Пари под земята
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пари под земята

Влакове скоро няма да се зададат.

Пари под земята

Софийското метро ще получи 250 млн. евро, първоначално предвидени за ж.п. и пътни проекти. Липсата на проектна готовност в железниците им коства 190 млн. евро.

Калина Горанова
8979 прочитания

Влакове скоро няма да се зададат.

© Цветелина Ангелова


Софийското метро ще получи около 250 млн. евро от средствата предвидени за железници и магистрали по Оперативна програма "Транспорт". Това съобщи министърът по еврофондовете Томислав Дончев. Метрото е един от най-успешно движещите се проекти по програмата и ще отидат за изграждането на отсечките от жк "Обеля" до надлез "Надежда" и от кв."Младост" до "Цариградско шосе", както и за закупуването на мотриси.

Около 60 от предвидените 250 млн. евро ще дойдат от спестените пари, предвидени за магистрала "Тракия". Според първоначалните изчисления на "Пътна инфраструктура" магистралата трябваше да струва 685 млн. лева, но след търговете договорената цена е с около 200 млн. лева по-ниска. 

По-голяма част от парите обаче - 190 млн. евро, ще бъдат за сметка на железопътното строителство, където към момента има много слаба проектна готовност и голямо забавяне. Това са пари, които държавата така или иначе ще започне да губи по това направление скоро.

Общата сума, отпускана по европейска линия за за жп линии е 580 млн. евро. Към момента изплатени са едва 1.49% от средствата. По цялата оперативна програма "Транспорт", която е в размер на 2 млрд. евро, изплатените средства са едва 4.54%, като процентът се дължи отново на софийското метро. След прехвърлянето, за железниците остават 390 млн. евро. Дончев обясни, че няма да се режат проекти, а ще се съкращават дейностите по тях.

Така след многото жп проекти, които бяха предвидени по програмата, картината сега изглежда малко по-различна. Това, на което България може да се надява за периода до 2013 г. е наваксване на непостроеното по предприсъединителните програми и модернизация и рехабилитация на линията Септември-Бургас (виж карето). При това евентуално. 

Докъде са ж.п. проектите


В най-напреднала фаза сега е рехабилитацията на жп линията Пловдив - Бургас, за която в момента тече набирането на оферти. Конкурсът беше обявен на два пъти, след като първата процедура породи съмнения в Европейската комисия за безпристрастността си, а и кандидатите допуснати до последния кръг, предложиха твърде високи оферти - около 180 млн. евро.


Другият проект, които има шанс да се случи през този период на оперативната програма е отсечката Димитровград - Свиленград. Тя в момента се строи по програма ИСПА от италианската компания "Асталди", но тъй като не може да бъде завършена в срок, ще се дофинансира от оперативната програма.


Третият проект, които може да бъде стартиран, е отсечката между Септември и Пловдив (57 км.), въпреки че първоначалните заявки бяха, че ще се пусне цялата жп линия от София до Пловдив за модернизация.  

Софийското метро ще получи около 250 млн. евро от средствата предвидени за железници и магистрали по Оперативна програма "Транспорт". Това съобщи министърът по еврофондовете Томислав Дончев. Метрото е един от най-успешно движещите се проекти по програмата и ще отидат за изграждането на отсечките от жк "Обеля" до надлез "Надежда" и от кв."Младост" до "Цариградско шосе", както и за закупуването на мотриси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

30 коментара
  • 1
    mdaaa avatar :-|
    mdaaa

    вечното оправдание в България за несвършената работа е липсата на пари, ама да ти будат парите в ръцете и да не можеш да си свършиш работата отново..... е лъсна цялата истина, посевместна некадърност в най-чиста форма

  • 2
    gk avatar :-|
    gk

    Глупаци, парите са абстракция. Ако имаш акъл, парите никога не са проблем.

  • 3
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Супер, най-после някаква ползва от БДЖ:)

  • 4
    ajsajder avatar :-|
    ajsajder

    Малоумен си Градинко и малоумен ще си останеш...
    да ти обяснявам ли...ама...Неинвестирането в инфраструктура в България а в такава в София,само ОЩЕ ПОВЕЧЕ ще дебалансира развитието на България-София още повече ще се натъпче с народ, а в огромни пространства ще има цигани,бабички и пустош..дори и след години да оправим инфраструктурните връзки там,процесите вече ще са се извършили..кой ще тръгне тогава да прави заводи някъде си,освен в София,и кой ще работи в тези заводи,ще има ли училища,предприятия,болници,хора,детски градини из страната или всичко-в София?!

  • 5
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#4] от "ajsajder":

    Щях да съм малоумен, ако бях шеф на държавен монополист и ми бяха дали 190 мн за проекти, а аз идея си нямах какво да ги правя. Аз обаче съм просто жител на София, който жепейски услуги не ползва и само мога да се радвам, че ще имаме повече метро.

    Хората от провинцията избраха предишното "социално" правителство, имат си "социален" президент... на кого точно се сърдят, че не мисли за тях:)

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Абе то се вижда отдалече че БДЖ-то, в този си вид, не чини, ама кво ги праиш...... по добре в метрото в София отколкото никъде....

  • 7
    hobbitbg avatar :-P
    hobbitbg

    Градинко,
    ти определено си повече от малоумен, и не знам защо въобще пишеш във форуми като гледаш само собствената си тепсия, аз също живея и работя в София, ползвам и "Метрото-Слънце", но не съм забравил, че извън София също има граждани на РБ. Статията е доста едностранчива и ограничена, също като твоя плосък коментар, предали са дословно думите на габровския капацитет, без дори да потърсят коментар от транспортния министър и от представители на БДЖ. За това че не се готвят проекти отговарят и от ОП " Транспорт" и самия г-н Дончев. Каква подкрепа е оказал господина на бенефициентите, и най-вече кой има интерес БДЖ да е в това окаяно състояние и всички стоки масово да се превозват с хиляди и хиляди тирове? Дори и София няма полза железопътния транспорт да ни е на нивото на Индия, с достатъчно инвестиции от столицата до Бургас и Варна може да се пътува за два-три часа много по безопасно и по комфортно, отколкото по магистрала "Тракия", като стане готова.
    Пък ти се радвай, че не ползваш БДЖ, като зимата падне 10 см сняг и столицата обяви бедствено положение (справка миналата зима). Даже до метрото няма да стигнеш, а като тръгнеш да си ходиш в родното Горно Осеново (например) с бричката ще стигнеш до една огромна колона от камиони с летни гуми и ще си дишаш приятните изпарения от 6 до 9 часа. Ей, как всички се извъдиха кореняк софианци в тая държава, като до края на 19 век тук са живеели има няма 10 000 души, това не мога да разбера!

  • 8
    anguel_terziyski avatar :-P
    Anguel Terziyski USA

    До коментар [#2] от "gk":

    Това ми прилича на - ако си трудолюбив, гладен няма да останеш. Да, ама колкото по бичиш, по-гладен и прецакан оставаш. Парите са абстракция, но закупените с тях стоки и услуги не са. Освен това има разлика между акъл и информация. Без да имаш грам мозък, ако си информиран за даден ПИН код, може да обереш терзор. И ако ще Айнщайн да си - ако няма кой да те наеме на работа - няма пари и т.н. междинният вариант - да си добре изпечен мошеник - бизнесмен ( това доста народ го практикува), но това пак е някаква комбонация между акъл и хитрини.

  • 9
    shok84 avatar :-|
    shok84

    Пак държавни пари ще се наливат в София.......different day,same ....

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#9] от "shok84":София е Държавата от 1879 година, както ми се струва....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.