С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
43 25 мар 2011, 11:33, 15545 прочитания

Дуракоустойчив*

Или защо София пак ще купи руски влакове за метрото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Финансиране

"Има официално потвърждение, че ЕК ще отпусне парите за доставката на влакчетата", твърди зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски, който отговаря за европейското финансиране по програма "Транспорт". По думите му те са част от по-голяма апликационна форма, която включва изграждането на втори лъч на метрото в София. Брюксел ще финансира безвъзмездно 67% от поръчката, а останалото ще се поеме от държавата и общината. Според Московски част от него ще е заем от Европейската инвестиционна банка.
Зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов нямаше информация за потвърждение на финансирането, нито пък председателят на комисията за обществената поръчка, зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. В писмо на еврокомисаря по транспорта Йоханес Хан от 1 март, с което "Капитал" разполага, се казва, че "единственият начин средствата по първия приоритет на програма "Транспорт" да бъдат запазени (за България бел. ред.) е добавянето на проекта Пловдив - Свиленград и разширението на втория диаметър на метрото в София". Макар че не става дума за подвижен състав, това най-вероятно се счита за потвърждение. 
 Два гигантски кашона и едно тънко пликче като дошло по пощата от DHL. Това с изненада видяха членовете на комисията от общинари, чиновници на "Московска" 33 и служители на "Метрополитен" в София, когато се събраха да проверят кои компании искат да доставят влакчета за метрото.

В двата кашона бяха документите на руската компания "Метровагонмаш" и испанската CAF, а в малкото пликче - писмо от германската "Сименс", че няма да участва в процедурата. Странно действие от страна на германския индустриален гигант, като се има предвид, че нито една от останалите 11 фирми отказали се да подадат оферти, не коментира решението си. Това наложи кратко съвещание на председателя на комисията, зам.-министъра на транспорта Камен Кичев, с юристи, за да сложи документа в архива. Необичайните случки около поръчката обаче не приключиха дотук.


Близо две седмици след подписването на окончателния протокол за избор на доставчик на 18 метровлакчета за София (8 март 2011 г.), официална информация за победителя все още няма. Иначе словоохотливият директор на метрото Стоян Братоев отказва коментари. Първото съобщение се появи на сайта на руската компания "Метровагонмаш" в началото на миналата седмица, в което се споменава, че фирмата е спечелила конкурса. "Спецификата на поръчката е в това, че вагоните ще бъдат защитени с покритие "антиграфити", обясняват от "Метровагонмаш". В края припомнят, че снабдяват с вагони от серията 81-740/741 "Русич" освен софийското още метрото в Москва и Казан (столицата на Татарстан) - и двете в рамките на Руската федерация.
Сума не се споменава, но по неофициална информация руската компания е поискала около 77 млн. евро, а испанската около 88 млн. евро.

Съмненията

Ходът на "Сименс" и хвалбата на руската фирма, преди официалните резултати да бъдат обявени, не са единственото, което разпалва любопитството. Вторият интересен момент е "изчезването" на едно "особено мнение", с което е подписан окончателният протокол за избор на доставчик. Общинският съветник от БСП Жельо Бойчев твърди, че е отказал да се съгласи напълно с решението на комисията, на която беше член, но Братоев отрича да е виждал "особено мнение". Според него протоколът е подписан от резервен член, най-вероятно инж. Пепи Петров, който работи в метрото.
"Капитал" обаче разполага със становището на Бойчев, адресирано до Братоев с входящ номер 0759 и дата 8 март, в което той предлага дори прекратяване на процедурата.



"Смятам, че с документацията до голяма степен се предрешава изборът на доставчик на метровлаковете, като в нарушение на Закона за обществените поръчки се фаворизира една определена компания", пише той. И дава за пример "силно занижените изисквания" в сравнение с европейските стандарти - средногодишен оборот за последните три години (2007-2009) от 200 млн. евро, както и минимум два договора за доставка на метровлакове с подобни технически параметри. "Не на последно място - срок за доставка от 18 месеца практически не оставя възможност на големите европейски производители да участват", твърди Бойчев. Той намеква, че заради руската компания "има реален риск да ни бъде отказано договореното вече финансиране по оперативна програма "Транспорт".    

Всъщност Бойчев имаше забележки по документацията още преди да бъде официално обявен конкурсът. Според експертите му част от техническите изисквания твърде много наподобяват модификациите на влаковете на руската компания. Вместо обаче в условията да се засилят европейските елементи, документите са били преработени в обратна посока. В първоначалния вариант е имало изискване фирмата да е осъществила поне две доставки, като поне едната да е била за страна от Европейския съюз (ЕС), но в окончателния текст ЕС отпадна. Завишено е било и изискването към участниците да имат произведени в последните три години минимум 300 метровагона с подобни характеристики вместо първоначално записаното - 200 (руската компания произвежда предимно този модел). В същото време в критериите за оценка техническите параметри придобиха по-висок дял - те определят 28% от нея, а цената - 60% (от 24 и 64% съответно). Срокът от 18 месеца пък е свързан с датата, на която би трябвало да се пусне в експлоатация вторият метродиаметър в София - есента на 2012 г. Това за големите европейски компании, които не произвеждат точната модификация на тези вагони, означава оскъпяване на офертата. В същото време Метрополитен не допуска по-висока цена от 10.8 млн. лв. без ДДС за влак.   

Експертите намират и други аргументи между редовете - изискване един инвертор да захранва два броя тягови двигатели, както е при руските модели за разлика от европейските. В полза на "Метровагонмаш" са още условията за автоматично зацепване, цялостно заварена конструкция, 16 броя врати от едната и от другата страна с пневматично задвижване вместо електрическо и др. В същото време няма изисквания за максимална консумация на тяговия двигател, което "облагодетелства руските мотриси, които консумират значително повече ток". Между другото възложителят на поръчката изобщо не е предвидил сравнение на експлоатационните разходи на потенциалните участници.
В резултат не е учудващо, че от 14 компании закупили документация за конкурса, само две подадоха оферти, като сред тях няма нито един голям производител. От "Сименс" отказаха коментар пред "Капитал" и ни посъветваха да се обърнем към метрото. Не пожелаха да съобщят и дали смятат да обжалват решението. "Компаниите в този бранш се броят на пръсти, става дума за поръчки за големи суми, а освен това контрагенти са им правителства и общини. Повечето от тях обикновено не обжалват, за да запазят добри отношения", коментираха запознати. Миналата седмица например "Сименс" подписаха договор със "Столичен електротранспорт" за доставка на мобилна токоизправителна станция и реконструкция на три стационарни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Глобите за къмпингуване върху дюните бяха гласувани на първо четене в комисия Глобите за къмпингуване върху дюните бяха гласувани на първо четене в комисия

Министерството на туризма иска предварително изпълнение на заповедите на министъра за отдаване под наем на плажовете

21 мар 2019, 708 прочитания

Някой пак е раздразнил Бойко Борисов 9 Някой пак е раздразнил Бойко Борисов

Премиерът се нахвърли върху апартаментите и мерцедесите. Но на комунистите

21 мар 2019, 2443 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Виж кой говори

Завръщането на Алексей Петров на "Дондуков" 1 поднови дебата за статута на работодателските организации

Новата вълна морски хотели

Поне пет големи комплекса ще отворят по Черноморието през тази година

Новият живот на старите къщи

Четири щастливи истории за запазени и възстановени сгради в София, Стара Загора и Русе

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Къщата, която Джак построи"

Ларс фон Триер задава неудобни въпроси с безупречно кино

Господин Х

Голяма неоторизирана изложба в Мадрид представя работата на анонимния уличен артист Банкси

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лихвите в САЩ замръзват до края на годината, ЕНП с шамарче към Орбан

Емисия

DAILY @7PM // 21.03.2019 Прочетете