Най-скъпата жп магистрала
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Най-скъпата жп магистрала

Високоскоростни релси ще има най-рано през 2014 г. За подходящи влакове още не се знае

Най-скъпата жп магистрала

Бързият влак по трасето София-Видин ще струва 2.6 млрд. евро

Калина Горанова
18248 прочитания

Високоскоростни релси ще има най-рано през 2014 г. За подходящи влакове още не се знае

© Надежда Чипева


Високоскоростни релси ще има най-рано през 2014 г. За подходящи влакове още не се знае
Фотограф: Надежда Чипева

След около десетина години град Враца може да се сдобие с Берлинска стена (в случая Врачанска стена), която да преминава през целия град. За разлика от тази, строена през 1961 г., врачанската няма да има за цел да разделя две идеологически идеи. Тя ще трябва просто да шумоизолира преминаването на влаковете през града, които ще се движат със скорост 160 км в час, както и да не позволява на гражданите да прескачат самосиндикално жп линиите, както правят сега. Разбира се, стена може и да не се издигне, а градът може да стане първият в България, оборудван с подземна високоскоростна железница.

Това поне са два от вариантите, които сега се обсъждат между общината и проектантите, изготвили идейния проект на жп линията Видин - София. Дължината на град Враца е само малка част от 250-километровата жп магистрала, чието строителство е изчислено на 2.6 млрд. евро. По интересното тепърва предстои. От тези 2.6 млрд. евро Европейският съюз ще покрие безвъздмезното само 58.5%, а останалото, или над 1 млрд. евро, ще се плати от България. Причината е, че колкото по-печеливш е един проект, толкова по-малка е европейската субсидия. В случая прогнозите са, че трафикът по линията ще се увеличи двойно към 2020 г.

Логично, най-скъпата жп линия, която трябва да пресече Стара планина, и то на висока скорост, започна да предизвиква въпроси от типа необходима ли е, налага ли се да е с такива параметри, какво въздействие ще има върху околната среда и населените места.

Бързи и яростни

Жп линията Видин - София е част от европейския коридор 4, свързващ страните от Централна Европа с Турция и Гърция. Коридорът е приоритетен за ЕС, като параметрите на жп линията са зададени от съюза, обясни Валентин Михайловски, ръководител на българския екип, работил по идейния проект, изготвен от консорциум с водеща компания испанската Iberinsa. По неговите думи високата скорост на жп линията ще ни направи по-конкурентни пред трасето през Сърбия и Македония за Гърция, като това е основната ни възможност да привлечем транзита на товари за Турция. От друга страна, от няколко години (макар и бавно) на местна почва се работи по други проекти от същия този коридор, които могат да се превърнат в паметници, ако целият път не бъде завършен. Това са мостът над Дунав при Видин, жп линията от Пловдив към турската граница.

Съществуват обаче и рискове, обяснява Христо Алексиев, директор в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), отговаряща за жп линиите. Първият е проектът да не бъде завършен от румънска страна, която има интерес товарите от Европа да стигат до черноморското й пристанище Констанца. Вторият риск според него е Сърбия да бъде приета в Европейския съюз и да спре инерцията, останала от войната в Косово, тази територия да се заобикаля. Третият и най-реалният риск е голямата инвестиционна стойност на проекта - от една страна, може да не успеем да докажем икономическата му ефективност пред ЕС, а от друга, да не сме в състояние да изплатим своята част. Предвидено е строителството да започне през следващия период на оперативна програма "Транспорт" (т.е. най-рано през 2014 г.), като все още не е ясно с какви пари ще разполага програмата. Изграждането ще продължи осем години. Така държавата и НКЖИ ще трябва да отделят по над 100 млн. евро годишно.

Златни релси

И още нещо - дотогава БДЖ може да успее да се оборудва с нови локомотиви и вагони в състояние да развият скорост от 160 км в час. Нещо немислимо към момента за родния превозвач. Но може и агонията да продължи и да имаме бързо трасе за милиарди, по което влаковете пълзят.

Високоскоростни релси ще има най-рано през 2014 г. За подходящи влакове още не се знае
Фотограф: Надежда Чипева

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

52 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    не се кахърете, нито трасе ще имате, нито ще ебързо, много интересно защо трябва да "бързам" и то с влак от Свиленград за Видин, след като премина по още строящият се мост попадам в Мамалигария?!?!
    Ако попадах в Париж, Виена или поне Мако или Сегед иди дойди, амо до Мако от Калафат са таман 380 км през Мамалигария....
    Пак ще трошим по европски едни пари, а ракията вече стана 12 лв. половинката.....

  • 2
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Най голям приоритет за ЖП транспорта трябва да е от Калотина до Свиленград през Пловдив - с 2 интермодални терминала на двата края на трасето + отбивка към Бургас и Варна

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    На основата на най-общ човешки разум казвам веднага – проект на стойност 2,6 милиарда евро за една железница до Видин е смехотворен! Ако за Белене има вероятност да излезне на печалба, то тук загробването е гарантирано. Как може ей така мимоходом да се изброяват като „рискове” неща, които ще се случат на 99%?

    „- Първият е проектът да не бъде завършен от румънска страна”
    >>> Припомням, че отне 130 години да изкрънкаме от тях Дунав мост 2!!! Какви ли мъки ще бъдат за цяла ЖП-линия....

    „-Сърбия да бъде приета в Европейския съюз и да спре да се заобикаля.”
    >>> За 8 години, колкото щял да трае проектът, приемането ще е факт. Както виждате, днес Белград и Прищина седнаха на преговори. Косово го прежалиха в името на ЕС. Други проблеми със Запада те нямат. И изобщо ЕС за съсед не е риск, а благодат, за която трябва да ударим едно рамо. Но ако се набутаме и с милиарди за псевдоалтернативни коридори, излиза че на един от двата коня ще загубим залога със сигурност.

    „- високата скорост на жп линията ще ни направи по-конкурентни пред трасето през Сърбия и Македония за Гърция”
    >>> Ако румънците не си изградят участъка, този въпрос e безпредметен; освен това, такава баснословна сума ще ни направи конкуренти товарите, но като цъфне целият бюджет, да не ни направи неконкурентни по отношение на цялата икономика, а?

    Стойте надалеч от този проект и не слушайте какво обещават испанските „консултанти”. Те ще си вземат парите и ще си заминат, ние ще го плащаме….Като виждаме как строят у нас един мост, пази Боже да ни дават акъл за цял транспортни коридори….

  • 4
    birdman avatar :-|
    birdman

    5млрд.лв. за ж.п. "магистрала" Видин-София ??? Тва е малоумно отвсякъде , каква е икономическата и транспортната обосновка , какво и какво ще свързва този ж.п. път ? Каква ще е натовареността каква ще е възвращаемостта ?! Само луд би ни заробил със строежа на подобно соц "лапало за пари"- без никаъв смисъл !

  • 5
    drake avatar :-|
    drake

    Моето алтернативно предложение е линията за свръхбързи влакове Трън-Тутракан (българският влак-стрела). Ще струва само 3.8 милиарда евро ( от тях 12 евро платени от ЕС , а останалите от данъкоплатците), а пътя ще се изминава само за 2 часа. Ще се свърже Сърбия с Румъния и оттам с Молдова. Това са балкански икономически тигри, които ще осигурят огромен поток на пътници и товари. Готов съм да се обоснова в състезание с консултантите по алтернативния проект София-Видин. Обещавам, че състезанието ще е по-добро от повечето комедии излъчвани по телевизията.

  • 6
    dusty avatar :-|
    dusty

    Не знам защо някои разсъждават за проекта, като за някаква си жп линия Видин-София.

    Както и в самата статия пише, това е част от "европейския коридор 4, свързващ страните от Централна Европа с Турция и Гърция. Коридорът е приоритетен за ЕС, като параметрите на жп линията са зададени от съюза"

    Пешката, а за какво да строим мост над Дунав със жп линия, ако ще развиваме алтернативни жп проекти.

    Решението е правилно и от гледна точка на това, че донякъде ще се развие цял регион на страната, който досега беше изолиран в известна степен. Крайно време е Северозападната част да живне и да е най-близка до Европа не само географски. :)

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "dusty":

    Как реши, че точно от чифт релси ще се оживи районът? Навсякъде първо ги е имало товарите, после са правили железница за тях

  • 9
    dusty avatar :-|
    dusty

    Виж, не знам колко точно ще го оживи, но съм сигурен, че в обратния случай, ще го изолира още повече. А и още нещо...

    Цитат:
    "От друга страна, от няколко години (макар и бавно) на местна почва се работи по други проекти от същия този коридор, които могат да се превърнат в паметници, ако целият път не бъде завършен. Това са мостът над Дунав при Видин..."

  • 10
    chasovnik avatar :-|
    chasovnik

    аз за 5 милярда ще ги нося на гръб, един по един


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK