Дестинация зад ъгъла
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дестинация зад ъгъла

България на три картинки

Дестинация зад ъгъла

България (изненада!) е известна най-вече с евтин туризъм

Зорница Маркова
6513 прочитания

България на три картинки

© Капитал


На Unter den Linden, между Бранденбургската врата и университета "Хумболт", се намира може би най-големият мегаборд в Берлин (онези огроооомни реклами, които опасват цели сгради). Толкова е голям, че впечатлява дори рекламните експерти. На него е Полша.

Пред централния вход на най-голямото изложение за туризъм ITB в Берлин хилядите посетители се сблъскват с нагъсто подредения резултат от спешната антикризисна кампания на Египет. Призивът е също подходящ - "Елате в страната на мирната революция".

12%
са туристите през 2009 г., които са дошли в България заради собствен опит: т.е. лоялните туристи на дестинацията
Сградата на изложбения център ICC в Берлин има няколко входа, а през южния се влиза до различни халета, сред които и европейското. Между спирката на метрото и входа посрещат плажовете на Доминиканската република. Срещу тях се простират 10-метрови стени с логото и гледките на Турция. Оттук турската реклама започва да преследва всички посетители, не ги оставя през гардероба, по ескалаторите или чак до кафето. Води ги до хале, половината от което буквално е превзето от щанда й. Стените са опасани със слогана "Турция – история без край". Българският щанд се намира точно зад един от ъглите на турския.

Ако тази картина е леко потискаща, реалността не е много по-различна. В туризма България трябва да се конкурира наравно с всички свръхизвестни и недотам познати, но пък амбициозни дестинации в региона – от гиганти като Турция, която впечатлява с обем и размах, до бутиковите плажове на Средиземноморието, които привличат по-изискани клиенти. На техния фон България е без лице. За 20 години, откакто прави така наречения модерен туризъм, страната успя да се подреди на картата на най-масовите и евтините дестинации. И живее с този етикет и в момента.

"Германците знаят много малко за България. Да не кажа почти нищо. Тук има малко вино. Знае се, че на вашето море се пие евтина бира. За друго не се сещам." Говорим с журналист от в. Die Zeit, който пожела да не бъде цитиран. "Аз лично знам, че имате хубава природа и история. Трябва да ги показвате повече. Но са ви нужни енергични хора, които да разказват активно", каза той.

Трупано с годините

Този резултат има своята предистория. "Когато излезе на туристическата сцена, България тръбеше колко е евтина. Сега се вижда резултатът от тази стратегия. Дестинацията продължава да е малко известна, а тези, които я знаят, я свързват най-вече с евтините цени", каза оперативният директор на TUI Турция Корай Кавдир. В България всяко лято пристигат 300-400 хил. туристи от Германия, в Турция се броят в милиони. Разликата в числата е заради капацитета, но на практика и България, и Турция тичат в една писта и се представят като морски дестинации за семейства или за млади хора и с добро съотношение между цената и качеството. "Разликата е, че България няма добър имидж или никакъв имидж. Докато Турция инвестира в образа си от години и е много известна", каза Кавдир. Това е като да тичаш в една серия с Юсеин Болт и да не тренираш достатъчно. "Турските курорти се подготвят за най-големия наплив на туристи в своята история", съобщи през седмицата Die Welt в материал със заглавие "Турция очаква 5 млн. германски туристи".

Регионалният мениджър за България, Румъния и Кипър в TUI Deutschland Детлеф Хьоне също сравнява двете дестинации по техния имидж. България натрупа негативи през последните години с това, че имаше проблеми с качеството – невинаги добро обслужване и компромиси с храната, казва той. Подобни проблеми лесно могат да влошат имиджа, а отстраняването им отнема години.

В началото, когато преди 10-15 години първите хотели бяха приватизирани и нови започваха да се строят, цялата енергия беше насочена към бетона и стъклата. Липсваше съдържанието – приветливия персонал, вкусната храна. Преди да започне кризата, актуална тема за оплаквания беше и презастрояването и шума от строителните дейности, които се случваха и в разгара на сезона. Към това се прибавят нерешените още проблеми с инфраструктурата. Големите британски туроператори например съкратиха програмите си по Северното Черноморие и заради недостатъчно добрата транспортна инфраструктура. Целият този букет от проблеми лепна етикета на България като евтино море с компромисно качество.

Къде са шансовете

"Нямате Краков, нямате Прага, нямате гръцкото море. Тъкмо защото нямате световноизвестни активи - Малдивските или гръцките острови например, никога няма да сте в топ 10 на световните дестинации. Това трябва да е ясно. Имате култура, история, археология - както и всички останали. Имате руини, но не сте Египет, Индия или Иран", казва Саймън Анхолт за България (виж стр.10-11) "Страна като България трябва да намери своята цел", казва той.

Погледнато откъм туризма, тази цел в момента е повече от неясна. От една страна, повече от две трети от чуждите туристи тук идват за масовия морски туризъм. И това не е непременно лошо. Масовият туризъм може да носи печалба за страната и бизнеса, стига да се прави професионално. Ако иска да излезе от зоната на посредствеността обаче, България трябва да инвестира целенасочени усилия. "Ако искате да привличате семейни туристи, трябва да излезете навсякъде с посланието, че предлагате качество и по-добро обслужване. Ако искате да сте младежка дестинация, наблегнете на разнообразния нощен живот", казва Корай Кавдир. Звучи просто, но остава неизпълнимо. От година на година България сменя посланията си към света и иска да развива нови и нови продукти, без да инвестира достатъчно в никой. 

"Масовият туризъм е традиционното българско лице на България. Той може и трябва да бъде развиван. В същото време тази година акцентираме на алтернативния и културния туризъм, където България има голям потенциал", беше основното послание на министъра на икономиката Трайчо Трайков на българската пресконференция по време на ITB.

България, разбира се, може да иска да е и SPA център на Балканите. И в двете няма лошо, стига да е дългосрочна цел, която се налага устойчиво. Имидж не се гради нито за месец, нито за година и не става само с презентации по борси и няколко телевизионни кампании в чужбина. Ако към България тръгнат много туристи, които търсят култура, и в същото време няма път, по който да стигнат до поредния уникален обект, или отидат да видят "долината на стоте могили" и заварят две могили, завити с найлон, ефектът ще е обратният. Просто е - нека изберем какви искаме да бъдем и да го правим добре. Няма да сме най-добрите във всичко. Но ще сме добри в нещо.

На Unter den Linden, между Бранденбургската врата и университета "Хумболт", се намира може би най-големият мегаборд в Берлин (онези огроооомни реклами, които опасват цели сгради). Толкова е голям, че впечатлява дори рекламните експерти. На него е Полша.

Пред централния вход на най-голямото изложение за туризъм ITB в Берлин хилядите посетители се сблъскват с нагъсто подредения резултат от спешната антикризисна кампания на Египет. Призивът е също подходящ - "Елате в страната на мирната революция".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    morchagan avatar :-|
    morchagan

    Много добра статия. Аз от години не ходя на почивка в България и не съжалявам. Това, което най-много ме шокира, е липсата, както казват в статията, на "приветлив персонал". Всички са навъсени, готови да се скарат при най-малкото... Жалка работа

  • 2
    postingcanter avatar :-|
    Posting Canter

    До коментар [#1] от "morchagan":
    това е един от жалките остатъци от социализма, когато клиентът нямаше никакви права и всъщност трябваше да се моли за стоки и за добро обслужване. правилно правите, че бойкотирате лошото обслужване по единствения начин, който го кара да се промени. само когато и последният отчаян посетител се оттегли, нагласата за краткорочно правене на печалба, така дълбоко залегнало в психиката на повечето и съществуващо още от 1930-те, ще се промени.

    българските хотелиери и ресторантьори имат нужда от усмивки, компетентност, по-дългосрочно мислене и по-високо ниво на грижа. докато това все още е в процес на бездействие, ще ходим на почивка в кейп таун.

  • 3
    igr81 avatar :-|
    antropos

    Добре ще е българските хотелиери и ресторантьори да проумеят най-после, че не може само да мрънкат за ДДС-то или че държавата не подготвя качествени кадри, а да вземат и да инвестират точно в човешкия ресурс.Да спрат да задоволяват тщеславието си с яхти и лимузини, а да заделят средства сами да обучават.Имат си сдружение, значи не е проблем да стане.

  • 4
    moreni avatar :-|
    moreni

    Ето ви нещо уникално на фона на другите страни: природата и биоразнообразието. Можем ли да излезем с него пазара? Можем. Какво правим с него? Затриваме го.

  • 5
    pezar avatar :-|
    pezar

    И как да е приветлив персонала като хотели и ресторанти по морето се държат от такива криви глави.Каквити шефовете такъв и персонала.
    Не може за 16 часа работа да ти даде 20 евро и да си и свеж на другия ден.Липсва мотивация за работа,защото повечето от хотелите и рестирантите се направиха от хора,които никога не не са носили табла или готвили,а от тъпи мутри.

  • 6
    pezar avatar :-|
    pezar

    Туризма е връцете на мутрите,а те как разбират от туризъм.Малеее.Особено като им сложиш едно определение еко и те си мислят,че това значи два бакъра,малко сено,колело от каруца,някой чан за асортимент,червени покривки,гледжосани чинии с кебапчета и изкуфяла маруля за украса+мощно чалга.

  • 7
    tims avatar :-|
    tims

    Гостоприемството е ключът към печелившия и устойчив туризъм! За съжаление, гостоприемството не е между ценностите на нито един от занимаващите се с туризъм в България днес. Българският туризъм няма човешко лице. Хората, които се занимават с него са аматьори, институционални инвеститори, държавни служители доволни от поредната командировка в чужбина или от държавната поръчка на бездарна и по-скоро вредна за България реклама, случайно попаднали мениждъри и какви ли не гастрольори, гонещи лесна сезонна печалба. Затова и туристическият ни продукт е толкова жалък и не насочен към никакаква определена група туристи.

  • 8
    miroslav55 avatar :-|
    miroslav55

    България, както я виждам от моя прозорец

    http://avtorski.pogled.info/article/19454/Balgariya-kakto-ya-vizhdam-ot-moya-prozorets

  • 9
    serafin avatar :-|
    serafin

    Ами това е - когато не знаеш накъде си тръгнал задължително стигаш някъде другаде!
    1. Домораслите представи за лукс - не може категоризиращият орган да ти сложи 5 звезди а в каталога на туроператора да си изписан с 3. В дебелите и празни тикви на т.нар. хотелиери и ресторантьори трябва здраво да се набие, че не може с еднозвезден персонал да се предлага услуга 4-5 звезди. Не е толкова важно колко пари си хвърлил в камъни Сваровски, италиански мрамор и др.п., а персонала ти да не знае и дума чужд език и да бяга от клиентите да не би някой да го заговори:-)
    2. Инвестициите в човешки ресурси са по-важни от инвестициите в басейни, сауни и СПА простотии.

  • 10
    kamendc avatar :-|
    Камен

    това какъв туризъм искат да правят, си е проблем на хотелиерите и браншовата им асоциация. да не кажат сега, че искат ние с нашите данъци да им платим рекламната кампания и брандирането?

    иначе аз пък съм доволен от почти всички хотели, в които съм бил последните години в българия. доста са напреднали в сравнение с 2005, например. не говоря за инфраструктурата около тях, но в самите хотели и по морето, и на банско, и на пампорово, и на девин, и в трявна, и в сигурно още поне 10 града, нито съм останал гладен, нито съм спал на несменени чаршафи, получил съм това, за което съм платил, и ако не винаги с усмивка, то с дружелюбно отношение винаги.
    голям зор е да пътуваш надалеч за почивка, като и в българия имаме и море и планина, а да не говорим и че не е въглеродно-ефективно ;-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK