Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
45 4 фев 2011, 10:59, 14306 прочитания

Дзен, или изкуството да паркираш

София ще чисти центъра от коли с по-високи цени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Пешеходците трябва да бъдат обичани. Те са преобладаващата част от човечеството. Нещо повече дори - те са по-добрата му част. Пешеходците са създали света. Тъкмо те са направили градовете, построили са многоетажните сгради, прокарали са канализацията и водопровода, павирали са улиците и са ги осветили с електричество (...) И когато всичко било готово, когато милата ни планета добила сравнително благоустроен вид, дошли автомобилистите.

Трябва да отбележим, че автомобилът също е изобретен от пешеходците. Но автомобилистите някак изведнъж забравили за това. Те взели да газят кротките и умни пешеходци. Улиците, създадени от пешеходците, станали владение на автомобилистите. Пътните платна се разширили двойно, тротоарите се стеснили до размерите на цигарен бандерол. И пешеходците започнали плахо да се движат плътно край стените на къщите."

От романа "Златният телец", 1938 г.


Обърнахте ли внимание на годината? Написаното от Илф и Петров преди близо 70 години звучи съвсем актуално за днешна София. Градът е превърнат в транспортно гето, в което хора и автомобили водят всеки ден неравна битка за територия.

Инфографика

Новата паркинг схема на София

Увеличаване

Нещата са изпуснати отдавна от контрол. В годините на прехода, когато трябваше да се мисли за строителство на нови паркинги и разширяване на булевардите, общинарите предпочитаха да раздават апетитните парцели в центъра за строителство на жилищни сгради, офиси и молове. В един момент се случи логичното - парцелите свършиха, центърът се презастрои и намирането на градоустройствени решения за транспортните проблеми станаха много по-трудни и по-скъпи.

Разрастването на София в последните 20 години драматично изпреварва инвестициите в транспортна инфраструктура. Градът се задъхва все повече от километричните задръствания и препълнените с паркирани коли улици и тротоари.



Потърпевши от сегашното статукво са както пешеходците, така и автомобилистите, които губят време и пари в търсене на свободно място за паркиране. Поредната идея за справяне с проблема е предлаганото от Столичната община поскъпване на синята зона. Таксата за паркиране в нея ще се увеличи двойно - от 1 на 2 лева на час, а времето за престой ще бъде намалено (виж подробностите в края на текста).

По сметките на общината това ще намали с 25% паркираните автомобили в историческия център на града. Косвеният ефект ще е разтоварване на движението, тъй като се смята, че 30% от трафика в центъра на града се състои от хора, които търсят къде да спрат. Дори и общинарите обаче са наясно, че това няма да е решение на проблема. Всякакви опити за промяна изглеждат обречени, преди да има реална алтернатива на автомобилите - добре развито метро, бърз и удобен градски транспорт, велосипедни алеи и т.н.

Анкета

Колко трябва да бъде таксата за паркиране за живеещите в центъра на София?

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 12234 прочитания

Авиотрафикът над България ще падне с 80% в сравнение с година по-рано 2 Авиотрафикът над България ще падне с 80% в сравнение с година по-рано

Авиокомпаниите от Близкия изток спират повечето от полетите си

28 мар 2020, 1066 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Правим огромни инвестиции в градския транспорт

Любомир Христов, заместник-кмет на София

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

До Азия и обратно по време на пандемия

Какво се случва по летища, в градския транспорт и туристически обекти в Тайланд, Малайзия и Сингапур в условия на разпространяващ се вирус

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

Добри новини

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10