Дискусията за цената на дизела се ожесточи
Правителството обсъжда няколко мерки за поевтиняването му
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Правителството започна да обмисля три конкретни мерки за понижаване на цените на горивата, стана ясно след днешната среща на премиера Бойко Борисов и министри с производители, превозвачи и търговци.
Държавата ще се опита да премахне задължителното добавяне на биодизел. Изискването на ЕС е за 3% съдържание на биокомпонента, което оскъпява крайната продукция с около 15 стотинки на литър, каза Миролюб Столарски, председател на Съюза на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ). Как страната ни може да убеди Европейската комисия да ѝ позволи да заобиколи изискването за задължително "биоприсъствие" в горивата обаче, засега е неясно.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
27 коментара
Добре , а за алтернативните горива като пропан-бутан и метан защо никой не спомена. Специално за пропана ми писна нелогично и лишено от всякаква логика да ни се подиграват люшкайки цената му накъдето им дойде. Даже преди време петролен експерт беше признал, че "цената му следва своя собствена логика" ...наглост.
И Златев като може да произведе още 2.3 млн тона освен реализираните на нашия пазар защо не ги произведе и изнесе ами си разпределя разходите върху намаленото производство. Защото никой няма да му купи нискокачественото гориво на цените на които ни го пробутва. Освен това според мен иска и бързо да си избие инвестициите от 35Млн в хидроочистката на дизела - май по-бързо отколкото трябва :
http://www.factor-bs.com/news-8190.html
У нас не действа основния принцип на пазарното стопанство - конкуренцията. Стигам до извода, че основният играч на пазара (за горива, сирене, черна техника, хляб, автомобили и каквото се сетите) слага рамките и останалите си примъкват крайните цени до неговите, независимо от реалната себестойност на продукта им. Май никой не не се натиска да се конкурира, а иска да плава в талвега на големия и да обира келепира от неговия пазар и марка.
Абсолютно точно №3 Davidkov! То от години е ясно, че у нас няма конкуренция, едва сега някои "икономистчета" (същите които преди това дърдореха точно обратното) започват да го забелязват. И този който е "сметнал на некакви листчета" е Златев, който си е класически "соц бизнесмен", от тия които докараха България до настоящото дередже.
Бойко Борисов защити ЛУКОЙЛ, молодец !!! Ето, това е 100% мутра от ИПОН, преди от СИК и ВИС…. С чалгаджийско мислене на мафиот от групировките, които сега ни управляват. Призракът на Мишо Бирата броди из страната. Нали точно ИПОН охранява активите на Лукойл, на Валентин Златев и ребятата мафиоти, които за 10 години откраднаха от България над 1 милиард лева – от неплатени данъци, високи цени, работа на ишлеме, чрез офшорки и бързо вдигане и бавно сваляне на цените !!!!! Мафиот мафиоту око не вади, камо ли цени да сваля…..
Трайчо и този път ще се окаже прав при това в противоречие с шефа си. Наистина намирсва работата при Лукойл. Явно правилата за внос са направени в услуга на Бургаската рафинерия. А от думите на Златев разбирам, че той се притеснява от внос на горива.
Ами остава правителството да има кураж да улесни вноса на горива, без да увеличва контрабандата. Това разбира се е трудно и непопулярно. Ама кой ги излъга на изборити, че няма да има трудно ?
Добре, всичко ще бъде прекрасно, ако поевтинеят горивата, но защо трябва да се премахва съставката биодизел. Навсякъде по света я добавят за да могат да не са толкова зависими от петрола и да живеем в една идея по-екологичен свят, а при нас става точно обратното.
6-7ст + 5-6ст прави 11-13ст, а не 20ст, а това да чакаме ЕС да направи за нас изключение, защото ние НЕ искаме да внасяме по-евтино гориво, за да купуваме по-евтино, а искаме да си го произвеждаме скъпо и да ползваме специален статут, за да го продаваме по-евтино е мислене в стил пожарникар и икономист от СБ на по 4 ракии.
и защо няма внос при явно по-ниската цена ли? ами според смехостатистиката от НСИ нашия износ на горива расте с темп 50-60% на годишна база (два пъти над ръста на суровините), интересно след като ги произвеждаме толкова скъпи, защо други ги купуват, а не купуват по-евтините?
или да спрем да се балалайкаме с тези смехотворки и си кажем истината: горивото ни се изнася фиктивно, а се пласира контрабандно без плащане на акциз и ДДС в страната, цената е висока, защото няма начин да се пусне друг играч в играта, а всичкия този популизъм е за зелниците, които ще отидат да гласуват за пожарникаря борещ всичко наред и да се изтрие пак ръцете, че космоса е крив на ракетата му.
До коментар [#7] от "valeria_toteva":
ставката 'био' е за много зелени глави: на литър ти падат вредните емисии, на километър ти се качват поради по-лошия пробег. като тръгнеш за някъде не караш 20 литра и после пеша, а минаваш еди колко си километра. време е зелените да узреете и да не гледате само последната бръмка, защото този етанол докато се произведе лапа много повече енергия от петрола, т.е. общия му енергиен и замърсителен ефект е многократно по-голям... но помага да ви се издърпват повече пари от джоба с някаква криво разбрана 'кауза'.
До коментар [#8] от "opinionated":
прав си за повечето неща. но сметката излиза, защото ако ЕС одобри цялостното отпадане на биокомпонента, а не само на акциза, Столарски е сметнал, че ще има поевтиняване с 15 ст., а не само с 6-7 Всъщност няма никакво значение, щото шансът ЕС да приеме тези глупости е нищожен
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.