Цената на промяната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цената на промяната

Цената на промяната

Икономическата прогноза

2485 прочитания

Годишният оборот на секс индустрията в България днес варира между 300 и 500 милиона лева. Този диапазон, макар да дава някаква идея за мащаба на пазара, е с висока степен на несигурност и е възможно действителността да е много извън него.

Организираното предоставяне на сексуални услуги в България на теория е забранено от закона. Спрямо това юридическо положение евентуалното легализиране би имало ефект на поява на нов пазар за досега отсъстваща услуга. В действителност сексуални услуги се предоставят и в момента, при това по организиран начин. Бизнесът съществува нелегално, което се отразява на неговата структура. Това включва наличие на политически канали за протекция, както и структуриране на бизнеса и маркетингови практики, които не привличат твърде голямо внимание сред правоохранителните органи, медиите, обществото.

От гледна точка на оборота на този пазар евентуалната легализация ще въздейства в посока осезаемо увеличение не толкова за сметка на количеството, колкото на качеството на предоставяните услуги. Няма сериозни причини да се очаква бум в предлаганото или в търсеното количество сексуални услуги в резултат на евентуална легализация (освен ако няма неочаквано силен туристически ефект). Но може да се очаква повишаване на качеството на средната услуга, като това неминуемо ще се отрази на цената. Напълно реалистично е да се мисли за удвояване на този оборот и достигане до цифри от мащаба на милиард лева годишно (в днешни цени).

Част от този оборот ще бъде насочен към бюджета, доколкото едно от следствията на легализацията на даден бизнес е възможността той да бъде облаган. Отчитайки данъци, осигуровки и някаква средна за България норма на събираемост, реалистично е да се допусне, че оборот от около милиард лева ще донесе допълнителни приходи в държавния бюджет от над 200 милиона лева годишно. Ако законодателят реши да обложи този бизнес с акциз, приходите могат да се окажат и по-големи въпреки оставането на част от фирмите в сивия сектор.

Напълно възможно е легализацията чрез стимула за капитализация на този бизнес да доведе до реално намаляване на броя проститутки.

Eвентуалните статични ползи от промяната обаче контрастират с потенциални негативни динамични ефекти, които обхващат цената на прехода от един режим към друг, както и увеличената цена за правоохранителни дейности поради увеличения достъп на представители на криминални мрежи до легална дейност и до възможности за прикриване на престъпления и пране на пари. Тези опасности могат да доведат до перманентно оскъпяване на дейността на правоохранителните органи в България.

Картината трябва да бъде допълнена от оценка на временните и постоянните разходи за обществото, които легализацията на този бизнес вероятно ще причини. Основният разход ще бъде свързан с преодоляване на съпротивата против промяната.

Съпротива против легализацията ще има поради поне три причини. Първите две са от морално и религиозно естество. Третата причина за съпротива срещу легализацията е съществуването на вкопани интереси, които могат да загубят от промяната в режима. Една легализация би създала условия за силно намаляване на компроматните дивиденти и силно ще свали цената на "затварянето на очите".

Преминаването от един режим към друг ще изисква и съответни инвестиции в надзорен и регулаторен капацитет.

Първо, легализацията ще отвори възможност хора, които явно са показали склонност да нарушават законите, да се превърнат в законни бизнесмени. Те вероятно ще вкарат бизнес практики, които противоречат на правилата на нормалната лоялна конкуренция и с това могат да увредят пазарните ниши на заварени законни бизнеси в други области на стопанска дейност и пазари. Тази цена на легализацията не може да бъде измерена, тя се отнася до тъканта на бизнес средата, но трябва да се има предвид при вземането на решения.

Легализацията на сексуалните услуги ще даде на криминалните мрежи достъп до легален бизнес, чрез който да се опитват да прикриват незаконни действия или да перат пари. Последната възможност е особено валидна в случая с бизнеса за сексуални услуги, доколкото ценообразуването там дава възможност за фиктивни обороти. Това ще налага отделянето на допълнителен капацитет в данъчните служби и в службите за борба с този конкретен тип престъпление. Наличието на легален параван ще затрудни преследването на този тип престъпления и оттам ще оскъпи правоохранителните дейности на различни държавни органи постоянно.

Авторът е директор на "Център за либерални стратегии"

Годишният оборот на секс индустрията в България днес варира между 300 и 500 милиона лева. Този диапазон, макар да дава някаква идея за мащаба на пазара, е с висока степен на несигурност и е възможно действителността да е много извън него.

Организираното предоставяне на сексуални услуги в България на теория е забранено от закона. Спрямо това юридическо положение евентуалното легализиране би имало ефект на поява на нов пазар за досега отсъстваща услуга. В действителност сексуални услуги се предоставят и в момента, при това по организиран начин. Бизнесът съществува нелегално, което се отразява на неговата структура. Това включва наличие на политически канали за протекция, както и структуриране на бизнеса и маркетингови практики, които не привличат твърде голямо внимание сред правоохранителните органи, медиите, обществото.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    С други думи защо да правим нещо с което ще си създаден излишно натоварване? Приходите ще бъдат добре дошли за бюджета, но трябва да се поизпотим за конторла върху легалната проституция. Малко в стил чиновническо мислене ми се струва тази статия.

  • 2
    joronic avatar :-|
    Joronic

    И аз не съм съгласен със статията. Криминалните бизнесмени щели да вкарат лоши практики в хубавия бизнес, че и в други пазарни ниши. Че те в момента са от лоши по-лоши практиките им в проституцията, а и нищо не им пречи и сега да се занимават и с друг бизнес, където да са нелоялни. Тъй че, не виждам какво по-лошо ще стане. Вярно, че НАП ще трябва да ги следи, но срещу това ще получава, да речем 200 м., т.е. може да си назначи още инспектори, на които ще плати от събраните от проституция данъци.

  • 3
    kamendc avatar :-|
    Камен

    идете и вижте в амстердам как е в квартала с червените фенери. десетки хиляди хора всеки божи ден, от всевъзможни държави. на година сигурно са милиони.
    какво пречи да отделим и ние един квадрат между няколко улици, нека там да е легална проституцията, тревата, и каквото там още е легално в амстердам (да не откриваме топлата вода).
    това са милиарди долари оборот, а отделно извън секса и наркотиците, туристите оставят и много пари за нощувки, храна, и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK