Пасажер на борда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пасажер на борда

Александър Цветков: "Няма за какво да бъда предпазлив".

Пасажер на борда

Транспортният министър е една от най-спорните фигури в кабинета "Борисов"

Калина Горанова
20473 прочитания

Александър Цветков: "Няма за какво да бъда предпазлив".

© Надежда Чипева


Ако вкарате името Александър Цветков в Wikipedia, търсачката ще поиска да уточните кого имате предвид. Под това име в свободната енциклопедия фигурират трима души: български шахматист (1914-1990), български политик (р. 1967) и български футболист (р. 1990). Ако се поровите в самите статии, ще откриете, че най-много данни има за футболиста на "Литекс" и капитан на младежкия национален отбор по футбол, а най-скромна е информацията за настоящия министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков. Данните за него се изчерпват точно в три изречения.

Александър Цветков: "Няма за какво да бъда предпазлив".
Фотограф: Надежда Чипева

Очевидно 43-годишният строителен инженер от Плевен продължава да има проблем с анонимността въпреки почти двете си години престой във властта (преди да стане министър, той беше известно време заместник-кмет на София). И това не е случайно. За времето, в което се ползваше с доверието на Бойко Борисов, Александър Цветков не се отличи и не се запомни с нищо. Личността и дейността му добиха популярност едва в последните месеци, когато в партийните среди на ГЕРБ започнаха да се спрягат имена на министрите, готвени за смяна.

Слуховете за отстраняването на Цветков не се оправдават, засега. За сметка на това нерешените проблеми в ресора му все повече се набиват на очи. Не говорим за зачестилите инциденти с влакове на БДЖ, които излагат на опасност живота и здравето на пътниците. По-големият проблем е огромното изоставане на проектите, заради които държавата ще загуби огромни суми по Оперативна програма "Транспорт".

Голямата активност на министъра в сферата на частния автомобилен транспорт рязко контрастира с плахия "замах", с който Цветков ръководи държавните дружества като Българските държавни железници, "Българки пощи", пристанищната и авиационната инфраструктура. В държавните мастодонти са концентрирани огромна част от проблемите на транспорта. Те могат да бъдат решени дългосрочно единствено с радикални реформи, а не с предпочитаната и добре позната схема - теглене на нови кредити за покриването на стари заеми. Като резултат на фона на либерализиращите се пазари дружествата ще губят все повече от своята конкурентоспособност, а нуждата от дотации от бюджета ще става все повече и повече.     

В сянката на големите

Стилът на управлението на Цветков, както на "Московска" 33, така и на "Дякон Игнатий" 9 (където се намира транспортното министерство) беше окачествен от хора, работили с него, като "предпазлив" и "послушен". През голяма част от кариерата си Александър Цветков е в ролята на наследник на далеч по-изявени предшественици. По времето, когато е работил в управление "Пътни такси и разрешителни" на Агенция "Пътища", негов началник е бил Ивайло Оташлийски. Името му се появи за първи път в медиите, когато НСБОП установи пробив в софтуера за събиране на пътните такси, чрез който месечно се източвали по около 400 хил. лв. Източници от Столичната община разказват, че именно Оташлийски завежда Александър Цветков на "Московска" 33 през 2006.

Там Цветков попадна в сянката на зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов. Стоилов се прости с поста си след скандал при отдаването на линии на градския транспорт на частни автобусни фирми. Името на един от присъствалите мениджъри на "оперативката" на Стоилов, Миролюб Соларски (собственик на "Карат С" и председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт) при сформирането на кабинета "Борисов" дори беше спрягано за министър на транспорта в медиите.

Случайно или не Цветков си навлече много критики и обвинения в лобизъм точно в сферата на автомобилния транспорт. С промените в Закона за автомобилните превози, които се обсъждат от парламента, Александър Цветков успя да засенчи редица последователи на плановата социалистическа идея. Те предвиждат да се редуцира и регулира свободната конкуренция, тъй като по думите на министъра "тя е много жестока и фирмите си крадат пътниците".

Черен влак се композира

За лошата проектна готовност, многото заеми на БДЖ и липсата на реалистични разчети за дадена инфраструктура вина носи и предходното ръководство на министерството. Проблемът е, че бездействието на сегашния екип няма да реши натрупаните проблеми. А те ще бъдат за сметка на всички под формата на изгубени европейски пари и все по-трагично състояние на държавните монополисти в транспорта.

Ако вкарате името Александър Цветков в Wikipedia, търсачката ще поиска да уточните кого имате предвид. Под това име в свободната енциклопедия фигурират трима души: български шахматист (1914-1990), български политик (р. 1967) и български футболист (р. 1990). Ако се поровите в самите статии, ще откриете, че най-много данни има за футболиста на "Литекс" и капитан на младежкия национален отбор по футбол, а най-скромна е информацията за настоящия министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков. Данните за него се изчерпват точно в три изречения.

Александър Цветков: "Няма за какво да бъда предпазлив".
Фотограф: Надежда Чипева

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    ktpk avatar :-|
    KTPK

    Браво Калина ! Да живеят четвъртъците !

    Ето и моето мнение по темата - http://www.misho.eu/?p=176 - Министерство на глупостта и съобщенията.

  • 2
    velmarinova avatar :-|
    Величка Маринова

    и аз добавям информация по темата.
    http://velimar.blogspot.com/2010/09/blog-post_23.html

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "Според Закона за железопътните превози локомотивите и вагоните трябва да преминават сертифициране за допускане до жп мрежата на всеки 5 години. От БДЖ смятат, че скъпата процедура (която се извършва единствено от "Национален изследователски институт по транспорта" контролирано от Васил Божков)"

    Какво излиза, че Божков си има "Национален изследователски институт по транспорта" и, че Законът за железопътните превози определя този институт като монополист? И това ако не е лобистки закон..

    Това ми напомня Алеко Константиновия фейлетон в който Бай Ганьо искаше да се прокара "законче", което изисква всяка публична сграда да се поръсва с гюлово масло. Нищо ново по тия земи от 120 години насам. Жалко, че Алеко го няма, би видял много превъплъщения на героя си. Но в тая страна хора като Алеко не виреят, тук е царството на Ганьовщината..

  • 4
    wds23355772 avatar :-?
    wds23355772

    Този господинчо отдавна ми се наби в полезрението с нищоправенето си. За година и няколко месеца в това министерство единственото с което се "прочу" бяха провалените търгове за ж.п. линията Пловдив - Бургас и отвратителният лобистки скандал в междуградските автобусни превози, който както се изказва и горната статия е комунизъм в чиста форма!
    Час по-скоро трябва да бъде натирен, защото има риск 4 години нужни за реформи да се стопят в нищото! Нека останат поне 1 и половина!

  • 5
    press avatar :-|
    press

    Добра статия. Ето малко инфо и за другаря Столарски, реалният министър на транспорта, за неговата всестранна интересна лобистка дейност като експерт в Народното събрание

    http://etrud.blogspot.com/2010/09/blog-post_8220.html

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Транспортният сектор е тотално затлачен от свръхрегулации още от времето на предишния кабинет. Загледайте се само в панорамните стъкла на камионите и автобусите. Всеки от тях е окичен с някаква задължителна по закон табелка от сорта на "Превоз за собствена сметка", "Редовен курс", "Случаен превоз", "Редовна линия", "Вози хора", "Не вози хора", "Внимание, деца!". Липсват само "Заредено с антифриз", "За гараж Земяне" и "За депо Пенка Михайлова". Нови рестрикции под формата на "централна транспортна схема" и забрана за притежание на собствени камиони над 12 тона прехвърля известни граници на търпимост, след които вече говрим за нахалство и наглост

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Наскоро ми падна шапката, когато видях табелката "Превоз за собствена сметка" по боклукчиските камиони, после на бетоновозите и накрая на бетонпомпите. Понеже съм контактен човек, попитах бетонджията на строежа, кое точно вози за собствена сметка. На помпата хобота може би, или как? Абе, майтап, майтап, отговаря замислен, ама ако забравя да сложа тая табелка, ме спират от ДАИ по 4 пъти на ден и ми искат да покажа лиценз за международен превоз!!!!!!!

  • 8
    vladi_velev avatar :-|
    vladi_velev

    Единственото, с което помня Цветков като зам-кмет е несполучливата схема за експериментални нощни автобусни линии в София. Човекът дори не се беше сетил, че те трябва в един момент да се изчакват в центъра. Големият интервал на движение и липсата на връзка между линиите е една от причините за неуспеха на начинанието.

  • 9
    dnevniklive avatar :-(
    dnevniklive

    Министър недоразумение без технологичен опит и знания. Пълна смешка. Последните му действия са достатъчно показателни. Ако Бойко иска да смъкне рейтинга няма по-добър човек от този.

  • 10
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    Не знам защо не се споменава тук, но и в авиационния сектор дереджето не е розово. Напротив. Сега можем само да чакаме да почнат процедурите срещу БГ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK