото от 100 човека поне 2-3 са гратисчии. Задължително при проверките да присъстват и полицаи и закона да се напише така, че при съпротива на гратисчията или отказ да предостави лична карта за написване на акт да имат право да го отведат в участъка. Пък дано това да ги стресне.
    Много се радвам на факта, че вече има и нови тролеи. Наистина имаме нужда от тях.
    Препоръките ми към СКГТ са:
    1. Да продължават с инвестициите в нови превозни средства
    2. Да се грижат за тяхната чистота. При надраскване с маркер, вечерта като се прибере рейса в гаража да бъде почистван. Колкото по-чисто е превозното средство толкова повече го пазят хората.
    3. Да разлепят табелки с разписанията на транспорта на спирките по часове и минути. Напоследък само публикуват времеви интервали, които не вършат работа на пътниците. На тези табелки да има телефон за оплаквания в случай закъснение или липса на превозно средство.
    4. В рейсовете на видимо място (дори няколко) да има телефон за оплаквания при нарушения на шофьори и пътници.
    5. Да вземат да оправят системата за електронен контрол. Свидетел съм на случаи, в които апаратите на контрольорите не разпознават картите на пътниците и те трябва да доказват тяхната валидност с касова бележка. Тя пък от своя страна може лесно да бъде фалшифицирана. Много по-лесно от досегашните карти и билети за транспорта.
    6. Да не се изисква сканиране на електронна карта в превозното средство ако тя е за период от време, а не за определен брой пътувания. Удобството на старите хартиени карти е, че забравяш за тях докато не се появи контрола. Не се буташ с хората за перфоратора или апарата за сканиране.

  • 4
    napbon avatar :-|
    napbon

    Не е редно да има изисквания за възрастта на таксита, камиони, междуградски автобуси, а вътрешноградският да използва 30 годишни Икаруси с нетърпима воня на нафта, облаци от ауспусите и друсане. Тия автобуси не могат, чисто технологично, да спират плавно. Ако не се държиш здраво, правиш едни махаловидни движения, да получиш кинетична болест. Ако пък се забърза, може да ти опадат пломбите, а бременна може да пометне.

  • 5
    creaturebg avatar :-|
    Creature

    Добре би било да има достъпни карти на градския транспорт, които всеки да може да си вземе (или закупи) от спирка, гише за карти и билети или самите автобуси. В момента живея в голям европейски град и няколко дена ми бяха достатъчни да се ориентирам благодариение на тези карти, докато в София след много години, все още ми отнема усилие да открия как да стигна до определено място.

  • 6
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    За междуградския транспорт. Според мен не трябва да се въвеждат ограничения за разрешените линии на рейсовете по брой жители в населени места. В никакъв случай не трябва да се принуждават пътниците да се прекачват, за да стигнат до морските ни курорти. Не виждам причина да се забранява качването на пътници за кратки разстояния при наличието на свободно място в автобус. Няма смисъл да харчим гориво и да отделяме въглероден двуокис и хората да чакат по спирките някой си местен превозвач. Трябва да има конкуренция, а не да пазим нечии интереси. Много по-приятно е да се возиш в автобус с климатик, а не в някакъв 20 годишен таралясник по местна линия.

  • 7
    ajsajder avatar :-|
    ajsajder

    Ами където има трамваи да няма коли!Просто,а?..В Мюнхен,и около Мюнхен,освен трамваи и С-бан,за които стана дума има и велосипеди-аз ползвам по-голямата част от годината такъв транспорт!
    Велосипед+С-бан...Или не е някакси модерно...колела!Селско?...друго си е автобуси с дизели...

  • 8
    ajsajder avatar :-|
    ajsajder

    Ама що говорим за Мюнхен-ами Копенхаген...ок 50% от плащта на улиците са си за велосипеди-отделени са от останалото движение и си имат и велосипедни светофари..и алеи има навсякъде,до всеки жилищен квартал!
    На спирките на масовият трансорт си има за велосипедите големи стилажи..има си и в свободни велосипеди с карти-където видиш такъв го вземаш ,като си го отключваш с картата,а после си го оставяш на другата стоянка..а иначе и на Евро-Сититата,скоростните експреси има за велосипеди възможност да се качиш,да речем в Копенхаген и да слезеш с велосипеда си в Брюксел..
    Ама велосипеди вярно селско,а?

  • 9
    sabinap avatar :-|
    Събина

    Зависи коя линия използваш.

    Тези от южните квартали - най-вече трамваите (7,5) са доста добри - редовни, чисти. Но има и номера като 102, които са "да не дава Господ" да се качиш. Има и голяма разлика и в линиите държани от концесионер. Например 74 е много добра.

    В градския транспорт има подборния, но има и още много какво да се желае. Трябва да се по-нови, по-чисти и по-начесто като цяло. Тролеите са под всякаква критика -бавни, мръсни и минават рядко.

    И м/у другото аз си дупча билет.

  • 10
    pavel_yan avatar :-|
    Павел

    Съгласен съм с #1 - трябва да има по-развита железница. Има много стара неизползвана жп инфраструктура около София - пример е линията Хладилника - г.Пионер - Слатина. На други места също има - те могат да се реабилитират и използват.

    Какво още (без претенция за изчерпателност):

    - като се мисли за градския обществен транспорт, трябва да се мисли в рамката и контекста на алтернативата на колата - т.е. ГТ заедно с велосипедното движение (за което сте пуснали кауза) и всички други алтернативи бавно и постепенно да избутат и заменят доколкото е възможно автомобилите от центровете на градовете.

    - да се инвестира не в нови кръстовища на две нива и подобни проекти, а в нови превозни средства (#3 горе го каза). Трябва да се купуват само нови коли/трамваи и да се продават след 3-5 години.

    - да се регулират цените на такситата (и може би маршрутките) - цените на такситата трябва да имат таван, но и да бъдат няколко пъти по-скъпи от моментното положение. Така ще бъдат ползвани само по спешност, а не като всекиденвно решение, а броят им ще намалее в полза на натовареността на трафика.

    - да се направи така, че да може с един билет да се пътува 1 час примерно, както и да се унифицират билетите за метро и всички видове автобуси/трамваи/тролеи

    - веднъж завинаги да се реши проблемът с шофирането по бус лентите и трамвайните линии. Те трябва да се преградят отстрани с малки физически прегради, така че преминаването в тях да е по-трудно. Глобите трябва да работят. Може като компенсация за вдигането на данъците и поскъпването на такситата (съответно и по-ниското им потребление, за което казах горе) да се позволи на такситата да карат по тях. Където няма друг вяриант да действат като велоалеи и шофьорите на градския транспорт да бъдат задълвени да дават предимство на велосипеди.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход