Добре дошли в клуба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добре дошли в клуба

Добре дошли в клуба

Близо година след като институциите обещаха по-лесни процедури при получаване на пратки от чужбина, положението на митница "Аерогара" е все същото

Люба Йорданова
7352 прочитания

© Shutterstock


Четири загубени работни дни, 100 лв. за такси и мноооого изхабени нерви. Това е цената, която Надежда Бозакова плаща, за да освободи от митница "Аерогара" две книги от САЩ (перипетиите й бяха публикувани миналата седмица на dnevnik.bg). Ако тази история ви звучи като дежа-вю от началото на годината, съвсем не сте в грешка. През януари "Дневник" публикува абсурдното преживяване на наш колега при получаването на пакет тениски от САЩ на Разменна пощенска станция в митница "Столична" (на ул. "Веслец"). След реакциите на читателите, които показаха, че това съвсем не е единичен случай, формулирахме осем конкретни мерки, които да улеснят процедурата. Агенция "Митници", "Български пощи" и Министерството на финансите пък се ангажираха с прилагането им, като целта беше освобождаването на пратките да става на едно гише.

Близо година по-късно на митницата на "Веслец" има подобрение - в повечето случаи процедурата отнема около 10-15 минути, клиентът не обикаля гишета, докато митнически служители му ксерокопират личната карта и го карат да попълва декларации, които после записват на дискети. Ако се прехвърлим на митницата на летището обаче, попадаме в абсурдна ситуация с елементи на сложни документи, неработещи компютърни системи, хаос и сърдити държавни служители. Причината за огромната разлика е, че след публикациите в "Дневник" и "Капитал" в началото на годината митниците улесниха процедурата само за пратки, които минават през "Български пощи" - отпадна митническата декларация и задължителният EORI номер* за пратки под 150 евро. Частните куриерски и спедиторски фирми обаче, които обслужват пратките на летището, нямат същите правомощия като пощите - не могат да обработват пратки и да събират ДДС вместо митническите служители и затова процедурата през тях продължава да е ходене по мъките. Тоест за да може обслужването на митница "Аерогара" да се доближи до нормалността, е нужна промяна в нормативната уредба, която да даде на частните куриерски и спедиторски фирми същите правомощия, които имат и "Български пощи" (в частта, която засяга освобождаването на колетите). Освен че ще улесни живота на клиентите, подобряването на услугата ще намали и монопола на иначе една от най-нереформираните системи - пощите.

От среща в среща

Действията на отговорните институции в тази посока обаче са повече от оскъдни. "Агенция "Митници" провежда срещи с представители на куриерски компании, като и двете страни търсят механизъм, чрез който процедурата да бъде облекчена", отговориха от агенцията на въпроса какви стъпки предприемат по казуса с куриерските пратки. В момента митническите служители анализират различните етапи в движението на пратките (интересно дали досега са били в неведение), запознават се в дълбочина с процеса на обработка, а IT специалисти мислят за B2B връзка между системите на куриерската компания и митниците. "Конкретни срокове за финализирането на лесна, максимално ефективна и законова процедура все още не могат да бъдат посочени", коментират обаче от митниците.

Поне веднъж на всеки три месеца има срещи между големите куриерски компании и агенция "Митници", потвърждават и от TNT България. Въпреки че компанията е направила вече доста стъпки, за да улесни клиентите си при получаване на пратките (имат например международен сертификат за "одобрен икономически оператор", както и такъв за митнически агент), процедурата за пратки над 45 евро е от цели девет стъпки и включва абсурди като издаване на нотариално заверено пълномощно към митнически представител, ресивиране на пратката и получаване на разрешение за вдигане на стоката (подробните процедури може да намерите в карето по-долу).

Търговският директор на "DHL Експрес България" Снежина Казакова коментира за "Капитал", че компанията не е имала проблеми или оплаквания от клиенти по отношение на митническото освобождаване на пратки. Все пак DHL са направили проект-предложение за опростена процедура на експресни куриерски пратки, което е разработено на база на добри европейски практики, и участват в работна група с агенция "Митници" и други куриерски оператори за решаване на казуса.

А можеше да бъде лесно

Всъщност, за да стане освобождаването на пратките една идея по-лесно и бързо, не са нужни чак толкова много усилия. Дори само редуцирането на броя на гишетата, ясна информация какво точно трябва да направи клиентът и малко по-услужливи служители биха направили прекараното на митницата време по-поносимо (виж предложенията на Петър Ганев от Института за пазарна икономика (ИПИ) в карето). Още през януари ИПИ направиха проста сметка, според която, ако принципът "на едно гише" се въведе на митницата на летището, изгубеното време и разходите на гражданите ще намалеят четири пъти. Икономистът Петър Ганев има и по-радикална идея - да се преосмисли ролята на EORI номера. "Това, че търгувам с други страни и си взаимодействам с митницата, не означава, че трябва да бъда номериран", смята той. Според него това вреди ужасно на хората, които си поръчват нещо от чужбина веднъж годишно.

Още по-идеален вариант би било попълването на документите и плащането да става по електронен път, а куриерската фирма да получава удостоверение за платени мита и данъци. Това не само ще спести време на клиента, но и ще помогне за оптимизиране на раздутата държавна администрация.

*EORI номерът е нужен за идентификация на лицата при взаимодействието им с митническите органи

Как да се улесни процедурата на митница "Аерогара"


Петър Ганев, Институт за пазарна икономика

- максимално да се оптимизират и опростят процедурите

- да има информационно гише за всякакви документи и ясни указания

- документите да могат да се попълват собственоръчно на ръка (попълването на митническа декларация срещу заплащане да бъде само по желание)

- да се преустанови използването на дискети

- всичко да се случва на едно гише, на което се попълват всички възможни документи (самото плащане и взимането на стоката могат евентуално да бъдат от други гишета)

- да се даде възможност митническата процедура да се случи до стоката (а не тя да чака на друго място при куриера)

- плащането да може да става на ръка и на място (банката не може да бъде задължителна, с нея вървят такси и забавяне)

- ако се използва банка, да се признава платежния документ и да не се чакат парите да пристигнат "на съседното гише"

Какво още не свършиха институциите

от конкретните предложения за облекчаване на процедурата, които формулирахме през януари

- Националният сортировъчен център, който трябваше да улесни освобождаването на пощенски пратки в цялата страна, така и не видя бял свят.

- Максимално допустимият праг за ЕС от 22 евро, под който не се дължи ДДС, не беше предложен за обсъждане при гласуването на данъчните закони за 2011 г.

- Интернет страниците на митниците и пощите все още говорят на сух, експертен език и не улесняват гражданите при търсене на нужната информация.

- На гишетата все още няма POS терминали за безналично плащане.
Процедура (в TNT) по освобождаване на пратка

Пратка ФЛ-ФЛ - до 45 ЕВРО

- Необходимо ни е нотариално заверено пълномощно

- Освобождава се като ниско стойностна пратка - без ЕАД и без плащане

Пратка ФЛ-ФЛ над 45 ЕВРО

1. ЕОРИ регистрация

2. Да издаде нотариално заверено пълномощно към митнически представител

3. Да подготви ЕАД за внос.

4. Подава ЕАД за внос на митница.

5. Получава уведомление за дължими митни сборове и ДДС - за пратки от 15 до

15 ЕВРО - само ДДС.

6. Заплаща митни сборове и ДДС

7. Ресивира си пратката - в най-добрия случай отнема около 2-3 часа от

плащането. (В случаите, в които се плаща от банка, различна от банката,

която обслужва митница - отнема около 24 часа.)

8. Получава РВС / Разрешение за вдигане на стоката/

9. Получава си стоката

Пратка ЮЛ-ЮЛ от 15 до 150 ЕВРО

1. ЕОРИ регистрация

2. Да издаде нотариално заверено пълномощно към митнически представител -

това не е задължително, клиента може и сам да се представлява пред митница.

3. Да подготви ЕАД за внос.

4. Подава ЕАД за внос на митница.

5. Получава уведомление за дължими митни сборове и ДДС - за пратки от 15 до

15 ЕВРО - само ДДС.

6. Заплаща ДДС

7. Ресивира си пратката - в най-добрия случай отнема около 2-3 часа от

плащането. (В случаите, в които се плаща от банка, различна от банката,

която обслужва митница - отнема около 24 часа.)

8. Получава РВС / Разрешение за вдигане на стоката/

9. Получава си стоката

Пратка ЮЛ-ЮЛ над 150 ЕВРО

1. ЕОРИ регистрация

2. Да издаде нотариално заверено пълномощно към митнически представител -

3. Да подготви ЕАД за внос.

4. Подава ЕАД за внос на митница.

5. Получава уведомление за дължими митни сборове и ДДС - за пратки от 15 до

15 ЕВРО - само ДДС.

6. Заплаща митни сборове и ДДС

7. Ресивира си пратката - в най-добрия случай отнема около 2-3 часа от

плащането. (В случаите, в които се плаща от банка, различна от банката,

която обслужва митница - отнема около 24 часа.)

8. Получава РВС / Разрешение за вдигане на стоката/

9. Получава си стоката

Легенда:

*ФЛ - физическо лице

*ЮЛ - юридическо лице

*ЕАД - Единен административен документ = митническа декларация

Четири загубени работни дни, 100 лв. за такси и мноооого изхабени нерви. Това е цената, която Надежда Бозакова плаща, за да освободи от митница "Аерогара" две книги от САЩ (перипетиите й бяха публикувани миналата седмица на dnevnik.bg). Ако тази история ви звучи като дежа-вю от началото на годината, съвсем не сте в грешка. През януари "Дневник" публикува абсурдното преживяване на наш колега при получаването на пакет тениски от САЩ на Разменна пощенска станция в митница "Столична" (на ул. "Веслец"). След реакциите на читателите, които показаха, че това съвсем не е единичен случай, формулирахме осем конкретни мерки, които да улеснят процедурата. Агенция "Митници", "Български пощи" и Министерството на финансите пък се ангажираха с прилагането им, като целта беше освобождаването на пратките да става на едно гише.

Близо година по-късно на митницата на "Веслец" има подобрение - в повечето случаи процедурата отнема около 10-15 минути, клиентът не обикаля гишета, докато митнически служители му ксерокопират личната карта и го карат да попълва декларации, които после записват на дискети. Ако се прехвърлим на митницата на летището обаче, попадаме в абсурдна ситуация с елементи на сложни документи, неработещи компютърни системи, хаос и сърдити държавни служители. Причината за огромната разлика е, че след публикациите в "Дневник" и "Капитал" в началото на годината митниците улесниха процедурата само за пратки, които минават през "Български пощи" - отпадна митническата декларация и задължителният EORI номер* за пратки под 150 евро. Частните куриерски и спедиторски фирми обаче, които обслужват пратките на летището, нямат същите правомощия като пощите - не могат да обработват пратки и да събират ДДС вместо митническите служители и затова процедурата през тях продължава да е ходене по мъките. Тоест за да може обслужването на митница "Аерогара" да се доближи до нормалността, е нужна промяна в нормативната уредба, която да даде на частните куриерски и спедиторски фирми същите правомощия, които имат и "Български пощи" (в частта, която засяга освобождаването на колетите). Освен че ще улесни живота на клиентите, подобряването на услугата ще намали и монопола на иначе една от най-нереформираните системи - пощите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    alf avatar :-|
    alf

    Митницата на летището е трагедия. На мен ми отне 2 работни дни да си освободя едни обувки.
    Друг въпрос имам обаче: Защо е нужно митническата декларация да се обработва от специални митнически брокери, на които плащаш 15-20 лв., когато всеки грамотен човек може да си го направи сам?

  • 2
    pesho1921 avatar :-|
    pesho1921

    Неясно е защо не са използвали пощите? Помня, че през 95, получих колет за 5 мин, без никакви документи и плащане.
    Който няма пет минути да се информира предварително, заслужава да загуби 4 дена и сто лв.

  • 3
    a_tanas avatar :-|
    a.tanas

    pesho1921, понякога нямаш избор - изпращача решава. А пощите никога ли не са ти губили пратки и писма?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK