Последният бастион на плановата икономика
Конкуренцията бавно убива държавните дружества. Освен енергийните монополи, разбира се


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
За всяко правителство има три логични причини да притежава и управлява бизнеси. Едната е приходът от дивиденти, който може да подкрепи бюджета. Другата е да си гарантира контрола върху ключови отрасли, които поне според политиците е опасно да се оставят в частни ръце. Третата е чрез дружествата да си осигурява обществен комфорт под формата на по-евтин ток, жп билети и т.н., липса на съкращения и намаления на заплатите.
Комбинацията от всичко това бързо се проваля. Често краткосрочните бюджетни нужди от свежи пари се поставят пред корпоративните стратегии. Често държавните компании благодарение на размер или специално отношение изкривяват пазара. И още по-често на данъкоплатеца му се налага да доплаща за социалните придобивки чрез субсидии, които да покриват липсата на пазар и неефективното управление. А всичко това е товарено и с корупция и злоупотреби в размери, каквито не могат да просъществуват в частния сектор.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
13 коментара
Това за железниците е вярно. Обаче айде покажете ми една железница в света която работи на печалба. Обаче говоря и за инфраструктурата а не само за пътническите и товарни превози ;)
Холандската има малка печалба :) cuments/Jaarverslag%202009%20clickable%20internet% 20versie%2023juli2010.pdf
http://www.prorail.nl/Over%20ProRail/documenten/Do
Е да, в една безкрайна равнина като Холандия може би е по-лесно и евтино да се поддържа съответната ЖП инфаструктура отколкото в една планинска страна
аз не разбирам що за Управител трябва да си (т.е. в случая управител, министър или премиер) и да не направиш нищо за да излезне фирмата ти на печалба!!!!!
Винаги съм се чудел - как може една фирма докато е държавна да е пред фалит, като стане частна, да излезне на печалба.... не може ли това да се постигне от нейното Управление и докато собственикът и е държавата?!?!??
НЕЩАСТНИ ПОЛИТИЦИ!!!
"ИНФОРМАЦИОННО ОБСЛУЖВАНЕ" АД
Чавдар Тодоров - протеже на Азер и Цвятко Цветков
Бисер Боев - човек на Прокопиев и вДянката
Иван Кондов - момче за всичко (на д-ра)
Това са екзекуторите на ИО!!!!!
Трябва да се признае, че добре са ги подбрали и вече е ясно кой ще облажи от разпродажбата .....
НЕЩАСТНИ ПОЛИТИЦИ!!!
До коментар [#4] от "Дон Кихот (..::be green::..)":
Ами като не може да стигне до същия извод как очакваш да стане тази работа :)
Дааа... , то на нашите ЖП-йци все другите да им виновни...
Холандците, че са на равно... (някой да се е замислил за нивото на подпочвените им води?!)
Световна Банка, че пари иска да им дава ама и сметка ще търси... (банкери с банкери такива!!!)
Оставете ЖП-то на мира, така добре си живеят ... хем нищо не правят, хем за много пари...
Шефа на ИО - Чавдар Тодоров е онзи ГЛАВСЕК на Агенцията по вписванията (от квотата на БСП-ДПС), който през 2006г. стана причина за скандала с 10-та лота по ФАР. Купи машини, които стояха 3 години и остаряха морално.
Той излезе от борда на еСБиеС 6 месеца след като беше прокурист на ИО и бе заместен там от Цвятко Цветков. Назначава разни девойки и има още 2 фирми и през цялото време работи в условия на КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ .....
До коментар [#8] от "Kostadinov":
Информационно Обслужване не го убива пазарната икономика, а нинистъра вДянков и кликата на Чавдар Тодоров - източват го бавно и систематично, а накрая ще ПРИСВОЯТ ИМОТИТЕ - във свсички областни градове :(
@2 и 3 - холандската железница ще ви кажа защо е на печалба. най-евтиния билет за една спирка (5 км има-няма) е 3.20 евро. амстердам-айндховен (вижте го на картата колко е, сигурно софия-пловдив) е 32.50 евро.
та и бдж-то ако изкарваше такива приходи, щеше да излезе на печалба дори и да купи нови влакове с част от приходите. само дето тук няма кой да плаща такива цени на билетите.
тъй че при нас, за толкова пари - толкова. както и в здравеопазването.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.