С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
39 28 яну 2011, 17:06, 13090 прочитания

Пътища с предимство

Регионалното министерството представи амбициозна програма за инфраструктурата до 2020 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Министърът на трите магистрали. Така в началото на мандата се самоопредели Росен Плевнелиев. Визията му до края на управлението си да довърши аутобаните "Люлин", "Тракия" и "Марица" прерасна в една от мантрите на цялото управление на кабинета Борисов. И с основание - безспорно един от ключовите показатели за успеха или провала на правителството ще са именно новите пътища.

Засега тези ангажименти имат реални шансове да бъде изпълнени. Макар и след увеличение на цената по договора с близо 50 млн. евро, в средата на май магистрала "Люлин" ще бъде пусната. Вече са факт и първите слоеве асфалт по трите строящи се участъка на "Тракия" между Стара Загора и Карнобат. Ако скоростта на строителството се запази, през лятото на 2012 г. пътуването от столицата до Бургас вече ще е далеч по-бързо и приятно. До края на март пък трябва да стане ясно кои ще са изпълнителите на отсечките Оризово - Димитровград и Димитровград - Харманли от магистрала "Марица".


Паралелно с магистралите вече текат тръжните процедури за избор на строител и за няколко ключови скоростни пътя като този между Видин и Монтана и връзката между Кърджали и Подкова.

Още нищо не сте видели

През седмицата обаче министърът на регионалното развитие представи много по-амбициозен план за развитието на инфраструктурата до 2020 г. От презентацията му стана ясно, че трите стратегически проекта, по които ще се работи от 2014 до 2020 г., са магистралите "Струма", "Черно море" и "Хемус". За тяхното изграждане според предварителните сметки на министерството ще са нужни 2.3 млрд. евро, като 1.3 млрд. ще отидат само за "Хемус".



В плана освен строителството на магистрали е заложено и изграждането на седем скоростни пътя (виж графиката) и два нови моста над река Дунав: Силистра - Кълъраш и Оряхово - Бекет. Специална създадена работна група вече работи и по това как да има тунел под връх Шипка. Според графиките, които показа министърът, едва след завършването на всички нови проекти качеството на пътната мрежа в страната ще достигне средното за Европа ниво. Плевнелиев обясни, че към момента по показателя километри магистрални пътища на 1000 кв.м от територията на страната България е на последно място в ЕС.

Милиарди въпросителни

Амбициозният план на министъра радва. Най-малкото защото проектите за всички инфраструктурни съоръжения , чието изграждане според стратегията трябва да започне през периода от 2014 до 2020 г., са стари, непълни и неточни. Не са направени отчужденията на земите, през които пътищата трябва да минават. Няма приключили нито геоложки, нито архитектурни проучвания. За готови оценки на въздействието им над околната среда пък дума да не става. Тоест, ако Плевнелиев иска тези проекти да се случат наистина, ще се наложи именно той, и то в най-скоро време, да започне да отмята задачи. Най-късно следващата година например трябва да започнат търговете за проектиране, а паралелно с това да се работи по набавянето на всички необходими документи за издаване на разрешително за строеж.

Проблемът обаче е, че тези проекти не струват никак евтино, а към момента единственият възможен източник на финансиране е бюджетът на пътната агенция. А в него поне през настоящата година пари за проектиране няма. Министърът на регионалното развитие призна този проблем, но обясни, че вече се водят разговори със Световната банка за отпускане на инвестиционен заем, с който да се покрият бъдещите разходи за проектиране.

Липсва отговор и на един друг важен въпрос - кой ще плати за самото строителство? Груба сметка показва, че за да бъдат реализирани всички инфраструктурни проекти, предвидени за периода 2014 - 2020 г., ще са необходими между 5.5 и 6 млрд. евро. От изявленията на министъра става ясно, че основно ще се разчита на средства от оперативна програма "Транспорт". Тя обаче приключва през 2013 г и никак не е ясно дали ще бъде продължена през следващия програмен период в ЕС.

И все пак - хубаво е, че има ясен план и конкретни проекти, за които България да преговаря. А и дори половината от тях да станат факт, със сигурност ще спечелим всички.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: БНТ ще има нов директор; Пеевски пак е кандидат за евродепутат Вечерни новини: БНТ ще има нов директор; Пеевски пак е кандидат за евродепутат

И още: Петролът е на шестмесечен връх; Комедиантът Зеленский спечели президентските избори в Украйна; Разследват самозапалване на Tesla S в Шанхай

22 апр 2019, 3411 прочитания

Генералният директор на БНТ ще трябва да освободи поста си 3 Генералният директор на БНТ ще трябва да освободи поста си

Съдът окончателно призна Константин Каменаров за виновен по обвинението за шофиране в нетрезво състояние

22 апр 2019, 2261 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Министърът на транспорта Александър Цветков: Не виждам нищо лошо в торентите

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа