Дзен, или изкуството да паркираш

София ще чисти центъра от коли с по-високи цени

Общината разчита новите по-високи цени на паркирането да намалят с 25% колите в центъра
Общината разчита новите по-високи цени на паркирането да намалят с 25% колите в центъра
Общината разчита новите по-високи цени на паркирането да намалят с 25% колите в центъра    ©  Цветелина Белутова
Общината разчита новите по-високи цени на паркирането да намалят с 25% колите в центъра    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

"Пешеходците трябва да бъдат обичани. Те са преобладаващата част от човечеството. Нещо повече дори - те са по-добрата му част. Пешеходците са създали света. Тъкмо те са направили градовете, построили са многоетажните сгради, прокарали са канализацията и водопровода, павирали са улиците и са ги осветили с електричество (...) И когато всичко било готово, когато милата ни планета добила сравнително благоустроен вид, дошли автомобилистите.

Трябва да отбележим, че автомобилът също е изобретен от пешеходците. Но автомобилистите някак изведнъж забравили за това. Те взели да газят кротките и умни пешеходци. Улиците, създадени от пешеходците, станали владение на автомобилистите. Пътните платна се разширили двойно, тротоарите се стеснили до размерите на цигарен бандерол. И пешеходците започнали плахо да се движат плътно край стените на къщите."


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

45 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dzver avatar :-|
    Веселин
    • - 45
    • + 20

    Това е концепцията на сегашния транспортен министър, която той си я обяснява отдавна и е абсолютно малоумна.

    Нямало смисъл да правим каквото и да е в посока разширяване на улици, подобряване на кръстовища и изграждане на паркинги, защото това само щяло да увеличи броя хора, които шофират. Ми ще шофират, какво да правят, вкъщи ли да си стоят? Не може всички хора в София да живеят и работят едновременно в зоната 500м до метростанция, а автобусния транспорт е нелепост.

    Нередност?
  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 7
    • + 41

    В последно време не забелязвам изобщо това: "Градът се задъхва все повече от километричните задръствания и препълнените с паркирани коли улици и тротоари." Дори напротив, въпреки строежите за метрото, въпреки многото затворени булеварди и улици, трафикът в София не е бил по-малък последните 5-6 години. Дали заради кризата, скъпите горива, подобрения градски транспорт или нещо друго, не знам, но със сигурност в момента не се налага допълнително ограничаване на трафика в центъра на града, защото просто в момента не е такъв проблем, както преди 2-3 години. Паркирането също: живея в обхвата на сегашната Синя Зона и непрекъснато виждам свободни места. Иначе, Николай Стойнев е прав, трябва да се развива концепцията Park&Ride, а не да се дава причина на повече хора да идват с личен автомобил в центъра. А за паркирането в София има много лесен изход: на много места на запад има просто винетки за паркиране, както в момента е за живущите в София в синята зона. Тази концепция трябва да се приложи за цяла София. Разбира се, на повечето места това е безплатно, но все пак една минимална такса от сорта на 20-30 лева не вреди чак толкова много, защото ще стимулира хората да не го взимат просто така. Дава се право на всеки собственик на жилище да паркира в радиус от 5 пресечки един автомобил. Разбира се, определена част от местата трябва да се запазят за краткотрайно паркиране. Ако останат свободни места, тогава да се дава правото за кандидатстване за още. Едва тогава ще има обща схема за цяла София и най-накрая ще се махнат трошките, които само взимат места.

    Нередност?
  • 3
    pavel_yan avatar :-|
    Павел
    • - 6
    • + 58

    До коментар [#1] от "Веселин":

    Може да ти се струва малоумна, но е с доказан ефект на разтоварване на трафика в много други градове. Също така е доказано, че строежа на повече паркинги и инфраструктура в центъра само докарва повече коли и увеличава трафика. Много преди София други градове са използвали и едната и другата тактика. За съжаление, тези, които са разрушили част от историческите си центрове в полза на инфраструктура, сега съжаляват. Съжаляват, защото градовете са преди всичко за пешеходците - може 1/3 от софиянци да карат коли, но ВСИ¬КИ са пешеходци. И грижата първо трябва да е за пространствата на пешеходците и после за тези на автомобилите. И в никакъв случай не би трябвало да се отнема от пространството на пешеходците в полза на това на автомобилите. Може би е по-умно да се поучим от грешките на другите, отколкото да ги повтаряме. Не е ли логично?

    Когато има удобен и бърз градски транспорт, тогава много хора биха го заменили с колите си. Може би не ти, но много други. Което всъщност разтоварва трафика.

