Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 21 яну 2011, 16:26, 7042 прочитания

Нямате достъп до тази държава

ЖП връзката с Турция ще бъде прекъсната. Без дебат и предизвестие за частните превозвачи и спедитори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако мислите, че връзката ни с държава като Турция е вечна и непреходна, помислете пак.

Прекъсването й този път идва по линия на жп транспорта. От 1 март влакове от и до южната съседка няма да се движат, тъй като отсечката от Свиленград до Капъкуле ще бъде затворена за 45 дни. Причината са  реконструкцията и електрификацията на линията от Пловдив до турската граница по Оперативна програма "Транспорт".


На фона на инвестиционната суша в сферата на железницата, всякакво доказателство, че кипи труд и се усвояват средствата по европрограмите, би следвало да се посреща с овации. Обикновено при ремонт влаковете продължават да пътуват на принципа на прозорците, т.е. движението се пуска за няколко часа, така че товарите по основните направления да могат да се движат. Този път ще е различно. От и към Турция изобщо няма да могат да се движат влакове и това силно притесни частните жп превозвачи и спедиторите.

Недоволството на бизнеса дойде по няколко причини. Спедиторите твърде късно са били информирани за затварянето на линията, и по-точно едва през миналата седмица. И то като отговор на тяхно запитване до Български държавни железници. Нищо че държавата го е решила преди месеци и че съвсем неравнопоставено е уведомила само своите дружества. Едновременно с това алтернативното трасе, което предлагат от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), крие редица рискове и допълнителни разходи за фирмите. И не на последно място с тоталното затваряне на един транспортен коридор държавата ще пренасочи потоците товари, от които печели, като рискува след това те да не бъдат възстановени.

Когато се наливаха основите



"Няма друг вариант", коментира Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на НКЖИ. "В случая технологично не е възможно да се работи на прозорци. Има мостови съоръжения, които трябва да бъдат изградени", обяснява още той. По неговите думи причината за усиленото строителство през месеците март и април не е за наваксване със сроковете, които изтичат в края на юни, тъй като изпълнителят, чешката ОХЛ ЖС, се движи в срок. За да опровергае притесненията на фирмите, че както повечето срокове в жп строителството и затварянето на трасето може да се проточи, Ламбрев заявява, че изпълнителят е един от най-сериозните в България.

Проблемите пред превозвачите обаче остават. Още през мината година българската, турската и гръцката страна се споразумяват да осигурят алтернативно трасе от Свиленград през Гърция (Дикея). "Това заобикаляне през Гърция е възможно само на хартия", коментира Георги Минчев, председател на Национално сдружение на българските спедитори. Спецификата на мрежата там не позволява вагоните да се товарят в същия обем, както досега, и трябва да бъдат по-леки с около 10%. Друга голяма неизвестна е кои стоки ще могат да преминават безпроблемно от гръцка на турска територия на гара Узункьопрю. От турска страна информират например че "тъй като зърното е обект на митнически анализ и на фотосанитарен контрол, отнемащ до 10 - 15 дни, и поради липсата на налична инфраструктура, такива товари няма да бъдат приемани". Така за превозвачите на земеделската култура остава възможността да търсят други заобиколни маршрути. Несигурността при ползването на гръцката железопътна мрежа се увеличава и от постоянните стачки в страната и от липсата на гаранции, че влаковете, подобно на българските тировете преди време, няма в даден момент да се окажат блокирани на границата.

В последната минута

"Такова едно прекъсване ще донесе вреди както на нас като превозвачи, така и на българската железопътна инфраструктура", коментира Любомир Гарчев, управляващ директор на DB Schenker Rail България. "Не само връзката между България и Турция се прекъсва, а и връзката между Европа и Турция", допълва той. Гарчев обяснява, че компанията ще търси алтернативни решения за превоз на транзита, който минава през страната. Рискът за НКЖИ, която събира такси от превозвачите, е, че ако те намерят достатъчно добри решения, може повече да не ползват същите трасета. Така може да се окажем с една подновена и електрифицирана линия, по която няма кой да се движи.

Късното уведомяване на спедиторите и превозвачите пък води до редица търговки проблеми за клиентите им. "Още преди една година администрациите и на трите съседни държави са уведомени, както и превозвачите," заяви Милчо Ламбрев от НКЖИ. Писмото на БДЖ до спедиторите обаче е от преди дни. "Нормално е, когато някой създава форсмажорни обстоятелства, да информира навреме", коментира Георги Минчев. "Не можем да се разберем с НКЖИ и с БДЖ. Те само за себе си ли работят или и за клиентите, които плащат и им дават основание да съшествуват", ядосва се още той.

Навременната информация е необходима на спедиторите и превозвачите, за да могат да направят прецизно разчетите си за цената и сроковете на доставка по дадено трасе. Обикновено договорите за първото шестмесечие на следващата година се сключват през ноември и декември. "Сега ще понесем щети, тъй като ще плащаме неустойки", смята Мирчев. От DB Schenker Rail България допълват, че имат влакове, които трябва да пристигат в точно определен час, тъй като това са товари за компании, чийто производствен процес зависи от навременните доставки.

Спедиторите, както и компаниите в новата Асоциация на българските железопътни превозвачи все още се надяват на компромис. Дано поне след месеци мостовете в близост до турската граница да са факт и някой да ги ползва.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството одобри окончателно схемата 60/40 за подпомагане на заплатите 1 Правителството одобри окончателно схемата 60/40 за подпомагане на заплатите

Компенсации могат да искат както бизнеси, които са спрени заради заповедта на здравния министър, така и тези, които декларират 20 % намаление на приходите

30 мар 2020, 135 прочитания

Из хаоса на забраните: С куче може, по пешеходна улица - не Из хаоса на забраните: С куче може, по пешеходна улица - не

Полицията започна да санкционира нарушители на мерките във връзка с епидемията, без да има яснота какви са забраните

30 мар 2020, 201 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Операция "Потушаване"

Ходът на Бойко Борисов с искането на вот на доверие на кабинета е силен, но временен

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10