Бърз влак се композира...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бърз влак се композира...

Рехабилитацията на железопътната инфраструктура би трябвало да сведе до минимум възможностите за подобни жп инциденти.

Бърз влак се композира...

Консорциум с участието на "Трейс" подписа договор за 317 млн. лв. за жп линията Пловдив - Бургас

Калина Горанова
7410 прочитания

Рехабилитацията на железопътната инфраструктура би трябвало да сведе до минимум възможностите за подобни жп инциденти.

© Георги Кожухаров


Когато преди няколко години започнахме да си задаваме въпроса дали някога в страната ще се движат високоскоростни влакове, човек от системата (както наричат БДЖ и компанията, занимаваща се с подръжката на жп инфраструктурата) ни обясни, че това няма да се случи. Никога. Обяснението звучеше така: страната ни е твърде къса.

Колко е "твърде къса" в света на високите жп скорости е въпрос, по който може да се спори. Разбира се има и други, чисто пазарни причини. А именно липсата на сериозен пътникопоток между два големи града, който да оправдае милиардите, които трябва да бъдат инвестирани в пукането на влакове-стрели. Бизнес-моделът на високоскоростните железници за момента работи в държавите от Западна Европа и в Япония, където влаковете са сериозна конкуренция на авиацията.

Към момента обаче в България е на дневен ред така наречената рехабилитация и модернизация на жп линиите. Т.е. подобряване на показателите на отсечките. То също струва стотици милиони левове. Договор за подобна рехабилитация на жп линията Пловдив - Бургас беше спечелен от консорциум между компаниите "Трейс", "КС-13" и италианската GCF. Трите фирми подписаха договор на стойност 317 млн. лв. с Национална компания "Железопътна инфраструктура". Проектът се финансира по Оперативна програма "Транспорт" на ЕС. Това е вторият търг за рехабилитация на линията. Предишният конкурс беше отменен по искане на Брюксел, поради съмнения в корупционни практики.

Рехабилитацията на трасето трябва да намали времето на пътуване с час и 10 минути. В някои отсечки от линията на теория ще може да се развива проектна скорост от 160 км./ч.

По-бързото пътуване до морето обаче все още е в сферата на добрите пожелания. Не само заради това, че проектът трябва да бъде завършен чак през 2014 г. Преди седмици от Национална компания "Железопътна инфрастуктура" обясниха, че няма достатъчно добри влакове, които да могат да развият проектните високи скорости. Въпросните превозни средства ще се купуват на по-късен етап, обясни транспортният министър Александър Цветков при подписването на договора за рехабилитация. По думите му България се е уговорила с Европейския съюз, че щом БДЖ се стабилизира, тя ще кандидатства за бенефициент по оперативна програма "Транспорт" и с европари ще високоскоростни локомотиви и вагони. "За да не се обезсмисли наличието на добра инфраструктура", добави министърът.

Отворен остава и въпросът с другата част от линията, свързваща столицата с морето, а именно отсечката София - Пловдив. Тя е разделена на три участъка. Модернизацията на единия от тях няма да може да започне в този програмен период, тъй като трасето е по-сложно.

На фона на сегашното 8 часово пътуване до морето, всякакви подобрения в жп мрежата, разбира се, са добре дошли. Колкото до истинските високоскоростни влакове - тях ще ги има, само ако станат приоритетна цел на Евросъюза и страните от региона, за да се свържат големите им градове. Или когато дойдат китайците...

Когато преди няколко години започнахме да си задаваме въпроса дали някога в страната ще се движат високоскоростни влакове, човек от системата (както наричат БДЖ и компанията, занимаваща се с подръжката на жп инфраструктурата) ни обясни, че това няма да се случи. Никога. Обяснението звучеше така: страната ни е твърде къса.

Колко е "твърде къса" в света на високите жп скорости е въпрос, по който може да се спори. Разбира се има и други, чисто пазарни причини. А именно липсата на сериозен пътникопоток между два големи града, който да оправдае милиардите, които трябва да бъдат инвестирани в пукането на влакове-стрели. Бизнес-моделът на високоскоростните железници за момента работи в държавите от Западна Европа и в Япония, където влаковете са сериозна конкуренция на авиацията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    dreamboxer avatar :-P
    hypercube

    Има 2 варианта - да се ускори железницата като се направят по-горните инвестиции или да се приеме закон с който се забранява влакове движещи се по сегашните разписания да се наричат "бърз" и "експрес". Просто времето за което успяват да вземат София-Бургас е подигравка с пътниците и е присъщо за 19 век.

  • 2
    tafricanski avatar :-?
    Теодор

    Докато се мисли само в рамките на България, нищо няма да е както трябва. Ако направим нещата така, че да се стига приемливо бързо от София до морето, за колко време ще се стига от Белград и Скопие до морето? Да ви отговоря - неприемливо бавно. Трябва да се мисли в перспектива.
    Линията София-Бургас всъщност е част от линията Дуръс-Бургас примерно, а София-Варна е част от Атина-Варна, а Русе-Стара Загора се пътува по линията Букурещ-Истанбул. София-Белград пък е всъщност София-Будапеща. Австрийските железници вече оперират railjet Мюнхен-Будапеща през Виена, а румънците планират линия Букурещ-Будапеща, която трябва да тръгва от Констанца според мен... И изведнъж картинката изглежда доста по-различно.
    После жертваме директните влакове за по-гъсто разписание - ако пътувам от Русе за София, предпочитам да хвана един от 6-те влака на ден Букурещ-Истанбул и да сменя на Велико Търново на един от другите шест влака Варна-Атина (особено ако смяната е направена както трябва и ми дава избор от всички направления, обслужвани от ЖП възела), отколкото да имам избор от 2 влака, които били и директни, са "сутрешен" и "вечерен". Гъвкавост трябва!
    Разбира се, не е необходимо да има 6 еднакви влака на ден - може да има 3-4 варианта, като например някои влакове от Букурещ да са за Истанбул, а други - за Атина, трети за Варна (пристигащи от Будапеща, минаващи през Търново), което ще даде пак 6 връзки на ден Русе-Търново и освен това ще има някакъв директен вариант за хора, които никак не искат да сменят поради някаква причина. А който няма против да сменя, ще може да пътува Русе-Стара Загора на всеки 2 или 3 часа...
    Ако направим влаковете във всяко от трите направления 8 на ден, се получават по един влак на 2 часа между 08:00 и 24:00. 3 направления по 2 посоки прави 48 влака на ден, които дават удобна връзка между София, Плевен, Търново, Варна, Русе, Стара Загора, Пловдив, Бургас, Благоевград, Солун, Букурещ, Истанбул, Скопие, Тирана с между 0 и 2 прекачвания, като повече от 1 прекачване е по-скоро изключение. Добавяме и 16-те влака на София-Будапеща през Белград и Ниш и вече имаме връзката със Западна Европа - на всеки четен час от София.

  • 3
    sasvirco avatar :-|
    sasvirco

    Лека полека...първо магистралката да пуснат. После ще я конкурираме с влака ;).

  • 4
    ngorchilov avatar :-P
    Ники Горчилов

    Ако ще се готвим за китайците, да почваме напрвао с трасе за Maglev. К'во само ще хабим стомана.

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Глупости, просто трябва да се изхарчат едни парета, ей така, ден да мине друг да дойде.....
    Правим магистралка, правим и железница в "паралел", нямаме влакчета, ще купим "после", въобще много глупости правим, що ли?
    Ами щото сме глупави...!!!!
    Някакви разчети, някакви баланси, кой къде кога и защо пътува??
    Йок дайте да режем ленти.......
    Е ракията ще стане и 20 лева литъра... що не....

  • 6
    ajsajder avatar :-|
    ajsajder

    Боби просто ЕС ще ни притисне с тея тирове,дето димят по шосетата..ще трябва да ги качваме на влакове и тях и после в Интермодални терминали да разтоварваме ремаркетата!Това е екологичното решение!Самият влекач, ще тегли ремаркето не повече от 50-60 км!

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#6] от "ajsajder":
    Щели да ни притискат от ЕС някога си, дайте обаче да изхарчим едни парета сега......
    Това са май свободни съчинения на тема транспорт на бедещето...
    Още повече, че основният поток ТИРове се движи Юг на Север - Турция, Гълъбово, Гурково, Хаимбоаз или Шипка, Търново, Бяла, Русе, Румъния, може да се убедиш сам ако се потъркаляш по пътищата на България
    Така че паретата за Ж.П. линията Пловдив Бургас едва ли ще помогнат много..... и едва ли ще произведат парета с чертичка, както се изисква при капитализЪма.....
    -------------------------------------
    Виж пътя Гурково, през Балкана, Търново, Бяла, Русе точно се нуждае от инвестиции и разширение.... ама акъл български, за кое по напред....

  • 8
    tony_get avatar :-|
    Тони Гетова

    Само една поправка: пътуването с т.нар. бързи ускорени влакове до морето е около 7 часа през тази линия и 6 през подбалканаската.

  • 9
    xunap avatar :-|
    xunap

    Да, Тони, явно журналистите не са се качвали на влак от много време. Правете си изводите кой за какво ви подработва.
    Експресът "Слънчев бряг" стига от София за Бургас за 6:30 минути.
    Второ: и сега имаме локомотиви, които развиват максимална скорост от 160 км/ч - Електропутере клас 46. Което за малка България се е много добре. Ползваните в повечето случаи за пътническите влакове локомотиви Шкода са с максимална скорост от 120 км.
    Преди няколко години модернизираха и Електорпутере-то, само че другият клас, с максимална скорост от 150 км/ч.
    Единственото нещо, което е нужно на влаковете сега е нови и здрави релси.
    Който иска да се тъпче по автобусите и да пътува пак 7 часа до Бургас без тоалетна, платил по-скъп билет, седнал и схавант през цялото време, който иска да си пътува с влака за 4-5 часа по новите релси. А който иска да се убива с колата по магистралите.

  • 10
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Влакът наистина би бил предпочетен от повече хора за пътуване на дълги разстояния,ама не и при сегашното положение на железниците.Щом от София до Пазарджик с бърз влак пътувам 2 часа и 10 минути,какво да говорим повече? А разстоянието е 120 км...Да де,с тъй наречения "експрес" съм с цели 10 минути по-бърз...Чудо,чудо през 21-ви век!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK