Несъобразена скорост - този масов убиец

В България шофьорите или масово са некадърни, или е налице вечният проблем с некачествена статистика

   ©  Мария Съботинова

Ако погледнем статистиката за причините за тежките катастрофи в България, веднага ще видим виновника - "несъобразената скорост". За 2009 г. това е причината за над 40% от инцидентите, завършили с ранени и/или убити. Несъобразена скорост далеч не означава превишена. По дефиниция "водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението".

Какво означава това - при тежка катастрофа се прави техническа експертиза, която установява при каква скорост, в каква посока на движение и т.н. е станал инцидентът, както и как е трябвало да се движат участниците в движението, за да не се случи. Например някой кара с 50 км/ч, колкото е ограничението в града. Навън е тъмно. В последния момент вижда пешеходец на пътя. Опитва се да спре, но не успява и го блъска. Експертизата показва, че ако шофьорът е карал с 25 км/ч, той е щял да има възможност да спре навреме... Следователно водачът е виновен.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
40 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tony avatar :-|
    Darth Plagueis
    • - 1
    • + 88

    Много хубав текст. Обикновенно се виждат примери в тази посока в коментарите, но за пръв път го виждам като статия. Дано получи повече популярност, и дано някой, някъде се осмели да заклещи висш катаджийски началник и да му задава въпросите в ефир.

    Нередност?
  • 2
    bst avatar :-|
    Стефан
    • - 5
    • + 68

    Капитал, ако имате желание да разберете как точно стаят нещата, питайте тези които знаят. Ето ви малко факти.
    Когато стане ПТП то се посещава преди всичко то Пътна Полиция или въобще от Полицай. Той вписва в бюлетина на МВР какво е станало и дава и причината, според него. Междувременно идва разследващ полицай (дознател) който прави оглед, събира данни, праща съобщение до прокуратурата, образува се досъдебно производство и се назначават експертизи, които дават заключение за техническата причина за ПТП. Често обаче тя се бърка с юридическата причини или с това кои правила от ЗДП са били нарушени за да настъпи ПТП. След това може да има съдебно дело и накрая решение. Това решение НИКОГА не влиза в статистиката като причина за ПТП. Ето защо статистиката няма нищо общо с реалността.

    Цитирания от вас чл.20 прави всички водачи престъпници, защото се прилага доста буквално. Всичко идва от това "за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие". След като беше приет този вариант на ЗДП очаквах с нетърпение решение по дела, в които да се каже какво е това "предвидимо препятствие". Мога да ви цитирам съдебна практика, според която "предвидимо препятствие" е: пиян човек легнал на междуградски път, пешеходец пресичащ магистралата през ноща, велосипедист каращ в лявата лента на магистралата при гъста мъгла, каруца на магистрала в лявата лента насрещно на движението през нощта, пешеходец в тунел където преди това има знак - забранено за пешеходци и т.н. Всички тези случай са с осъдителни присъди без един, познайте кой!

    Нередност?
  • 3
    ops5 avatar :-(
    Пламен
    • - 5
    • + 42

    Аз вече съм се отказал да мисля по тази тема. Докато не се спре корупцията ( ченгетата да пускат 95 % от провинилите се ) няма да има оправия. Като си пил, или караш бързо, или си без книжка, или без ГТП и всякакви други такива и си знаеш че е много по-вероятно да ти се размине отколкото да ти вземат книжката ( или да влезеш направо в затвора ), няма как да се спре този "автомобилен тероризъм". Примери мисля няма смисъл да давам. Знам, че аудиторията на този сайт е от интелигенти хора, които знаят за какво говоря.
    Не се сещам за друго спасение, освен ние да си се пазим по пътя. Просто държавата не иска да се намеси адекватно.

    Нередност?
  • 4
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 2
    • + 46

    Между другото лично знам за случай на пострадал човек в следствие на дупка и паника на водача. Това пак е записано като несъобразена с "релефа" скорост, и следователно пак влиза в тази статистика. Просто, на нищо идващо от КАТ не трябва да се вярва. Всичко се прави, за да се отбие номера, а не да се защитават гражданите, както пешеходците, така и водачите, която трябва да е и целта на КАТ.

    Нередност?
  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 3
    • + 41

    Това си е "остатък" от времето на тато, тогава я измислиха 60-70 те, обтекаема форма която нищо не казва, нещо като допълнително наказание на тези дето се "търкалят" в коли (имате значи парета за колета, пазете трудовият народа, съобразявайте скоростта, КАК? вие си знаете, КАКТО сте намерили парета за колата, така и намерете правилната скорост ....), нещо като "На борба за прибирането на реколтата".... що трябваше да се борим с реколтата, никога не стана ясно.....

    Нередност?
  • The Stig
    • - 3
    • + 62

    "Несъобразена скорост" - уникалната вратичка на катаджиите, с която всичко се решава бързо - без разправии със замервания и доказване на случилото се, без държавата или общините да са виновни за лошото състояние на пътищата, без, без, без... Но за сметка на това със веднага появил се виновник - ти.
    "Несъобразената скорост" също така е и любимата вратичка на милите застрахователи, на която се опират за отказ на обещетение.
    Няма значение дали си виновен или не! Ако на мързеливия, дебел, мустакат катаджия не му се мисли и занимава с установяване на истината, която в 95% от случаите е очебийна, и напише в акта "несъобразена с пътните условия скорост" - свършен си! Край! Финито! Капут! СВЪРШЕН СИ! ТОВА Е!
    Тази глупост трябва да бъде премахната! Идеята е достойна за каузите на "Капитал" и вярвам, че ще намери много поддръжници!

    Нередност?
  • 7
    meanmoonshiner avatar :-P
    meanmoonshiner
    • + 47

    Такова единодушие по даден въпрос не съм виждал.

    Нередност?
  • 8
    g.e.m. avatar :-|
    ГЕМ
    • - 4
    • + 38

    По-мързеливи хора от катаджиите са само пожарникарите.Затова,когато пожарникар умре,на надгробната му плоча стои надпис:"Тук спря да почива" еди кой си...
    На ченгетата не им се бачка и затова приличат на бидони,държат здраво "хранилката" и гледат само да оползотворят добре смяната с малко лично заработени парички.Досега не ми се е случвало да видя пътен полицай доброволно да помогне за отпушване на трафика,каквато му е и работата вдействителност.И няма и да се оправим никога при това положение...

    Нередност?
  • 9
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов
    • + 58

    Препоръчвам отделно разследване за абсурдната маркировка - където я има - и регулация по пътищата на България. Неведнъж съм премивавал през участъци, където знаците за ограничение са поставени на такова разстояние един от друг и в такава последователност, че спазването им представлява опасност за живота. Маркировките са абсурдни и без никаква обща логика. В половината случаи на първокласен път с допълнителна лента за отклонение е въведено ограничение на скоростта на всички движещи се автомобили, в другата половина - няма ограничение. Човек карал кола на запад от Калотина бързо привиква да се придържа към лентата си за движение ако иска да продължи направо по пътя си. В София това е невъзможно - маркировката принуждава водачите да се престрояват постоянно. На много от по-сложните кръстовища из страната маркировката в кръстовището просто липсва - явно на поставящите я не достигнал интелектуален капацитет как да ги маркират. От опит в чужбина мога да потвърдя, че качествената и смислена маркировка е от ключово значение за безопасно управление. Също така добре доказано по света е положителното въздействие на кръговите кръстовища - кога ли ще ги видим и из българско?

    Нередност?
  • 10
    kireto_a avatar :-?
    kireto_a
    • - 4
    • + 41

    Интересно дали ако спра по средата на магистралта и някой се натресе в мене и се пречука, пак ще напипашат несъобразена скорост, в случая 0 км/ч. Или на зададен -6 км/ч.
    С други думи това си нещо като параграф 22, само дето е член 20. След като нещо се случи винаги може се сметне скоростта, при която няма да се случи.
    Евалата, че най-накрая някоя медия се сеща да коментира за тоя безумен член дето е "оправил" сума народ и причина да се крият години наред истинските проблеми за 50% от загиналите хора. Като наистина превишена скорост, неправилна маркировка и знаци, дупки.

    БТВ, колко казаха, че е съобразената скорост зада може да се спре ако идва насреща каруца в лявата лента на магистралта през ноща? Инструктура на курса не ми е казал.

    Нередност?
Нов коментар