С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 15 окт 2010, 10:48, 3962 прочитания

Под вола - тепе

София и Пловдив започнаха безсмислен спор за това къде точно да се държи Панагюрското съкровище

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Месец след като тържествено отпразнувахме 125-та годишнина от Съединението на България, Пловдив и София отново се разединиха. Ябълката на раздора този път е Панагюрското златно съкровище, което през седмицата беше транспортирано в Археологическия музей на Пловдив за официалното откриване на ремонтирания и обновен музей. С идеята да остане там два месеца, след което да се върне в Националния исторически музей (НИМ) в София, където се помещава вече 23 години.

Но - не


"Когато не е по изложби, неговото място е в Пловдив. Ако се опитат да ни го вземат, не го препоръчвам", заплаши по bTV кметът на Пловдив Славчо Атанасов (ВМРО-НИЕ), след като пламенно целуна касетите с експонатите при пристигането им в града на тепетата. Патриотичната инициатива е всъщност поредният епизод от сагата "Кметът срещу държавата". Преди няколко седмици Атанасов подкрепи пловдивския общински съвет в недоволството им срещу транспортирането на още софийски бали с боклук в депото в Цалапица и напомни, че "Пловдив не е боклукчарницата на София". Войната между управляващата партия и Славчо Атанасов, който иначе беше подкрепен на местните избори от ГЕРБ, започна именно заради отпадъците на столицата. В една по-предишна серия пък Атанасов заплаши с гладна стачка заради планираните от Министерството на културата реформи в сценичните изкуства, включващи обединяване на пловдивската опера с театъра.

Според председателя на Общински съвет - Пловдив Илко Илиев условията в пловдивския Археологически музей вече са достатъчно добри, за да може съкровището да се съхранява там, когато не пътува из страната или чужбина. "Не можем да развиваме културен туризъм само в София", категоричен е Илиев. Това обаче не съвпада с плановете на Министерството на културата, което вещае на съкровището много по-светло бъдеще от това да събира прах във витрините на пловдивския музей.

"За нас идеалният вариант е този, в който Панагюрското съкровище го виждат максимално много българи и гости на страната", коментира за "Капитал" зам.-министърът на културата Тодор Чобанов. Според него съкровището трябва да пътува и "не може да има едно-единствено място, което да бъде наричано негов дом". По думите на Чобанов една от основните задачи на всички колекции като Панагюрското съкровище е да представят България и нейното културно наследство пред света. Затова и когато не пътува, съкровището трябва да остава в НИМ като един представителен музей за "богатствата на цялата нация".

Двама са малко




Една истинска театрална драма обаче не може да мине без второстепенен герой. Докато София и Пловдив кръстосваха шпаги, за себе си напомни и "родният град" на съкровището - Панагюрище. Възмутени общински съветници изпратиха специална декларация, в която изразяват болката на всеки панагюрец, "че това изящно свидетелство за гения на прадедите ни е било далеч от очите ни. Но за сметка на това близко до сърцата ни." Съветниците искат поне един месец в годината съкровището да се излага в Панагюрище и общината да получава 30 процента от средствата, получени при експонирането му на други места. "Ако говорим за място, където Панагюрското съкровище трябва да бъде за постоянно, това трябва да е музеят в нашия град", коментира кметът на Панагюрище Георги Гергинеков ("Коалиция за България"). Въпреки това той признава, че според българското законодателство съкровището е общонационално богатство и Панагюрище ще се съобрази с решението на Министерството на културата. "За мен няма обяснение защо спорът се разрази точно в този момент - най-вероятно се търсят някакви политически дивиденти", смята Гергинеков.

Действително Панагюрище досега не е получавало никаква част от печалбата от изложения, в които участва "тяхното" съкровище. За сметка на това всички приходи отиват в Археологическия музей в Пловдив, защото експонатите са били записани там след откриването им през 1949 г. (преместването им в НИМ става по съображения за сигурност и заради лошите условия в музея в Пловдив). А печалбата въобще не е малка и често значително надминава парите, които общината отпуска за археологически дейности на музея. Според неофициални данни на Министерството на културата печалбата от изложбата "Тракийски съкровища от България" в Япония от септември 2008 до юли 2009 например е била около 350 хиляди евро, които са били разпределени между музеите, от чиито колекции са експонатите. Пловдивският музей получава и много сериозна сума от изработването на копието на Панагюрското съкровище, което се намира в Панагюрище.

Казус в цялата история всъщност няма. Според конституцията археологическите вещи са в списъка на изключителната държавна собственост. Законът за културното наследство пък определя министъра на културата като принципал на държавните колекции и упражняващ от името на държавата правото на собственост. С две думи - Панагюрското съкровище е на държавата и министърът на културата решава дали и за колко време ще му се любуват отблизо жителите на София, Пловдив или Долна Оряховица например. 

"Въпросът със собствеността на Панагюрското съкровище никога не е бил спорен и неясен независимо от това, че се спекулира с тази тема", категоричен е Тодор Чобанов и добавя, че "който спори по тази тема, спори с българското законодателство". И може би ако не се прекарваше толкова много време в ненужни дискусии, някой щеше да обърне внимание на течащия покрив на Националната художествена галерия в центъра на София или пък на разрушения уникален римски надпис близо до сградата на общината в Пловдив.

"Едно е да изразяваш желание, друго е да имаш реалната възможност да го осъществиш", съгласява се и директорът на пловдивския археологически музей Костадин Кисьов и е категоричен, че съкровището ще бъде върнато в срок в Националния исторически музей. Където пък ще се подготвя за големи музейни изложби в САЩ и в Европейския парламент. Далеч от безсмислени спорове само ей така - за спорта.

Анкета

Къде трябва да бъде изложено Панагюрското съкровище?

За да гласувате в анкетата, натиснете върху предпочитания от вас отговор.
// Kапитал
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И чистачката, и шофьорът на видинската прокуратура подкрепят Иван Гешев И чистачката, и шофьорът на видинската прокуратура подкрепят Иван Гешев

Становище на БХК по предстоящия избор на главен прокурор: Създава се впечатление, че изборът е направен предварително

14 окт 2019, 175 прочитания

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1640 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
faKebook-ът на Мирослав Найденов

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм