С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
53 29 окт 2010, 12:20, 18805 прочитания

Шоуто на данъчните

Проверките на приходната агенция са зрелищни, но със спорен ефект

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Те ходят по дискотеки, срещат се с известни фолк изпълнители, возят се на скъпи коли и яхти и летят с хеликоптер. Те не са българската версия на Тузара, а служители на Националната агенция за приходите (НАП).

През последните няколко седмици изпълнителният й директор Красимир Стефанов почти засенчи вицепремиера Цветан Цветанов по медийни изяви. А поводът е последната и най-зрелищна акция на данъчните: заснемане на скъпи имоти в покрайнините на София и по морето от хеликоптер. Сред "великите географски открития" на агенцията беше и незаконното митничарско село край язовир "Ивайловград".


Преди акция "Хеликоптер" имаше и други кампанийни проверки - на собствениците на бентлита, яхти, футболистите, естрадните и поп-фолк певците, дискотеки по морето... Хиперактивността на НАП започна в последната година и съвпадна с идването на власт на ГЕРБ. Може би затова и мнозина я възприеха като част от управленския стил на премиера Бойко Борисов – повече PR в борбата срещу незаконно забогателите и престъпниците, по-малко (поне засега) реални резултати. В работата на данъчните също има доза популизъм, а и непрофесионализъм: акциите им са съпроводени от шумни медийни кампании, включващи предварително оповестяване на проверяваните обекти.

Инфографика

Хеликоптерът на "Авиоотряд 28", с който данъчните снимат луксозни имоти. Ако се загледате по-внимателно в името, изписано на корпуса, ще видите, че то съдържа инициалите на министър-председателя Бойко Методиев Борисов. Според служители на правителствения авиоотряд съвпадението е случайно

Увеличаване

Случайно или не, но всичко това се случва на фона на спадащи приходи на НАП – с 12% през деветте месеца на тази година в сравнение с миналата (която също бе кризисна). Затова е логичен въпросът дали гръмките истории за поредните разкрити укриватели на данъци не целят леко изместване на фокуса от основния проблем - влошената събираемост.

Историята не е черно-бяла



Положителната страна на кампаниите е възпитателната им роля. Част от тези, които досега са укривали данъци, ще започнат да си ги плащат. Данъчните посочват, че прекият фискален ефект от досегашните им акции е 30 млн. лв. Още поне 10 млн. лв. очакват да бъдат събрани и след акция "Хеликоптер". Друг е въпросът, че това са едва 0.3% от всичките 13.5 млрд. лв., събрани от НАП през миналата година, т.е. не е ясно дали усилията и разходите по акциите оправдават средствата.

Кампанийност в работата на приходната администрация през последните години винаги е имало, но резултатите от нея са спорни. И това е видимо за всеки без особено разследване – все още ползваме услуги, за които не получаваме касови бележки например. А и не е нормално чак сега държавата да "открива" публични тайни като незаконното село край яз. "Ивайловград". За да няма такива изненади, контролът на държавата трябва да е перманентна дейност, а не еднократен акт.

Вторият проблем е, че предварителното вдигане на шум около акциите на данъчните пречи на събираемостта, тъй като предупреждава нарушителите. Справка - прословутият диск с банкови сметки в Швейцария, за който НАП многократно заяви, че ще бъде поискан от германските власти. Оказва се, че до момента няма никакъв диск и не е сигурно кога изобщо Германия ще ни го даде (вижте интервюто на 10 стр.). Междувременно обаче собствениците на авоари в Швейцария получиха "покана" да побързат с изтеглянето на парите си от там.

Защо сега?

"Първо, защото това винаги работи на равнище обществено мнение. Колкото и да го иронизират скептиците, последицата е винаги ръст на електоралната подкрепа. От акция "Комар", която правителството на Иван Костов направи през 1997, почти винаги е било така. Второ, при криза всички правителства започват да притискат богатите. Дори и страни като Германия го правят. Сега за първи път решиха да похарчат пари, за да купят дискове с информация за банкови сметки на техни граждани в Швейцария и Лихтенщайн", коментира Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията.

В потвърждение на тези думи дойде и репликата на Бойко Борисов на едно от последните правителствени заседания. "Каквото искат да говорят – полицейска, едноличен режим, държава – напротив, това е точно това, което хората искат", заяви той по повод акция "Хеликоптер". Всъщност проверките на собствениците на автомобили, яхти и къщи е само елемент от целенасочената политика на правителството в последните месеци за наказване на незаконно забогателите. Част от тях е и идеята за "данък лукс" за богатите, която лично премиерът лансира.

В стремежа си да покажат безкомпромисност обаче управляващите изпаднаха в другата крайност и се опитват да внушат, че богатството (независимо как е придобито) е порок. "Резултатът от фотосесията на НАП за нас е печален – хората се настройват срещу богатите, вместо да се питат какво да направят, че и те да живеят в хубави къщи", обясниха в медиите Стефан Йосифов и Васил Караилански, които са съдружници в пловдивската фирма "Микрон". Къщата на Йосифов попадна в кадрите от пловдивската въздушна акция на НАП. Е, имотът е семейна, а не фирмена собственост, а сградата е отпреди 13 години. Предприемачите обясняват, че бизнесът им е от почти 20 години, а платените от тях данъци през миналата година са 680 хил. лв.

Дори и този популистки уклон на правителството в борбата с богатите да върши работа пред електората, както показват социологическите изследвания, той има минимален ефект за бюджета. По принцип резултатите от кампаниите на данъчните ще са видими не по-рано от година - когато приключат ревизиите. А голяма част от тях след това ще бъдат обжалвани и в съда.
Спорно е и доколко неплащането на данък общ доход е най-големият проблем на фиска, при положение че заради кризата в цяла Европа се увеличават измамите с ДДС, коментират данъчни експерти. Ето и фактите: Събраните от НАП суми в резултат на всички ревизии (не само тези от акциите) годишно не надхвърлят 2-3% от общите им приходи (виж графиките).

"Не мога да оценя дали мерките на агенцията са ефективни, защото няма информация за размера на събраните данъци в резултат на тези проверки. Като член на Консултативния съвет към НАП съм искала справка какъв е размерът на доброволното изпълнение и какъв е размерът на постъпленията в резултат на подобни действия на НАП, но няма официална информация", коментира Павлина Калчева от счетоводна къща "Хроника".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ

И още: Обменът на данни между НАП и чуждите данъчни служби от ЕС още е спрян; Съдът назначи техническа експертиза по делото на Мая Манолова за касиране на изборите в София

21 ное 2019, 486 прочитания

Чистенето на София през 2020: по-скъпо, но почти същото Чистенето на София през 2020: по-скъпо, но почти същото

Над 217 млн. лв. ще бъдат похарчени за почистването на столицата догодина, а такса "Смет" няма да се вдига

21 ное 2019, 431 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Красимир Стефанов: Акциите ни не са PR

Изпълнителен директор на Националната агенция за приходите

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10