Наистина мобилни

Със закъснение държавата убеди мобилните оператори да премахнат автоматичното подновяване на договорите

Около 70 души протестираха срещу политиката на мобилните оператори и КРС
Около 70 души протестираха срещу политиката на мобилните оператори и КРС
Около 70 души протестираха срещу политиката на мобилните оператори и КРС    ©  Цветелина Белутова
Около 70 души протестираха срещу политиката на мобилните оператори и КРС    ©  Цветелина Белутова
"Нямате неплатена фактура"

Проблемите с билинг системата на "Мобилтел" продължават, сигнализират читатели на "Капитал". От компанията отказаха коментар точно колко души не могат да проверят сметката си към оператора в момента. Проверката, която абонатите сега могат да извършат, е да се обадят на *88 и да чуят "Нямате неплатена фактура", обясняват от "Мобилтел". Няма информация колко хора не са получили своите дългове за стари периоди, нито кога ще приключат проблемите с билинг системата. Междувременно някои абонати се оплакват от надписани сметки, други от неправилно изчислени кредитни лимити, а обслужването на трети потребители отнема по-дълго от нормално. Не е ясно на каква сума възлизат несъбраните сметки на потребителите, но от "Мобилтел" отговарят, че е в рамките на техните очаквания.

Няма sim-карта - няма проблем

Всеки човек да има не повече от три предплатени SIM карти - по една за всеки оператор. Това предложи в началото на седмицата Веселин Божков, председател на КРС. Оправданието за нелепата идея са "зачестилите криминални деяния, извършени чрез предплатени SIM карти". От началото на 2010 г. операторите продават ваучери само срещу име и ЕГН. Новата регулация допълнително ще ограничи правото на избор на потребителите и операторите са против нея.

На практика към момента липсват данни от МВР и КРС какъв е броят на извършените досега справки за SIM карти и ваучери, както и тяхната ефективност в борбата срещу престъпността. Новото предложение на Божков е по-скоро знак, че регистрацията на предплатените SIM карти не дава резултат в разкриването на престъпления. Още повече че сегашна практика на "Виваком" показва по-рационален подход към проблема. От бившия държавен телеком коментират пред Mediapool, че винаги предупреждават, когато се съмняват, че става въпрос за измама. Към момента в компанията има около 800 лица, на чието име са регистрирани над 10 предплатени мобилни карти, около 45 души са с над 50 номера, а тези, които притежават над 100 предплатени SIM карти, са 35.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
40 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chesten5139 avatar :-|
    Навуходоносор
    • - 2
    • + 80

    Като един от организаторите бих искал да допълня, че едно нещо, може би не умишлено, убягваше на повечето медии при отразяване на протеста. Това, че ние не протестирахме главно срещу мобилните оператори. Основно ние протестирахме срещу КРС, която според нас заради бездействието си, доведе хаос във взаимоотношенията между потребители и доставчици на услуги. Ние не можем да накараме мобилните оператори да приемат исканията ни. Ние искаме КРС да започнат да изпълняват служебните си задължения и да налагат волята на потребителите над мобилните оператори.

    Мислите ли, че мобилните оператори и КРС щяха да имат "принципно съгласие" да отпадне автоматичното преподписване на договорите, ако не бяхме обявили протеста още Декември? Не мислите ли, че автоматичното преподписване е най-малкия проблем в сферата на телекомуникационните услуги и че именно заради това те се опитват да ни замажат очите като го премахват?

    Проблемът с ОГРОМНИЯ размер на неустойките мисля, че е по сериозен. Ако бяха в нормални граници, дори договорът да се преподпише автоматично, потребителите могат да го прекратят и да заплатят малкия размер неустойки. Дали като отпадне автоматичното преподписване няма пак да го преподписват за 1 година, като просто ни осведомяват за това? Пак клиентите ще са заробени от договори за 1 година.

    А проблемът с кредитния лимит на Мтел? Мтел казват, че не било услуга, а възможност от тяхна страна и те си преценявали кога да спрат телефона. Мтел правят ли разлика от правните термини "императив" и "диспозитив". т.54 казва" Мобилтел има право по своя преценка да спре достъпа на абоната.....", ако лимита бъде стигнат и абоната не го плати. Това е ДИСПОЗИТИВ и Мтел сами преценяват кога да спрат абоната. 25.3. Мобилтел информира абонатите си за изчерпване на кредитния лимит при достигане на сума, равна на 90 % от същия. Това е неотменно задължение на Мтел(ИМПЕРАТИВ). Тук вече няма шаване, Мтел са ЗАДЪЛЖЕНИ да информират потребителя при достигане 90% на лимита. В ситуацията при все още НЕРАБОТЕЩАТА система на Мтел те не са известявали клиентите си, че са достигнали кредитния си лимит и че даже са го минали с пъти и сега искат от потребителите да платят високите суми.

    От Мтел се оправдават, че кредитния лимит бил премахнат.
    25.1. Мобилтел определя КОНКРЕТНА сума /кредитен лимит/
    Конкретна означава, че е дадено точно число на кредитния лимит.
    25.2.1 Индивидуалният кредитен лимит може да се актуализира периодично от Мобилтел.
    Може да се актуализира, но не може да се премахва напълно без знанието на потребителите.

    Нередност?
  • 2
    merankol avatar :-|
    Stoyan Tonev Dimitrov
    • - 24
    • + 11

    До коментар [#1] от "Искрен":

    Относно кредитния лимит съм леко раздвоен. От гледна точка на правото сигурно е така. Ама си мисля само кредитния ни лимит ли да наблюдават, не може ли и да идват да ни хранят с лъжичка. Казвам го по повод една такава случка с една наша клиентка: Та както при мтел и ние имахме бъг в билинга и сме и показвали 0лв сметка за разговори няколко месеца, при положение че тя е говорила на корем и на всичкото отгоре по трафика и личи, че е забелязала съответния проблем и по всяка вероятност съзнателно е говорила без да плаща.

    Нередност?
  • 3
    merankol avatar :-|
    Stoyan Tonev Dimitrov
    • - 5
    • + 10

    До коментар [#2] от "merankol":

    Или примерно това (днешно?) бъгче на сайта на Капитал, дето ти показва най коментирани и четени статии не от последния брой а от миналата година и то статия с 3008!? коментара:
    МОЛя, не стачкувайте

    от Яна Бодурова, 10 фев 2009 11:09, 3008 коментара

    Нередност?
  • 4
    kelly avatar :-|
    Kelly
    • + 61

    Като са нямали физическата възможност да преподписват договорите на абонатите, да бяха направили поне една проста функция да уведомят клиента със СМС например, че му изтича договора и предстои да бъде подновен автоматично, с информация как да го прекрати ако желае. И без това пращат по 10 спамърски СМСа на ден.. Ама това е то - клиента няма право да знае... колкото по-заблуден, толкова по-добре.

    Нередност?
  • 5
    velmarinova avatar :-|
    Величка Маринова
    • - 1
    • + 16

    Фактът, че правата на потребителите на телекомуникационния пазар не са добре защитени е предмет на дебат и дискусии на европейско равнище от 2007 година. Резултатът от този дебат е, че през 2009 г. ЕП прие:
    Директива 2009/136/ЕО на Европейския парламент и на Съвета
    от 25 ноември 2009 година
    за изменение на Директива 2002/22/ЕО относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги, Директива 2002/58/ЕО относно обработката на лични данни и защита на правото на неприкосновеност на личния живот в сектора на електронните комуникации и Регламент (ЕО) № 2006/2004 за сътрудничество между националните органи, отговорни за прилагане на законодателството за защита на потребителите

    Държавите членки , вкл. и България следва да приемат и публикуват до 25 май 2011 г. законовите, подзаконовите и административните разпоредби, необходими, за да се съобразят с настоящата директива. Те незабавно съобщават на Комисията текста на тези мерки.
    Директивата е на адрес:
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32009L0136:BG:NOT

    Нередност?
  • 6
    chesten5139 avatar :-|
    Навуходоносор
    • - 2
    • + 41

    В момента операторите опитват да закрепостят потребителите с едногодишни или 2-годишни договори, а не да ги задържат като им предлагат най добрата услуга
    Ако потребителя може свободно да премине от 1 оператор на друг( като се премахне автоматичното преподписване, намалят се неустойките и да се прекратява договор с едномесечно предизвестие) ще се получи реална конкуренция.

    Нередност?
  • 7
    merankol avatar :-|
    Stoyan Tonev Dimitrov
    • - 2
    • + 35

    Това с договорите вярно е голяма гадост понеже силно намалява конкуренцията, а и потребителя поради разни психологически приоми получава грешно усещане за цената на услугата. Най добре би било според мен след първата година, договора да се промени в безсрочен с предизвестие от месец без неустойки по прекратяване. Ако клиента иска може да дойде да подпише нов срочен(ако му бъде дадена по изгодна оферта), да си стои така, или да отиде при друг оператор.

    Нередност?
  • Kamen Kozarev
    • - 3
    • + 22

    Като чета за родните мобилни 'оператори', ми идва да псувам на висок глас!

    Нередност?
  • 9
    kaisersoze avatar :-|
    Андрей Ляпчев
    • - 9
    • + 8

    И да им забранят да продават гсм-и. Отделно да има магазини от тях да продават гсм-и.Да им се забрани.
    Да се проведе търг за 4-ти и 5-ти мобилен оператор.
    Да свалят цените на разговорите до ЕС и СаЩ и между другите 3 оператора.
    Да приемат условие да се плаща месец за месец, без договор, без дискриминация към тези, които не сме на договор.

    ПРОТЕСТ ДО ПОБЕДАТА и приемането на кодекса.

    Нередност?
  • 10
    plap avatar :-|
    plap
    • - 2
    • + 31

    В момента плащам четири такси за четири номера, които не ползвам. Глобул си поднови договора едностранно, въпреки навременното ми предизвестие за прекратяване от моя страна!? Сезирах КРС, но тя не направи нищо друго, освен да ми изрази съчувствие и разбиране...

    Бих искал да обърна внимание на всички, които искат да прекратят договор с Глобул, че това става с ДВЕ ПРЕДИЗВЕСТИЯ!!!!!! Първото - най-малко месец преди изтичане на договора и още едно - непосредствено преди изтичането му. Може да е абсурдно, но чрез второто предизвестие трябвало да потвърдиш, че не си размислил и наистина искаш да се откажеш от услугите им!?

    От Глобул ще направят всичко възможно да ви вкарат в капана, така че си отваряйте очите и ушите на четири за циганските номера на византийците!

    Нередност?
Нов коментар