Service Unavailable*

Липсата на достатъчно капацитет е причина близо 80 000 годишни финансови отчета на фирмите за 2009 г. все още да не са сканирани

Service Unavailable*

Информационната система на Агенцията по вписванията изнемогва

5059 прочитания

Липсата на достатъчно капацитет е причина близо 80 000 годишни финансови отчета на фирмите за 2009 г. все още да не са сканирани

© Капитал


В следващите месеци все повече потребители на Търговския регистър ще получават този надпис на екрана си. Причината е, че информационната система на Агенцията по вписвания изнемогва от доста време, а държавата не инвестира в увеличаване на капацитета й. В час пик, когато в системата постъпят повече заявки от допустимия брой, системата автоматично отклонява следващите с вече цитираното съобщение.

През лятото на 2010, когато капацитетът на техниката беше достигнал критична точка, правителството отпусна целево пари за закупуване на допълнителен сторидж (система за съхранение на данни), но от тогава до сега процедурата по ЗОП не е приключена и няма сключен договор за доставка на техника. Регистърът се крепи на допълнителна техника, предоставена безвъзмездно от фирмите, обслужващи системите.

Изчерпването на капацитета е причината и близо 80 000 годишни финансови отчети на фирмите за 2009 г. все още да не са сканирани и качени в сайта. Документите, които бяха подадени на гишетата на агенцията през миналото лято, още стоят в чували, защото няма свободно дисково пространство. А междувременно наближава следващата кампания по приемането на отчетите за 2010. Ако не се вземат спешни мерки, много скоро системата може напълно да излезе от строя.

Най-големият срив в работата на Търговския регистър досега беше през есента на 2009 г. Тогава заради авария на климатиците в сървърното помещение, техниката прегря. Буквално за 15 минути температурата в залата се е повишила с 20 градуса и е започнало верижно изключване на сървърите. Потребителите не са усетили прекъсване на услугите, тъй като системата е продължила работа в резервния дейта център. От повече от година системният администратор "Грамма Нет ИС" ООД препоръчва ежемесечно да се закупи нова техника, но препоръките не се изпълняват от държавата с аргумента "няма пари".

Поддръжката не е безплатна

Търговският регистър е първата електронна услуга, която не прави разлика между заявки по интернет и на гише. Всички услуги, изпълнявани от чиновниците на агенцията, са напълно достъпни и по интернет. Регистърът е едно от най-ценните достижения на бизнеса и е пример за успешно реализиран проект по стратегията за електронно правителство. Той пести време и пари на администрацията и фирмите. Поддръжката му обаче не е безплатна. Нуждата от инвестиции расте с всяка изминала година, защото нарастват количеството обработвана информация и популярността на самите услуги.

Регистърът се ползва от десетки хиляди потребители всеки ден - акционери и съдружници във фирми, счетоводители, юристи, държавни чиновници, кредитни инспектори в банки, събирачи на дългове и много други, включително и журналисти.

Кръгът от потребители е почти един и същ, но броят на търговците в регистъра се увеличава с всяка година. В момента пререгистрираните дружества надхвърлят 500 000. Преди две години техният брой беше 200 000. Набъбнал е в пъти и броят на документите, които регистърът поддържа в сканиран вид - годишни финансови отчети, протоколи от общи събрания, актуални устави и т.н. Непрекъснато расте и честотата на ползването на регистъра - вече близо 40% от заявленията за вписване пристигат по електронен път, а не на гише. Нараства и броят на исканите справки за актуално състояние.

Пари всъщност има

Чистата печалба за държавата от таксите, които събира Агенцията по вписвания, е средно 50 млн. лева на година. Толкова е разликата между събираните приходи и разходите на агенцията. Странно е, че въпреки тези числа държавата не прави необходимите инвестиции в системата, така нарушава и приетия от нея закон, който залага принципа на самофинансиране. Там пише "приходите от такси по този закон се използват само за финансирането на воденето, съхраняването и развитието на Търговския регистър" (чл. 38, ал. 2). Когато тези средства не са достатъчни, липсващите пари се осигуряват с бюджетна субсидия от Министерството на правосъдието.

Нещо повече - законът казва, че ако приходите от такси превишават разходите, това е основание за намаляване на размера на таксите за следващата година. Това не се е случило досега нито веднъж, въпреки че всяка година приходите надхвърлят разходите.

*Услугата не е достъпна

В следващите месеци все повече потребители на Търговския регистър ще получават този надпис на екрана си. Причината е, че информационната система на Агенцията по вписвания изнемогва от доста време, а държавата не инвестира в увеличаване на капацитета й. В час пик, когато в системата постъпят повече заявки от допустимия брой, системата автоматично отклонява следващите с вече цитираното съобщение.

През лятото на 2010, когато капацитетът на техниката беше достигнал критична точка, правителството отпусна целево пари за закупуване на допълнителен сторидж (система за съхранение на данни), но от тогава до сега процедурата по ЗОП не е приключена и няма сключен договор за доставка на техника. Регистърът се крепи на допълнителна техника, предоставена безвъзмездно от фирмите, обслужващи системите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    nikoia avatar :-|
    nikoia

    А защо след като няма свободно дисково пространство ни карат да публикуваме нулеви отчети и да задръстваме системата.
    З тази глупост ТР взема 50.00 лв.
    Не съм програмист, ама не може ли данните да са в компресиран вид

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "nikoia":

    На фона на 50 милиона приходи, сървърното пространство е най-малкият проблем. Подозирам политическа атака - виж съсдената статия за напъните на ГЕРБ да засекрети регистъра. Утре-вдругиден ще кажат, абе то и без туй, както пишат и у веснико (виж долу цитата) регистъро не издържа на много-много потребители. Затва дай всеки ползвател да се изкихва с 10, 20 или 50 лева на нотариуси и други "лицензирани" наши момчета - ред да има у таа работа!

    "В момента пререгистрираните дружества надхвърлят 500 000. Преди две години техният брой беше 200 000. Набъбнал е в пъти и броят на документите, които регистърът поддържа в сканиран вид - годишни финансови отчети, протоколи от общи събрания, актуални устави и т.н. Непрекъснато расте и честотата на ползването на регистъра - вече близо 40% от заявленията за вписване пристигат по електронен път, а не на гише. Нараства и броят на исканите справки за актуално състояние."

  • 3
    techie avatar :-|
    techie

    Ако само сканират отчетите, без OCR, никакъв капацитет няма да им стигне. Преди години американската армия, с бюджет от 1 трилион долара годишно (500 за Пентагона и още толкова за войните), се отказа от сканираните документи - много скъпо им излизали. :)

    nikola, сканираните изображения се компресират автоматично (tiff формата го поддържа), но това не оправя нещата.

  • 4
    bokovsky avatar :-|
    bokovsky

    Определено тези две статии за публичността и проблемите с свободното пространство ме накараха да споделя и моето мнение по въпроса.

    Според мен достъпа до публичния регистър трябва да става само и единствено с електронен подпис. Когато се интересувате от информация от подобен тип редно би било да се представим първо „Добър ден, аз съм .. и търся ...“. Точно това ще представлява влизането в сайта на търговския регистър с електронният подпис. Всички тези влизания могат да бъдат записвани по ден, час, търсените фирми и при нужда тази информация да бъде налична. Дори нещо повече след 2012 година всякакви промени по дадена фирмата, както и вписването на допълнителна информация да става само с електронен подпис. Интернет има вече навсякъде благодарение на мобилните оператори.

    Що се отнася да ограниченото пространство, то никога няма да стига, факт който трудно се оспорва. Определено допълнително пространство е необходимо, както и непрекъснатата поддръжка на една такава система. За пример ще дам когато имате една стара кола и не я поддържате тя неминуемо ще ви остави точно когато имате най-много нужда от нея. Според мен много по евтино ще излезе на държавата да поддържа системата от колкото да чака срив и после да се възстановяват нещата. Добавянето на функционалност необходима за задължителното използване на електронен подпис, според мен не е трудно нито пък ще струва толкова много пари, че да се отхвърли на първо четене. Цената на електронният подпис падна много и е напълно достъпна за всеки.

    На края искам да поздравя хората, които са написали системата и я поддържат и да им вдъхна кураж, че това което са направили и правят е изключително полезно за имиджа на България и българската бизнес среда. Браво, че сайта работи еднакво добре под Линукс и Уиндоус. И накрая нека си пожелаем алчността да не е повече фактор в българската икономика и бързо да достигнем нужният ни стандарт на живот, защото ние го заслужаваме.

  • 5
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Какво ще правят с увеличаващата се група хора, които подават документи с подпис? Къде ще им дянат файловете тази година и на компютрите в офисите си ли ще им съхранят временно отчетите? С хубавото и евтиното лесно се свиква и поне 70% от търговците ще пуснат отчетите си с подпис ... и тогава .... НетИс като са с толкова хубав колокейшън център защо им отказаха климатиците? А нашите пари от отчетите къде отидоха ? А момичетата, които неуморно сканираха документи в ТР получиха ли поне 100лв премия? А кога ще се създаде кол център, който да помага с технически въпроси в разгара на кампанията? И кога ще се осигури капацитета нужен да захрани такава база данни - трябва ли да си късаме нервите докато пуснем заветните отчети?

  • 6
    vvelichkov avatar :-|
    Васил Величков

    До коментар [#5] от "dreamboxer":

    Нет ИС нямат ко-локейшън център, а не е Нет ИС, а и не са им отказали на тях климатиците ;-)

    Парите отиват в единната бюджетна сметка, а МП не си е поискало бюджет съгласно закона...та така...

    P.S. Четенето по диагонал води до грешни заключения...

  • 7
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Приятно ми е г-н Величков - ако не греша един от собствениците на Грамма Нет Ис? Бихте ли дали тогава повече яснота по проблема и как ще бъде решен? Извинявам се ако съм си направил подвеждащи изводи на базата на ограничената информация предоставена тук. Нямате център - а не бяхте ли закупили имот на БТК и преустроили по всички стандарти точно с намерението да бъде такъв тип сграда?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход