Цената на борбата с цените
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цената на борбата с цените

Цената на борбата с цените

Поскъпването на горивата е неприятно, но ограничаването му чрез държавна намеса е непосилно и невъзможно

Вера Денизова
10262 прочитания

© Ася Колева


Автор: Ася Колева

"НЕ! на високите цени на горивата". "Правителството да създаде срочно комисия, която да предприеме незабавни нормативни мерки за регулиране цената на горивата до 2 лева за литър".

Това са част от плакатите по колите на протестиращите, които ще видите на 13 март, ако минете през някоя от бензиностанциите между Пловдив и Стара Загора. Само седмица след като управляващите (предимно в лицето на земеделския министър Мирослав Найденов) показаха, че поне на думи са склонни да пренебрегнат принципите на пазарната икономика, за да успокоят избирателите, исканията за държавна намеса с цел понижаване на цените на поредната поскъпваща стока нараснаха.

Допреди десетина дни на прицел бяха храните. През седмицата дебатът обаче се премести на единствената по-взривоопасна територия - горивата. От началото на годината цените им скочиха с 12% и доближиха нивата от 2008 г., когато котировките на суровия петрол тип брент достигнаха рекордните 147 долара на барел. В петък цените на международните пазари сделки се сключваха на 113-114 долара.

Вярно е, че растящите цени на бензина и производните му косвено се отразяват на цялата икономика и помпат инфлацията нагоре. Тя пък изяжда разполагаемия доход на хората и може да доведе до по-бавно възстановяване на икономиката. Безспорно е неприятно. Но намеса на държавата в условия на пазарна икономика не просто е недопустима, а и невъзможна - на малките български изкривени пазари можеш да влияеш лесно, но не и на глобалното търсене и предлагане. И в прокламираното като дясноцентриско правителство на ГЕРБ трябва да знаят това. И все пак предложенията на политици и експерти за озаптяване на инфалционния натиск са многобройни и странни. И варират от "държавата да регулира цените" до "да се понижат акцизите".

Монополи, картели, спекуланти

Когато цената на горивата тръгне нагоре, това най-пряко се усеща от превозвачите, тъй като те формират около 40% от разходите им. Логично най-крайните искания като това за регулиран пазар дойдоха от тях:

"Лукойл" е монополист и печели от това. Зареждаме в цяла Европа и по наши наблюдения цената на горивата в България е най-висока", обясни Ваньо Алексиев, изпълнителен директор на "Биомет". "Ясно е, че заради кризата в Либия суровият петрол расте. Но той е изходната суровина и формира не повече от 30% от стойността на крайния продукт. В същото време разходите на "Лукойл" в България са по-ниски от тези в повечето страни от ЕС, защото заплатите тук са едни от най-ниските. Освен това няма логика дизелът да е по-скъп от бензина", така той аргументира недоволството в бранша.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Официалните данни обаче показват, че цената на най-масовия бензин в България е една от най-ниските в ЕС (виж графиките). На другото най-използвано гориво – дизел, е по-скоро между средните в ЕС. Според "Лукойл" последното се дължи на увеличеното потребление и на факта, че за разлика от повечето страни от ЕС България не прилага облекчено облагане с акциз и ДДС. "Ако допреди 7-8 години само 2% от горивата, които са се продавали в България, са били внос, през 2009 г. този процент е 50. Това показва, че пазарът е гъвкав", твърди Георги Ангелов от "Отворено общество".

Дори и да има съмнения, че има злоупотреба с монопол или картел обаче, това трябва да се докаже от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Тя вече се самосезира при предишната петролна криза. Резултатът от проверката (докладът не е особено впечатляващ!) не установи злоупотреби с господстващо положение. Сега, не без натиска на транспортния министър Александър Цветков, КЗК обяви, че започва секторен анализ на пазара. Това обаче не означава, че ще се стигне до конкретни проверки за нелоялна конкуренция или злоупотреба с монопол.

На акцизни изпарения

В надпреварата с борбата срещу цените се включиха и политиците. Съпредседателят на "Синята коалиция" Мартин Димитров предложи правителството да настоява в Брюксел за отпадане на минималното ниво на акцизите за горивата. Подобна идея застъпва и макроикономистът от Industry Watch Георги Стоев. Той посочва, че 45-50% от стойността на горивата е акциз и ДДС. В момента обаче ставката, с която се облага дизелът в България, е под минималните в ЕС, а за бензина тя е с едва 4 евро на 1000 л по-висока от допустимия минимум, т.е. цената на литър гориво ще спадне с не повече от 0.8 стотинки. Другият вариант е да се иска специално разрешение от Европейската комисия. "Ако България иска да понижи акцизите си под минималните ставки в ЕС, страната ще трябва да поиска дерогация, но е малко вероятно такава да ви бъде дадена", обясниха за "Капитал" от пресслужбата на Генерална дирекция "Данъчно облагане и митнически съюз" в ЕК.

Финансовият министър Симеон Дянков също обясни, че акцизът на горивата не може да бъде намален. Според него въпросът е дали в България повишението на цените на горивата става по-бързо, отколкото в останалите страни от ЕС.

Ако има препоръки, свързани с акцизното законодателство, които заслужават внимание, то това е искането на превозвачите смеските с биогорива да са с намалено облагане. Както и да се облекчи процедурата при внос на горива. Според превозвачите и собствениците на малки бензиностанции тя е толкова усложнена - трябва да има акцизен склад, митниците искат банкови гаранции и т.н. - че на практика компаниите, които могат да внасят такива продукти, се броят на пръстите на едната ръка.

Цените или бюджетът

Ако управляващите искат да се борят с инфлацията – а не да изпълняват исканията на отделни сектори, най-лесно е да намалят ДДС. Това е данъкът, който облага всички стоки и услуги, потребявани в страната, и тежестта му се разпределя равномерно между най-много хора. А и опасността от инфлация не идва само от увеличаващите се цени на горивата. В световен мащаб в посока нагоре (а някъде и рекордни) са котировките на повечето суровини и храни. България няма как да е изключение.

Друг е въпросът дали бюджетът може да издържи на такава мярка, при положение че за тази година е със заложен дефицит от поне 2 млрд. лв., а косвеният данък е най-големият приходоизточник. Освен това идват избори, а управляващите не дават индикации, че искат да правят реформи и да пестят. "За да намалиш ДДС, трябва да имаш стабилен бюджет. А нашият не е стабилен. Дори и ставката да се понижи с няколко пункта, ако петролът продължава да расте, и тази мярка няма да проработи", убеден е Георги Ангелов.

Георги Стоев обръща внимание на още една скрита резерва – държавните такси, които продължават да растат. В повечето случаи те се плащат от фирмите, а те ги калкулират в цената на стоките и услугите си.

От друга страна, поредното поскъпване е добър повод да станем малко по-енергийно ефективни. Това е единственият начин страната и икономиката ни да станат по-малко зависими и при бъдещи шокове да са по-устойчиви. Препоръките на ЕК към правителствата за справяне с предходнта петролна криза също бяха в тази посока – насърчаване на енергоспестяващи технологии и транспорт.

"Хората забравят, че реалните им доходи се влияят не само от цените на стоките и услугите, а и от размера на заплатите им. Дали те ще растат - зависи от това как се развива икономиката. Дали ще е с бързи или бавни темпове - зависи от нас: от реформаторските усилия на правителството и желанието му да се подобри средата за правене на бизнес", допълва Ангелов.

А практиката показва, че за малка отворена икономика това никога не се получава чрез държавно свръхрегулиране.

Автор: Ася Колева

"НЕ! на високите цени на горивата". "Правителството да създаде срочно комисия, която да предприеме незабавни нормативни мерки за регулиране цената на горивата до 2 лева за литър".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

52 коментара
  • demonoid - чао тирани!

    Какви 147 USD за барел? ЛУКОЙЛ зарежда от руснаците, а та петрола едва ли е повече от 90 USD. Като сложим ниските заплати на работниците, то интересно защо цената ни е толкова висока?! И нека не се оправдаваме с акциза и ДДС върху акциза.

  • 2
    demonoid avatar :-P
    demonoid - чао тирани!

    И ми е интересно Златев ли ми сложи минус!? Няма човек с поне грам мозък в главата си, който да не си зададе същото питане.

  • 3
    newager avatar :-|
    Joro

    Енергийна ефективност, та енергийна ефиктивност... Къде е енергийната ефективност в САЩ, Мексико и др.?

    Обяснете защо в Северна Америка литър бензин е 1.20 лв., а в Европа двойно по-висока. Защо европейците плащат най-много за тази енергийна ефективност, а технологиите продължават да се развиват в САЩ (1% от петрола в света, внасят голяма част от потреблението).

    Останалите държави продължават да харчат и да не мислят за недостиг на петрол (кой кара кола в Северна Америка харчеща под 10 литра на сто?), а Европа видиш ли най-мислещата за света.

    Защо Европа употребява и плаща най-скъпата цена за бензин?

  • 4
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    3,
    "Защо Европа употребява и плаща най-скъпата цена за бензин?"
    Европа не употребява най-скъпия бензин. Това как го измисли? Европейските компании купуват петрола на борсата като всички останали и на същата цена. Вече може да попиташ защо цената на горивата в ЕС е с акцизи, които са 45-50%(Е, това е след ДДСто, де.) от крайната цена, т.е. защо трябва заради бюрократите и вечното им желание да харчат чуждите пари да се плаща повече и да се лъже, че данъците били ниски, защото то, видиш ли, акцизът не бил точно данък.
    Съгласен съм, че така е най-лесно, защото хващаш най-купуваните стоки, от които никой не може да се откаже- ток, горива, цигари(Тук отказване има, де, ама е по-трудно.), храни и лекарства(В България те са с ДДС 20%, в ЕС обикновено ставката е 0%.), слагаш им някой лев за държавата и защо ти е да съкращаваш търтеи или да мислиш как и дали изобщо ще похарчиш примерно 133000лв за "Стратегия за развитие на ИТ в съдебната система"(Имаше статия с описано какво е това документче от чисто 5-6 листа текст, което за нищо не става.). Европейският, а особено българският, политик не е мениджър, а по-скоро е бюрократ-популист(Второто идва с идеята, че най-лесно се печелят избиратели със социални помощи.).

  • 5
    dourmana avatar :-|
    Petko Dourmana

    един лаишки въпрос?
    в някои европейски страни има винетки, а в други не, защото пътния данък се взима от стойността на горивото.
    Като се сравняват цени, защо не се калкулира и тази разлика?
    Освен това, някои горива се субсидират по екологични причини - пропан бутана например в Белгия е по-евтин от България ...

  • 6
    mumi avatar :-|
    mumi

    До коментар [#3] от "Joro":
    Според мен в Европа данъчната тежест върху горивата е по-висока от тази в САЩ, защото населението на Европа е доста по-застаряло от населението на САЩ и освен това, доколкото съм запознат, в Европа има по-развита социално-осигурителна система, включително по-развито здравно осигуряване. Затова Европа използа постъпленията от данъците върху горивата, за да субсидира пенсионната и здравноосигурителни системи.
    В България например бюджетът субсидира всяка година НОИ с 2 милиарда лева, които предполагам идват точно от данъците върху горивата. Предполагам, че се субсидира и бюджета на здравното осигуряване, а знаем, че възрастните хора по разбираеми причини по-често ползват здравните услуги.
    Ако директно се вдигнат здравните и други осигурителни вноски, които са преки данъци, това ще доведе до сериозни брожения сред работещите, а така чрез данъците върху горивата, които са косвени данъци, нещата остават по-невидими и не пораждат социално недоволство, освен ако цените на горивата не започнат рязко да растат, както е в настоящия случай.

  • 7
    peho avatar :-|
    peho

    "Защо европейците плащат най-много за тази енергийна ефективност, а технологиите продължават да се развиват в САЩ"
    При автомобилните технологии са мнооого напред, даже Крайслер купи Фиат,ГМ мина по продажби Тойота, а Додж извади убиец на БМВ М5. Да бе да.....
    Жоро цъкнах ти минусче, защото май не си чувал за една петролна криза в Щатите. Гугъл ит.

  • 8
    febra avatar :-|
    febra

    затова авторите трябваше да сравнят цената при производител (без ДДС и акцизи) в България и останалите. Било то и САЩ или Македония (която не е в ЕС и няма минимални акцизи)
    А и да акцентират върху доларовата цена на петрола без да се отразява курса на еврото/долара е евтино. Все едно чета писмо на Лукойл...
    И не по-малко важното е когато се сравняват цените да се обърне внимание че руския/уралския петрол преработван от Лукойл е с високо съдържание на сяра, в този смисъл с ниско качество, и следователно ниска цена.
    Когато очаквах Капитал да пише по темата се надявах да видя повече информация за борсата, на чиято цена се позовава Лукойл и какво влияние върху ценообразуването имат там руснаците!

  • 9
    newager avatar :-|
    Joro

    От една страна се радвам, че забелязахте мнението ми и по този начин доказахте, че Европа е свикнала с предубеждението, че в САЩ има петрол за разлика от Европа и поради това плащаме толкова скъпо за горива.

    Но от друга защитавате нещо в което едва ли сте убедени. Фактите са това - в Северна Америка бензина е 2 пъти по-евтин от Европа и хората не са толкова притеснени от недостика на петрол, както в Европа. Това е основното оправдание - изчерпване на петрола.

    Нито социално, нито здравно, нито транспортно могат да бъдат заблуждавани хората. Плащай ти висок бензин и ние да разпределяме тези пари за други сфери. Това е глупост. Мито върху бензина 40%, данък 20%, данък върху лекарствата, храните, стоките 20%, дотук 80%.

    Търся истината и не искам да споря и обвинявам някои. Опитайте, вижте и помислете и вие за нещо различно от обикалящата ви среда!

  • 10
    damianrm avatar :-|
    damianrm

    държавата не може да регулира пазарни цени, това е вярно! Но може да намали акциза , бюрокрацията и така да намали цените !

    Така че - ПРОТЕСТ ДО ДУПКА ! То като си мълчим и 10 лв. ще го направят, няма проблеми !!!!!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK