Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 25 фев 2011, 16:05, 4061 прочитания

Държавна тайна

Регистрите за отпуснатите субсидии са скрити. Заради погазване на закона или нежелание за повече публичност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавата дава субсидии. И ги записва в регистър, до който никой друг няма достъп. После пак решава да дава пари и пита фирмите колко средства досега са ползвали по нейни програми. Нищо, че вече си има информацията. Кандидатстващите компании пък не знаят какво точно влиза в регистъра, затова често бъркат сумите. И така не получават държавните и европейските средства.

Този безумен омагьосан кръг можеше и да не съществува. Ако регистърът беше публичен. И ако ведомствата не губят времето на фирмите с попълване на информация, с която вече разполагат, а самите чиновници служебно си я доставят.


За фирмите и грешките

Проблемът стана видим покрай кандидатстването по процедурата "Покриване на международно признати стандарти" от програма "Конкурентоспособност". Част от фирмите бяха отхвърлени именно заради неправилно попълнени декларации за държавна помощ. Имало е разминаване в това, което кандидатът за субсидия е обявил, и записаното в регистрите.

Консултанти и мениджъри посочиха примери за технически грешки в регистъра, за които фирмите няма как да подозират. Някои дружества пък, декларирали нула лева помощи, разбраха с учудване, че участието в задгранични панаири или на семинари, финансирани от държавата, също е вид помощ и се вписва в съответния регистър.



"Видовете подкрепа, които се предоставят от държавата и ЕС са над 10 000, създадени по отделни регламенти и специфична, тежка по своя обем и същност нормативна уредба. Често дори за самите администратори на помощ е трудно да определят вида й, а какво остава за предприятията кандидати, които не са специалисти и експерти в тази материя. Понякога в договорите, които подписват фирмите със съответната институция, не е ясно указано предоставяната помощ държавна или минимална е, в какъв размер е и в какъв времеви период е предоставена", обяснява Веселина Николова, изпълнителен директор на консултантската фирма "Огра".

Къде се крият регистрите

Тук отваряме една обяснителна скоба. Държавните помощи в ЕС по принцип са забранени. Освен ако не са одобрени от Брюксел или не са малки (под 200 хил. евро за три години). Вторите се наричат минимални (de minimis). В Закона за държавните помощи изрично е разписано задължението на всички държавни ведомства (министерства, агенции, управляващи органи, междинни звена на оперативните програми и др.) да поддържат свои публични регистри на държавните и минималните помощи и да ги качват на интернет страниците си. Това обаче не е факт.

Освен това ведомствата трябва да подават информация към финансовото министерство. За държавните помощи веднъж годишно, а за минималните - до три дни след подписването на договора за предоставянето им.

Изключение са земеделските субсидии, които се следят от ресорното министерство.

За обобщените от всички ведомства регистри в Министерството на финансите обаче няма изрично задължение за публикуване на събраните данни. Но няма и забрана.

"Регистър de minimis в момента съдържа над 26 000 записа, но е достъпен само за ведомствата. Министерството на финансите няма задължение той да е публичен и общодостъпен. Съдържанието му служи само за изпълнение на задължението на страната ни като член на ЕС да предостави информация в рамките на 20 дни при запитване от Европейската комисия, заявиха от отдел "Държавни помощи" на министерството.

От финансовото министерство отговарят формално на въпроса защо регистърът не е публичен: защото нямат такова задължение по закон. Но пропускат да споменат, че няма и забрана, а всъщност разходите списъците да се направят общодостъпни са минимални, а ползите могат да бъдат огромни.

Прозрачност, а?


Има и по-едър проблем от това, че няколко фирми са пострадали заради скрити регистри. Той е свързан с декларирания, но неприлаган принцип на прозрачността.

"Това са бюджетни средства на българските или европейските данъкоплатци, нека да се знае за какво и на кого са дадени, изпълнил ли е той и как е изпълнил ангажиментите, срещу които получава помощ", казва Камен Колев, заместник-председател на Българската стопанска камара. И допълва, че няма проблем за публичност, защото в регистрите "няма лични данни и търговски тайни".

"Няма аргумент, ако си взел под някаква форма пари от държавата, това да не е достъпно като информация. Там, където държавата дава пари възмездно – при обществените поръчки например, регистърът е публичен. А там, където помощта е безвъзмездна, е абсурдно да няма публичност", подкрепя тази теза и икономистът Лъчезар Богданов от Industry Watch.

"Обществото има нужда от повече и подробна информация за всичко, свързано с предоставяне на пари на данъкоплатците", коментира Светла Костадинова, изпълнителен директор на Института за пазарна икономика. И дава пример. "От обобщените данни за България на страницата на Европейската комисия става ясно, че над 90% от получената държавна помощ е за земеделие. Ако дългосрочната стратегия на селското стопанство за оцеляване и съществуване е държавните помощи, значи нещо не е наред", заключава Костадинова. Според нея "не е необходимо да те задължават, ако искаш да си открит и да се види, че нещата се случват почтено".

Остава и управляващите да видят смисъла на прозрачността и бързо да намерят техническо решение регистрите да станат публични. А докато това се случи, държавните ведомства трябва да се научат и те самите да спазват законите - в случая да публикуват на интернет страниците си регистрите, които водят. И финансовото министерство да започне да налага глоби при неизпълнение на тези задължения, както е предвидено по закон.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Разпределението на дела: not great, not terrible Разпределението на дела: not great, not terrible

Независима проверка установи сериозни уязвимости в софтуера за случаен избор на съдии. Защо обаче шумът е повече от проблема

5 апр 2020, 428 прочитания

За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души 1 За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души

От тях пристигналите от чужбина са 640 души. Най-силно са засегнати туризъм, хотелиерство и рестораньорство

4 апр 2020, 2414 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Да запушим резервоара

Министър Росен Плевнелиев изчисли, че енергийната ефективност може да направи АЕЦ "Белене" излишна

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10