Пътища с предимство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътища с предимство

Пътища с предимство

Регионалното министерството представи амбициозна програма за инфраструктурата до 2020 г.

Яна Бодурова
13493 прочитания

© Капитал


Министърът на трите магистрали. Така в началото на мандата се самоопредели Росен Плевнелиев. Визията му до края на управлението си да довърши аутобаните "Люлин", "Тракия" и "Марица" прерасна в една от мантрите на цялото управление на кабинета Борисов. И с основание - безспорно един от ключовите показатели за успеха или провала на правителството ще са именно новите пътища.

Засега тези ангажименти имат реални шансове да бъде изпълнени. Макар и след увеличение на цената по договора с близо 50 млн. евро, в средата на май магистрала "Люлин" ще бъде пусната. Вече са факт и първите слоеве асфалт по трите строящи се участъка на "Тракия" между Стара Загора и Карнобат. Ако скоростта на строителството се запази, през лятото на 2012 г. пътуването от столицата до Бургас вече ще е далеч по-бързо и приятно. До края на март пък трябва да стане ясно кои ще са изпълнителите на отсечките Оризово - Димитровград и Димитровград - Харманли от магистрала "Марица".

Паралелно с магистралите вече текат тръжните процедури за избор на строител и за няколко ключови скоростни пътя като този между Видин и Монтана и връзката между Кърджали и Подкова.

Още нищо не сте видели

През седмицата обаче министърът на регионалното развитие представи много по-амбициозен план за развитието на инфраструктурата до 2020 г. От презентацията му стана ясно, че трите стратегически проекта, по които ще се работи от 2014 до 2020 г., са магистралите "Струма", "Черно море" и "Хемус". За тяхното изграждане според предварителните сметки на министерството ще са нужни 2.3 млрд. евро, като 1.3 млрд. ще отидат само за "Хемус".

В плана освен строителството на магистрали е заложено и изграждането на седем скоростни пътя (виж графиката) и два нови моста над река Дунав: Силистра - Кълъраш и Оряхово - Бекет. Специална създадена работна група вече работи и по това как да има тунел под връх Шипка. Според графиките, които показа министърът, едва след завършването на всички нови проекти качеството на пътната мрежа в страната ще достигне средното за Европа ниво. Плевнелиев обясни, че към момента по показателя километри магистрални пътища на 1000 кв.м от територията на страната България е на последно място в ЕС.

Милиарди въпросителни

Амбициозният план на министъра радва. Най-малкото защото проектите за всички инфраструктурни съоръжения , чието изграждане според стратегията трябва да започне през периода от 2014 до 2020 г., са стари, непълни и неточни. Не са направени отчужденията на земите, през които пътищата трябва да минават. Няма приключили нито геоложки, нито архитектурни проучвания. За готови оценки на въздействието им над околната среда пък дума да не става. Тоест, ако Плевнелиев иска тези проекти да се случат наистина, ще се наложи именно той, и то в най-скоро време, да започне да отмята задачи. Най-късно следващата година например трябва да започнат търговете за проектиране, а паралелно с това да се работи по набавянето на всички необходими документи за издаване на разрешително за строеж.

Проблемът обаче е, че тези проекти не струват никак евтино, а към момента единственият възможен източник на финансиране е бюджетът на пътната агенция. А в него поне през настоящата година пари за проектиране няма. Министърът на регионалното развитие призна този проблем, но обясни, че вече се водят разговори със Световната банка за отпускане на инвестиционен заем, с който да се покрият бъдещите разходи за проектиране.

Липсва отговор и на един друг важен въпрос - кой ще плати за самото строителство? Груба сметка показва, че за да бъдат реализирани всички инфраструктурни проекти, предвидени за периода 2014 - 2020 г., ще са необходими между 5.5 и 6 млрд. евро. От изявленията на министъра става ясно, че основно ще се разчита на средства от оперативна програма "Транспорт". Тя обаче приключва през 2013 г и никак не е ясно дали ще бъде продължена през следващия програмен период в ЕС.

И все пак - хубаво е, че има ясен план и конкретни проекти, за които България да преговаря. А и дори половината от тях да станат факт, със сигурност ще спечелим всички.

Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Министърът на трите магистрали. Така в началото на мандата се самоопредели Росен Плевнелиев. Визията му до края на управлението си да довърши аутобаните "Люлин", "Тракия" и "Марица" прерасна в една от мантрите на цялото управление на кабинета Борисов. И с основание - безспорно един от ключовите показатели за успеха или провала на правителството ще са именно новите пътища.

Засега тези ангажименти имат реални шансове да бъде изпълнени. Макар и след увеличение на цената по договора с близо 50 млн. евро, в средата на май магистрала "Люлин" ще бъде пусната. Вече са факт и първите слоеве асфалт по трите строящи се участъка на "Тракия" между Стара Загора и Карнобат. Ако скоростта на строителството се запази, през лятото на 2012 г. пътуването от столицата до Бургас вече ще е далеч по-бързо и приятно. До края на март пък трябва да стане ясно кои ще са изпълнителите на отсечките Оризово - Димитровград и Димитровград - Харманли от магистрала "Марица".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

39 коментара
  • 2
    holo avatar :-|
    Николай Митев

    Ще продължаваме да градим базова инфраструктура, пък да видим, какво ще стане. Много прав беше Ревизоро, че този в катафалката не го интересува по какъв път го карат.

  • 3
    greda avatar :-|
    вземи тая греда

    На 3 морета със сигурност няма да станем, но нека поне имаме 7 магистрали

  • 4
    schlupf avatar :-P
    Нищо лично

    Руснаците нали ни се пишат големи приятели - да вземат да дадат безлихвен заем за магистрали, не за АЕЦ :)))

    И пак полусериозно по същата тема : нали очакваме някакъв страхотен икономически растеж до 2020 - толкова страхотен, че да строим втори АЕЦ. Е с такъв растеж ще има такива бюджетни излишъци, че с тях можем и на румънците да построим магистрали :))

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Преди 10 години някой вярваше ли, че във всеки областен център ще има минимум по 2 мола?

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Абе що се връзвате, на човекът това си му е работата, да обещава, след 1913 остава да видим..... бързаци

  • 7
    opinionated avatar :-|
    opinionated

    "И все пак - хубаво е, че има ясен план и конкретни проекти, за които България да преговаря. А и дори половината от тях да станат факт, със сигурност ще спечелим всички."

    мечти има, а пари няма, следователно план НЯМА, защото както сама казваш, нито отчуждавания, нито проучвания, нито пари за реализация, нито идеи откъде да се намерят.

  • 8
    birdman avatar :-|
    birdman

    Ето за "стратегийте" и един път който с ечака от 5 години ремонт след акто Гагаузов ОТКАЗА да прави процедура http://www.facebook.com/pages/Da-iztriem-pta-Elhovo-Ambol-ot-kartata-na-Blgaria-/341205548835

  • 9
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Че ще вземат средства от Европа да кажем че ще вземат, че ще ги построят някакси - искрено да се надяваме да бъдат построени. Обаче как ще съберем пари да ги поддържаме после - ей това не ми е ясно след като повече от половината МПС в България са без винетки, камионите и автобусите си купуват фалшиви стикери, а селските коли - дето ги карат без номера даже и данъци не плащат. 200млн са приходите от винетки а 410 млн им трябват за тотален ремонт на всички проблемни участъци на забележете "наличната пътна инфраструктура". Не излиза сметката и това си е.

  • 10
    delchev avatar :-?
    Pavlin Delchev

    До коментар [#9] от "dreamboxer":

    Пей тол - това е, за което питаш. Освен, че ще създаде работни места (да ниско квалифициарни, но платени!) по села и паланки. Само желание да има и всичко ще се нареди.

    Офф топик - защо няма пътни такси за магистрала Тракия за София - Пловдив? Ако имаше отдавна да са я преасфалтирали поне два пъти...но това е Бъ(л)гария - някой неща просто нямат обяснение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK