Бърз влак се композира...
Консорциум с участието на "Трейс" подписа договор за 317 млн. лв. за жп линията Пловдив - Бургас


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Когато преди няколко години започнахме да си задаваме въпроса дали някога в страната ще се движат високоскоростни влакове, човек от системата (както наричат БДЖ и компанията, занимаваща се с подръжката на жп инфраструктурата) ни обясни, че това няма да се случи. Никога. Обяснението звучеше така: страната ни е твърде къса.
Колко е "твърде къса" в света на високите жп скорости е въпрос, по който може да се спори. Разбира се има и други, чисто пазарни причини. А именно липсата на сериозен пътникопоток между два големи града, който да оправдае милиардите, които трябва да бъдат инвестирани в пукането на влакове-стрели. Бизнес-моделът на високоскоростните железници за момента работи в държавите от Западна Европа и в Япония, където влаковете са сериозна конкуренция на авиацията.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
19 коментара
Има 2 варианта - да се ускори железницата като се направят по-горните инвестиции или да се приеме закон с който се забранява влакове движещи се по сегашните разписания да се наричат "бърз" и "експрес". Просто времето за което успяват да вземат София-Бургас е подигравка с пътниците и е присъщо за 19 век.
Докато се мисли само в рамките на България, нищо няма да е както трябва. Ако направим нещата така, че да се стига приемливо бързо от София до морето, за колко време ще се стига от Белград и Скопие до морето? Да ви отговоря - неприемливо бавно. Трябва да се мисли в перспектива.
Линията София-Бургас всъщност е част от линията Дуръс-Бургас примерно, а София-Варна е част от Атина-Варна, а Русе-Стара Загора се пътува по линията Букурещ-Истанбул. София-Белград пък е всъщност София-Будапеща. Австрийските железници вече оперират railjet Мюнхен-Будапеща през Виена, а румънците планират линия Букурещ-Будапеща, която трябва да тръгва от Констанца според мен... И изведнъж картинката изглежда доста по-различно.
После жертваме директните влакове за по-гъсто разписание - ако пътувам от Русе за София, предпочитам да хвана един от 6-те влака на ден Букурещ-Истанбул и да сменя на Велико Търново на един от другите шест влака Варна-Атина (особено ако смяната е направена както трябва и ми дава избор от всички направления, обслужвани от ЖП възела), отколкото да имам избор от 2 влака, които били и директни, са "сутрешен" и "вечерен". Гъвкавост трябва!
Разбира се, не е необходимо да има 6 еднакви влака на ден - може да има 3-4 варианта, като например някои влакове от Букурещ да са за Истанбул, а други - за Атина, трети за Варна (пристигащи от Будапеща, минаващи през Търново), което ще даде пак 6 връзки на ден Русе-Търново и освен това ще има някакъв директен вариант за хора, които никак не искат да сменят поради някаква причина. А който няма против да сменя, ще може да пътува Русе-Стара Загора на всеки 2 или 3 часа...
Ако направим влаковете във всяко от трите направления 8 на ден, се получават по един влак на 2 часа между 08:00 и 24:00. 3 направления по 2 посоки прави 48 влака на ден, които дават удобна връзка между София, Плевен, Търново, Варна, Русе, Стара Загора, Пловдив, Бургас, Благоевград, Солун, Букурещ, Истанбул, Скопие, Тирана с между 0 и 2 прекачвания, като повече от 1 прекачване е по-скоро изключение. Добавяме и 16-те влака на София-Будапеща през Белград и Ниш и вече имаме връзката със Западна Европа - на всеки четен час от София.
Лека полека...първо магистралката да пуснат. После ще я конкурираме с влака ;).
Ако ще се готвим за китайците, да почваме напрвао с трасе за Maglev. К'во само ще хабим стомана.
Глупости, просто трябва да се изхарчат едни парета, ей така, ден да мине друг да дойде.....
Правим магистралка, правим и железница в "паралел", нямаме влакчета, ще купим "после", въобще много глупости правим, що ли?
Ами щото сме глупави...!!!!
Някакви разчети, някакви баланси, кой къде кога и защо пътува??
Йок дайте да режем ленти.......
Е ракията ще стане и 20 лева литъра... що не....
Боби просто ЕС ще ни притисне с тея тирове,дето димят по шосетата..ще трябва да ги качваме на влакове и тях и после в Интермодални терминали да разтоварваме ремаркетата!Това е екологичното решение!Самият влекач, ще тегли ремаркето не повече от 50-60 км!
До коментар [#6] от "ajsajder":
Щели да ни притискат от ЕС някога си, дайте обаче да изхарчим едни парета сега......
Това са май свободни съчинения на тема транспорт на бедещето...
Още повече, че основният поток ТИРове се движи Юг на Север - Турция, Гълъбово, Гурково, Хаимбоаз или Шипка, Търново, Бяла, Русе, Румъния, може да се убедиш сам ако се потъркаляш по пътищата на България
Така че паретата за Ж.П. линията Пловдив Бургас едва ли ще помогнат много..... и едва ли ще произведат парета с чертичка, както се изисква при капитализЪма.....
-------------------------------------
Виж пътя Гурково, през Балкана, Търново, Бяла, Русе точно се нуждае от инвестиции и разширение.... ама акъл български, за кое по напред....
Само една поправка: пътуването с т.нар. бързи ускорени влакове до морето е около 7 часа през тази линия и 6 през подбалканаската.
Да, Тони, явно журналистите не са се качвали на влак от много време. Правете си изводите кой за какво ви подработва.
Експресът "Слънчев бряг" стига от София за Бургас за 6:30 минути.
Второ: и сега имаме локомотиви, които развиват максимална скорост от 160 км/ч - Електропутере клас 46. Което за малка България се е много добре. Ползваните в повечето случаи за пътническите влакове локомотиви Шкода са с максимална скорост от 120 км.
Преди няколко години модернизираха и Електорпутере-то, само че другият клас, с максимална скорост от 150 км/ч.
Единственото нещо, което е нужно на влаковете сега е нови и здрави релси.
Който иска да се тъпче по автобусите и да пътува пак 7 часа до Бургас без тоалетна, платил по-скъп билет, седнал и схавант през цялото време, който иска да си пътува с влака за 4-5 часа по новите релси. А който иска да се убива с колата по магистралите.
Влакът наистина би бил предпочетен от повече хора за пътуване на дълги разстояния,ама не и при сегашното положение на железниците.Щом от София до Пазарджик с бърз влак пътувам 2 часа и 10 минути,какво да говорим повече? А разстоянието е 120 км...Да де,с тъй наречения "експрес" съм с цели 10 минути по-бърз...Чудо,чудо през 21-ви век!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.