Електронно правителство в ъгъла

Шансът да има пари за електронно управление в бюджет 2011 клони към нулата

"Представете си две държави. И двете имат по 100 декара земя. Едната се обработва с модерни машини, а другата - на ръка. България все повече ще се доближава до втория пример, ако не положи усилия за изграждане на работещо електронно правителство и развитие на сектора на информационните и комуникационни технологии (ИКТ)." Така председателят на управителния съвет на Български ИКТ клъстър Петър Статев образно обясни защо е важно усилията на правителството в сферата на е-управлението да станат реални, а не просто бюрократични активности. Миналата сряда браншовите организации от технологичния сектор и телекомуникациите публично изразиха своите притеснения, че правителството не е предвидило никакви средства за развитие на електронните услуги в държавния бюджет за 2011 г.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Ами как да има резултат, като за един прост уебсайт примерно се прави конкурс, който се печели с оферта от няколко милиона лева...

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Kaто няма пари за въвеждане на електронните услуги, тогава ги изнесете на концесия. Пуснете оператори, каквито има за касовите услуги, като СЕП и изипей. Или пък за правната информация - Дакси, Апис, Сиела. Внасят един сочен депозит като гаранция, че няма да злоупотребят с лични данни или да издадат неверен документ. Оттам нататък им осигурявате достъп до базите данни - КАТ, ЕСГРАОН, местни данъци и такси на общините, бюро "съдимост", кадастър, районни съдилища, НОИ. В НАП са горе-долу напред с електронние услуги, там проблемът е от друго естество (корупционно нагласена система с много платежни, за да могат банките да скубят раята). Да не забравяме, че държавата не предоставя електронни услуги не само на гражданите, но и на себе си! Всеки, който си е имал работа с обществени поръчки, знае за какво става въпрос. Връчва му се един списък тип "обходен лист" и с него тръгва да набавя разни документи от други братски държавни учреждения. Някои от тях са напълно безсмислени - примерно, че не дължиш такси към "Общината". Хубаво де, ама аз ако съм основал навремето фирмата в панелен апартамент в Подуене, а днес магазините са ми из цяла България, то местни данъци и такси плащам по тези общини, не в Подуене. Същото е и с удостоверението от районния съд, че няма висящи изпълнителни дела срещу теб. В София може да няма, но в Пловдив може да е почнало такова и пак няма да го хванат. Примери безкрай

  • 3
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    За бога, да прехвърлят на бизнеса управлението на част от услугите, ще стане бързо и евтино, после да продължат с упражнението, не е нужно да се измисля топлата вода, просто държавата няма хора за това, бизнеса има, дайте му работа, ще спечелим всички.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "Ariman":

    Много правилно казано. Частният сектор сега има повече от всякога свободни ресурси и търси работа (пазар). В държавния сектор има много за вършене, но нито сами го вършат, нито на частника го дават. Лайтмотивът е да не се съкращават чиновници и да продължават да се събират повече рушвети по опашките. Електронните услуги са едният пример. Има и доста други. Сред най-порутените сгради в българските градове са пощенските станции. Западно от Белград пощенският клон и банковият салон до него изглеждат по един и същи начин. Тук - хем не ги оправят, хем не ги продават на частника. Да продължим с чернобилските гледки на авто- и ЖП гари из родината, отново държавна собственост. Една само изглежда нормално и това е частната в София. Да продължим с градския транспорт. Ако в Хонг Конг за да откриеш автобусна линия е достатъчен изправен автомобил и табелка с маршрута, в цяла България това е общински монопол. Съответно в Хонг Конг транспортът внася цеи самосвали пари под формата на данъци, тук изгаря цели вагони пари под формата на субсидии. А огромните необработени полета, които се виждат край пътя? Най-често това са ниви с неустановен собственик. Нека през общината да се дадат на търг под аренда, а рентата да постъпва в ескроу сметка. Като се появят собствениците (ако изобщо), да няма да са загубили. А хилядите улици без асфалт и опропастени междублокови пространства? Дайте на частника да ги асфалтира, срещу правото да отвори синя зона отгоре за няколко години.

  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#1] от "J.J.":

    Да те допълня. Сайтът освен това изглежда по-зле от предишната версия, правена с два пъти по-малко пари, работи по-зле/по-бавно и го хакват веднъж на два месеца.

    Имам наблюдения как се направи сайтът на едно държавно ведомство. Когато лимитът по ЗОП беше 5000, сайтът се направи по 3 оферти за тези пари. Имаше си търсене, календар, форум и т.н. След това вдигнаха лимита на 15000. Следващото правителство отписа стария сайт, направи си нов за 15000 по три оферти, в който нямаше търсене, имаше календар, беше по-тежък и т.н. След това вдигнаха лимита на 50 000. Е, третия сайт беше за 50 000. Ужасен дизайн, бавна работа, чупи се отвреме на време. Има търсене, няма календар. Сега чакам да вдигнат лимита на 100 000. Да видим какво ще е следващото творение.

    П.П. Има ли смисъл да казвам, че всяка фирма беше все по-световно неизвестна от предишната, но за сметка на това близка до правителството, което е било на власт в момента?

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Фирмите се плашат сериозно от липсата на пари, защото няма как да се приложи ключовата за българския бизнес дума "усвояване на стредства". А при криза и стагниран пазар е нормално да ги тресе треска.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход