С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
39 28 яну 2011, 17:06, 12930 прочитания

Пътища с предимство

Регионалното министерството представи амбициозна програма за инфраструктурата до 2020 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Състезание под земята

13 км подземно трасе на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще са тест за нови правила в пътните търгове

24 юни 2011

Магистрала "Хемус" ще се строи с финансиране от ЕС

Пътят ще струва 1.3 млрд. евро и трябва да е завършен до 2020 г.

15 апр 2011

Да строим живота нов

Министерството на регионалното развитие представи амбициозна програма за изграждане на 7 магистрали, 7 скоростни пътя, три моста над Дунав и тунел под Шипка до 2020 г.

24 яну 2011
Министърът на трите магистрали. Така в началото на мандата се самоопредели Росен Плевнелиев. Визията му до края на управлението си да довърши аутобаните "Люлин", "Тракия" и "Марица" прерасна в една от мантрите на цялото управление на кабинета Борисов. И с основание - безспорно един от ключовите показатели за успеха или провала на правителството ще са именно новите пътища.

Засега тези ангажименти имат реални шансове да бъде изпълнени. Макар и след увеличение на цената по договора с близо 50 млн. евро, в средата на май магистрала "Люлин" ще бъде пусната. Вече са факт и първите слоеве асфалт по трите строящи се участъка на "Тракия" между Стара Загора и Карнобат. Ако скоростта на строителството се запази, през лятото на 2012 г. пътуването от столицата до Бургас вече ще е далеч по-бързо и приятно. До края на март пък трябва да стане ясно кои ще са изпълнителите на отсечките Оризово - Димитровград и Димитровград - Харманли от магистрала "Марица".


Паралелно с магистралите вече текат тръжните процедури за избор на строител и за няколко ключови скоростни пътя като този между Видин и Монтана и връзката между Кърджали и Подкова.

Още нищо не сте видели

През седмицата обаче министърът на регионалното развитие представи много по-амбициозен план за развитието на инфраструктурата до 2020 г. От презентацията му стана ясно, че трите стратегически проекта, по които ще се работи от 2014 до 2020 г., са магистралите "Струма", "Черно море" и "Хемус". За тяхното изграждане според предварителните сметки на министерството ще са нужни 2.3 млрд. евро, като 1.3 млрд. ще отидат само за "Хемус".



В плана освен строителството на магистрали е заложено и изграждането на седем скоростни пътя (виж графиката) и два нови моста над река Дунав: Силистра - Кълъраш и Оряхово - Бекет. Специална създадена работна група вече работи и по това как да има тунел под връх Шипка. Според графиките, които показа министърът, едва след завършването на всички нови проекти качеството на пътната мрежа в страната ще достигне средното за Европа ниво. Плевнелиев обясни, че към момента по показателя километри магистрални пътища на 1000 кв.м от територията на страната България е на последно място в ЕС.

Милиарди въпросителни

Амбициозният план на министъра радва. Най-малкото защото проектите за всички инфраструктурни съоръжения , чието изграждане според стратегията трябва да започне през периода от 2014 до 2020 г., са стари, непълни и неточни. Не са направени отчужденията на земите, през които пътищата трябва да минават. Няма приключили нито геоложки, нито архитектурни проучвания. За готови оценки на въздействието им над околната среда пък дума да не става. Тоест, ако Плевнелиев иска тези проекти да се случат наистина, ще се наложи именно той, и то в най-скоро време, да започне да отмята задачи. Най-късно следващата година например трябва да започнат търговете за проектиране, а паралелно с това да се работи по набавянето на всички необходими документи за издаване на разрешително за строеж.

Проблемът обаче е, че тези проекти не струват никак евтино, а към момента единственият възможен източник на финансиране е бюджетът на пътната агенция. А в него поне през настоящата година пари за проектиране няма. Министърът на регионалното развитие призна този проблем, но обясни, че вече се водят разговори със Световната банка за отпускане на инвестиционен заем, с който да се покрият бъдещите разходи за проектиране.

Липсва отговор и на един друг важен въпрос - кой ще плати за самото строителство? Груба сметка показва, че за да бъдат реализирани всички инфраструктурни проекти, предвидени за периода 2014 - 2020 г., ще са необходими между 5.5 и 6 млрд. евро. От изявленията на министъра става ясно, че основно ще се разчита на средства от оперативна програма "Транспорт". Тя обаче приключва през 2013 г и никак не е ясно дали ще бъде продължена през следващия програмен период в ЕС.

И все пак - хубаво е, че има ясен план и конкретни проекти, за които България да преговаря. А и дори половината от тях да станат факт, със сигурност ще спечелим всички.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Главният секретар на агенцията за българите в чужбина имал 427 000 лева в касета Главният секретар на агенцията за българите в чужбина имал 427 000 лева в касета

Красимир Томов бе обвинен за участие в корупционна схема начело с директора на агенцията Петър Харалампиев

20 ное 2018, 122 прочитания

Изненадващ избор за нов директор на АЕЦ "Козлодуй" Изненадващ избор за нов директор на АЕЦ "Козлодуй"

Наско Михов е слабо познат в енергийните среди и няма управленски опит в сферата

20 ное 2018, 247 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Министърът на транспорта Александър Цветков: Не виждам нищо лошо в торентите

Съдът на ЕС: Платеният отпуск не може да се губи автоматично

Работникът не може да бъде лишен от отпуск само защото не го е поискал за годината, за която се полага

Новата сграда на Брендо

Тя ще е жилищна, на 11 етажа и ще обгръща стария хотел "Рила"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Живот след живота

Режисьорката Петя Накова за новия си роман, в който документира битката с рака на гърдата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Арест за мениджъра на Rеnаult-Nіѕѕаn, чуждите инвестиции изненадващо пораснаха, "Мекалит" ще си партнира с китайската VEM

Емисия

DAILY @7AM // 20.11.2018 Прочетете