Път с предимство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Път с предимство

Път с предимство

Как жертвите от катастрофи по българските пътища да се намалят още повече

12554 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Колко ще струва да отидеш с автомобил до морето през 2012 г.? Ако бързаш - около 3000 лева. Без магистралната такса и разходите за гориво. С тази сметка Владимир Илиев от Асоциацията  за защита на застраховани и пострадали при ПТП отговаря на въпроса достатъчно тежки ли са наказанията за превишена скорост в проекта за промени в Закона за движение по пътищата. И обяснява: "Тогава ще има магистрали, а по нея ще има камери - ако има пет камери и всяка ви хване да карате със 170, това прави пет глоби по 300 лева на посока. Общо 3000 лева за двете посоки."

Преди няколко седмици депутати от ГЕРБ начело с председателя на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Иван Вълков внесоха предложения за промени в Закона за движение по пътищата. В тях има два основни момента - отпада отнемането на книжка при първо нарушение на ограниченията за скорост и се въвежда значително опростена процедура по установяване и наказване на шофьори, "снимани" от камера с радар на пътя.

Промените са позитивни - те ще премахнат формализма на процедурите в действащия от 1968 г. Закон за административните нарушения и наказания. В същото време обаче те са поредната кръпка в закона, която показва липсaта на концепция за това как точно трябва да се противодейства на нарушенията по пътя.

Откакто е приет през 1999 г., Законът за движение по пътищата е променян 34 пъти. Средно по три пъти на година. Или както казват прилагащите го - достигнал е състояние, което позволява постоянно усъвършенстване. Някои наказания в него са абсурдно тежки, други - твърде леки.

Към 8 ноември от началото на годината от катастрофи в България са загинали 681 души. Това е най-ниската стойност от 1990 г. насам. В същото време през 2009 г. са загинали 160 души по-малко от предишната година.

Има две възможни причини за това - както сривът на икономиката (това води до отслабване на трафика), така и промените в Закона за движение по пътищата отпреди две години, които позволиха събираемостта на глобите да нарасне от около 5 до над 60%.

Тенденция, която по никакъв начин не би трябвало да ни успокоява - България в сравнение с другите европейски държави е някъде в средата на списъка по брой убити на 1 млн. жители население. В същото време в страната ни всяка година в катастрофи умират близо двойно повече хора, отколкото в държавите, които са с най-добри показателни за безопасност на движението в Европа.

Действащата стратегия за подобряване на безопасността по пътищата в България е за периода 2007-2010 г.  За съжаление тя едва ли ще постигне целите си - под 700 убити в края на годината.

Следващата стратегия е в процес на изработване - тя ще е за периода 2011-2020 г. и основният й приоритет ще бъде намаляване с 40% на жертвите по пътищата (до нивата от 60-те години на миналия век - между 500 и 600 загинали на година).

В темата на броя на "Капитал" ще разкажем за последните промени в Закона за движение по пътищата - какво ще променят, ако бъдат приети. Както и какво още наложително да се промени. Ще обясним как Франция успя да намали жертвите на пътя близо наполовина през последните 10 години.

Намаляването на катастрофите по пътя не изисква толкова да се инвестират пари, а по-скоро време и усилия, за да се създаде смислена организация на движението и налагане на санкции. Това може да спаси живота на стотици хора в активна възраст и да направи пътуването с кола такова, каквото трябва да бъде - сравнително спокойно придвижване от точка А до точка Б, а не рискована борба за оцеляване.

Какво ще се промени, ако проектът за промени в закона за движение по пътищата бъде приет

Колко ще струва да отидеш с автомобил до морето през 2012 г.? Ако бързаш - около 3000 лева. Без магистралната такса и разходите за гориво. С тази сметка Владимир Илиев от Асоциацията  за защита на застраховани и пострадали при ПТП отговаря на въпроса достатъчно тежки ли са наказанията за превишена скорост в проекта за промени в Закона за движение по пътищата. И обяснява: "Тогава ще има магистрали, а по нея ще има камери - ако има пет камери и всяка ви хване да карате със 170, това прави пет глоби по 300 лева на посока. Общо 3000 лева за двете посоки."

Преди няколко седмици депутати от ГЕРБ начело с председателя на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Иван Вълков внесоха предложения за промени в Закона за движение по пътищата. В тях има два основни момента - отпада отнемането на книжка при първо нарушение на ограниченията за скорост и се въвежда значително опростена процедура по установяване и наказване на шофьори, "снимани" от камера с радар на пътя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    bst avatar :-|
    Стефан

    Да няма някаква грешка в наименованието на тази"Асоциация за защита на застраховани и пострадали при ПТП". Застрахованите са ВОДАЧИТЕ а пострадалите от ПТП са всички други но не и водачите. Как така една асоциация защитава ПРОТИВОПОЛОЖНИТЕ интереси на тези две групи хора! Ако защитава интересите на водачите, пострадалите просто са прецакани и обратното!

  • 2
    1951 avatar :-P
    1951

    "Откакто е приет през 1999 г., Законът за движение по пътищата е променян 34 пъти. Средно по десет пъти на година."

    Ако за 11 години закона е променян 34 пъти, то това прави по около три пъти на година. :)

  • 3
    gk avatar :-|
    gk

    За да се намалят пострадалите при ПТП, първо трябва да се спрат от движение 2/3 от тенекиите. Те не отговарят на никакви норми на безопасност и екология.

  • 4
    igr81 avatar :-(
    antropos

    Капитал,може репликата ми да изглежда дребнаво заяждане,но сте длъжни да уважавате читателите си и да не допускате абсурди от рода на:от 1999г законът е променян 34 пъти,средно по 10!!! пъти на година???Простата сметка показва,че за 11год. по 10 на година е 110 пъти.Вие да не сте преписали някоя старичка статийка?

  • 5
    jj avatar :-|
    J.J.

    Друго наложително нещо е да се премахнат безумните ограничения! Не може да има "хранилки"... Работата на КАТ не трябва да е да гони шофьорите за 20-то левката, а да наказва нарушителите на общо-приетите от обществото закони. Също, не знам кой произвежда знаците в България, но явно е голяма далавера, защото поне аз лично никъде другаде не съм виждал толкова знаци на 1 улица, като в България, и особено в София. Нека се опрости движението, не е нужно на всеки ъгъл да има стоп знак и т.н., презумпцията за предимството на пешеходеца, на дясностоящия са напълно достатъчни и много по-малко объркват шофьорите. Също, на големи пътища, тип градска магистрала трябва да има минимална скорост от 50-60 км/ч и принципно движещите се прекалено бавно коли трябва да бъдат наказвани, защото точно те са предпоставка за извършване на нарушения от други шофьори в изблици на ярост.

  • 6
    tony avatar :-|
    Darth Plagueis

    Спира полицай кола - вътре 4 човека, всички с колани, отпред, отзад. Огледал ги, изцъкал с език и казал - ей, вие за 20лв ше се избесите бе!

    Толкова по закона и най-вече прилагащите го.

  • 7
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Грубите нарушители трябва да остават без книжки за 1,3,5 или повече години,в зависимост от тежестта на извършеното нарушение,защото в противен случай няма да останат хора в тая държава.Не става само с парична глоба,щото богатите,които и сега са главните нарушители на правилата с лъскавите си возила пак ще си карат!Само драконовите мерки ще окажат положителен резултат за намаляване броя на извършените нарушения,българинът от друго не разбира.

  • 8
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#2] от "1951":

    Или са коригирали текста, или не можеш да смяташ, брат.

    А иначе решението за тежките нарушения, многократните и особено свързаните с алкохол е просто - затвор и общественополезен труд.

  • 9
    ivakis avatar :-|
    ivakis

    Трябва да се ликвидира двустранната корупция - желанието да се измъкнеш като си платиш и желанието да спечелиш пари, като оставиш нарушител да се измъкне.

    В момента практиката е следната:
    -- получаваш призовка от КАТ, в която е описано на коя дата си заснет от камера (липсват всякакви други подробности) и с която те призовават да се явиш в управлението.
    -- намираш чрез питане на своите познати човек, който действа като посредник на служители в КАТ, които заличават заснетото от камерата срещу заплащане.
    -- заплащането обикновено е равно на финансовата санкция, но се спестява отнемането на точки. Има варианти, при които може да е по-малко (ако си попаднал директно на служителя, който заличава - тогава няма такси за посредниците) или по-голямо (ако веригата от посредници е дълга).

    Държавата трябва да:
    -- инсталира още много камери.
    -- да автоматизира съставянето на актове.
    -- да подпише договор с куриерски фирми, за да пристигат известията в рамките на 14 дни.
    -- да осигури събираемост на глобите (запор върху заплатата и имуществото).
    -- да разположи постове по кръстовищата, където стават задръствания и да санкционира всеки, които минава в най-лява лента, предрежда се брутално и т.н.
    -- да изработи и въведе собствена система за контрол на служителите си (детектори на лъжата, камери в автомобилите).

    Мерките са много, но в момента виждам единствено желание за увеличаване на приходите от глоби, което е нищо.

  • 10
    johnnie1160 avatar :-|
    Johnnie

    Добре..., значи виновни са единствено и само хората, които бързат, така ли? А няма ли някаква Асоциация за защита на гражданите от корумпирани полицай? Въобще в България има ли поне един полицай (освен Цецко), който да си върши работата?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK