Човекът, който говори със света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Човекът, който говори със света

Човекът, който говори със света

Саймън Анхолт, който ще участва в брейнсторминга на Branding Bulgaria, e водещият мислител по проблемите на националната репутация

Огнян Георгиев, Алексей Лазаров
7736 прочитания

© www.simonanholt.com


Да, знаем, че да си журналист означава да седиш тихо отстрани на събитията, внимателно да ги наблюдаваш, а после описваш и анализираш за хората, които те четат.

Понякога обаче тези дрехи ни стават тесни. Понякога, като виждаме дефектите, ни хрумват и решения. Иска ни се да свалим за момент журналистическите си шапки и да влезем в ролята на действени хора, на които им пука накъде върви светът около тях, и имат идея какво ще направи живота ни по-смислен и пълноценен.

Инициативата Branding Bulgaria е такава идея. Ние мислим, че сега е много подходящ момент да поговорим и започнем да работим за промяна на марката "България"; да решим как искаме да изглежда държавата погледната отвън и какво да променим вътре в нея. Идеята е да формулираме обща, ясна и смислена визия за това как да изглежда страната ни. Не да измислим просто поредния рекламен лозунг, лого, или клип, а тази постижима цел, която ще ни помогне да подредим приоритетите си.

Какво ще направим

Да ни помогне да намерим правилния път поканихме един от най-добрите консултанти в тази област - Саймън Анхолт. Този път освен да пишем за това какво и как да се свърши, решихме да организираме и две събития. Саймън Анхолт ще дойде в България в началото на март и ще води мастър клас за ключовите министри от правителството и представители на големите български компании. На него, той ще обясни кой е най-правилният път да стигнем до обща визия за това каква искаме да е марката "България" и как да започнем да я налагаме. Освен мастър-класа, ще организираме и друго събитие. Наричаме го "конференция" поради липса на по-подходяща дума. За повечето хора "конференцията" е скучно събитие, на което се говори дълго и безсмислено. Ние, в Капитал от няколко години насам се опитваме (и нека е нескромно - успяваме) да променим тази нагласа. Правим конференции, които са интересни, събираме на тях умни хора, които говорят събрано, ясно и произвеждат смисъл. Това ще направим и с конференцията Branding Bulgaria. Тя ще бъде фабрика за идеи, в която по-широк кръг хора от бизнеса, правителството и смислената част от НПО-сектора ще формулират какви са стъпките, които трябва да извървим, за да изградим марката "България" така, че всички да спечелим.

Кой е Саймън Анхолт

Мнозина твърдят, че Саймън Анхолт е създателят на идеята за Nation branding (етикетирането на една държава). Самият Анхолт казва, че това не е вярно, защото идеята, около която се върти работата му, е тази за Nation brand. Освен в три букви, разликата е и в нещо по-важно. Международното обществено мнение е последната останала суперсила, казва Анхолт. Да му влияете, е трудна задача дори за САЩ, а за малките държави е още по-непосилна. Следователно националната репутация не може да бъде изкуствено създадена - тя е, каквато е и обикновено отразява състоянието на самата държава. По-добрата репутация обаче може да бъде заслужена, чрез съдържателни и постоянни усилия в области, които са важни за хората навсякъде.

В едно интервю за "Капитал" преди време, Анхолт обобщи, че "ако искаш хората да мислят позитивно за страната ти, запитай се какво можеш да направиш за тях и го прави. Ако България иска да бъде позната и да й се възхищават, трябва да произвежда и изнася важни и добри продукти и услуги, да създава добри туристически дестинации и да ги промотира силно и ефективно. Трябва да се ангажира в силен културен и политически диалог с други държави, да изгражда поток от забележителни хора в различни области, които да правят име по света. И най-вече - трябва да допринася по някакъв начин за онези въпроси, които наистина вълнуват хората от други държави - бедността, войната, екстремизма, правата на децата и жените, образованието, климата, замърсяването, дрогата и т.н." Това е логично: хората обикновено се възхищават на добрите идеи и неща, а те са доста универсални. Ако правиш образованието си по-добро, както прави Финландия, ще допринасяш за това другите да гледат на теб като на пример и да взаимстват идеите ти.

Анхолт е водещият експерт в света по въпросите на националната репутация и подсилването на конкурентоспособността на отделните държави, казва сп. "Economist". Освен дългогодишен съветник на британското правителство, Анхолт е работил с над 40 държави и международни организации по различни аспекти от тяхната стратегия за глобалния пазар. Едно от предимствата му е, че успява да разчупи рамките на институционалното мислене. Когато Словения например търси начин да покаже на света, че е по-богата и различна от останалата част на Югославия, без да предизвиква ненавист в съседите си, Анхолт препоръчва на словенското правителство да започне да предоставя финансова помощ на тези страни - елегантен начин да покажеш, че имаш добра икономика и си извън мрачния етикет "Западни Балкани".

Британският изследовател поддържа три индекса - Nation Brands Index, City Brands Index и State Brands Index, за които ежегодно интервюира и следи мнението на 20 хил. души от 25 държави. Той е носител и на престижната Nobels Colloquia Prize for Economics, която се дава от комитет от десет носителя на Нобел за икономика.

Да, знаем, че да си журналист означава да седиш тихо отстрани на събитията, внимателно да ги наблюдаваш, а после описваш и анализираш за хората, които те четат.

Понякога обаче тези дрехи ни стават тесни. Понякога, като виждаме дефектите, ни хрумват и решения. Иска ни се да свалим за момент журналистическите си шапки и да влезем в ролята на действени хора, на които им пука накъде върви светът около тях, и имат идея какво ще направи живота ни по-смислен и пълноценен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    asystolette avatar :-|
    Теодора

    Отлична идея, но дали ключовите ни министри няма отново да останат "над всичко" и, верни на егото си, да погледнат с пренебрежение?

  • 2
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Тиквата ще участва ли в брейнсторминга? Или само ще решава какво да се случи с резултатите?

  • 3
    angelan avatar :-|
    one4all

    Ако обърнем внимание на манталитета си, ще кажем "... ти ми дай пари, не ми давай акъл...". Оказва се обаче, че в съвременните динамични процеси в света изграждането на привлекателен образ на една държава е сложен и продължителен процес. Тази работа не става с въртенето на концептуално остарял клип по националните телевизий. (То нашия турист с изтънял от кризата джоб сякаш може да излезе извън собствената си страна.) Нека не забравяме, че никой не може да те научи да ловиш риба, ако сам не си осъзнал желанието за това. Разбира се, че трябва да се организират подобни събития и да се вслушваме в авторитети от бранша, но бих задал следния въпрос:
    - Защо имахме министър за българите в чужбина? , а нямаме такъв по отношение популяризиране на страната.
    Защото държава като нашата би могла да е привлекателна единствено с туризъм (хазартен, еко, СПА)
    "... ЗАЛОЖИ!(хазарт) на БЪЛГАРИЯ, СРЕД УТРИННА РОСА (еко) и ТЕРМАЛНО УДОВОЛСТВИЕ ..." ;-))

  • 4
    lol avatar :-?
    lol

    дали ще могат да бъдат надминати бившите пиари на България...такива гениални рекламни акции като чадъра и папата трудно можеш да ги засенчиш...

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Добре казано "... Трябва да се ангажира в силен културен и политически диалог с други държави, да изгражда поток от забележителни хора в различни области, които да правят име по света. И най-вече - трябва да допринася по някакъв начин за онези въпроси, които наистина вълнуват хората от други държави - бедността, войната, екстремизма, правата на децата и жените, образованието, климата, замърсяването, дрогата и т.н. ..."
    Само че дали ни вълнуват тези въпросчета?
    Спряхме Пенчо Славейков за Нобелова награда 1912... що, питай Вазов....
    Бедността, та ние самите сме бедни, свикнали сме, не ни бърка
    Войната - умеем да воюваме да же и на гладно, а и за 35 години загубихме 4 войни подред и пак Деди цар!
    Екстремизъм, кво беше тВа? В София джамията е на 100 м от Синагогата, на 100 м от "Свети Крал" и на 100 м от Св.Йосиф и така от стотици години......
    Правата на децата и жените - ДА, права бол, когато ни слушкат .....
    Образованието .... напред науката е слънце е нац. химн 150 г.на село най-голямата сграда е училището, попа, даскала и кмета....
    Климатът - Бог бил добър трудно може да намериш по добър от нашият, не се оплакваме .....
    Замърсяването - кога е било чисто, та да се жалваме?
    Дрогата - това пък какво е, ние си пием ракията, сами си я варим джанки дал Бог и грозде а и сливи (сини за ракия)

  • 6
    fleur avatar :-|
    Гери Б

    Страхотна идея и много добър пример. Крайно време е България да приложи качествена и стойностна стратегия на териториален маркетинг. Наистина страната има нужда от добро представяне пред света,но и не само. Мисля, че първо всички ние трябва да повярваме в добрия имидж на страната, защото без нужното самочувствие нещата биха се получили по-трудно. Смятам, че поканата на Саймън Анхолт е страхотно начало за мотивация и и развитието на креативни идеи.

  • 7
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    40 000 паунда е хонорарът за събитието на господина от снимката. Или 100 000 лв - дори не за нова идентичност, а за нечий съвет как да направим стратегия как да измисляме нова идентичност. На мен това ми звучи като корпоративен булшит от най-кухия тип. Но ако колегите от Сачи дадат безплатни билети, ще отида да го чуя. Иначе 200 лв за Дилбърт комикс, разтегнат в цял ден, не ми се плаща.

  • 8
    dove78 avatar :-|
    ksimtro

    До коментар [#7] от "gradinko":

    Саймън Анхолт. Национален брандинг.
    -- Естествено че е булшит.
    Много, ама много си прав.

  • 9
    ve avatar :-|
    ve

    Има поне два важни факта, които ние в България не знаем и не използваме за пиар.

    1. Кирил и Методи са обявени от папа Йоан Павел ІІ за светци - покровители на Европа и доктори на църквата. Този празник е на 14 февруари. Да сте видели някоя статия по въпроса в бъларски медии? Имаше две статии в Дойче веле на български.

    2. Папа Йоан ХХІІІ е известен като "българският" папа, защото е прекарал 10 години - два мандата в България като представител на Ватикана. Той председателства Втори ватикански събор през 1963 г, на който се определя съвременната политика на Католическата църква. Сегашният папа Бенедикт ХVІ казва, че решенията на този събор тепърва трябва да се осъществяват на практика. Едно от тези решения е, че се разрешава на местните църкви да служат литургията на националния език - в случая на български. Точно тава са искали Кирил и Методий от тогавашния папа преди 11 века. За ролята на Кирил и Методий и влиянието на тяхното дело върху папа Йоан ХХІІІ не се пише абсолютно нищо!!!!

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#9] от "ve":
    Всичко Мара втасала, ПиАр й липсва, виж цените на храните докъде хвръкнаха, па остави пиара със Св.Св Кирил и Методи и "българският" папа за по добри времена.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK