Железни "правила"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Железни "правила"

Влакът се "изслушва" за шумове и вибрации преди всяко тръгване

Железни "правила"

Държавните влакове ще продължат да се движат, макар и незаконни

Калина Горанова
4563 прочитания

Влакът се "изслушва" за шумове и вибрации преди всяко тръгване

© Цветелина Ангелова


Нищо не може да изкара държавните железници извън релси. Нито финансовата криза в дружествата от холдинга, нито старите вагони и локомотиви. Последното доказателство за това неписано правило е отпреди дни. Новото е, че държавният влак може да се движи и извън закона. 

Българските държавни железници ще продължат да возят още поне две години с несертифицирани, т.е. незаконни  вагони и локомотиви, без притеснение обясниха от дружеството. Това не е нещо ново. Вагоните и локомотивите на БДЖ без сертификати се движат по релсите в страната от средата на миналата година. Тогава изтече 5-годишната давност на въпросните документи за около 80% от подвижния парк на държавния мастодонт. За тяхното подновяване компанията трябва да извади 6 млн. лв., с които дружеството, намиращо се в ликвидна криза, не разполагала.

От компанията и от министерство на транспорта побързаха да успокоят пътниците, че сертифицирането не засяга изправността на машините. Последваха демонстрации как преди всяко тръгване се "изслушва" влакът за шумове и вибрации, как се преглеждат пружините, буксите, накладките, отоплителните и осветителни системи, спирачките.

Всичко това може и да вдъхва известно спокойствие на пътниците. Проблемът е, че железопътните закони важат не само за пътническите и товарните превози в структурите на БДЖ. Те са валидни за всички частни жп превозвачи и производствените компании, които притежават локомотиви и вагони. Които си плащат и спазват закона. Така силният гръб на държавата, която открито заявява, че влаковете ще продължат да се движат, макар и без лиценз, за пореден път постави останалите компании в неравностойно положение, а държавното дружество - в компания над законите на същата тази държава. Това можеше да бъде избегнато, ако активното министерство в законотворчеството в други транспортни области не беше пропуснало да промени нормативната база в жп транспорта, така че да създаде по-благоприятна среда на фалиращия си мастодонт и частните му конкуренти.

Законът бил крив

Сега през сертифициране трябва да преминат около 4000 товарни вагони, 600 пътнически и около 300 локомотива. Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", която следи дали жп превозвачите в страната отговарят на всички изисквания, издаде последното си предписание към БДЖ да спре от движение несертифицирания си състав през пролетта на тази година. От БДЖ обявиха, че изискванията за сертификация на всеки 5 години е напълно ненужно, тъй като то засяга само това дали съответният вагон или локомотив отговаря на железопътната мрежа на страната, или иначе казано, типа на превозното средство. Сертифициращата фирма обаче твърди, че проверява още много неща като спирачки, пожаробезопастност, скоростомери и т.н.

От БДЖ заведоха дело, като в жалбата си посочиха, че европейското право не изисква лицензиране на вагоните и влаковете на определен период и че е напълно достатъчно това да става един път при самото им пускане по мрежата. Логично, тъй като е нарушен законът, БДЖ загуби делото на първа инстанция и сега предстои обжалване пред Върховния административен съд.

Нужно или не, честото сертифициране е разписано в закон. Абсурдното е, че от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" са изготвили необходимите промени в нормативната база още преди месеци. Те обаче не са задвижени на по-високо ниво от министерството, обясни Симеон Ананиев, вече бившият директор на "Железопътна администрация". Едва сега обаче от министерството на транспорта вече категорично заявяват, че законът ще бъде променен и ще се гледа от парламента до края на годината.

Монополен контрол

Отмяната на сертифицирането на вагоните на всеки пет години ще засегне пряко бизнеса на една-единствена компания - монополистът, извършващ независимите прегледи - "Национален изследователски институт по транспорта", който е част от контролирания от Васил Божков холдинг  "Железопътна инфраструктура" - холдингово дружество. 

Пъвоначално "Национален изследователски институт по транспорта" е в държавните структури на железниците, които обединяват както превозвача, така и железопътните линии и вагоноремнтните заводи. След започването на раздържавяването в железниците през 2002 г. 75% от института стават собственост на "Мегалинк", компания в структурите на "Рей холдинг" (собственост на Иван Павлов, който по-късно се присъединява към Български бизнес клуб "Възраждане") срещу 1.2 млн. лв. През годините станалите 25% от компанията също са приватизирани. Впоследствие институтът заедно с още три завода - "Ремонтновъзстановително предприятие Кьоне", "Локомотивен и вагонен завод" - Русе, и "Завод за стоманобетонови конструкции и изделия" - Свищов, са закупени и сформират "Железопътна инфраструктура" - холдингово дружество, контролирано от Васил Божков. 

На практика институтът е единственият, който извършва не само сертифицирането на подвижния състав, но и измерването на параметрите на пътя, за който отговаря държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура". Към нея има отправени критики, че не прави замерванията си редовно, отново поради липса на пари. Докато от БДЖ в момента водят преговори с института за по-ниски цени в порядъка на 15-30% от нивата им от 2004 г., от НКЖИ обясниха, че предпочитат да изчакат, преди да се обърнат към замерващото дружество, предвид скорошните сътресения в други контролирани от Васил Божков компании. 

Страховете не са съвсем без основание, тъй като дружеството не демонстрира цветущо финансово здраве. За 2009 г. "Национален изследователски институт по транспорта" реализира загуба от 1.2 млн. лв. при оборот от 1.3 млн. лв., като приходите падат драстично в сравнение с 2008 г., когато са 2.1 млн. лв.

Каква ще е съдбата на железопътния холдинг на Васил Божков не е ясно. Това, което е сигурно в случая, е, че държавните влакове ще продължат да се движат извън закона още дълго време. Защото могат.

Нищо не може да изкара държавните железници извън релси. Нито финансовата криза в дружествата от холдинга, нито старите вагони и локомотиви. Последното доказателство за това неписано правило е отпреди дни. Новото е, че държавният влак може да се движи и извън закона. 

Българските държавни железници ще продължат да возят още поне две години с несертифицирани, т.е. незаконни  вагони и локомотиви, без притеснение обясниха от дружеството. Това не е нещо ново. Вагоните и локомотивите на БДЖ без сертификати се движат по релсите в страната от средата на миналата година. Тогава изтече 5-годишната давност на въпросните документи за около 80% от подвижния парк на държавния мастодонт. За тяхното подновяване компанията трябва да извади 6 млн. лв., с които дружеството, намиращо се в ликвидна криза, не разполагала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive

    Докога ще се толерира висши държавни чиновници да си мислят, че са над закона?!? Министър Цветков е пътник, но пак всичко ще приключи, както разследванията на бивши министри в началото на мандата. :-(

  • J.J.

    Аз питам как може в закон да бъде записан частен монопол над даден бизнес?!? Това е... направо....

  • 3
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До коментар [#2] от "J.J.":

    Може и сега със същия монопол "помагат" на Черепа да се обеси със собствения си колан.

  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен

    то много хубава далавера - през 2002 са му подарили института за 1.2 млн. лева, като е имало обещана сигурна печалба от 6 млн. през 2004. всъщност, 6 млн. на всеки 5 години, ама пусто нали се смениха партиите, и ето че увисна.

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Някой е спал на течение, завит с мокри вестници, ако смята че ще "спрат" влаковете, щото нямали сертификати!!!
    Ще се търкалят и без сертификати, когато се запалиха.
    За сведение на посрещачите, имаха сертификати, което не помогна на нещастните пътници....

  • 6
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    Чудя се колко хора трябва да изгорят още за да се вземат мерки за това безумие БДЖ.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    kalinaribanova avatar :-(
    kalinaribanova

    а в чужбина влаковете са предпочитано средство за придвижване за по-далечни дестинации...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.