Дзен, или изкуството да паркираш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дзен, или изкуството да паркираш

Общината разчита новите по-високи цени на паркирането да намалят с 25% колите в центъра

Дзен, или изкуството да паркираш

София ще чисти центъра от коли с по-високи цени

Иван Михалев
14671 прочитания

Общината разчита новите по-високи цени на паркирането да намалят с 25% колите в центъра

© Цветелина Белутова


"Пешеходците трябва да бъдат обичани. Те са преобладаващата част от човечеството. Нещо повече дори - те са по-добрата му част. Пешеходците са създали света. Тъкмо те са направили градовете, построили са многоетажните сгради, прокарали са канализацията и водопровода, павирали са улиците и са ги осветили с електричество (...) И когато всичко било готово, когато милата ни планета добила сравнително благоустроен вид, дошли автомобилистите.

Трябва да отбележим, че автомобилът също е изобретен от пешеходците. Но автомобилистите някак изведнъж забравили за това. Те взели да газят кротките и умни пешеходци. Улиците, създадени от пешеходците, станали владение на автомобилистите. Пътните платна се разширили двойно, тротоарите се стеснили до размерите на цигарен бандерол. И пешеходците започнали плахо да се движат плътно край стените на къщите."

От романа "Златният телец", 1938 г.

Обърнахте ли внимание на годината? Написаното от Илф и Петров преди близо 70 години звучи съвсем актуално за днешна София. Градът е превърнат в транспортно гето, в което хора и автомобили водят всеки ден неравна битка за територия.

Новата паркинг схема на София
Автор: Капитал

Нещата са изпуснати отдавна от контрол. В годините на прехода, когато трябваше да се мисли за строителство на нови паркинги и разширяване на булевардите, общинарите предпочитаха да раздават апетитните парцели в центъра за строителство на жилищни сгради, офиси и молове. В един момент се случи логичното - парцелите свършиха, центърът се презастрои и намирането на градоустройствени решения за транспортните проблеми станаха много по-трудни и по-скъпи.

Разрастването на София в последните 20 години драматично изпреварва инвестициите в транспортна инфраструктура. Градът се задъхва все повече от километричните задръствания и препълнените с паркирани коли улици и тротоари.

Потърпевши от сегашното статукво са както пешеходците, така и автомобилистите, които губят време и пари в търсене на свободно място за паркиране. Поредната идея за справяне с проблема е предлаганото от Столичната община поскъпване на синята зона. Таксата за паркиране в нея ще се увеличи двойно - от 1 на 2 лева на час, а времето за престой ще бъде намалено (виж подробностите в края на текста).

По сметките на общината това ще намали с 25% паркираните автомобили в историческия център на града. Косвеният ефект ще е разтоварване на движението, тъй като се смята, че 30% от трафика в центъра на града се състои от хора, които търсят къде да спрат. Дори и общинарите обаче са наясно, че това няма да е решение на проблема. Всякакви опити за промяна изглеждат обречени, преди да има реална алтернатива на автомобилите - добре развито метро, бърз и удобен градски транспорт, велосипедни алеи и т.н.

По-скъпо не значи по-качествена услуга

Поскъпването на синята зона не е нова идея. За това призоваваха и наетите от общината консултанти. Още преди шест години японската фирма "Падеко" предложи диференцирано заплащане за паркиране според зоната. Японците предлагаха в най-натоварената зона паркирането да струва 3 лева на час, а в останалите части на широкия център - по 2 и 1.50 лева.

Подобни идеи даде и наетият консултант "Мот Макдоналд", който е автор на генералния план за организация на движението. Разликата е, че според компанията и в събота трябва да се плаща за спиране в центъра.

Живеещите в центъра ще плащат 120 лева

Столичната община ще направи втори път да въведе платен абонамент за паркиране на живеещите в центъра, който ще струва 120 лева. Предишният опит се провали заради жалба на граждани във Върховния административен съд. Тогава цената на стикера беше 70 лева. Съдът се позова на Закона за движение по пътищата, който досега разрешаваше платено паркиране до 3 часа, а не денонощно. Друг мотив на съда беше, че не се гарантира място за паркиране срещу таксата. Впоследствие текстът от закона беше променен, но остава проблемът с липсата на гарантирани места. Стикерът ще позволява безплатно паркиране на улицата, на която е регистриран човекът, и на най-близката пресечна улица. Всяко семейство ще има право на един стикер, независимо от броя на притежаваните коли. За да бъде получен, ще трябва собственикът да представи бележка за платена комунална услуга, а не нотариален акт. 