    Нередност?
  • 4
    galarad avatar :-|
    galarad
    • - 27
    • + 15

    Факти:

    - свободни места има, винаги паркирам с максимум 1 обиколка
    - с увеличаване на таксата проблема не се решава, а ще се получават титанични задръствания на границите на синята зона - всеки ще се натиска да паркира в жълтата.
    - с увеличение на цената ще нарастне напрежението и скандалите при паркиране
    - на пешеходците по никакъв начин не се пречи, нито се помага с увеличението на цената на синята зона, защото те не ходят по платното. Какво значение има за един пешеходец дали синята зона е пълна, или полупразна?
    - както J.J. отбеляза - в момента трафика в центъра е РАЗРЕДЕН спрямо миналата и по-миналата години; с разширяването на метрото ще се разреди все повече.

    Предположения:

    - цената на платените паркинги ще скочи двойно. Дали някой общинар няма интерес от това?
    - самоделните заграждения ще се увеличат, както и корупцията на проверяващите от Паркинги и Гаражи

    Заключение:

    Тъпо решение, от което ще страдат всички шофьори. В момента, в който поради постоянното нарастване на броя на автомобили в София синята зона започне пак да се пълни, ще вдигнат цената на 4 лв.

    Нередност?
  • 5
    nickolaystoyanov avatar :-|
    Николай Стоянов
    • - 5
    • + 32

    Най-накрая малко мисъл в този град! Финансовите стимули са единственият работещ начин да неутрализарат негативните странични ефекти, които част от хората, причиняват на останалите.

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 41

    На когото не му харесва синята зона, за утешение ще му кажа следното. На моята улица вече 40% от местата са окупирани от трошки на трупчета или трошки-складове на щайги. Максимум до 3 години за редовните автомобили в движение място няма да има: нито платено, нито безплатно!

    Нередност?
  • 8
    dzver avatar :-|
    Веселин
    • - 26
    • + 10

    Явно коментаторите в Капитал не са от София, не ходят на работа или не карат кола, ако съдя по негативните гласове.

    Нередност?
  • 9
    mahony avatar :-|
    Mr. Mahony®
    • - 6
    • + 31

    Аз трябва да ви кажа, че откакто има синя зона около нас (зад Ал. Невски) съм много доволен. ОК имам проблеми с винетката по местоживеене, понеже не издават такива (заради някакъв малоумник, който оспорва Синята зона), но аз никога не гледам егоистично от моята гледна точка.

    На Весели ще кажа да прегледа т.нар. Закон за задръстванията, мисля, че беше холандски. Пълно е с изследвания, доказващи, че строителсвото на инфраструктура (в големите градове) НЕ помага, а напротив влошава положението.

    Факти:

    - тротоарите са свободни;
    - места за паркиране има почти винаги;
    - много по-спокойно и удобно е;

    Какво трябва да се направи (според мен) - неща много писани и казани (дори и тук по-горе).

    - Да се разшири зоната за паркиране (страхотна идея за Жълта и Зелена зона);

    - да се увеличи работното време (поне на Синя зона) до 20.00 ч. и да се въведе такова и в събота, за неделя може да има намаление;

    - да се запише в нормативните документи, че тротоарът е само и единствено за пешеходци, инвалиди, майки с колички и др и е забранено за коли. Кратко и ясно.

    - да се въведе забрана гаражи (упоменати в плана на сградата като такива) да се използват за магазини;

    - да се създаде Общинска полиция (или Служба по реда ... не е вайно името) и да следи за реда, чистотата и спокойствието на града.

    - да се създадат 2-3 пешеходни зони (каквито имаше преди);

    - да се забрани зареждането на магазини в диапазона 06.00-22.00 ч.;

    Има и още много мерки, но .... трябва воля, желание и малко идеи.
    _____

    Нередност?
  • 10
    dzver avatar :-|
    Веселин
    • - 3
    • + 13

    На семинара "Зелена зона София" 2008 г, когато Цветков беше зам кмет по транспорта, група от 20-тина специалисти му дадоха поне 50 предложения за подобряване на движението.

    В предложенията имаше такива за подобряване на трафика в целия град, защото София не е само центъра. Той задраска ВСИЧКО с тази негова теория за инфраструктурата. Моето предложение към беше въвеждане на безплатно паркиране за коли от клас супермини, с оглед насърчаване на екологично чисти превозни средства и побиране на повече коли на единица място.

    В града има светофари, водещи към никъде; има малки улички, обслужващи стотици хиляди хора (като бул. Малинов). Строят се безумни булеварди като Сахаров, на който има крайна метростанция и пазар, и няма нито едно легално паркомясто.

    Нередност?
Нов коментар