Дуракоустойчив*

Или защо София пак ще купи руски влакове за метрото

Изпълнителният директор на фирма "Метрополитен" Стоян Братоев (вляво) в края на 2009 г. показа на тогавашния еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки  (вторият отдясно) как върви строежът на втория лъч на метрото, финансиран с пари от ЕС 
Изпълнителният директор на фирма "Метрополитен" Стоян Братоев (вляво) в края на 2009 г. показа на тогавашния еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки  (вторият отдясно) как върви строежът на втория лъч на метрото, финансиран с пари от ЕС 
Изпълнителният директор на фирма "Метрополитен" Стоян Братоев (вляво) в края на 2009 г. показа на тогавашния еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки (вторият отдясно) как върви строежът на втория лъч на метрото, финансиран с пари от ЕС     ©  асен тонев
Изпълнителният директор на фирма "Метрополитен" Стоян Братоев (вляво) в края на 2009 г. показа на тогавашния еврокомисар по регионалното развитие Павел Самецки (вторият отдясно) как върви строежът на втория лъч на метрото, финансиран с пари от ЕС     ©  асен тонев

Финансиране

"Има официално потвърждение, че ЕК ще отпусне парите за доставката на влакчетата", твърди зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски, който отговаря за европейското финансиране по програма "Транспорт". По думите му те са част от по-голяма апликационна форма, която включва изграждането на втори лъч на метрото в София. Брюксел ще финансира безвъзмездно 67% от поръчката, а останалото ще се поеме от държавата и общината. Според Московски част от него ще е заем от Европейската инвестиционна банка.

Зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов нямаше информация за потвърждение на финансирането, нито пък председателят на комисията за обществената поръчка, зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. В писмо на еврокомисаря по транспорта Йоханес Хан от 1 март, с което "Капитал" разполага, се казва, че "единственият начин средствата по първия приоритет на програма "Транспорт" да бъдат запазени (за България бел. ред.) е добавянето на проекта Пловдив - Свиленград и разширението на втория диаметър на метрото в София". Макар че не става дума за подвижен състав, това най-вероятно се счита за потвърждение. 

 Два гигантски кашона и едно тънко пликче като дошло по пощата от DHL. Това с изненада видяха членовете на комисията от общинари, чиновници на "Московска" 33 и служители на "Метрополитен" в София, когато се събраха да проверят кои компании искат да доставят влакчета за метрото.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
43 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    peho avatar :-|
    peho
    • - 78
    • + 75

    Какъв е всъщност проблема? Купуването на руска техника.
    Защото статията сама показва, че ако бяха купени европейски влакове, щяха да се получат по-късно, по-скъпи и при това различни от сега получените, което ще оскъпи бъдещите ремонти. Айде малко да изоставим личните предпочитания и да се мисли малко практично. Мкей?

    Нередност?
  • 2
    bohrmottelson avatar :-|
    BohrMottelson
    • - 57
    • + 50

    Може би никой не иска да се вози на нещо произведено от 'Метровагонстроймишмаш'.

    Нередност?
  • 3
    sofianec avatar :-|
    Софиянец
    • - 22
    • + 82

    До коментар [#1] от "peho":

    Какво ще кажеш за това, че искаме честна процедура, в която да участват максимално широк кръг производители, за да може крайният резултат да е най-добрия възможен. А и честно казано ми писна от руските бракми. Предпочитам нещо по-скъпо, но далеч по удобно, енергоспестяващо и визуално модерно.

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 8
    • + 134

    Имат ли руските вагони взъможност за рекуперация на енергия ( при спиране да връщат ток в мрежата)? Защото тролеите им още нямат, 60 години след масовото разпространение на тази технология на запад?

    В същото време съм изцяло против дискриминационни клаузи тип "продавачът да докаже напрвени доставки в ЕС". Така директно се натрисаш на монопола на 3-4 европейски фирми. Преди 3-4 години българските фирми точно със същата клауза ги работеха, да бъдат винаги подизпълнители. ЕС дава пари за летище - кандидатът да е построил 5 летища в ЕС, от които поне 1 миналата година. При положение, че български работник не можеше да припари там без виза, еле наша фирма да работи там.

    Нередност?
  • 5
    gogich avatar :-|
    Гогич
    • - 6
    • + 45

    Браво, най-сетне се обърна внимание на тази тема, която витае във форумите от известно време.

    Нередност?
  • 6
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack
    • - 15
    • + 58

    До коментар [#4] от "cinik":

    Имат, но само Русичите т.е. тези от които ще купуваме. Старите номерни състави нямат такива или каквито и да е подобни екстри. А че ЕС прекаляват с тъпите си изисквания е факт. Все едно да взема кредит от някоя банка и после да ми каже, че мога да си купувам само Мерцедес с парите, които ми е отпуснала.

    До коментар [#3] от "Софиянец":

    Бракми е меко казано преувеличено. Пък и само купето е руско производство. Двигателите и спирачките са съответно японски и немски. Пък и ако си мислите, че испанците са предложили нещо кой знае колко по-добро то жестоко се лъжете. Сименс и Бомбардие са друга хава, но далеч не са по нашия джоб дори и с финансиране от ЕС. При положение, че спестените пари по всяка вероятносто ще се пренасочат към инфраструктурата на метрото, а нищо чудно и някое от бъдещите разширения то не виждам за какво се мрънка тука....

    Нередност?
  • 7
    simar avatar :-?
    simar
    • - 10
    • + 23

    Г-н Братоев се е оплел в корупция, време му е да си ходи. Всъщност колко години (или може би десетилетия) въпросният джентълмен ръководи дружеството? Защо е несменяем лидер в "Метрополитен" и каквото той каже и поиска, това става? Поразровете се, сто на сто под лъскавата фасада на метростанциите мирише...

    Нередност?
  • 8
    exolot avatar :-|
    exolot
    • - 24
    • + 33

    Скоро май няма да се отървем от братската "любов" на русия.Жалко.

    Нередност?
  • Г-н Братоев има и други не по-малко съмнителни решения като например проектирането на къси метростанции (те не позволяват да се използват по-дълги влакове, а късите метровлакове вече са доста натъпкани), начините на избора на интериор на станциите и инатото отстояване на идеята за леко вместо класическо метро по третия метродиаметър. Мисля, че след този злополучен "конкурс" оставката му ще е от полза за цялостното развитие на софийското метро.

    Нередност?
  • 10
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • - 22
    • + 45

    Единственият смислен аргумент, който видях в статията срещу руските влакове е, че хабят повече ток. Но колко повече? - няма анализ как експлоатационните разходи биха променили финансовите параметри на цялата оферта.

    Със сигурност не съжалявам за неучастието на Сименс, които отдавна свързвам предимно с мастити корупционни скандали по цял свят. Явно трудно си продават стоката, ако не подкупят някое правителство да плати за нея с народни пари.

    Нередност?
Нов коментар