В крайна сметка Столичната община реши сама да разработи нови правила за паркирането, които скоро ще бъдат предложени за гласуване в общинския съвет. Планът предвижда да има две платени зони - синя и зелена. Първата ще обхваща историческия център и спирането там ще струва 2 лева (има вариант да стане и 1.5 лева) на час. Втората ще е малко по-широка и там паркирането ще струва, както досега - един лев на час. Създава се и жълта зона, където паркирането ще е безплатно, но ще бъде ограничено качването на колите по тротоарите.

Не липсваха и алтернативни идеи. Например ДСБ предложиха точно обратния подход - да се премахнат изцяло режимите за паркиране "Синя зона" и "Служебен абонамент" от улиците с градски транспорт, да се изградят ленти за движение на автобуси в освободените по този начин пътни платна, като се забранят спирането, престоят и паркирането в тях.

Въпросът, който повечето хора си задават, е дали поскъпването ще гарантира места за паркиране в синята зона. Отговорът е не.  Автомобилите пак ще се конкурират за крайно ограничения брой места (според различните оценки те са между 10 000 и 12 000). Разликата е, че общината ще събира двойно повече пари за едно място. (Някои частни паркинги и сега събират 2 лева на час, но предлагат охрана срещу това.)

Същото се отнася за собствениците на жилища в центъра. Те най-вероятно ще продължат да плащат 120 лева на година, както досега. Срещу това ще получат правото да държат колата си в "синя зона" целогодишно, но без гаранция, че местата ще стигнат за тях. "Все пак да живееш в центъра на столицата носи не само позитиви, но и известни негативи. Основната роля на улиците не е в това да служат за паркинг, те трябва да осигуряват възможност за нормален трафик", гласеше коментарът на Марчело Доковски, съуправител на "Център за градска мобилност".

Който може да си позволи - паркира

След като общината не гарантира подобряване на услугата, въпросът е на какво основание се иска завишаване на таксите за паркиране. Обяснението на общинарите е, че по-скъпото паркиране ще направи центъра на София по-недостъпен за част от шофьорите. Така по естествен път ще се намали броят на колите, търсещи паркоместа. Идеята е "паркираш, ако можеш да си го позволиш".

"Има столици в Европа, в които не можеш да се движиш в идеалния център с личния си автомобил. Ние не искаме да въвеждаме толкова строги ограничения, затова прибягваме до увеличаване на цената и намаляване на времето за паркиране в центъра. Ще се счита, че цената е достатъчно висока, когато имаме процент за заетост, не по-висок от 80%", заяви ресорният заместник-кмет Любомир Христов (интервю с него четете тук).  

"Целта не е да се вземат повече пари от паркиращи коли, а по принцип да има по-малко паркирания", коментира Мартин Заимов, общински съветник от СДС, който подкрепя предложението за вдигане на таксите. "Пътят специално в центъра на града е обща собственост - на всички хора. Тази обща собственост покрай големия трафик се е превърнала в нещо много ценно. И ще става все по-ценно. Ролята на общината е да изясни как този ресурс да се разпредели", добави той.

Други общински съветници също заявиха, че целта не е да се пълни общинската хазна, а да се ограничи ползването на ограничения ресурс - местата за паркиране. "Точно това е целта и смисълът на увеличаване на таксата - тя трябва да е такава, че да осигурява не повече от 80% натовареност на зоната. Тоест на всеки 10 места трябва да има две свободни. В момента няма. Нормален икономически закон е, като повишиш цената, да се намали търсенето на тази услуга", коментира Николай Стойнев, общински съветник от ГЕРБ. "Цената винаги е такава бариера. Значи, като увеличиш цената, ще имаш свободни места. Тя е инструмент, а не средства за събиране на повече пари от общината", допълни той.

Наскоро "Капитал" организира дебат в интернет по темата, който показа, че 68% от читателите подкрепят по-високите цени за паркиране в центъра.

Общината в ролята на Робин Худ

Поскъпването на синята зона ще раздели шофьорите на две групи. По-богатите ще продължат да паркират и срещу 2 лева на час в идеалния център. Останалите, за които това е скъпо, ще са принудени да ползват градски транспорт или да ходят пеша. Още преди време опозицията от БСП в общината заяви, че новите такси облагодетелстват богатите и наказват бедните.

Ако има някакъв социален елемент, той се състои в това, че с парите от паркирането и досега се субсидираше градският транспорт. Близо 1.5 млн. лева от постъпленията на бившата фирма "Пракинги и гаражи" са отишли за "разплащане на част от транспортната задача", става ясно от отчета на Центъра за градска мобилност за 2009 г. Това кръстосано субсидиране ще продължи и занапред. Така общината по примера на Робин Худ ще взема пари от богатите и ще ги харчи за транспортни удобства на по-бедните.

"Няма такъв робинхутовски подход - да взимаме от парите на богатите и да ги даваме на бедните. Едни хора ще паркират, защото са преценили, че могат или искат да дадат тези пари. Съответно - част от тези пари ще отиват за градски транспорт, друга част ще отиват за подобряване на градската среда - колчета, тротоари, снижавания, достъпност, включително и контрол, който струва за съжаление немалко пари", коментира заместник-кметът Любомир Христов.

Тоягата пак върви пред моркова

Налагането на санкции е най-лесно. Далеч по-трудно е създаването на стимули. Така стана и този път, когато поскъпването на синята зона изпревари осигуряването на алтернативи за шофьорите. От Софиянски насам само се говори за построяването на многоетажни паркинги в центъра, но досега няма направена даже първа копка на такъв.

По всичко изглежда, че общината не счита за свой приоритет строителството на паркингите в центъра (такива се строят в периферията на метрото), въпреки че още преди три години имаше решение на общинския съвет да се стартират процедурите на повече от десет проекта. Първите два трябваше да са под площада до храм-паметника "Александър Невски" и в близост до парламента. Твърди се, че предишното ръководство на Народното събрание и НСО са били против, защото ще се застраши безопасността на депутатите.

"Изграждането на паркинги в центъра не само не разтоварва трафика, а напротив - стимулира трафика и навлизането в центъра. Това е проблем, с който са се сблъсквали преди 20-30 години всички по-големи градове в Европа. В Германия имаше магистрали, които влизаха до центъра на града", обясни Николай Стойнев от ГЕРБ. Според него новата концепция в глобален мащаб са инвестициите в обходни рингове, скоростни отсечки и градският транспорт - метро, тролеи и трамваи. Затова по думите му Столичната община инвестира приоритетно в такива обекти, вместо в паркинги.

Винаги досега, когато се заговори за нови паркинги, от общината изтъкват като аргумент незаетите места в съществуващите паркинги. "Казват, че няма паркинги. Напротив има - 7000 са местата за паркиране в центъра. В някои от тях не паркират. И сега да отидете при НДК или ЦУМ, ще видите, че има свободни места", каза Николай Стойнев.

Според него е важно хората да осъзнаят, че паркирането не е безплатно. "Много е важно да се знае, че близо 50% от хората в София никога не са карали кола. Това означава общината да вземе пари от техните данъци, за да създаде удобства на хората, които ползват коли. Тоест хората без коли да субсидират шофьорите. Има логика този, който кара кола, да си плаща за това", завърши той.

Общинарите са прави, че българите не обичат да плащат и винаги ще се намерят достатъчно желаещи да нарушават правилата. Щеше да е добре обаче санкциите за паркиращите в нарушение да бъдат съчетани със стимули за останалите, които са загрижени за правата на останалите участници в движението и вече са приели истината, че паркирането в центъра не може да е безплатно.

Новите правила ще влязат в сила от пролетта

Новият ред за платено паркиране в София, с който ще бъдат повишени и цените, още не е минал през Столичния общински съвет. Очаква се това да стане до месец, а новите цени за паркиране да влязат в сила от май. Освен поскъпването ще се удължи времето за платено паркиране с два часа - от 8 сутринта до 20 часа (в момента платеният престой е от 8.30 до 18.30 часа).

Сегашната синя зона ще бъде разделена на две части с различни тарифи. Новата синя зона ще е заключена между булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Ген. М. Д. Скобелев" и "Христо Ботев". В това каре ще е разрешен престой до два часа, като цената ще е между 1.50 лв. и 2 лв. на час.

По-широкият център, наричан вече зелена зона, ще включва пространството между бул. "Княгиня Мария Луиза", ул. "Белоградчик", ул. "Веслец", ул. "Клокотница", ул. "Будапеща", ул. "Козлодуй", ул. "Константин Стоилов", бул. "Ген. Данаил Николаев", бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Пенчо Славейков", бул. "Ген. Тотлебен", бул. "Ген. Скобелев" и ул. "Опълченска". В това пространство ще е разрешен престой до 4 часа, като цената ще остане вероятно сегашната - 1 лв. на час. Запазва се възможността за плащане чрез SMS, но още не е ясно кои ще са номерата за отделните зони.

В новата концепция се предвижда останалата част от града извън синята и зелената да се води жълта зона за паркиране. Тя ще е безплатна, но със заповед на кмета около търговски центрове и пазари ще може да се обособяват платени места за паркиране и там цената и времето за престой ще са като в зелената зона (1 лв. на час и до 4 часа престой).

Нов регламент ще има и за всички държавни институции като парламент, министерствата и посолствата. Те ще имат право на 3 места за безплатно паркиране, а за останалите места ще се плащат служебен абонамент. Сега Народното събрание плаща за оградения паркинг около БАН по договор със Столичната община.

"Пешеходците трябва да бъдат обичани. Те са преобладаващата част от човечеството. Нещо повече дори - те са по-добрата му част. Пешеходците са създали света. Тъкмо те са направили градовете, построили са многоетажните сгради, прокарали са канализацията и водопровода, павирали са улиците и са ги осветили с електричество (...) И когато всичко било готово, когато милата ни планета добила сравнително благоустроен вид, дошли автомобилистите.

Трябва да отбележим, че автомобилът също е изобретен от пешеходците. Но автомобилистите някак изведнъж забравили за това. Те взели да газят кротките и умни пешеходци. Улиците, създадени от пешеходците, станали владение на автомобилистите. Пътните платна се разширили двойно, тротоарите се стеснили до размерите на цигарен бандерол. И пешеходците започнали плахо да се движат плътно край стените на къщите."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

45 коментара
  • 1
    dzver avatar :-|
    Веселин

    Това е концепцията на сегашния транспортен министър, която той си я обяснява отдавна и е абсолютно малоумна.

    Нямало смисъл да правим каквото и да е в посока разширяване на улици, подобряване на кръстовища и изграждане на паркинги, защото това само щяло да увеличи броя хора, които шофират. Ми ще шофират, какво да правят, вкъщи ли да си стоят? Не може всички хора в София да живеят и работят едновременно в зоната 500м до метростанция, а автобусния транспорт е нелепост.

  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.

    В последно време не забелязвам изобщо това: "Градът се задъхва все повече от километричните задръствания и препълнените с паркирани коли улици и тротоари." Дори напротив, въпреки строежите за метрото, въпреки многото затворени булеварди и улици, трафикът в София не е бил по-малък последните 5-6 години. Дали заради кризата, скъпите горива, подобрения градски транспорт или нещо друго, не знам, но със сигурност в момента не се налага допълнително ограничаване на трафика в центъра на града, защото просто в момента не е такъв проблем, както преди 2-3 години. Паркирането също: живея в обхвата на сегашната Синя Зона и непрекъснато виждам свободни места. Иначе, Николай Стойнев е прав, трябва да се развива концепцията Park&Ride, а не да се дава причина на повече хора да идват с личен автомобил в центъра. А за паркирането в София има много лесен изход: на много места на запад има просто винетки за паркиране, както в момента е за живущите в София в синята зона. Тази концепция трябва да се приложи за цяла София. Разбира се, на повечето места това е безплатно, но все пак една минимална такса от сорта на 20-30 лева не вреди чак толкова много, защото ще стимулира хората да не го взимат просто така. Дава се право на всеки собственик на жилище да паркира в радиус от 5 пресечки един автомобил. Разбира се, определена част от местата трябва да се запазят за краткотрайно паркиране. Ако останат свободни места, тогава да се дава правото за кандидатстване за още. Едва тогава ще има обща схема за цяла София и най-накрая ще се махнат трошките, които само взимат места.

  • 3
    pavel_yan avatar :-|
    Павел

    До коментар [#1] от "Веселин":

    Може да ти се струва малоумна, но е с доказан ефект на разтоварване на трафика в много други градове. Също така е доказано, че строежа на повече паркинги и инфраструктура в центъра само докарва повече коли и увеличава трафика. Много преди София други градове са използвали и едната и другата тактика. За съжаление, тези, които са разрушили част от историческите си центрове в полза на инфраструктура, сега съжаляват. Съжаляват, защото градовете са преди всичко за пешеходците - може 1/3 от софиянци да карат коли, но ВСИ¬КИ са пешеходци. И грижата първо трябва да е за пространствата на пешеходците и после за тези на автомобилите. И в никакъв случай не би трябвало да се отнема от пространството на пешеходците в полза на това на автомобилите. Може би е по-умно да се поучим от грешките на другите, отколкото да ги повтаряме. Не е ли логично?

    Когато има удобен и бърз градски транспорт, тогава много хора биха го заменили с колите си. Може би не ти, но много други. Което всъщност разтоварва трафика.

  • 4
    galarad avatar :-|
    galarad

    Факти:

    - свободни места има, винаги паркирам с максимум 1 обиколка
    - с увеличаване на таксата проблема не се решава, а ще се получават титанични задръствания на границите на синята зона - всеки ще се натиска да паркира в жълтата.
    - с увеличение на цената ще нарастне напрежението и скандалите при паркиране
    - на пешеходците по никакъв начин не се пречи, нито се помага с увеличението на цената на синята зона, защото те не ходят по платното. Какво значение има за един пешеходец дали синята зона е пълна, или полупразна?
    - както J.J. отбеляза - в момента трафика в центъра е РАЗРЕДЕН спрямо миналата и по-миналата години; с разширяването на метрото ще се разреди все повече.

    Предположения:

    - цената на платените паркинги ще скочи двойно. Дали някой общинар няма интерес от това?
    - самоделните заграждения ще се увеличат, както и корупцията на проверяващите от Паркинги и Гаражи

    Заключение:

    Тъпо решение, от което ще страдат всички шофьори. В момента, в който поради постоянното нарастване на броя на автомобили в София синята зона започне пак да се пълни, ще вдигнат цената на 4 лв.

  • 5
    nickolaystoyanov avatar :-|
    Николай Стоянов

    Най-накрая малко мисъл в този град! Финансовите стимули са единственият работещ начин да неутрализарат негативните странични ефекти, които част от хората, причиняват на останалите.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    На когото не му харесва синята зона, за утешение ще му кажа следното. На моята улица вече 40% от местата са окупирани от трошки на трупчета или трошки-складове на щайги. Максимум до 3 години за редовните автомобили в движение място няма да има: нито платено, нито безплатно!

  • 8
    dzver avatar :-|
    Веселин

    Явно коментаторите в Капитал не са от София, не ходят на работа или не карат кола, ако съдя по негативните гласове.

  • 9
    mahony avatar :-|
    Mr. Mahony®

    Аз трябва да ви кажа, че откакто има синя зона около нас (зад Ал. Невски) съм много доволен. ОК имам проблеми с винетката по местоживеене, понеже не издават такива (заради някакъв малоумник, който оспорва Синята зона), но аз никога не гледам егоистично от моята гледна точка.

    На Весели ще кажа да прегледа т.нар. Закон за задръстванията, мисля, че беше холандски. Пълно е с изследвания, доказващи, че строителсвото на инфраструктура (в големите градове) НЕ помага, а напротив влошава положението.

    Факти:

    - тротоарите са свободни;
    - места за паркиране има почти винаги;
    - много по-спокойно и удобно е;

    Какво трябва да се направи (според мен) - неща много писани и казани (дори и тук по-горе).

    - Да се разшири зоната за паркиране (страхотна идея за Жълта и Зелена зона);

    - да се увеличи работното време (поне на Синя зона) до 20.00 ч. и да се въведе такова и в събота, за неделя може да има намаление;

    - да се запише в нормативните документи, че тротоарът е само и единствено за пешеходци, инвалиди, майки с колички и др и е забранено за коли. Кратко и ясно.

    - да се въведе забрана гаражи (упоменати в плана на сградата като такива) да се използват за магазини;

    - да се създаде Общинска полиция (или Служба по реда ... не е вайно името) и да следи за реда, чистотата и спокойствието на града.

    - да се създадат 2-3 пешеходни зони (каквито имаше преди);

    - да се забрани зареждането на магазини в диапазона 06.00-22.00 ч.;

    Има и още много мерки, но .... трябва воля, желание и малко идеи.
    _____

  • 10
    dzver avatar :-|
    Веселин

    На семинара "Зелена зона София" 2008 г, когато Цветков беше зам кмет по транспорта, група от 20-тина специалисти му дадоха поне 50 предложения за подобряване на движението.

    В предложенията имаше такива за подобряване на трафика в целия град, защото София не е само центъра. Той задраска ВСИЧКО с тази негова теория за инфраструктурата. Моето предложение към беше въвеждане на безплатно паркиране за коли от клас супермини, с оглед насърчаване на екологично чисти превозни средства и побиране на повече коли на единица място.

    В града има светофари, водещи към никъде; има малки улички, обслужващи стотици хиляди хора (като бул. Малинов). Строят се безумни булеварди като Сахаров, на който има крайна метростанция и пазар, и няма нито едно легално паркомясто.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK