Гаранция Франция

Четири стъпки, които намалиха жертвите по пътищата наполовина

В далечната 1972 г. по пътищата на Франция в катастрофи умират общо 16 600. Днес, трафикът в страната е в пъти по-натоварен, но през 2009 г. са загинали 4275, или близо четири пъти по-малко. Големият спад обаче става през последните десет години, когато жертвите са намалели наполовина. Именно заявката за намаляване на жертвите по пътищата и мерките, които предприе като вътрешен министър, изстреляха рейтинга на Никола Саркози и той спечели изборите през 2007 г. Каква всъщност е тайната?

1. Камери с радари -  масовото им инсталиране започва през 2003 г. Тогава са инсталирани 257 радара, като днес техният брой е около 900, като плановете са още през следващата година да бъдат монтирани още 300. След монтирането им глобените за превишена скорост намаляват близо наполовина. Всеки радар носи на хазната около 208 хиляди евро на година (359 милиона общо за 2006 г.).


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lale avatar :-?
    Lale
    • - 1
    • + 53

    Също така във Франция ако нямаш застраховка на колата и направиш произшествие , отиваш в затвора ....

    Нередност?
  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer
    • - 31
    • + 21

    Първо да оправят пътищата, после да налагат изисквания и глоби. Сега всичко е така настроено, че да се храни корупцията.

    Нередност?
  • 3
    ergen4ev avatar :-|
    ergen4ev
    • - 12
    • + 9

    глупостта на огрона час от водачите е безгранична в бг,дори и да копираме наложените мерки от западните страни остава да оправим пътищата си защото те са в основата си построени опасно,без нужните маркировки означения и т.н изградени са през 50-те колкото да ги има несъобразени с потока трафик днес и съвременните възможностти на автомобилите ....и нямат нищо обшо с безопаснните западно европейски и не милиарди а билиони няма да ни стигнат за да ги оправим на нужното качество
    камерите за скорост изместват корумпираните полицаи защо в бг не се монтират в изобилие кой няма далавера от това те са истинския животоспасяващ полицай

    Нередност?
  • 4
    shristov avatar :-|
    shristov
    • - 4
    • + 31

    Проблемът на България е - освен всичко друго - културен, и следствие от всеобщото оскотяване на хората.

    "Защо трябва да спирам заради този гъз (който иска да пресече по пешеходната пътека)? Не вижда ли, че съм се засилил с 90? Не може ли да изчака!?!"

    Сигурен съм, че не съм единственият, който е чувал подобни коментари от разгневени шофьори, на които се е наложило да спрат, за да не ударят пресичащ по всички правила и виждащ се от над сто метра пешеходец.

    Всички бързаме. Честите задръствания ни изнервят и струват скъпо - и като време, и като изгорено гориво. Най-лесният начин да не се чувстваме измамени от хитреците, които се промушват като хлебарки през всички възможни дупки в трафика е да правим като тях. Изкушаващо е да преминем на розов светофар, или просто да се шмугнем в кръстовището и да се наредим на опашката задръстила изхода му, независимо, че ще попречим на всички останали от напречното платно.

    Да, наказанията помагат. Да, има още много какво да се направи - например повече полицаи и наказания за "невинни" нарушения, които забавят трафика и създават опасност за другите. Да, повече, по-добре планирани и по-здрави пътища ще намалят рисковете и катастрофите.

    Най-важното обаче е другаде. Уважението към другите. Вътрешното разбиране, че спокойствието и сигурноста са по-важни от спестените минути и левчета. Осъзнаването, че за да харесваме обществото и мястото, където живеем, трябва да спазваме установените правила и когато не ни харесват, не просто да ги нарушаваме, а да помислим какво може да се направи, за да се променят.

    С други думи, деградацията в хората, настъпила през последните 20 години е нещото, което ни кара да живеем зле и да умираме и да ни осакатяват по пътищата. Не лошите закони, неприлагането им, слабата инфраструктура, остарелите коли, пренаселването на големите градове ... не. Всичко това е следствие - по един или друг начин.

    Първопричината е разпадът на обществото. Ако това не се беше случило, щяхме да решаваме проблемите заедно. В момента се спасяваме поединично. Резултатът е навсякъде.

    Нередност?
  • 5
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski
    • - 9
    • + 6

    Добре е написано всичко, но може и още по-силно да звучат някои аргументи. Дисциплината на водачите на МПС идва от нивото на културата и от страха. Очевидно е, че всички хора по света еднакво се страхуват от глоби и други наказания - това също помага да се формира определена нагласа, която може и да стане част от културата на човека след време. Но изнервеният български народ(водачите) са такива отчасти и заради някои лоши практики у нас:
    - На много места има толкова безсмислени ограничения, че когато катаджии дебнат и те пипнат за превишена скорост, никой не се интересува дали и до колко тя е в опасна зона и дали въобще създава някаква опасност(примерно, за една съвременна кола това 10-на км/ч. и особено в извън населено, или почти безлюдно място не са никакво сериозно нарушение!), но се наказва!
    - Дупките по пътищата! - много бели са именно заради тях!
    - Светлини за безопасност - да!, но защо и когато грее слънце? Кому помага такава "дисциплинираност"?
    - Говоренето по телефон наистина пречи, но защо всички тези мобилни апарати не се предлагат със силен микрофон? А и защо не се приеме, че пушенето в колата също е опасно и при това вредно?

    Нередност?
  • 6
    danielcho avatar :-|
    Даниел Чо
    • - 16
    • + 4

    Французи и добри идеи? Амин!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    lale avatar :-|
    Lale
    • - 3
    • + 7

    Най тъпия коментар който съм чел... Явно нищо не знаеш за тази държава, за стандарта им, за социалната им политика , за здравеопазването им, за образователната им система... И да те светна, всичко което изброих им е ( ми е ) безплатно ..........До коментар [#6] от "danielcho":

    Нередност?
  • 8
    danielcho avatar :-|
    Даниел Чо
    • - 9
    • + 3

    Лале, #7, явно не си чел(а) другите ми коментари -- имал съм и по-тъпи!

    Френската спциална политика е световно известна с проблеми си. Тя е в новините през няколко месеца -- с протестите си. Системата е политически местабилна и икономически нерентабилна.
    Възпитанието им е добро. Образованието им е средняшко -- по средата на изследването ПИЗА (PISA).
    Икономическият им стандарт е незадоволителен. До толкова, че Саркози търси алтернативни метрики -- само и само да не сравняват Франция с напредналия свят по БВП.
    Безплатно? Верно ли -- ако не работиш, може би. Защото иначе си плащаш през носа за придобивките -- чрез високите данъци? И защо? Защото французинът е свикнал държавата да го дундурка -- от люшка до гроб.

    Обратно на темата: идеите в статията са добри и са френски. Колкото и да съм изненадан, това е факт. И мога само да похваля Саркози, че ги е наложил. Дано последваме този френски пример (но да не се прехвърляме на другите им примери)

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    danielcho avatar :-|
    Даниел Чо
    • - 7

    Извинявам се за грешките по-горе. Пиша от "пипащия екран" на телефона си. Наздраве :-)

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 10
    napbon avatar :-(
    napbon
    • - 2
    • + 8

    Българинът не знае как се пресича улица като пешеходец. Не знае как се пресича на светофар. Постойте и погледайте. На червено пресичат най-вече пенсионери, дето трябва да бъдат пример с житейския си опит. Често помъкнали и деца.
    А за шофьорлък, какво да говорим? Той се учи чак на 18, а пресичането се учи на три годинки. Едното не можал да научи, как ще научи другото?

    Нередност?
Нов коментар