Новите данъци на кмета
Местните власти търсят заобиколни пътища да попълнят поизпразнените заради кризата общински бюджети


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Както всяка популистка идея на ГЕРБ, и тази за данък лукс не просъществува дълго. Само месец след като гласува промените в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), правителството беше принудено да ги оттегли и да предложи нови. Този път - съгласувани с общините.
По-едрите промени изглеждат така: въвежда се нов туристически данък, който ще замести туристическата такса (виж карето), дават се по-големи правомощия на местните власти при определянето на данък сгради и се премахва необлагаемият минимум за имоти с данъчна оценка под 1680 лв. Законопроектът бе гласуван на първо четене в парламентарната бюджетна комисия. А голяма част от промените в него се обясняват с иначе добрата идея държавата да предостави възможност за още малко финансова самостоятелност на общините. Едва ли в предизборна година много от тях ще се възползват от тези свои правомощия и ще натоварят данъкоплатците. Затова пък част от местните власти търсят заобиколни пътища да попълнят поизпразнените заради кризата на имотния пазар общински бюджети.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
9 коментара
Нарушени са накои основни конституционни права и трябва съд за държавата:
Такса битови отпъдъци трябва да е "такса", а не данък, т.е. срещу нея се дължи услуга. Таксата трябва да е обвързана със себестойността на услугата. Услугата е чистене на физически обеми боклук и няма нищо общо с това дали е от фирма или от физическо лице, а още по-малко общо има с данъчна, пазарна, балансова и т.н оценка на имота. Стига простащини в методологията за измерване. Държавата и общините са най-некоректните в случая и трябва да бъдат съдени!
Данък върху имотите - Сградите имат РЗП, дворовете и земята статут и площ. Какво пречи да се въведе тарифа на м2. Какво значение има дали имота е лична или фирмена собственост. Наказват се тези, които имат имоти, но не произвеждат обклук, да заплащат на тези, които замърсяват в ЖК-то по тарифа вкл. кражби по веригата концесионер-община. Ами общините да се справят с това най-после.
Вече разказах какво ми се случи наскоро. Покрай изкарването на данъчна оценка за портиерното помещение на блока (идеална съсобственост на всичи участници в етажната собственост) изплува малката срамна тайна, че в нашия блок се "губят" цели 2 етажа и още куп апартаменти от всяка вертикала. Сиреч, апартаменитите над тях висят във въздуха, но според общината това не е проблем, стига да не си попълниш декларацията. 20 години след построяването на блока нито са си декларирали апартаментите, нито пък някой ги гони затова. Пък който се възмущава за апартаментите, да си пази нервите, защото глей кво стаа при декларирането на автомобилите...Но умниците в парламента отново са се събрали и са решили, че фалшивите инвалиди, джиповете баничарки, коли по по тротоарите, трошки на трупчета между блоковете и други андрешковски изродщини не могат току-така да се преследват, защото гласове са това ехееееййй! Един ще се оплаче на още 3 души домочадие, че са му вдигнали бракувания трабант пред блока или са го накарали да си плати данъците за 20 години назад. И като ги подкараш всичките милиони андрешковци - ето ги изборите изгубени!
А може ли да накарат някого да си плаща данъците 20 години назад - нали има давност 5 години за задълженията?
Някой може ли да каже какъв дял в приходите на общините заемат данък сгради, имотните данъци при покупко-продажба на имот, таксите за смет и коли и колко е дела на разпределените от държавния бюджет пари.
Естествено, че кмета на Каварна е в добри позиции. Това да си община с много покупки и продажби на имоти те превръща в много голям брокер на имоти. Данъка при покупко-продажби на имоти е в рамките на 2-3% - колкото са комисионните и на брокерите. Това е като бизнес за общината. И сега си представете какво става с общини, в които имотните сделки са се сринали до почти нула.
Друг е въпроса, че общините щяха да бъдат в ролята на истински брокери на имоти ако данъчните оценки бяха равни на продажната цена.
Ако общините подходят като НАП и започнат от скъпите имоти и им променят оценките, ще понапълнят хазната си.
Абе да почнат да вдигат за паркиране по тротоарите - да пуснат 20-30 паяка - що пари ще съберат за нула време.....
Да си оправят схемите и процедурите за паркиране.....да спрат кражбите.... През лятото големия общински паркинг в Несебър на светлинното табло показва 120 свободни места, като влезеш, запълнен е на макс плюс още 50-60 автомобила паркирани на алеите....Крадат се по 1000-1500 часа на вечер само от този паркинг. По 2-3 лева на час.....
София не може да събере достатъчно пари от синята зона, щото дава талони за паркиране на живущите. А те са много. Що да им дава? В Ню Йорк да не би да го правят? Който не иска - да се премести в Елин Пелин....Улиците са си общински - да ги накарат да "пускат" пари.....
Или подлезите.....направил си 10 келяви магазина и събираш наеми....А разходите за поддръжка и охрана на съюия този подлез са по-големи.... Да ги раздадат безплатно на фирми - с условието да осигурят осветление, почистване и охрана.....
Да се задължи управителя на Женския пазар да внася в общинския бюджет Х милиона лева ежегодно - ако не го постигне показателя - да се смени и да се назначи следващия.....
Защо няма реклами "вътре" в автобусите? Защо се пропускат приходи....
Защо има безплатни карти за пътуване на пенсионери и ученици, м?
Безплатно да е за пенсионерите само извън пиковите часове. А за учениците - от 7 до 9 и 2-3 часа следобед. Защо да са им безплатни пътуванията в 10 вечерта, когато излизат за дискотека, или в Неделя, когато отиват на мач.....
В Ню Йорк може да ти разрешат да вдигнеш още 3-4 етажа над позволеното - ако осигуриш 100 места от паркинга в сградата за общинско ползване, или ако направищ подлез на кръстовището пред сградата. И го поддържаш за своя сметка....
Въобще - една община има толкова механизми за събиране на пари.... Ама се искат мениджъри за кметове, а не учители, лекари, артисти....
До коментар [#5] от "h2so4":
Определено безплатното паркиране в София ни излиза през носа. Общината не само нищо не събира, но и съвсем скоро ще трябва да се бръкне за милиарди левове, да възстанови хиладите килиометри потрошени тротоари. Фандъчката ще кани шефове от ЕС, колеги от Виена и Париж, на тържественото откриване на нов...тротоар. Да, истински здрав оортоар! По-лошото е, че вършенето на елементарни работи в тоя град става все по-трудно. Най-много обичам да слушам от автоталибаните да обясняват, че автомобилът бил въпрос не на искаш или не искаш, а с него се „вършело работа”. Затова паркирането трябвало да е безплатно и за всички. Моите ежедневни наблюдения обаче показват точно обратното. Заради употребата на автомобила в кощунствени за един европейски град мащаби, точно „вършенето на работа” с колата е живо мъчение. Във всички зони с концентрация на офиси (Бизнес парка, Токуда, Летището…) оскъдните на брой места за паркиране се окупират още в 7 часа сабалем, когато бедните сотаджии , продавачките от бюфета и чистачките се стоварват с колите си на работа. Към 8 -8.30 започва тюхкането на вечната за автоталибаните тема, че заради ранобудния треторазряден разряден персонал, не остава място за колите на такива знатни и благоуханни господа като счетоводителите, ТРЗ-тата, зам.-шефовете на отдели и юристконсултите. В 9 часа вече всичките водоравни повърхности в радиус от 500 метра около офиса – било тротоари, било спирки, било детски площадки, са дюс покрити от придошлите зорлии за паркиране. Всичките тези возила остават в това си положение чак до вечерта. А когато запристигат тези, които наистина вършат работа: камиони за зареждане, куриери, и най-важното: КЛИЕНТИТЕ ИМ, единствената алтернатива е да заковат на платното и да пуснат аварийките. Повторено и потретено преди хиляди офиси, градът става окончателно непроходим. Не по-различно е положението пред блоковете. За да ти докарат един диван, трябва 2 дена предварително да заградиш мястото пред входа с червено-бяла лента, доукрасена с лепенки „Внимание, падащи предмети!” или „Не спирай, предстоят изкопни работи”. Нищо друго не се уважава като аргумент. Ето така „вършим работа”, когато паркирането първо е безплатно навсякъде
Напълно съм съгласен с cinik и със сярната киселина. Желание е ,което липсва у управниците,а явно и умствен капацитет за да се справят.Щом хората са го направили в къде,къде по големи мащаби,значи не е проблема в липсата на възможности,а на желание...какво да говорим повече.Насреща си имаме едни поплювковци,които не могат на две магарета сламата да разделят ама инак имат претенции за кадърни и мъдри управници!!!
Хайде не се правете на малки, наемите от тези надценени имоти, които се събират варират от 5-15 000 лева на месец, при това са вързани и с Евростат за доиндексиране, това че са закупени преди 15 години на безценица, не променя нещата, за всичко е необходима своевременна актуализация, каква амортизация, какви пет лева...:)
Пример от София. До сега за 80 кв.м. офис в Люлин се плаше 600 лв. данък сграда и такса смет, какво беше учудването ни когато разбрахме, че данъчната ни оценка е завишена на повече от три пъти и вече новата ни такса смет и данък сграда става 2100 лв. и то за офис без да са изхвърля някакъв боклук.
ВНИМАНИЕ: Задава се нечуван и нереален подход на общините по отношение на бизнеса, което си е чиста проба РЕКЕТ ! ЗА КАКЪВ БИЗНЕС ИЗВЪН СИВАТА ИКОНОМИКА ЩЕ СИ ГОВОРИМ ? Как си представяте фирмите в тази криза да започната да плащат три пъти по-високи данъци?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.