Добре дошли в клуба

Близо година след като институциите обещаха по-лесни процедури при получаване на пратки от чужбина, положението на митница "Аерогара" е все същото

Четири загубени работни дни, 100 лв. за такси и мноооого изхабени нерви. Това е цената, която Надежда Бозакова плаща, за да освободи от митница "Аерогара" две книги от САЩ (перипетиите й бяха публикувани миналата седмица на dnevnik.bg). Ако тази история ви звучи като дежа-вю от началото на годината, съвсем не сте в грешка. През януари "Дневник" публикува абсурдното преживяване на наш колега при получаването на пакет тениски от САЩ на Разменна пощенска станция в митница "Столична" (на ул. "Веслец"). След реакциите на читателите, които показаха, че това съвсем не е единичен случай, формулирахме осем конкретни мерки, които да улеснят процедурата. Агенция "Митници", "Български пощи" и Министерството на финансите пък се ангажираха с прилагането им, като целта беше освобождаването на пратките да става на едно гише.

Близо година по-късно на митницата на "Веслец" има подобрение - в повечето случаи процедурата отнема около 10-15 минути, клиентът не обикаля гишета, докато митнически служители му ксерокопират личната карта и го карат да попълва декларации, които после записват на дискети. Ако се прехвърлим на митницата на летището обаче, попадаме в абсурдна ситуация с елементи на сложни документи, неработещи компютърни системи, хаос и сърдити държавни служители. Причината за огромната разлика е, че след публикациите в "Дневник" и "Капитал" в началото на годината митниците улесниха процедурата само за пратки, които минават през "Български пощи" - отпадна митническата декларация и задължителният EORI номер* за пратки под 150 евро. Частните куриерски и спедиторски фирми обаче, които обслужват пратките на летището, нямат същите правомощия като пощите - не могат да обработват пратки и да събират ДДС вместо митническите служители и затова процедурата през тях продължава да е ходене по мъките. Тоест за да може обслужването на митница "Аерогара" да се доближи до нормалността, е нужна промяна в нормативната уредба, която да даде на частните куриерски и спедиторски фирми същите правомощия, които имат и "Български пощи" (в частта, която засяга освобождаването на колетите). Освен че ще улесни живота на клиентите, подобряването на услугата ще намали и монопола на иначе една от най-нереформираните системи - пощите.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се