Ще има публичен регистър за нелоялни изпълнители на обществени поръчки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще има публичен регистър за нелоялни изпълнители на обществени поръчки

Емил Радев

Ще има публичен регистър за нелоялни изпълнители на обществени поръчки

Депутатът от ГЕРБ Емил Радев пред "Капитал"

Велина Господинова
6394 прочитания

Емил Радев

© Георги Кожухаров


Профил

Емил Радев е депутат от групата на ГЕРБ от Варна. Член е на парламентарната правна комисия. Заедно с експерти от Министерството на икономиката и АОП е в екипа, който работи по подготовката на промените в законопроекта за обществените поръчки. Завършил е право и публична администрация.

Заплахата, че фирми, които са спечелили обществени поръчки, но не ги изпълняват в срок или работата им е некачествена ще попадат в черен списък на "нелоялните изпълнители" се рециклира поне от няколко години. Според нея фирмите в списъка няма да могат да участват в друг търг или конкурс, ако преди това не коригират пропуските си. Това най-накрая може да се случи.

"Черният списък" е една от идеите, които ще залегнат в готвените от Министерски съвет промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП). "Целта е да не се допускат до участие в процедурите лица, за които има данни, че системно не изпълняват задълженията си по сключени договори. Така всеки възложител ще може да прави справка в централния публичен регистър дали фирми, които участват в даден конкурс, са изрядни", казва депутатът от ГЕРБ Емил Радев.

Той участва в междуведомствената работна група от всички министерства, която от няколко месеца обсъжда и събира предложения за промени в ЗОП. "Те са толкова много, че не е изключено това да е изцяло нов законопроект", уточнява Радев. Вече е готова общата рамка и следващата седмица тя ще бъде обсъдена от правителството.

Кабинетът стигна до решението да се прецизират правилата за обществените поръчки след последния доклад на ЕК през юли, който констатира, че има сериозни слабости при прилагането им, както и висок процент нередности при изпълнението на големите инфраструктурни проекти.     

По думите на Емил Радев промените ще засягат няколко сфери: възможността за заобикаляне на правилата при възлагане, съкращаването на сроковете и подобряването на механизмите по обжалването на процедурите по конкурсите, както и директно възлагане на обществени поръчки на фирми, свързани с възложителя (т.нар. хауз дружества).

Ограничаване на подизпълнителите

"Една от съществените промени ще бъде ограничаването на дела и участието на подизпълнители в обществените поръчки", казва Радев. По думите му досегашната практика показва, че при някои обществени поръчки подизпълнителят на практика извършва 90% от стойността на поръчката. Има и случаи, когато един и същ подизпълнител фигурира в офертите на няколко участника в един и същ конкурс. "Това е некоректно и ограничава конкуренцията", добавя депутатът от ГЕРБ. Затова едно от предложенията за промени ще бъде да се ограничи до минимум възможността едно лице да участва като подизпълнител на различни участници в рамките на една обществена поръчка. Дискутира се и да има определен процент от стойността на офертата за участие на подизпълнителя, като предложенията варират от 30% до 60%.

В новите промени ще се даде точно определение на понятието "разделяне на поръчките". Така се очаква да бъде сложен край на досегашната практика голяма обществена поръчка да се разделя на малки, за да се избегне провеждането на търг или конкурс. Обичайна практика, особено в строителството. Причина за тази вратичка в законодателството според Радев е, че понятието "обект" в ЗОП и Закона за устройство на територията не се припокриват напълно.  

Предвидено е още да се дефинира понятието "свързани лица". В момента дефиницията на свързани лица от Закона за предотвратяване на конфликт на интереси. "Там обаче то е много разширено и се използват понятия като "икономически или политически зависимости", които правят огромен кръга на подобни  лица", казва Радев.  По думите му това дава възможност на възложителя да преценява субективно дали даден участник има обвързаност с член на комисията, която провежда конкурса например. "Ще се опитаме да намерим оптималния вариант, който да предотврати случаи като "Батко", но и да не ограничава участници, които не се допускат до конкурс само защото имат някаква далечна връзка през две-три дружества с член от комисията", добавя той.

"Хауз дружествата" получават поръчки без конкурс

Управляващите планират да въведат разпоредби за директно възлагане на обществени поръчки на фирми, свързани с възложителя, или за т.нар. хауз дружества. "Има много случаи, в които към министерствата и общините се създават търговски дружества, като повечето от тях са с преобладаващо държавно или общинско участие. В някои случаи ведомства, създадени с нормативен акт като научни институти, университети и други, които изпълняват или са създадени със специфични задачи, без да имат изключителни права. Те обаче са засегнати от дефиницията за свързаност с възложителя, който се явява и техен принципал и това е пречка за участието им в обществени поръчки на същия възложител", обяснява Радев. И добавя, че съдът на Европейската общност разрешил в такива случаи директно да им се възлагат поръчки, но при определени условия. Едното е публичният орган - възложителят, да притежава 100% от капитала на дружеството. А другото е - дружествата да извършват съществена част от дейността си с този възложител. "В много случаи тези фирми дават най-конкурентни оферти и най-ниските цени, но на практика не могат да участват в конкурса", е аргументът на Радев.

По-бързо произнасяне при обжалване

Другата съществена промяна е свързана с подобряването на механизмите за обжалване. Радев обяснява, че и в сегашния закон има даден едномесечен срок, в рамките на който Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд трябва да се произнесат по делата за дадена процедура. "КЗК успява да се вмести в него, но ВАС не", казва депутатът от ГЕРБ. Като по думите му причината е в натовареността на отделението, което гледа делата за конкурсите по обществените поръчки.

"В момента между първо и второ четене в парламента са промените в Административно-процесуалния кодекс, с които ВАС се разтоварва от делата за конфликт на интереси, защото вече ще има национална комисия за това", казва Радев. Управляващите планират и да преразгледат регламента в кои случаи недоволните от конкурса могат да го обжалват. Според него има много примери, когато отделни участници, въпреки че са изпаднали още на първия етап от конкурса обжалват абсолютно всички актове на комисиите и възложителя. И така на практика спират сключването на договора със спечелилия.

Мнозинството обсъжда и идеята за въвеждане на наказателна отговорност при драстични нарушения на ЗОП. "В някои случаи става въпрос за поръчки на стойност няколко милиона лева, а наказанията са само административни - глоба между 2000 и 3000 лв.". Планираме да има текст в Наказателния кодекс, който да предвижда между 2 и 3 години затвор за сериозни нарушения", казва Радев. "Така ще знаят, че освен глоба нарушителите могат да получат и по-тежки наказания", добавя той.

Профил

Емил Радев е депутат от групата на ГЕРБ от Варна. Член е на парламентарната правна комисия. Заедно с експерти от Министерството на икономиката и АОП е в екипа, който работи по подготовката на промените в законопроекта за обществените поръчки. Завършил е право и публична администрация.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    valdes avatar :-|
    Valdes

    Ааааа, списък на некоректните възложители ще има ли? Би било редно да има, нали? И санкции за тях също би трябвало да има, нали?

  • 2
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    http://polit-analizi.blogspot.com/2010/12/blog-post_09.html

    Това с регистъра за нелоялните изпълнители на обществени поръчки (нелоша идея, между другото) ме навежда на друга една интересна възможност. Ще отима ли и реален механизъм за отзоваване от парламента на нелоялни към избирателите им народни представители (известни също като депутати). Борисов разправяше нещо си за отстраняването на народни представители от партиите им (само остава, на следващите избори "ГЕРБ" да ми нареди и за кого да гласувам!) - нещо съвършено нелепо! Но правилно изпълнена (не Борисов, а гласоподавателите да определят, кой депутат да си тръгва от парламента), подобна идея въобще не е лишена от смисъл!

  • 3
    pirocorp avatar :-|
    Piroman

    До коментар [#2] от "Станислав Янков":

    Идеята не е лоша но за сега няма закон


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK