Цената на борбата с цените

Поскъпването на горивата е неприятно, но ограничаването му чрез държавна намеса е непосилно и невъзможно

"НЕ! на високите цени на горивата". "Правителството да създаде срочно комисия, която да предприеме незабавни нормативни мерки за регулиране цената на горивата до 2 лева за литър".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
52 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • demonoid - чао тирани!
    • - 40
    • + 88

    Какви 147 USD за барел? ЛУКОЙЛ зарежда от руснаците, а та петрола едва ли е повече от 90 USD. Като сложим ниските заплати на работниците, то интересно защо цената ни е толкова висока?! И нека не се оправдаваме с акциза и ДДС върху акциза.

    Нередност?
  • 2
    demonoid avatar :-P
    demonoid - чао тирани!
    • - 31
    • + 45

    И ми е интересно Златев ли ми сложи минус!? Няма човек с поне грам мозък в главата си, който да не си зададе същото питане.

    Нередност?
  • 3
    newager avatar :-|
    Joro
    • - 22
    • + 42

    Енергийна ефективност, та енергийна ефиктивност... Къде е енергийната ефективност в САЩ, Мексико и др.?

    Обяснете защо в Северна Америка литър бензин е 1.20 лв., а в Европа двойно по-висока. Защо европейците плащат най-много за тази енергийна ефективност, а технологиите продължават да се развиват в САЩ (1% от петрола в света, внасят голяма част от потреблението).

    Останалите държави продължават да харчат и да не мислят за недостиг на петрол (кой кара кола в Северна Америка харчеща под 10 литра на сто?), а Европа видиш ли най-мислещата за света.

    Защо Европа употребява и плаща най-скъпата цена за бензин?

    Нередност?
  • 4
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 7
    • + 56

    3,
    "Защо Европа употребява и плаща най-скъпата цена за бензин?"
    Европа не употребява най-скъпия бензин. Това как го измисли? Европейските компании купуват петрола на борсата като всички останали и на същата цена. Вече може да попиташ защо цената на горивата в ЕС е с акцизи, които са 45-50%(Е, това е след ДДСто, де.) от крайната цена, т.е. защо трябва заради бюрократите и вечното им желание да харчат чуждите пари да се плаща повече и да се лъже, че данъците били ниски, защото то, видиш ли, акцизът не бил точно данък.
    Съгласен съм, че така е най-лесно, защото хващаш най-купуваните стоки, от които никой не може да се откаже- ток, горива, цигари(Тук отказване има, де, ама е по-трудно.), храни и лекарства(В България те са с ДДС 20%, в ЕС обикновено ставката е 0%.), слагаш им някой лев за държавата и защо ти е да съкращаваш търтеи или да мислиш как и дали изобщо ще похарчиш примерно 133000лв за "Стратегия за развитие на ИТ в съдебната система"(Имаше статия с описано какво е това документче от чисто 5-6 листа текст, което за нищо не става.). Европейският, а особено българският, политик не е мениджър, а по-скоро е бюрократ-популист(Второто идва с идеята, че най-лесно се печелят избиратели със социални помощи.).

    Нередност?
  • 5
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana
    • - 5
    • + 51

    един лаишки въпрос?
    в някои европейски страни има винетки, а в други не, защото пътния данък се взима от стойността на горивото.
    Като се сравняват цени, защо не се калкулира и тази разлика?
    Освен това, някои горива се субсидират по екологични причини - пропан бутана например в Белгия е по-евтин от България ...

    Нередност?
  • 6
    mumi avatar :-|
    mumi
    • - 12
    • + 30

    До коментар [#3] от "Joro":
    Според мен в Европа данъчната тежест върху горивата е по-висока от тази в САЩ, защото населението на Европа е доста по-застаряло от населението на САЩ и освен това, доколкото съм запознат, в Европа има по-развита социално-осигурителна система, включително по-развито здравно осигуряване. Затова Европа използа постъпленията от данъците върху горивата, за да субсидира пенсионната и здравноосигурителни системи.
    В България например бюджетът субсидира всяка година НОИ с 2 милиарда лева, които предполагам идват точно от данъците върху горивата. Предполагам, че се субсидира и бюджета на здравното осигуряване, а знаем, че възрастните хора по разбираеми причини по-често ползват здравните услуги.
    Ако директно се вдигнат здравните и други осигурителни вноски, които са преки данъци, това ще доведе до сериозни брожения сред работещите, а така чрез данъците върху горивата, които са косвени данъци, нещата остават по-невидими и не пораждат социално недоволство, освен ако цените на горивата не започнат рязко да растат, както е в настоящия случай.

    Нередност?
  • 7
    peho avatar :-|
    peho
    • - 8
    • + 15

    "Защо европейците плащат най-много за тази енергийна ефективност, а технологиите продължават да се развиват в САЩ"
    При автомобилните технологии са мнооого напред, даже Крайслер купи Фиат,ГМ мина по продажби Тойота, а Додж извади убиец на БМВ М5. Да бе да.....
    Жоро цъкнах ти минусче, защото май не си чувал за една петролна криза в Щатите. Гугъл ит.

    Нередност?
  • 8
    febra avatar :-|
    febra
    • - 2
    • + 55

    затова авторите трябваше да сравнят цената при производител (без ДДС и акцизи) в България и останалите. Било то и САЩ или Македония (която не е в ЕС и няма минимални акцизи)
    А и да акцентират върху доларовата цена на петрола без да се отразява курса на еврото/долара е евтино. Все едно чета писмо на Лукойл...
    И не по-малко важното е когато се сравняват цените да се обърне внимание че руския/уралския петрол преработван от Лукойл е с високо съдържание на сяра, в този смисъл с ниско качество, и следователно ниска цена.
    Когато очаквах Капитал да пише по темата се надявах да видя повече информация за борсата, на чиято цена се позовава Лукойл и какво влияние върху ценообразуването имат там руснаците!

    Нередност?
  • 9
    newager avatar :-|
    Joro
    • - 8
    • + 23

    От една страна се радвам, че забелязахте мнението ми и по този начин доказахте, че Европа е свикнала с предубеждението, че в САЩ има петрол за разлика от Европа и поради това плащаме толкова скъпо за горива.

    Но от друга защитавате нещо в което едва ли сте убедени. Фактите са това - в Северна Америка бензина е 2 пъти по-евтин от Европа и хората не са толкова притеснени от недостика на петрол, както в Европа. Това е основното оправдание - изчерпване на петрола.

    Нито социално, нито здравно, нито транспортно могат да бъдат заблуждавани хората. Плащай ти висок бензин и ние да разпределяме тези пари за други сфери. Това е глупост. Мито върху бензина 40%, данък 20%, данък върху лекарствата, храните, стоките 20%, дотук 80%.

    Търся истината и не искам да споря и обвинявам някои. Опитайте, вижте и помислете и вие за нещо различно от обикалящата ви среда!

    Нередност?
  • 10
    damianrm avatar :-|
    damianrm
    • - 10
    • + 26

    държавата не може да регулира пазарни цени, това е вярно! Но може да намали акциза , бюрокрацията и така да намали цените !

    Така че - ПРОТЕСТ ДО ДУПКА ! То като си мълчим и 10 лв. ще го направят, няма проблеми !!!!!!!

    Нередност?
Нов коментар