Нямате достъп до тази държава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нямате достъп до тази държава

Бизнесът все още се надява на компромис

Нямате достъп до тази държава

ЖП връзката с Турция ще бъде прекъсната. Без дебат и предизвестие за частните превозвачи и спедитори

Калина Горанова
7149 прочитания

Бизнесът все още се надява на компромис

© Цветелина Белутова


Ако мислите, че връзката ни с държава като Турция е вечна и непреходна, помислете пак.

Прекъсването й този път идва по линия на жп транспорта. От 1 март влакове от и до южната съседка няма да се движат, тъй като отсечката от Свиленград до Капъкуле ще бъде затворена за 45 дни. Причината са  реконструкцията и електрификацията на линията от Пловдив до турската граница по Оперативна програма "Транспорт".

На фона на инвестиционната суша в сферата на железницата, всякакво доказателство, че кипи труд и се усвояват средствата по европрограмите, би следвало да се посреща с овации. Обикновено при ремонт влаковете продължават да пътуват на принципа на прозорците, т.е. движението се пуска за няколко часа, така че товарите по основните направления да могат да се движат. Този път ще е различно. От и към Турция изобщо няма да могат да се движат влакове и това силно притесни частните жп превозвачи и спедиторите.

Недоволството на бизнеса дойде по няколко причини. Спедиторите твърде късно са били информирани за затварянето на линията, и по-точно едва през миналата седмица. И то като отговор на тяхно запитване до Български държавни железници. Нищо че държавата го е решила преди месеци и че съвсем неравнопоставено е уведомила само своите дружества. Едновременно с това алтернативното трасе, което предлагат от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), крие редица рискове и допълнителни разходи за фирмите. И не на последно място с тоталното затваряне на един транспортен коридор държавата ще пренасочи потоците товари, от които печели, като рискува след това те да не бъдат възстановени.

Когато се наливаха основите

"Няма друг вариант", коментира Милчо Ламбрев, изпълнителен директор на НКЖИ. "В случая технологично не е възможно да се работи на прозорци. Има мостови съоръжения, които трябва да бъдат изградени", обяснява още той. По неговите думи причината за усиленото строителство през месеците март и април не е за наваксване със сроковете, които изтичат в края на юни, тъй като изпълнителят, чешката ОХЛ ЖС, се движи в срок. За да опровергае притесненията на фирмите, че както повечето срокове в жп строителството и затварянето на трасето може да се проточи, Ламбрев заявява, че изпълнителят е един от най-сериозните в България.

Проблемите пред превозвачите обаче остават. Още през мината година българската, турската и гръцката страна се споразумяват да осигурят алтернативно трасе от Свиленград през Гърция (Дикея). "Това заобикаляне през Гърция е възможно само на хартия", коментира Георги Минчев, председател на Национално сдружение на българските спедитори. Спецификата на мрежата там не позволява вагоните да се товарят в същия обем, както досега, и трябва да бъдат по-леки с около 10%. Друга голяма неизвестна е кои стоки ще могат да преминават безпроблемно от гръцка на турска територия на гара Узункьопрю. От турска страна информират например че "тъй като зърното е обект на митнически анализ и на фотосанитарен контрол, отнемащ до 10 - 15 дни, и поради липсата на налична инфраструктура, такива товари няма да бъдат приемани". Така за превозвачите на земеделската култура остава възможността да търсят други заобиколни маршрути. Несигурността при ползването на гръцката железопътна мрежа се увеличава и от постоянните стачки в страната и от липсата на гаранции, че влаковете, подобно на българските тировете преди време, няма в даден момент да се окажат блокирани на границата.

В последната минута

"Такова едно прекъсване ще донесе вреди както на нас като превозвачи, така и на българската железопътна инфраструктура", коментира Любомир Гарчев, управляващ директор на DB Schenker Rail България. "Не само връзката между България и Турция се прекъсва, а и връзката между Европа и Турция", допълва той. Гарчев обяснява, че компанията ще търси алтернативни решения за превоз на транзита, който минава през страната. Рискът за НКЖИ, която събира такси от превозвачите, е, че ако те намерят достатъчно добри решения, може повече да не ползват същите трасета. Така може да се окажем с една подновена и електрифицирана линия, по която няма кой да се движи.

Късното уведомяване на спедиторите и превозвачите пък води до редица търговки проблеми за клиентите им. "Още преди една година администрациите и на трите съседни държави са уведомени, както и превозвачите," заяви Милчо Ламбрев от НКЖИ. Писмото на БДЖ до спедиторите обаче е от преди дни. "Нормално е, когато някой създава форсмажорни обстоятелства, да информира навреме", коментира Георги Минчев. "Не можем да се разберем с НКЖИ и с БДЖ. Те само за себе си ли работят или и за клиентите, които плащат и им дават основание да съшествуват", ядосва се още той.

Навременната информация е необходима на спедиторите и превозвачите, за да могат да направят прецизно разчетите си за цената и сроковете на доставка по дадено трасе. Обикновено договорите за първото шестмесечие на следващата година се сключват през ноември и декември. "Сега ще понесем щети, тъй като ще плащаме неустойки", смята Мирчев. От DB Schenker Rail България допълват, че имат влакове, които трябва да пристигат в точно определен час, тъй като това са товари за компании, чийто производствен процес зависи от навременните доставки.

Спедиторите, както и компаниите в новата Асоциация на българските железопътни превозвачи все още се надяват на компромис. Дано поне след месеци мостовете в близост до турската граница да са факт и някой да ги ползва.

Ако мислите, че връзката ни с държава като Турция е вечна и непреходна, помислете пак.

Прекъсването й този път идва по линия на жп транспорта. От 1 март влакове от и до южната съседка няма да се движат, тъй като отсечката от Свиленград до Капъкуле ще бъде затворена за 45 дни. Причината са  реконструкцията и електрификацията на линията от Пловдив до турската граница по Оперативна програма "Транспорт".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive

    Невероятен ход на министър Цветков. За съжаление толкова си може момчето.

  • 2
    npaine avatar :-|
    NPaine

    Това, че държавата е уведомила частните фирми в последния момент е еквивалентно на престъпление и мисля е редно да бъдат заведени съответните дела.

    Но аз лично за изграждането на тази линия знам от години и то без изобщо да се интересувам от материята. Убеден съм, че и частните фирми са чували че такъв проект съществува, убеден съм че са били наясно с начина на изграждане, плановете и сроковете, дори и да не са били уведомени навреме.

    Така че ако проблемът е само в късното информиране на фирмите, то това не ми звучи особено драматично.
    Далеч по тежък проблем обаче е блокирането на ЖП линията Европа -Турция за на практика неизвестен период от време и без предложена алтернатива.

  • 3
    dinsf avatar :-|
    Димитър Здравков Димитров

    Както всяко едно действие в България- "навременно"!!!

  • 4
    gogich avatar :-|
    Гогич

    Бързат, за да не изпуснат последния влак. Затова не работят на прозорци. Хаосът, който твори Цветков, заслужава да му се обърне повече внимание, но той успява в общи линии да мине незабелязан. Което не е трудно на фона на СРСтата, които тресат държавата, Калинки с фалшиви дипломи, и пр. гербаджийски простотии. Е, и той се записа на 2-3 пъти с влака-стрела Пекин-София и проваления търг заради корупции за Пловдив-Бургас. Впрочем, за последния направиха нов търг, но нещо не съм чул да са сключили договора. Да не би пак да има проблем?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#4] от "Гогич":

    Направиха - спечелиха го Трейс и някакви жабари. А че Цветков заедно с веждата са най-некадърните министри в това правителство спор няма.

  • 6
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    А стига ривали, много по-евтино и бързо е да затварят цялата отсечка за малко и да правят ремонт отколкото на час по лъжичка. Тук в Лондон преди няколко седмици направиха статистика по вестниците и се оказа че тия постоянни спирания през уикендите последните години на различни линии, не само че не помагат дасе оправи инфраструктурата, но и струва 5 пъти повече с минимален прогрес ...

  • 7
    birdman avatar :-|
    birdman

    Яд ме е когато в нашата държавица не че не стават някои неща , а дори не се мисли за тяхното правене или поне да се прави дали е целесъобразно нещо : значи можеше да се избедне това затваряне на ж.п. линията с Турция (основен търговски партньор) като с епомислеше целесъобразно ли е да се доизгради ж.п. линия от Елхово до Лесово (20км.) и турците да си направят до Одрин линията , така нямае да има проблеми при наводняване на ж.п. линия или някакво прекъсване на ж.п. връзките между България и Турция,а и така се улеснява достъпа на турски граждани до нашите черноморски курорти и връзките до северните държави - Румъния , Украйна , Унгария.... е мислителите решиха просто да закрият ж.п. линията Ямбол-Елхово вместо да направят нещо , сега релсите си стоят и нещо правено да се ползва не се ползва , като може да генерира доста приходи от транспорт и на стоки и на хора .... Идиотска държава сме си !

  • 9
    manager avatar :-|
    Зам. Директор

    Статията стартира много ефектно и е отлично композирана.

    Това че някои не могат да четат и между редовете е техен проблем.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK