Повторението е майка на знанието
Министерство на образованието отново представи добри намерения за реформи. И отново само на хартия


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Детето и ученикът са в центъра на обучението, учителят е лидер на промяната, уроците са гъвкави и интерактивни. Обикновено, когато трябва да се пише стратегия, се прибягва щедро към подобни разтегливи и пожелателни сентенции и новата концепция на Министерство на образованието, младежта и науката (МОМН) не прави изключение.
Ако сте следили всички опити за някаква реформа в сферата на образованието, тези идеи, които ще са базата на новия закон за предучилищното и училищното образование, сигурно ви звучат като дежа вю. Те бяха официално представени днес, но в по-голямата си част се припокриват с тези на предишния проектозакон, който МОМН писа до преди близо една година, след което го остави за обществено обсъждане, само за да го отхвърли в средата на февруари т. г. Ако се върнем още по-назад, ще видим, че някои от "новите" идеи всъщност бяха част от проектозакона на предишния министър на образованието Даниел Вълчев, който така и не влезе в парламента до края на мандата на тройната коалиция.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
24 коментара
Идеите звучат чудесно, дано наистина се задействат по тях.
А какво стана с оценките за поведение, какъв беше проблема те да се въведат?
Слушах изявление на министъра.
Положението било тежко, хората не можели да пращат децата си на училище. Та затова - до 8, до 10, до 12 клас.
Положението няма да е все такова.
А с такава реформа ще се въведе като норма наличието на слабообразована част от населението.
Всички трябва да учат до 12 клас. Задължително.
А държавата/чиновниците като министъра, на които плащаме/ трябва да направят работеща схема за това.
до [#2] от "solen":
"А с такава реформа ще се въведе като норма наличието на слабообразована част от населението."
Такава слабообразована част от населението отдавна има. Всъщност винаги е имало. На социализма се отчиташе 99% грамотност у населението, но всички знаем, че това не беше така най-малкото заради циганите.
За много хора задължителното ходене на училище до 12 клас е загуба на време, а за държавата - на пари.
Идеите са наистина смислени. Като цяло въвежда неща, които ги има в западните системи на образование. За повтарянето на години мисля, че законът не отива достатъчно далече - повтаряне трябва да има само при несправяне с поне няколко предмета.
В Англия повтаряне на годината на практика няма (ако някой пак излезе с басните за лошото западно средно образование нека види къде е Англия в класациите на ПИЗА и ТИМСС и къде е България). Просто предметите се учат до различни нива. Понеже имам впечатления за музикалното обучение - един инструмент може да се изучава в рамките на нормалното средно образование до 8-мо ниво, но много малко ученици стигат до там.
Подобна ситуацията има и с други предмети. В крайна сметка така е по-нормално защото децата имат различни таланти и интереси и е нелепо всички да изучават един и същ материал. Това си беше уравниловъчната философия на социализма. В Англия ако те "скъсат" някоя година по музика следващата година ако искаш повтаряш музиката, но продължаваш с всички останали предмети в които не си "скъсан". И така накрая всички завършват средното образование с различни нива по отделните предмети - както и е по-естествено.
Повтарянето на година само заради един или два предмета означава загуба на време за ученика и на средства за държавата.
Също по отношение на националното външно оценяване законът не отива достатъчно далеч. Имайки предвид огромната разлика в критериите на оценяване такова национално външно оценяване трябва да има за всяка учебна година, а не веднъж на няколко учебни години. Иначе евентуалните аномалии и пропуски ще се идентифицират с много голямо закъснение.
До коментар [#3] от "Nikolay UK":
"За много хора задължителното ходене на училище до 12 клас е загуба на време, а за държавата - на пари."
==================
По този повод има поговорка: "На триците скъпи, на брашното - евтини"
Ако държавата пести пари от обучение и от възпитание, после трябва да ги дава за следствие, съдилища, прокуратури и затвори за извършени посегателства върху чужда собственост и живот.
Ей на българина не му омръзна до "рИформира" образованието и това е... "Наблюдавам" процеса от 1957 година, когано комунатата го "отпочнаха", от глупост в глупост и нова глупост се мисли....
Сега 12 клас !?!? абе вие, в министерството, луди ли сте или за връзване!?!? На 18-19 години мометата имат по два три аборта та и някои деца.... и тепърва "ще ходи да следва виШе"....
Къде сте тръгнали????
Основно образование макс 7 класа, гимназия още 3-4 или техникум 3-4 (ама то не остана промишленост за техникуми) и на 16-17 години да се хващат да работят .........
Гледах репортажите по телевизията за тази "концепция". Това, което ми направи впечатление, е огромната предпазливост, с която бяха представени "новите" идеи на обществото. Останах с усещането, че този министър, както изглежда и повечето членове на кабинета, са обхванати от някакъв парализиращ страх, направо - от паника. Какво означава, че учебната година няма да почне на 15 септември? Кога ще почне? На 14-ти ли? Какво означава, че реформата няма да стартира догодина? Ами да почакаме още 10-на, 20 години? То що е време, все е пред нас. Въобще единственото нещо, което правят тези хора, е да внимават да не раздвижат блатото от страх да не ни погълне вкупом. Ама така тая работа няма да стане!
Преди години учихме Английски в университета.
Аз бях напреднали и завърших с 5;
Една колежка беше в начално /елементар/ - имаше 6!
В дипломата нищо не пише за какво ниво на знание е тази оценка . . .
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.